Simpele betaaloplossing voor bestellen van broodjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 21:16
Hey

Op een bedrijf waar ik werk bestellen ze voor de middag vaak broodjes, momenteel neemt een persoon via Teams-chat de bestellingen op, stuurt het door naar de zaak en daarna moet deze bij iedereen langs om in de bankingapp voor elke persoon een qr-code aan te maken om het geld terug te storten.

Ik moet sowieso even een klein learning project maken dus het leek me wel een goede idee hier even een kleine aparte tool voor te maken zodat dit geautomatiseerd kan worden.
- werknemers kunnen het menu van die bepaalde zaak in een app zien
- bestellen (zonder betalen)
- de werknemers krijgen een qr-code waarop ze kunnen betalen

Met dat laatste puntje zit ik even vast. Uiteraard zijn er PSP zoals Mollie maar dat is een beetje overkill voor deze tool. Dat is een beetje teveel gedoe met API-keys, transactiekosten,... zeker omdat het in se eerder werknemers/particulieren zijn die onderling wat broodjes bestellen. En transactiekosten zijn niet echt wenselijk aangezien het momenteel wel gratis kan en broodjes voor alle werknemers 0.30cent duurder maken is wat belachelijk.

Wat zou een goede oplossing kunnen zijn? Kan ik via Payconiq ofzo een vaste QR code aanmaken, of op een of andere manier per order een QR-code laten genereren, of op de een of andere manier een betaallink kunnen genereren waarop men kan betalen?

De oplossing zou moeten werken in Belgie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Ik weet niet wat je aan kosten wil maken, maar je zou een (zakelijke of privé) bankrekening kunnen openen bij bunq. Dan kun je in de laatste stap een bunq.me betaallink kunnen presenteren die gepersonaliseerd is met het te incasseren bedrag.

Je zou ook de mogelijkheid toe kunnen voegen om medewerkers zelf een betaallink te laten invoeren. Dan kunnen ze zelf voorschieten en met behulp van die betaallink het bedrag terug ontvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door emile op 24-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik neem aan dat jullie geen IDEAL hebben in België? Anders kun je simpelweg open betaal verzoeken sturen naar iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 16:44
"...en daarna moet deze bij iedereen langs om in de bankingapp voor elke persoon een qr-code aan te maken om het geld terug te storten."
Staat wat los van je vraag maar is een 'open' betaalverzoek (eentje waar de ontvanger nog het bedrag kan aanpassen), en een link daarvan delen via de Teams-chat niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:27
Hier bij ING kun je instellen dat de ontvanger van het betaalverzoek het bedrag kan aanpassen. Dan kun je de verantwoordelijkheid bij de betaler leggen. Het controleren daarna is een kwestie van zorgen dat je logt wat iedereen heeft besteld + prijs om daarna te reconciliëren met wat er daadwerkelijk betaald is per betaalverzoek.

Geen idee of dit in België een optie is? Scheelt je een hoop klooien met de QR code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

'Vroeger' voor het bestaan van smartphones maakten wij gewoon een pot waar iedereen maandelijks een bedrag inlegde +eenmalig een buffer). Via een access database/formulier werd besteld en bijgehouden wat iedereen uitgaf. Per kwartaal werd gekeken of de buffer er nog ongeveer inzat en anders werd een teveel terugbetaald of de maandelijkse inleg verhoogd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONiel
Bedankt voor jullie antwoorden, ik bekijk ze. Ik heb ook wat opzoekwerkg edaan en kwam uit op "sepa qr code". Kent iemand dit? Zou een QR-code formaat moeten zijn om SEPA-betalingen te initieren. Mijn iPhone en bankapp herkennen deze QR-code echter niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:31
Kun je niet met iets als wie betaalt wat werken? Dan houd je daar bij wat er is besteld door wie, en verreken je het een keer in de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
ONiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:14:
Bedankt voor jullie antwoorden, ik bekijk ze. Ik heb ook wat opzoekwerkg edaan en kwam uit op "sepa qr code". Kent iemand dit? Zou een QR-code formaat moeten zijn om SEPA-betalingen te initieren. Mijn iPhone en bankapp herkennen deze QR-code echter niet.
Dit werkt: https://qrcode.tec-it.com/en/SEPA
Idealiter zou ik dit kunnen omvormen in een generieke url zodat de PWA de bank-app opent en naar het betaalscherm gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:34
Wat wij op het werk wel eens doen als we wat bestellen is via Tikkie een open betaallink maken. Daarna vult degene het bedrag in en in de opmerking wat ze bestellen. Daarmee voorkom je dat je achter je geld aan moet en heb je direct alle bestellingen in een oogopslag, inclusief wie wat besteld heeft. Enige wat je niet mee kan sturen is de menukaart, maar dat is denk ik vrij onoverkomelijk.

Dit is wel in Nederland, ik weet niet of België een soortgelijke app heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:27
Die QR codes werken, let er wel op dat je ze in sommige gevallen met je camera moet scannen en in sommige gevallen vanuit de bank app. Kan wat verwarrend werken. Maar als je dit niet kan automatiseren lijkt het me meer werk dan dat het aan tijdswinst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Laatst online: 15:35
Helaas werken die SEPA QR codes niet via elke bank app. Deze zijn zover ik weet alleen bruikbaar in de ING en Knab app, wellicht nog wat andere banken maar die heb ik niet kunnen testen. Het werkt in elk geval niet bij Rabobank en ABN (zelf getest).

Een tijdje geleden heb ik ook gezocht naar een oplossing voor een universele link of QR code zonder transactiekosten, helaas zonder resultaat. Ik volg het topic wel even om te kijken wat hier eventueel nog naar boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Hiru schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:20:
Maar als je dit niet kan automatiseren lijkt het me meer werk dan dat het aan tijdswinst oplevert.
Hoe bedoel je dit? Het is altijd dezelfde persoon die de broodjes besteld en de betalingen regelt. Ik weet het bedrag aangezien ik weet welk broodje besteld is, en ik weet de naam van de besteller (ze zullen even hun naam ingeven in de interne tool).

De SEPA qr code is een vast formaat, ik kan deze dus toch on-the-go genereren en mailen naar de besteller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

Over hoeveel collega's gaat het gemiddeld? Sommige dingen werken wel okee voor 5 man, maar niet meer voor 25.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
rnark schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:22:
Een tijdje geleden heb ik ook gezocht naar een oplossing voor een universele link of QR code zonder transactiekosten, helaas zonder resultaat. Ik volg het topic wel even om te kijken wat hier eventueel nog naar boven komt.
Het lijkt in BNP Paribas app ook te werken. Ik test het even op verschillende banken en update dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
Reptile209 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:25:
Over hoeveel collega's gaat het gemiddeld? Sommige dingen werken wel okee voor 5 man, maar niet meer voor 25.
10-15. Maar pak dat per dag 7 mensen een broodje bestellen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

ONiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

mmm tja. een alles in èèn oplossing is denk ik wel moeilijk, of dat wordt maatwerk.

Een losse bestel pagina die de kostten bijhoud en dan gewoon maandelijks/wekelijks de balans opmaken en ieder persoon een betaalverzoek sturen met het verschuldigde bedrag is denk ik wel het makkelijkste. ik bedoel, je hoeft toch niet elke keer direct te betalen.
30 cent transactiekosten per broodje zit niemand op te wachten maar 30 cent op een hele maand aan broodjes valt toch wel mee toch?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

ONiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Dan zou ik lekker de WieBetaaltWat app (zie shdx in "Simpele betaaloplossing voor bestellen van broodjes?") gebruiken, tenzij je er een hobby van wil maken om iets te knutselen. Elke vrijdagmiddag even verrekenen en eventueel iedereen een paar tientjes 'borg' laten inleggen zodat degene die alles voorschiet wat buffer heeft.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
mrc4nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

mmm tja. een alles in èèn oplossing is denk ik wel moeilijk, of dat wordt maatwerk.

Een losse bestel pagina die de kostten bijhoud en dan gewoon maandelijks/wekelijks de balans opmaken en ieder persoon een betaalverzoek sturen met het verschuldigde bedrag is denk ik wel het makkelijkste. ik bedoel, je hoeft toch niet elke keer direct te betalen.
30 cent transactiekosten per broodje zit niemand op te wachten maar 30 cent op een hele maand aan broodjes valt toch wel mee toch?
Dat is waar en inderdaad een goede insteek.
Maar dan blijven we met het probleem dat Mollie wel bepaalde voorwaarde heeft dat het een legitiem bedrijf moet zijn, telnr op de pagina,... weet niet hoe dat precies zit.

+ het is dan ook wel zo dat de werknemer in kwestie voor een ganse maand broodjes voorschiet.

4 euro * 7 personen * 30 dagen = heel veel geld.

[ Voor 8% gewijzigd door ONiel op 24-10-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
ONiel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
[..]

Jullie werken ook in het weekend samen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Maar dan blijven we met het probleem dat Mollie wel bepaalde voorwaarde heeft dat het een legitiem bedrijf moet zijn, telnr op de pagina,... weet niet hoe dat precies zit.

+ het is dan ook wel zo dat de werknemer in kwestie voor een ganse maand broodjes voorschiet.

Mooier zou zijn als de werkgever betaald, of als dat niet mogelijk is, dat er een nieuwe rekening wordt geopend, waar desnoods met een tegoed wordt gewerkt.

Dan vult iedereen maandelijks zijn/haar tegoed aan. Zodat degene die de broodjes besteld dat niet iedere keer uit eigen zak hoeft te betalen en juist de betaalpas van die nieuwe rekening gebruikt.

De vraag is dan alleen hoever zou je dit kunnen automatiseren, en zijn er betaalrekeningen met API zodat je geautomatiseerd betaalverzoeken kan sturen?

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:23
Wij houden de lunch uitgaven bij via Splitwise. Eens in de zoveel tijd verrekenen we het met elkaar als het uit de hand loopt. Betalingen zelf kunnen niet via Splitwise geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbasten82
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 10:50
Bij mij op het bedrijf wordt het bestelde ingehouden van het salaris.
Dan hoef je enkel het bestelsysteem te maken en te loggen wat iedereen besteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:59
Noshi schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:30:
Wij houden de lunch uitgaven bij via Splitwise. Eens in de zoveel tijd verrekenen we het met elkaar als het uit de hand loopt. Betalingen zelf kunnen niet via Splitwise geregeld worden.
Ik gebruik met vrienden altijd Costsplit - zal hetzelfde werken, van daaruit kun je een tikkie sturen. Sommige banken hebben ook een eigen tool daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

mrc4nl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:02:
Mooier zou zijn als de werkgever betaald, of als dat niet mogelijk is, dat er een nieuwe rekening wordt geopend, waar desnoods met een tegoed wordt gewerkt.
Dan vult iedereen maandelijks zijn/haar tegoed aan. Zodat degene die de broodjes besteld dat niet iedere keer uit eigen zak hoeft te betalen en juist de betaalpas van die nieuwe rekening gebruikt.
Om in het verlengde hier nog wat bij te voegen, hebben jullie al gekeken bij de leverancier (broodjeszaak) of jullie daar op rekening kunnen bestellen (als vaste klant met een voorspelbare grootte van bestellingen). Dan wordt het niet meer dagelijks betalingen doorvoeren maar een periode opsparen (of vooraf storten en bijhouden hoeveel elke persoon als tegoed heeft staan). Per besteld broodje afrekenen voegt wel erg veel administratie toe.

De geschetste QR code komt van de European Payments Council (EPC) groep, daar zijn de meeste Nederlandse en Belgische banken bij aangesloten. Daardoor zou de ondersteuning goed moeten zijn (al hangt het natuurlijk wel af of elke bank het juist heeft geïmplementeerd in hun app en dat je de juiste data meegeeft).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Laatst online: 15:35
Of je draait het om en werkt met een soort prepaid systeem. Een werknemer weet ongeveer wel wat hij/zij aan broodjes eet per maand. Als je dat vooraf in een potje stort kan het systeem het daar automatisch vanaf halen. Al loopt dan een collega weer met al het lunchgeld van de andere collega's rond...

Ik denk dat het meest waterdichte systeem blijft dat die ene collega het regelt en ook direct terugbetaald krijgt. Het kost wat werk per keer, maar aan het eind van de dag hoeft je niks meer te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee of de prijzen van de broodjes enorm verschillen en hoe jullie nu exact het bestellen via Teams doen. Maar kan je niet een soort van selectie maken van het menu, gekoppeld met de prijzen en als je dat dan doorgeeft (via Teams) er meteen een betaallink komt naar degene die moet afrekenen...

Stel je wilt een broodje ei (4 euro) en een broodje kip (4,50 euro). Als je die geselecteerd hebt, komt er een betaallink van 8,50 euro die betaald moet worden. Je gaat als het ware dus als "tussenhandelaar" aan de slag. net alsof je iets op internet besteld en via iDeal afrekent.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
BastaRhymez schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:34:
Geen idee of de prijzen van de broodjes enorm verschillen en hoe jullie nu exact het bestellen via Teams doen. Maar kan je niet een soort van selectie maken van het menu, gekoppeld met de prijzen en als je dat dan doorgeeft (via Teams) er meteen een betaallink komt naar degene die moet afrekenen...

Stel je wilt een broodje ei (4 euro) en een broodje kip (4,50 euro). Als je die geselecteerd hebt, komt er een betaallink van 8,50 euro die betaald moet worden. Je gaat als het ware dus als "tussenhandelaar" aan de slag. net alsof je iets op internet besteld en via iDeal afrekent.

Succes
Dit is inderdaad de bedoeling. Het probleem zit hem echter in: Hoe genereren we de betaallink? :)
De verantwoordelijke zou via zijn bankapp of Payconiq of whatever voor elke bestelling per persoon manueel een betaallink kunnen doorsturen, maar liefst willen we dat automatiseren natuurlijk.

Als particulier zijn er niet veel mogelijkheden dit te automatiseren. En overige betaal-systemen zoals Mollie waarmee dit wel zou kunnen bevatten transatiekosten en overhead in moeite door wetgeving/API-keys zoals eerder in deze discussie aangehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De valkuil van een goede engineer, is elke probleem willen oplossen met techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Of je houdt de bestellingen in een excel bestandje bij en verrekend 1 keer per week/2 weken/maand.

Of je gebruikt een app als wiebetaaltwat daarvoor, als jullie één voor één de bestellingen betalen. Na een ronde kan je de kleine verschillen die dan ontstaan zijn verrekenen.

[ Voor 51% gewijzigd door henri86 op 24-10-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONiel
Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:
De valkuil van een goede engineer, is elke probleem willen oplossen met techniek.
henri86 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:47:
Of je houdt de bestellingen in een excel bestandje bij en verrekend 1 keer per week/2 weken/maand.

Of je gebruikt een app als wiebetaaltwat daarvoor, als jullie één voor één de bestellingen betalen. Na een ronde kan je de kleine verschillen die dan ontstaan zijn verrekenen.
Ik snap je punt, maar de reden dat ik hier een appje voor ge maken is omdat er nood was voor een bepaalde technologie voor het eigenlijke project waar ik voor was ingehuurd waar ik momenteel geen kennis van heb.

Dus om die technologie te leren kan ik als test-projectje een TODO-lijst of Memory-card-game maken, maar het leek me nuttiger om iets te maken wat ook effectief wat nut heeft voor het bedrijf. Dit was iets wat wel wat dingen zou kunnen vergemakkelijken. Daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ONiel schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:40:
[...]

[...]

Ik snap je punt, maar de reden dat ik hier een appje voor ge maken is omdat er nood was voor een bepaalde technologie voor het eigenlijke project waar ik voor was ingehuurd waar ik momenteel geen kennis van heb.

Dus om die technologie te leren kan ik als test-projectje een TODO-lijst of Memory-card-game maken, maar het leek me nuttiger om iets te maken wat ook effectief wat nut heeft voor het bedrijf. Dit was iets wat wel wat dingen zou kunnen vergemakkelijken. Daarom.
Kan je niet leren, door een klein, relatief autonoom stukje op te pakken van het 'eigenlijke project'? Spreek eens met de projectmanager daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
[...]

Er is dus één persoon die het hele jaar dagelijks een hele reeks "dubieuze transacties" over zijn bankrekeningnummer laat lopen?

Ik zou mij daar niet prettig bij voelen. Voordat je het weet wordt je gevlagd in het kader van de Wwft. En dan ben je pas echt de lul.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONiel
@Panzer_V Serieus? Dus particulieren mogen tegenwoordig niet meer per dag €4 versturen/ontvangen? Dat is al dubieus?

Geld dient dus enkel om belasting te betalen aan de overheid maar transacties tussen particulieren is opeens dubieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
ONiel schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:55:
@Panzer_V Serieus? Dus particulieren mogen tegenwoordig niet meer per dag €4 versturen/ontvangen? Dat is al dubieus?

Geld dient dus enkel om belasting te betalen aan de overheid maar transacties tussen particulieren is opeens dubieus?
Welnee joh zo'n reactie is gewoon lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08
Misschien simpel idee: strippenkaartjes maken? (20x eibroodje) Koop je die bij 1 medewerker die de bestelling doet. Leg je wel eerst geld in bij diegene. Maar hoef je niet elke dag te verrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij ons (wel iets minder van 15 mensen) wordt een open tikkie verstuurd. Iedereen weet wat die besteld heeft en dus ook wat die moet betalen. Het bestellen wordt iedere keer door iemand anders gedaan, zo houdt men de lol er een beetje in.

Blijft overigens wel zaak om de administratie op orde te houden.

Nu weet ik niet hoe groot de broodjeszaak is waar je haalt maar misschien kun je ook iets met ze afspreken waardoor iedereen afzonderlijk kan bestellen en betalen en de bestellingen gecombineerd afhalen? Bijvoorbeeld onder vermelding van bedrijfsnaam?
Pagina: 1