Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdpoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-02 13:49
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies.
Ik heb een vrij groot jaren 30 huis. Muren en dak geïsoleerd, vloer (nog) niet, HR++ glas.
Moderne CV-ketel (2023) van Remeha, overal thermostaatknoppen op de radiator, een watergebaseerde vloerverwarming in de keuken (geen aparte zone). Thermostaat is Nest.

In grote lijnen ben ik tevreden met de setup. Alleen de zolder zou ik apart willen kunnen aansturen qua verwarming; mijn werkplek daar is regelmatig vrij koud, terwijl de rest van het huis warm is.

Dus nu heb ik het snode plan opgevat om een tado X thermostaat + bridge te kopen, plus een een paar Tado knoppen voor de radiatoren op zolder. De overige knoppen wil ik dan laten zitten. Wellicht vervang ik die in de toekomst ook nog.

Is een dergelijke setup te doen, en aan te raden?

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:02

Klippy

Still Game

Wil je de Nest vervangen voor de Tado thermostaat dan? Dat deel begrijp ik niet helemaal.

Maar verder kan dat ja. Je kan het ook met alleen Tado radiatorknopppen doen en de Nest behouden, want als de rest van het huis warm is dan kan je op zolder de thermostaatknop hoger zetten via Tado.
Het is wel handiger om alles in één ecosysteem te hebben verder, dan kan je ook de centrale thermostaat hoger zetten natuurlijk.

Waarom twijfel je of dit kan? Misschien missen we wat context.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdpoel
Dank voor je antwoord. Ik ging er vanuit dat die Tado-knoppen altijd met de Tado-thermostaat communiceren, en dat die dan de ketel aanstuurt.

Maar blijkbaar is dat niet zo? Als ik een paar Tado-knoppen op de radiatoren op zolder zet, en ik zet de knopthermostaat daar op een hogere temperatuur, terwijl in de huiskamer (waar de centrale Nest hangt) de temperatuur hoog genoeg is, hoe komt de CV-ketel dan aan een signaal dat ie moet gaan stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
tomvdpoel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:57:
Dank voor je antwoord. Ik ging er vanuit dat die Tado-knoppen altijd met de Tado-thermostaat communiceren, en dat die dan de ketel aanstuurt.

Maar blijkbaar is dat niet zo? Als ik een paar Tado-knoppen op de radiatoren op zolder zet, en ik zet de knopthermostaat daar op een hogere temperatuur, terwijl in de huiskamer (waar de centrale Nest hangt) de temperatuur hoog genoeg is, hoe komt de CV-ketel dan aan een signaal dat ie moet gaan stoken?
Dat klopt, de radiatorknop vraagt aan een TADO thermostaat om warmte, dus zonder TADO thermostaat kunnen de knoppen wel open gaan, maar als de woonkamer op temperatuur is, zal je zolder niet warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdpoel
Ok dank! Dus een thermostaat plus bridge plus een paar knoppen kan werken?

Waarbij de overige radiatoren op de ouderwetse manier blijven functioneren. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-07 15:47
tomvdpoel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:09:
Ok dank! Dus een thermostaat plus bridge plus een paar knoppen kan werken?

Waarbij de overige radiatoren op de ouderwetse manier blijven functioneren. Correct?
Inderdaad. Zo heb ik het altijd gedaan. In kamers waar je zelden komt of alleen slaapt die dure knoppen installeren heeft niet zoveel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

Through the...

Je zal op je benedenverdieping ook tado's moeten hebben anders wordt het beneden bloedheet en op zolder wellicht warm. Die moeten namelijk gaan knijpen als je woonkamer warm is.

Ik heb dezelfde set up maar dan om te voorkomen dat de radiatoren boven open staan terwijl ik niet werk. Dus daar zit een schema op die de mijn werktijden volgt.

Verwarmen gaat gelijk op hier in huis. Dus als de kachel beneden aan moet is dat boven ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvdpoel
Barrycade schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:14:
Je zal op je benedenverdieping ook tado's moeten hebben anders wordt het beneden bloedheet en op zolder wellicht warm. Die moeten namelijk gaan knijpen als je woonkamer warm is.

Ik heb dezelfde set up maar dan om te voorkomen dat de radiatoren boven open staan terwijl ik niet werk. Dus daar zit een schema op die de mijn werktijden volgt.

Verwarmen gaat gelijk op hier in huis. Dus als de kachel beneden aan moet is dat boven ook zo.
Maar ik heb beneden gewoon klassieke knopthermostaten. Die houden de temperatuur op de benedenverdieping onder de duim toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-07 11:00

Sharky

Skamn Dippy!

tomvdpoel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Maar ik heb beneden gewoon klassieke knopthermostaten. Die houden de temperatuur op de benedenverdieping onder de duim toch?
Dat klopt. Alleen het mooie van Tado (en vergelijkbaar) is dat je ervoor kunt kiezen om één ruimte wel te verwarmen waarbij de andere ruimtes uberhaupt niet warm worden. Daar bespaar je wel gas mee.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

Through the...

tomvdpoel schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Ja dat zou moeten werken inderdaad.

Mooie van het vervangen van de normale thermostaatknoppen is dat de tadoknoppen wat makkelijker af te stellen zijn op temperatuur, maar als je weet welke stand je woonkamer onder controle houdt werkt het zo.

Moet je wel instellen dat je Tado knoppen op zolder vragend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Het is trouwens wel verstandig om een beperkt aantal radiatoren niet te voorzien van Tado-thermostaatknoppen, zodat je, als je (bijv. CV-)pomp nog actief is, maar alle ruimtes op temperatuur zijn, je niet hebt dat de knoppen en je pomp tegen elkaar op gaan boksen (pomp probeert het water in de radiator te persen, de knoppen proberen deze af te sluiten). Dit geeft een hels kabaal. Softwarematig is (was?) hier geen oplossing voor (bijv. één gekozen radiator tijdelijk open laten staan).

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 24-10-2024 23:27 ]

0.0

Pagina: 1