Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-03 22:13
Beste mensen,

Ik ga verhuizen naar een pand met een enkelvoudige trekschakelaar die is aangesloten op een lange elektriciteits snoer, een verlengkabel in feite. Is het verstandig de wasmachine hier op aan te sluiten, of gaat dat aan het doel van de trekschakelaar voorbij? Moet de wasmachine per se rechtstreeks op de trekschakelaar aangesloten worden? Of kan het ook (veilig) met deze verlengkabel?

Zie foto: trekschakelaar op achtergrond en verlengsnoer op de voorgrond.

Bij voorbaat dank. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OZPfVIOhWACtvBoxCtcTyk0SCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l5gEDQsT3UVz5qxZByTmDZK.jpg?f=fotoalbum_large

Technische installatie dus schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-10-2024 19:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:32
Waarom zou je een lange verlengsnoer willen gebruiken?
En waarom wil je de wasmachine spanningsvrij maken?

Is de boel wel goed geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Voor de duidelijkheid: ik heb er geen verstand van en heb dit nog nooit gedaan. Dus ik "wil" geen verlengsnoer gebruiken, hij hing er al.

Over spanningsvrij. Ik begreep dat je een wasmachine moet aansluiten op een trekschakelaar?

Ik heb geen idee of het goed geaard is.

Zou je zo vriendelijk willen zijn me het een en ander hierover uit te leggen? Ik tast in het duister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:29

Klippy

Still Game

Je kan de wasmachine hierop aansluiten. Je hebt een trekschakelaar met contrastekker, dat is toegestaan. Je kan een duidelijkere foto maken van de stekker, maar deze lijkt waterdicht.
Beter een contrastekker dan je hele wasmachine snoer moeten vervangen, dat is ook niet echt te doen tegenwoordig zonder je wasmachine open te maken.

In welke ruimte staat je wasmachine? Het lijkt me geen badkamer, want ik zie een CV ketel, maar ook tegels.
Als het geen natte ruimte is hoef je je sowieso niet veel zorgen te maken.

Werkt het lampje nog op de schakelaar?

[ Voor 15% gewijzigd door Klippy op 23-10-2024 22:14 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
De reden dat ik erom vraag, die hele schakelaar is nergens voor nodig.
Je kan een wasmachine ook in een stopcontact steken zonder schakelaar / verlengsnoer. Zorg wel dat je een apparte groep hebt. (Of in oude huizen geen andere grootverbruikers op zelfde groep).

Trekschakelaar is gewoon om apanning eraf te halen, "brandveilig er". Tegenwoordig heb je liever gewoon goede bekabeling en aarde.
Verlengsnoer doe je als er geen stopcontact in buurt zit.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 23-10-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
De wasmachine staat in een badkamer, met een douche naast de CV ketel/trekschakelaar/ hele constructie. Het is dus wel een natte ruimte, maar met een scheidingswand. Het lampje brandt.

Is het idee de stroom met de trekschakelaar eraf te halen, behalve op de momenten dat ik de wasmachine gebruik? Is het idee om op die manier de wasmachine te beschermen tegen vochtigheid en dus kortsluiting?

Heeft de vorige bewoner het goed opgelost met een contrastekker? En hoe kom ik erachter of die waterdicht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MrRigorous schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:32:
De wasmachine staat in een badkamer, met een douche naast de CV ketel/trekschakelaar/ hele constructie. Het is dus wel een natte ruimte, maar met een scheidingswand. Het lampje brandt.

Is het idee de stroom met de trekschakelaar eraf te halen, behalve op de momenten dat ik de wasmachine gebruik? Is het idee om op die manier de wasmachine te beschermen tegen vochtigheid en dus kortsluiting?

Heeft de vorige bewoner het goed opgelost met een contrastekker? En hoe kom ik erachter of die waterdicht is?
Er bestaan geen contra-stekkers die waterdicht zijn, en er bestaan geen stopcontacten die waterdicht zijn. Een spatwaterdichte contra-stekker of stopcontact zijn dat alleen als de stekker er niet inzit, en het kapje dicht zit. Wat je nu hebt is helemaal prima.

En ja, het idee dat als de wasmachine in een natte ruimte staat, zoals een douche of een badkamer, waar je in je naakie, op je bloete voeten staat in een vochtige/mistige natte ruimte, jezelf niet kan electrokuteren omdat de stroom vanaf de schakelaar er af is. Ik zet dus niet de wasmachine uit, ik trek aan het touwtje, en dan gaat de wasmachine uit. Ook ik heb een snoer met contra-stekker aan mn trekschakelaar gehangen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 23-10-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@MrRigorous Je begrijpt het inderdaad. Het idee is dat je de trekschakelaar uit zet zodra je gaat douchen.
En dat kan je dan zien doordat het lampje uit is. Die zitten ook vaak hoog zodat je het ziet.
Die contrastekker hoeft niet echt waterdicht te zijn, ik ken de regels en normeringen ook niet van buiten, maar het is een volledig gegoten stekker, geen schroeven in een doe-het-zelf er aan gemaakte stekker. Dat is prima.

Wat @99ruud99 zegt dat het niet nodig is klopt ook. Je wasmachine moet sowieso geaard zijn, ook met trekschakelaar. Die schakelaar is niet meer verplicht, ook niet in een natte ruimte.

Maar als hij er toch zit... lekker laten zitten tot de volgende verbouwing? Je kan daar op die hoogte een stopcontact maken, maar wat heb je dan gewonnen? Nog steeds een verlengsnoer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
Het doel van deze schakelaar is inderdaad exact en ook uitsluitend om er rechtstreeks een wasmachine op aan te sluiten. Met inderdaad de gedachte deze spanningsloos te maken als je staat te douchen/de wasmachine niet gebruikt.

Dit zal een oud (huur?)huis betreffen?

De kans bestaat, en is zelfs groot, dat er geen aardlekschakelaar aanwezig is, of zo wel, dat juist deze groep er bewust van uitgezonderd is, omdat oude wasmachines van 50 jaar geleden die er anders te vaak uit lieten slaan. Klinkt dat al lekker veilig? Nope. Daarom dus die schakelaar. Als hij er is zou ik die vooral ook gebruiken dus.

Als het huis van jezelf zou zijn zou ik zoiets absoluut saneren overigens. Dat betekent dan dus vrijwel zeker ook vervangen van de groepenkast. Als dat geen optie is: als je er mee omgaat zoals het bedacht is, kan het veilig genoeg zijn. 50 jaar geleden had half Nederland het zo. Het probleem is uiteraard precies dat dit medewerking en enige kennis van de gebruiker (jijzelf) vereist.

Mocht je over de electrische situatie in huis nog wat geïnformeerde meningen van Tweakers willen horen, kun je overwegen een foto van je groepenkast/meterkast en de aansluitingen daar te plaatsen. Dan heb je een idee van de (extra) risico's die je mogelijk loopt, ofwel wat men nu anders zou doen dan hoe het bij dit huis is, en waarom. Zelfs als je er niks aan kunt veranderen, ben je er dan in elk geval van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Met jullie input is het me een stuk duidelijker geworden hoe de aansluiting van een wasmachine werkt en hoe het zit met de trekschakelaar. De tip over de meterkast is een goeie en ga ik nog even doen straks.

Nu heb ik een volgende vraag: bij het behangen heb ik de stroom van alle groepen in de elektricitetits verdeler (niet in een kast, zie foto, zwarte ding in de gang) uitgezet. Daarna ook weer aangezet. De lampen doen het wel. Maar ineens heb ik in de badkamer koud water, de trekschakelaar geeft geen licht en de thermostaat aan de andere kant van de muur (woonkamer) staat ineens uit. Enig idee wat hier gaande is? Ik ben echt een noob hoor 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BYrNn2ER-LQ70xCFKFjN1x-cJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS4hKxn0T4t4GO1aKhsWtecr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als het snoer ook maar een beetje dikke aders heeft.. dat durf ik bij de fotos nog in twijfel te trekken...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@MrRigorous Koud water + geen thermostaat dan staat de CV uit, geen licht op trekschakelaar is hele groep van de badkamer staat nog uit.
Zeker weten dat alle schakelaars in je groepenkast weer aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onder aan de streep is het eigenlijk gewoon het belangrijkste om aardlekbeveiliging te hebben voor de badkamer. De trekschakelaar is prima voor de wasmachine (en je die ook netjes uit zet want dat doet iedereen heel netjes natuurlijk). Maar je hebt er nu dus ook een CV ketel hangen die je dan niet uit zet tijdens het douchen.

Op plaatje is in ieder geval duidelijk dat het niet meer de porseleinen zekeringen zijn dus er is hoop op aardlekbeveiliging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
@Klippy Zie foto's, is dit de groepenkast? Ik heb alle schakelaars weer omhoog gezet maar de hele groep van apparaten staat nog niet aan. (cv, trekschakelaar, thermostaat) Dus ook een foto van de cv ketel erop gezet. Iets waar ik op moet letten?

@Septillion Hoe kom ik erachter of ik aardlekbeveliging heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv1kLh-OmjEd9TFcHcsWzZ2MJIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM2SRNpETa3uEc16O82Mbc9w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJggLRkYjcSeYxMLk6n0nJNNLGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkzjmStQBoz9Vfbq5ZfSkspJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc2HkWGnrnLsF9_Kve63Uu0ohps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvuEV5hYsfMT8qpavdh8jDhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyj6mZgUR-of1M-1tWGmZuXoaQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzviZKDgyOk5vuDqxn4KlKi9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MrRigorous schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:24:
@Klippy Zie foto's, is dit de groepenkast? Ik heb alle schakelaars weer omhoog gezet maar de hele groep van apparaten staat nog niet aan. (cv, trekschakelaar, thermostaat) Dus ook een foto van de cv ketel erop gezet. Iets waar ik op moet letten?

@Septillion Hoe kom ik erachter of ik aardlekbeveliging heb?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De aardleks zijn de 2 units met de groene schakelaar en het oranje test-knopje rechts op foto 1, de 2 groepen die daar links van staan staat beide uit op foto 1. Je aardleks staan aan, de 2 groepen staan uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Die 2 zwarte schakelaars moet je op 1 zetten (1 = aan, 0= uit). Dan doet je stroom het weer.
Zonder stroom geen ontsteking in cv, zonder ontsteking geen vlam, dus geen heet water :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je hebt 4 groepen. De linker 2 groepen staan nog uit en hebben geen aardlekbeveiliging, de rechter 2 groepen zijn aardlekautomaten en hebben dus wel aardlekbeveiliging.

Alles wat nu niet werkt is dus niet door een aardlekschakelaar beveiligd. Dat hoort zonder aardlekbeveiliging niet in je badkamer thuis, tenzij het achter een trekschakelaar zit die je uitschakelt wanneer je bad / douche gebruikt. Die CV-ketel klopt zo dus niet, ook niet volgens oudere normen.

Die 2 antieke aardlekautomaten zou ik ook niet al te veel vertrouwen in hebben, deze staan niet echt goed bekend.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
aardlekautomaat

Tijd voor een nieuwe groepenkast dus zou ik zeggen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Aha, nu is het me ineens allemaal duidelijk. Ik heb een dingetje over de daadwerkelijke schakelaar omhoog gedrukt. Morgen even naar kijken.

Blijkbaar is de constructie niet zo veilig dus. Er zit een trekschakelaar die dus standaard gebruikt moet worden tijdens het douchen?

Er zit tussen de douche en de cv-ketel (direct naast elkaar) wel een scheidingswand. (zie foto). Maakt dat het veilig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEAqOZm2D3HYRRdOZMjV7y4PLNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7hRX48NnpH4jtUWwfhcAqvM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MrRigorous schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:38:
Aha, nu is het me ineens allemaal duidelijk. Ik heb een dingetje over de daadwerkelijke schakelaar omhoog gedrukt. Morgen even naar kijken.

Blijkbaar is de constructie niet zo veilig dus. Er zit een trekschakelaar die dus standaard gebruikt moet worden tijdens het douchen?

Er zit tussen de douche en de cv-ketel (direct naast elkaar) wel een scheidingswand. (zie foto). Maakt dat het veilig?

[Afbeelding]
Ja dat maakt het veilig, ook zonder die scheidingswand, het staat in zone 2, dus no worries ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt wel even een punt van aandacht nodig bij het gebruik van een trekschakelaar en de hedendaagse moderne wasmachines en drogers. Zowel mijn Samsung wasmachine als droger zijn elektronisch gestuurd en werken met een app. Als je ze dan volledig van de stroom af haalt dan werkt dus logischerwijze ook de app niet meer en kan je hem niet meer op afstand gebruiken. Ook durf ik niet te zeggen hoe lang je ze van de stroom kan houden voor dat alles zich weer reset en je weer alles opnieuw moet instellen.

Nu staan mijn wasmachine en droger dan verder niet in een 'natte' ruimte maar in een bijkeuken naast de gewone keuken op de benedenverdieping. Ik heb dus beiden gewoon op een geaard stopcontact aangesloten op een aparte groep ( met aardlekschakelaar ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Roel1966 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:52:
Mij lijkt wel even een punt van aandacht nodig bij het gebruik van een trekschakelaar en de hedendaagse moderne wasmachines en drogers. Zowel mijn Samsung wasmachine als droger zijn elektronisch gestuurd en werken met een app. Als je ze dan volledig van de stroom af haalt dan werkt dus logischerwijze ook de app niet meer en kan je hem niet meer op afstand gebruiken. Ook durf ik niet te zeggen hoe lang je ze van de stroom kan houden voor dat alles zich weer reset en je weer alles opnieuw moet instellen.

Nu staan mijn wasmachine en droger dan verder niet in een 'natte' ruimte maar in een bijkeuken naast de gewone keuken op de benedenverdieping. Ik heb dus beiden gewoon op een geaard stopcontact aangesloten op een aparte groep ( met aardlekschakelaar ).
Als de wasmachine door welke reden dan ook spanningsloos wordt, en daarna weer spanning krijgt, maakt de wasmachine z'n programma gewoon af. En dan is het logisch dat een apparaat wat uitstaat niet met een app meer te bedienen is :P

Doet een droger en een vaatwasser doen ook hun programma afmaken als ze een keer spanningsloos worden, bijvoorbeeld door een wasmachine/droger schakel stopcontact zoals dit en die heb je voor een quooker ook in 3 voud om een vaatwasser op aantesluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Xander schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Je hebt 4 groepen. De linker 2 groepen staan nog uit en hebben geen aardlekbeveiliging, de rechter 2 groepen zijn aardlekautomaten en hebben dus wel aardlekbeveiliging.

Alles wat nu niet werkt is dus niet door een aardlekschakelaar beveiligd. Dat hoort zonder aardlekbeveiliging niet in je badkamer thuis, tenzij het achter een trekschakelaar zit die je uitschakelt wanneer je bad / douche gebruikt. Die CV-ketel klopt zo dus niet, ook niet volgens oudere normen.
Na dit nog eens gelezen te hebben heb ik wat vragen.
-Wat is het verschil tussen een "groep" en een "aardlek" en "aardlekautomaat"? Wat doen ze en wat is de "aardlekbeveliging"?
-Hoe is het mogelijk dat juist de groep die in de badkamer zit niet is beveiligd, maar die in de slaapkamer/gang wel?

Is het tijd om de verhuurder te benaderen om de groepenkast te vervangen voordat ik in de woning trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Roel1966 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:52:

Nou, geen zorgen, zoveel geld heb ik niet. Ik ben van plan dit apparaat te bestellen :> (https://www.welhof.com/nl...asmachine-7kg-1200t-r2220)

Gaat dat gewoon goed komen in deze badkamer/constructie? Iets om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MrRigorous schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Nou, geen zorgen, zoveel geld heb ik niet. Ik ben van plan dit apparaat te bestellen :> (https://www.welhof.com/nl...asmachine-7kg-1200t-r2220)

Gaat dat gewoon goed komen in deze badkamer/constructie? Iets om op te letten?
Ja, er staat notabene bij dat ze hem aansluiten voor je. Even een vinkje zetten. Zorg voor een kop koffie, en laat ze lekker hun ding doen ;) Je hebt nu geen warm water omdat je aan je elektra hebt gezeten.

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 27-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
1) je hebt 2 soorten beveiliging: overspanning en
Overspanning zorgt voor brand, een aardlek zorgt dat je geëlektrocuteerd wordt. Beide dingen zijn niet wenselijk.

Een groep wordt bedoeld alles wat achter 1 zekering zit. = Beveiliging tegen overspanning.

Een aardlek = normaal gaat elektriciteit van kabel naar apparaat naar kabel . Echter, als de isolatie ergens niet goed is kan het zijn dat het apparaat onder spanning komt te staan. Als jij het dan aanraakt heb je een lek naar de aarde.

De aardlekschakelaar zorgt ervoor dat als dit gebeurd deze de stroomkring onderbreekt, waardoor je maar relatief kort geëlektrocuteerd wordt.

Een aardlekautomaat is een zekering (overspanning) en een aardlekschakelaar in 1 apparaat. Dus zowel wanneer er kortsluiting als wanneer er overspanning is schakelt hij de boel uit.

Aardlekbeveiliging is alle maatregelen tegen een aardlek. Voorbeeld is de aardlekautomaat, maar ook bijvoorbeeld een apparaat dat ontworpen is om een geaarde kast te hebben.

2) alles kan je aanleggen, zolang niemand met verstand ernaar kijkt is het geen enkel probleem. Als jij besluit om de stopcontacten eraf te halen en voortaan de draden aan elkaar te knopen ipv stekkers te gebruiken, niemand die je tegen houdt. Zolang niemand het ziet althans...

Is je cv wel geaard? Want anders kan je eigenlijk je cv niet gebruiken als je een douche neemt... Dat is niet zo fijn met huidige watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Als de wasmachine door welke reden dan ook spanningsloos wordt, en daarna weer spanning krijgt, maakt de wasmachine z'n programma gewoon af. En dan is het logisch dat een apparaat wat uitstaat niet met een app meer te bedienen is :P

Doet een droger en een vaatwasser doen ook hun programma afmaken als ze een keer spanningsloos worden, bijvoorbeeld door een wasmachine/droger schakel stopcontact zoals dit en die heb je voor een quooker ook in 3 voud om een vaatwasser op aantesluiten
Let wel dat deze machines wat ik heb volledig elektronisch gestuurd zijn en dit weer anders is als bij analoog gestuurde wasmachines. Hervatten van een programma doen ze ook wel maar alleen wanneer de stroom erop blijft staan en de machine zeg maar in stand-by gaat. Echter sommige ingeprogrammeerde functies gaan verloren als die langer van de stroom af gaat, althans ik heb wel eens de wifi verbinding opnieuw moeten configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MrRigorous schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:38:

[Afbeelding]
Nee, dit maakt het niet veilig. Volgens hedendaagse normen moet alle elektra in de badkamer worden beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar. Voorheen (vanaf 1975) was er een uitzondering alleen voor vast aangesloten (was)machines met een trekschakelaar, welke je dan hoort af te schakelen wanneer je de douche gebruikt. Nog eerder in de tijd mocht er gewoon geen 230V binnen handbereik in de badkamer worden geplaatst, daarom vond je in veel oude woningen zelfs de lichtschakelaar van de badkamer in de gang.

Dat wandje doet zo natuurlijk heel weinig, als het putje verstopt raakt sta je ook bij de CV-ketel met je voeten in een plas water.

Ik gok dat de opstelplaats van de CV-ketel niet origineel zo is, maar dat deze ketel later in de badkamer is opgehangen zonder na te denken of de elektrische installatie dan nog wel voldoet.

Weet je het bouwjaar van de woning of in welk jaar de elektrische installatie is aangelegd / vervangen? Misschien interessant om eens de letterlijke bepalingen uit de normen die toen van toepassing waren erbij te zoeken. ;)
MrRigorous schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Na dit nog eens gelezen te hebben heb ik wat vragen.
-Wat is het verschil tussen een "groep" en een "aardlek" en "aardlekautomaat"? Wat doen ze en wat is de "aardlekbeveliging"?
Een "(eind)groep" is een stroomketen die naar (verschillende) contactdozen en/of toestellen loopt, zeg maar de leidingen die vanuit de groepenkast je woning in vertrekken. Een groep moet zijn beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting en volgens hedendaagse normen ook tegen aardfouten.

Beveiligen tegen overbelasting en kortsluiting kan met een smeltzekering of installatieautomaat. Beveiligen tegen aardfouten doe je met een aardlekschakelaar. Een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component.

Jij hebt voor de rechter 2 groepen dus aardlekautomaten, oftewel een aardlekschakelaar en installatieautomaat gecombineerd in één component. In plaats daarvan had men ook kunnen kiezen om een losse aardlekschakelaar te plaatsen met daar achter 2 installatieautomaten, een aardlekschakelaar kan namelijk méér dan 1 groep beveiligen. Al is dat in deze situatie wel onwenselijk en mogelijk voldoet het ook niet aan de geldige norm toen het werd aangelegd, want dan zou één aardfout er voor zorgen dat de gehele verlichtingsinstallatie uitschakelt.

De linker 2 groepen zijn installatieautomaten, deze beveiligen dus alleen tegen overbelasting en kortsluiting, maar niet tegen aardfouten / lekstromen.
-Hoe is het mogelijk dat juist de groep die in de badkamer zit niet is beveiligd, maar die in de slaapkamer/gang wel?
Dit dateert nog van vroeger, toen het blijkbaar onmogelijk was om een wasmachine met een aardlekschakelaar te beveiligen. Oude wasmachines hadden schijnbaar te veel lekstroom om ze achter een 30mA aardlekschakelaar te kunnen gebruiken, daarom is de uitzondering met trekschakelaar om de machine spanningsloos te kunnen maken geïntroduceerd. Naar hedendaagse maatstaven is dit inderdaad onbegrijpelijk, want juist in de badkamer kunnen die dingen wel eens je leven redden.

Ik verwacht dat de CV-installatie niet origineel zo in de badkamer is bedacht, daar zal gewoon iets zijn fout gegaan. De verlichting en eventuele andere contactdozen voor algemeen gebruik in de badkamer zijn denk ik wel door een aardlekautomaat beveiligd?
Is het tijd om de verhuurder te benaderen om de groepenkast te vervangen voordat ik in de woning trek?
Als dat een grotere woningcorporatie is, dan snap ik niet dat ze dit nog zo aan een nieuwe huurder durven op te leveren. De woningcorporatie waar ik voorheen van huurde heeft dit soort situaties 15 jaar geleden al voor zijn hele woningbestand aangepast (lees: alle groepen in de groepenkast gewoon beveiligd met een aardlekschakelaar).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRigorous
Xander schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Dat wandje doet zo natuurlijk heel weinig, als het putje verstopt raakt sta je ook bij de CV-ketel met je voeten in een plas water.

Ik gok dat de opstelplaats van de CV-ketel niet origineel zo is, maar dat deze ketel later in de badkamer is opgehangen zonder na te denken of de elektrische installatie dan nog wel voldoet.

Weet je het bouwjaar van de woning of in welk jaar de elektrische installatie is aangelegd / vervangen? Misschien interessant om eens de letterlijke bepalingen uit de normen die toen van toepassing waren erbij te zoeken. ;)
Als je met je voeten in een plas water staat, is de CV dan erg gevaarlijk om aan te raken of is er een andere reden waarom het onveilig is? De ketel hangt wel hoog in de lucht namelijk.

De CV-ketel lijkt gloedknieuw dus ik denk inderdaad dat jouw verhaal klopt. Dat er niet goed over is nagedacht of uit luiheid niet aangepakt, of nog een andere reden... :o

Het pand stamt uit begin vorige eeuw, maar dit appartement komt volgens mij uit 1986. Het beste maar even bij de woningvereniging aankloppen na al deze informatie denk ik.
Pagina: 1