Hallo,
Ik ben reeds enige tijd aan het twijfelen tussen enerzijds het aanschaffen en samenstellen van een nieuwe PC voor gamen en allround gebruik, of anderzijds het aankopen van een nieuwe "light&thin" laptop en een gameconsole (PS5).
Gezien ik vroeger altijd gegamed heb op een PC en slechts (heel) beperkte ervaring heb met consoles, neig ik naar het eerste.
Omdat het al ruim 20 jaar geleden is dat ik nog een pc heb samen gesteld, graag toch even jullie advies :-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1000 à 1200€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapparatuur (toetsenbord, muis, 2x 24" scherm (samsung LS24R650), bluetooth headset [/li]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie lijst hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil, compact systeem (µATX) welke er "goed" / sober uit ziet (komt in de woonkamer te staan).
Geen RGB, ...
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben reeds enige tijd aan het twijfelen tussen enerzijds het aanschaffen en samenstellen van een nieuwe PC voor gamen en allround gebruik, of anderzijds het aankopen van een nieuwe "light&thin" laptop en een gameconsole (PS5).
Gezien ik vroeger altijd gegamed heb op een PC en slechts (heel) beperkte ervaring heb met consoles, neig ik naar het eerste.
Omdat het al ruim 20 jaar geleden is dat ik nog een pc heb samen gesteld, graag toch even jullie advies :-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- huis/tuin/keuken gebruik
- Gamen (CoD, GTA6, Cyberpunk 2077, God of War Ragnarök).
Voorlopig nog op 1080p (ik heb 2 24" 75Hz schermen), maar zou dit in de toekomst, als ik de smaak terug te pakken heb, mogelijks willen upgraden naar 1440p)
1000 à 1200€
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapparatuur (toetsenbord, muis, 2x 24" scherm (samsung LS24R650), bluetooth headset [/li]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie lijst hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil, compact systeem (µATX) welke er "goed" / sober uit ziet (komt in de woonkamer te staan).
Geen RGB, ...
Ga je overklokken?
neen
Wat verwacht je van ons?[i]
- Graag jullie advies op voorgestelde lijst.
- Krijg ik al deze componenten ingebouwd in de kast?
- Zouden jullie bepaalde componenten anders aanraden en waarom?
- Ik twijfel over het gebruik van de AIO koeler vs. luchtkoeling. Ik heb geen ervaring bij de plaatsing van een AIO. Is dit noodzakelijk ifv goede airflow in de µATX kast, of kan de voorgestelde luchtkoeler evengoed in deze kast? Volgens de website van Lian-Li, past een luchtkoeler tot 165mm, dus zou deze in principe moeten passen?
- Momenteel vind ik mijn lijst net iets te duur. Ik hoop echter dat de prijzen met black-friday wat zullen zakken en ik zo enkele goede deals kan scoren.
Anderzijds zijn er misschien enkele componenten die nu overkill zijn en dus wat goedkoper kunnen (zeker gezien ik nog niet onmiddellijk op 1440p zal gamen). Wat denken jullie?
Ter info: het "dure" mobo heb ik gekozen omwille van bluetooth-functionaliteit. Ik las echter in een andere post dat dit mobo van MSI vrij warm komt. Geen idee of dit mogelijks een probleem kan vormen? - Laatste vraag: Ik ga er van uit dat bij de voeding standaard ook alle kabels mee geleverd worden?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 206,46 | € 206,46 |
| 1 | Moederborden | MSI B650M GAMING PLUS WIFI | € 153,- | € 153,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6 | € 417,66 | € 417,66 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li A3-mATX Zwart | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,55 | € 29,55 |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 240 | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 98,50 | € 98,50 |
| 1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 91,46 | € 91,46 |
| 1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 123,50 | € 123,50 |
| Totaal | € 1.282,93 | |||