Advies keuken aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste leden,

Mijn partner en ik willen een keuken aanschaffen maar wij krijgen zoveel informatie op ons af dat we eigenlijk "door de bomen het bos niet meer zien". Hopelijk is hier iemand bereid om ons advies te geven.

Wij willen een "lage keuken" zonder hoge kasten, dit zodat het uitzicht naar buiten (waterpartij met fontein) open blijft, en ook ivm lichtval. Bewust zijn wij ons van de nadelen met oa een lage koelkast enzovoorts. Er komen aan de muurkant 3 hangende kasten voor het servies enzovoorts. De keuken komt in een L opstelling namelijk 3 meter voor het raam (eigenlijk is het een soort erker) en dan ongeveer nog een deel van ongeveer 2,5 meter lang maar dan aan de andere kant van de muur.

Wij hebben 3 offertes alle gebaseerd op hetzelfde granietenblad, zelfde Siemens apparatuur (inclusief inductie van 8o cm breed met afzuiging ingebouwd), vergelijkbare maten kasten. De prijzen varieren van 13.000 euro (voor de Hacker keuken), 12.000 euro (Nobilia keuken) en 15.000 euro (Nolten Keuken) alle inclusief de btw, alle inclusief plaatsen (exclusief leidingwerk, stucen, demonteren oude keuken). Wij denken ivm de duurzaamheid het beste voor deurtjes bekleed met laklaminaat te gaan. Qua uiterlijk vinden wij overigens alle 3 de keukens er goed uitzien.

De Hacker en Nobila kasten zijn van de XL line wat wil zeggen 79,2 cm hoog, de Nolte kasten meten 75 cm hoog. Het schijnt dat Nolte alleen 75 cm of gelijk 90 cm hoog levert. Het blad dat we uitgezocht hebben is 4 cm dik. De hoogte van het werkblad willen we graag op 93 cm hebben. Een plint van 9,8 cm vinden wij om eerlijk te zijn mooier dan een plint van 14 cm, maar mocht er een verschil zijn in duurzaamheid van de keukens onderling, dan is dit laatste voor ons belangrijker.

Mijn concrete vraag is dan ook: Hoe deze merken zich kwalitatief tot elkaar verhouden en dan met name de duurzaamheid?

Uiteraard hebben we eerst zelf uitgebreid research gedaan op internet voor dit hier te vragen, maar hier lezen we toch wel tegenstrijdige berichten. Ook hebben we redelijk wat pagina s van dit topic gelezen, echter dit is zo groot met 1700 pagina s dat we de juiste informatie niet gevonden hebben.

Hopelijk kan iemand ons hierin adviseren. Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht!

Mark & Joan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Graag gedaan, dat lezen dus... Wat wil je eigenlijk van ons? Alleen een vergelijk tussen de drie merken of ook mee denken over de prijs en de indeling van de keuken? Gezien je vraag alleen mee denken over de drie merken, maar gezien je beschrijving zoek je meer medewerking.
Wil je meedenkende Tweakers hebben, plaats dan ook even een foto of tekening van de keuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook hebben we redelijk wat pagina s van dit topic gelezen, echter dit is zo groot met 1700 pagina s dat we de juiste informatie niet gevonden hebben.
Wilde je deze post toevllig in het Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 ?

[ Voor 63% gewijzigd door twain4me op 23-10-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Hfolkers bedankt voor je reactie! De vraag die wij het liefst beantwoord zien is welk van de 3 merken keuken de beste kwaliteit is en dan vooral qua duurzaamheid (en als het kan ook waarom dit zo is).

Verder zouden wij het zeker fijn vinden wanneer er hier op het forum meegedacht en advies gegeven wordt over de prijs en indeling!

Een foto uploaden lukt me nu helaas niet maar ga ik morgen op de computer van mijn partner doen.

Twain4me bedankt voor je reactie! Het liefst staan we in het topic waar wij het meeste kans hebben op een goed advies voor onze specifieke situatie. Is dat hier dan graag op deze plek laten, is dit naar jou mening het grote keuken topic, dan waarderen we het dat je dit verplaatst. dank!

Groeten Mark & Joan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9u8CRybximLeILr5-4wBgv1OT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY83Dk9Rwq8k9EOYakahyUVI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Hieronder noteer ik verder wat dingen welke misschien handig zijn om te weten over de offerte / specificaties:

Dekker lanesto forte kraan rvs, lanesto destra 023 wasbak, extra breed dekker evora granite werkblad 12 mm dik ellora brown gepolijkst, werkblad van 70 cm, rand blad 4cm randafwerking in verstek, niet op foto te zien opstaand randje bij blad beide kanten 15 cm hoog.

De kant van 300cm is de raamkant, de kant tegen de muur is 250cm, de foto geeft een vertekend beeld, foto is gemaakt van screenshot van 3d tekening.

[ Voor 16% gewijzigd door Markr32 op 24-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markr32
Is onze vraag misschien verkeerd gesteld of doen wij misschien iets anders verkeerd?

Wij hadden gehoopt op een antwoord op onze vraag / advies.

Mocht iemand advies willen geven dan wordt die moeite in ieder geval gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:16
Tsja ik snap je vraag maar denk dat het meeste persoonlijk is (smaak) en dat is lastig om aan te geven of je daar wel/niet goed aan doet.

Verschil in duurzaamheid tussen kasten. bedoel je dan duurzaamheid ecologisch of puur kwaliteit (welke gaat het langste mee en kan het meeste hebben)?

Zelf hebben we nu een Nolte keuken (andere merken ken ik niet) en ivm verhuizing gaan we naar een andere. Er zijn meerdere afwerkingsmogelijkheden van deurtjes en platen. Alles waar kunstof omheen zit en met temperatuurverschillen te maken krijgt (Vaatwasser) gaat uiteindelijk kapot (zet uit, krimpt, zet uit ..). Onze vaatwasser deur is nu al zichtbaar na ~4 jaar.

Ivm verhuizing zijn we aan het kijken naar een nieuwe keuken en neigen naar volledig gelakte deuren. Hierbij zou (volgens de verkopers) dit verschijnsel niet optreden.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Markr32 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:25:
Is onze vraag misschien verkeerd gesteld of doen wij misschien iets anders verkeerd?

Wij hadden gehoopt op een antwoord op onze vraag / advies.

Mocht iemand advies willen geven dan wordt die moeite in ieder geval gewaardeerd!
(Bijna) niemand heeft recente ervaring met drie verschillende merken keukens. Verwacht dus niet een reactie van het type "merk A is beter dan merk B".

Wat mij betreft bestaan alle keukens uit geplastificeerd spaanplaat. Kies gewoon de mooiste die binnen je budget past.
Alle details van de keukens die je niet hebt gekocht ben je snel wel weer vergeten.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Voor als je echt een mening zoek; alle keukens die meer kosten dan die van IKEA zijn te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:29
Dat laatste ben ik toch echt niet met je eens @Prisma16. Dit jaar is bij ons thuis en op mijn werk een nieuwe keuken geplaatst. Op het werk een Ikea keuken, thuis hebben we voor een Schmidt keuken gekozen. Het is daarom voor mij makkelijk om ze te vergelijken. Er zit kwalitatief wel degelijk een aanzienlijk verschil in. Ikea is zeker niet slecht, maar de Schmidt is kwalitatief beter. Zeker ook duurder dan de Ikea, dat betwist ik niet. Maar voor een Lexus betaal je ook meer dan voor een Renault terwijl ze je allebei van A naar B brengen. Dan kun je ook zeggen dat de Lexus te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
454SS schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:51:
Dat laatste ben ik toch echt niet met je eens @Prisma16. Dit jaar is bij ons thuis en op mijn werk een nieuwe keuken geplaatst. Op het werk een Ikea keuken, thuis hebben we voor een Schmidt keuken gekozen. Het is daarom voor mij makkelijk om ze te vergelijken. Er zit kwalitatief wel degelijk een aanzienlijk verschil in. Ikea is zeker niet slecht, maar de Schmidt is kwalitatief beter. Zeker ook duurder dan de Ikea, dat betwist ik niet. Maar voor een Lexus betaal je ook meer dan voor een Renault terwijl ze je allebei van A naar B brengen. Dan kun je ook zeggen dat de Lexus te duur is.
Eens, blijven persoonlijke keuzes. Laat onze auto nu toevallig een Renault zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Alle keukens zijn spaanplaat met een kunststof laagje.
In die zin zijn ze allemaal vergelijkbaar aan elkaar.
Qua milieu impact is het allemaal rotzooi, plastic lijm en houtsnippers.

Qua degelijkheid is het ook allemaal vergelijkbaar.
De fronten hebben het meeste te lijden. En deze kun je in de winkel prima vergelijken.

Verschil kan zitten in de scharnieren en dempers.
Maar ik denk niet dat ze deze specificeren op de offerte.

Let goed op de nishoogtes van de keukens.
2cm verschil kan het verschil maken uit 10 koelkasten die passen of alleen die ene hele dure.
(zelf had ik hier niet op gelet, en na 10 jaar de koelkast moeten vervangen)

Dus nishoogte vaatwasser, nishoogte koelkast, nishoogte oven, die zijn handig om in een reguliere maat te hebben.

Verder, pas zoveel mogelijk lades toe. Is duurder, maar je hoeft niet constant op je knieën iets achteruit een kastje te vissen.

Wat ook nog een optie is, is door een timmerman de keuken te laten bouwen.
Dan heb je vol hout in plaats van spaanplaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:51

Tuxie

En WeL nU!

Na in mijn leven 3 keukens te hebben gekocht: vergeet het merk. Koop de keuken bij een kleine keukenboer die een EIGEN montagedienst heeft (dus GEEN ZZP'ers of geoutsourced naar een ander bedrijf). Dan koop je een keuken waar je lang plezier van hebt en waar ze je kennen. Als er iets is met montage en/of apparatuur kun je direct aankloppen. De meeste ellende van een keuken komt van een slecht gemonteerde keuken waar je alle kanten op gestuurd wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markr32
Iedereen die de moeite heeft genomen om een reactie te geven bedankt hiervoor!

Met kwaliteit bedoelen we echt de levensduur van de keuken. Zeg maar qua dikte van de deurtjes, kastjes, goede scharnieren, lakwerk of laminaat kwaliteitverschil enzovoorts.

Hmmm dit antwoord hadden wij om eerlijk te zijn niet verwacht. Dit omdat wij zelf enige ervaring hebben met diverse keukens en wij het kwaliteitsverschil onderling vrij groot vinden. In het verleden hebben wij een keuken gehad waar we het merk niet van weten, maar ook een Duitse keuken van het merk Pino en nu hebben we een Schuller Systemat. Wij ervaren de verschillen in kwaliteit als erg groot. Bij de laatst genoemde keuken kunnen de kastjes zoveel meer hebben qua slijtage, krasgevoeligheid, deurtjes die na vele jaren nog recht hangen (scharnieren) enzovoorts.

Omdat een keuken toch een flinke investering is en wij zo lang mogelijk plezier hiervan hopen te hebben, hebben wij hier deze vraag gesteld.

Wij zullen in ieder geval rekening houden met het hebben van een eigen / vaste instalatie service binnen het bedrijf. Bedankt voor deze tip!

Mark en Joan

[ Voor 16% gewijzigd door Markr32 op 31-10-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:18
Ik zou ook naar het totaalpakket kijken d.w.z. niet alleen naar de keuken maar ook naar het bedrijf dat de keuken gaat plaatsen: is het bedrijf betrouwbaar, geven ze goede garantie, moet je aanbetalen en hoeveel?
Een goed bedrijf levert sowieso geen slechte keukens.
Persoonlijk vind ik een lage plint mooier, oogt naar mijn idee luxer en moderner.
Laat de verkoper uitleggen wat het verschil in lak of laminaat systemen is (voor- en nadelen). Indien ze maar 1 systeem hebben dan eerst verder kijken.
Wat ook heel belangrijk is: welke keuken vind jezelf het mooist, je moet er letterlijk nog jaren tegenaan kijken.
Hoe gebruiksvriendelijk zijn de verschillende keukens (indeling van de kastjes, softclose van de deurtjes enz.)
Nog 1 tip voor de inbouwapparatuur bij vergelijking: kijk heel goed naar de artikelnummers want dat verschilt bij hetzelfde merk soms maar 1 cijfer of letter maar het kan een heel ander apparaat zijn (zelf meegemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:36
Over de indeling: ik snap dat je geen kasten wil ophangen - vind ik ook niet mooi, en levert optisch een veel ruimere keuken op.
Voor het gemak zou ik dan overwegen om bijvoorbeeld aan het begin van de keuken een halfhoge kast te plaatsen. Dan staat je koelkast en misschien een oven nog op een handiger plek qua hoogte.

Bijkomend voordeel is dat je achter die verhoging je vaat kan opstapelen, handig als er visite is en je wil even de rommel uit zich maar de vaatwasser zit al vol.

Met een 3d-tekenpakket (of bij een keukenzaak) kan daar vast wel even snel een impressie van worden gemaakt.

Ik bedoel dan zoiets. Eventueel kun je de oven alsnog onder de kookplaat kwijt en in de verhoging de vaatwasser met een la eronder. Dan kun je zonder te bukken de vaatwasser in/uitruimen.
Afbeeldingslocatie: https://s.3c48cd46385c1efabbfcb55142e58024.entry.domains/user_upload/csm_CSF-00069%20%281%29_03_860585c687.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Pat911 op 01-11-2024 10:14 . Reden: voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02

Nullifiel

╞═══════╡

Tuxie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:20:
Na in mijn leven 3 keukens te hebben gekocht: vergeet het merk. Koop de keuken bij een kleine keukenboer die een EIGEN montagedienst heeft (dus GEEN ZZP'ers of geoutsourced naar een ander bedrijf). Dan koop je een keuken waar je lang plezier van hebt en waar ze je kennen. Als er iets is met montage en/of apparatuur kun je direct aankloppen. De meeste ellende van een keuken komt van een slecht gemonteerde keuken waar je alle kanten op gestuurd wordt.....
Een keukenboer met goede reputatie en eigen montage inderdaad!
Dan heb je gewoon 1 aanspreekpunt en als er na plaatsing toch problemen mochten zijn (en dat is écht niet vreemd, ook niet bij een goede zaak), dan heb je een keukenboer die graag service verleent ipv een partij die naar een ZZP-er of aannemer wijst die vervolgens moeilijk contacteerbaar is omdat ie druk is en DOORRRRRR wil.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markr32
Bedankt voor jullie reacties!

Vogelmans: jou tip van de verkoper uit laten leggen over de verschillen van lak of laminaat, heb ik vandaag ook gelijk gedaan. Er blijken veel verschillende opties bij alle 3 de merken welke wij op het oog hebben.Artikel nummers ga ik ook mee aan de slag!

Pat911: een halfhoge kast vinden we wel veel minder mooi dan alles laag, maar het levert wel veel meer gebruikersgemak op. Had ik zelf niet opgekomen, fijn dat we dit nu weten om een weloverwogen keuze te kunnen maken!

Nullifiel: Wij zullen in ieder geval rekening houden met het hebben van een eigen instalatie service!

Misschien een vrij technische vraag: maar wij willen niet voor echte lak fronten gaan, dit omdat wij denken dat we dan eerder last krijgen van krassen / slijtage (wij hebben een jong zoontje). Nu bied Nolte de fronten aan in lak op foliebasis (lak afp mat 87L), maar ook hebben zij de keuze voor fronten op basis van melamine hars. Aangegeven wordt door verkoper dat deze melamine hars fronten (type Manhattan) iets minder glad zijn, maar dat deze in verhouding langer mooi blijven, en ook erg mooi eruit zien. Deze worden volgens hem het meest gekozen, qua prijs komen zo gelijk uit. Weet iemand misschien hoe deze 2 materialen zich qua levensduur (lees: lang mooi blijven) met elkaar verhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kom in veel keukens om apparatuur te vervangen.
6 van de 10 keer is de vaatwasser foutief geïnstalleerd (vooral bij blindgrepen).
Gevolg: melamine los, delamineren

Met jouw hoge panelen heb je een Siemens XXL vaatwasser nodig (misschien zelfs in varioscharnier).

Ik vind €15k best weinig voor een keuken.
Als je verwachting 10 jaar gebruik is, dan hoef je ook niet naar degelijkheid te vragen.

Keukens die ik zie en na 30 jaar nog prima zijn, zijn vooral Siematic en Leicht.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 05-11-2024 02:58 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1