Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peflow
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-02 19:58
Ik lees veel over Ecoflow maar blijf met deze vraag zitten:

Kun je de Ecoflow Delta 2 max “aan” zetten, dus inschakelen mbv een Homewizard Energy Socket?

Ik wil een power station als nood voorziening gaan kopen, voor het geval dat… en bij stroom uitval stopt de omvormer en heb je niets aan je zonnepanelen.
Maar het is zonde om de Ecoflow de meeste tijd ongebruikt te laten staan.

Ik heb pv panelen die overdag energie leveren en m.b.v. een Homewizard Energy Socket (slimme stekker) wil ik, als er bijv. meer dan 500W aan het net terug geleverd wordt, een Ecoflow Delta opladen. Daarmee kan ik ‘s avonds bijv. mijn airco wat laten verwarmen.

Maar dan moet die Ecoflow Delta wel gaan opladen als hij op het net aangesloten wordt. Kan hij dat doen? Of moet de Ecoflow de hele dag op het net aangesloten zitten en moet je via instellingen in de App. iets regelen?

Voordeel van zo’n power station is dat je een beetje beter je eigen zonne stroom gebruikt, en bij netstroom uitval nog “even” stroom hebt en dat je met extra losse kabels bij langdurige stroom uitval 2 zonne panelen met de Ecoflow kunt verbinden om deze op te laden, dan heb je een mini “ off grid” installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29
Goed idee, maar je kijkt imho naar het verkeerde product.
Dit gaat denk ik beter passen: https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

Off Grid vergt meer werk dan alleen een stand-alone accu neerzetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je wilt nu twee dingen die eigenlijk niet met een accu kunnen. Als je bang bent voor stroomuitval moet je noodaccu altijd vol zitten, en als je meer zonnestroom achter de meter wilt houden trek je de accu vrijwel iedere dag (bijna) leeg.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peflow
De HomeWizard Plug-In Battery is mooi simpel en handig, maar werkt helaas niet bij stroomuitval. Het zou handig zijn als er een stekkerdoos op dat apparaat zou zitten voor nood.

Ecoflow delta 2 max is 2 Kwh indien helemaal vol, dus ik kan dagelijks 1 of 1,5 Kwh gebruiken om zonnestroom achter de meter te houden om zo een mini backup over te houden voor de eerste nood. Als die nood langer duurt sluit ik de Ecoflow met losse kabels op 2 panelen aan voor langdurige noodstroom.

Blijft staan mijn vraag:
Kun je de Ecoflow Delta 2 max “aan” zetten, dus inschakelen mbv een Homewizard Energy Socket?
Dan kan ik het opladen bij zonnestroom "overschot" automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 20:25
Je zit in de zelfde hoek als dat ik nu zit en denk aan exact de zelfde oplossing.
Een aantal belangrijke kleine gebruikers aan de EcoFlow, koelkast, diepvries. Dan overdag laden. en in de zonloze momenten ontladen.
In geval van nood Ga ik zorgen voor redirect van 2 zonnepanelen, dat is een totaal van 700wp.
is de blackout langer dan kan ik mijn aggregaat er bij pakken.

Voor wat ik heb kunnen achter halen heeft de EcoFlow een ups functie. Officieel een EPS functie maar na de laatste firmware update is het een UPS functie geworden.
Dat betekend dat je de stroom kunt uitschakelen en dan neemt hij het over.
Wel moet je de staat van ontlading in de gaten houden. Ik heb ook begrepen dat de app heel veel kan.
Daar is alleen lastig voldoende info over te krijgen.

Is het kosten technisch rendabel, Nee absoluut niet.
Is het leuk? Ja zeker.
Lach je misschien de buren uit als je het nodig hebt? Absoluut Ja! >:)

[ Voor 8% gewijzigd door marcjo op 28-10-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48
Is het niet zo dat je dan van Ecoflow ook de powerstream inverter nodig bent?

Geloof nooit dat het goed komt als je een stekker aan de 230V uitgang van de Delta Max aan je "huis" hangt.
De powerstream kan dat wel, maar die noem je niet.

En als je de Delta Max op bijvoorbeeld 300W laden kan instellen, dan zou je met een HW stekker inderdaad moeten kunnen schakelen.

Of alles nut heeft (laden/ontladen heeft verliezen) laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjo
Je moet de EcoFlow ook absoluut niet gewoon in het stopcontact steken.
Ik kan vrij eenvoudig een mini eigen circuit maken los van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47
Peflow schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:25:
De HomeWizard Plug-In Battery is mooi simpel en handig, maar werkt helaas niet bij stroomuitval. Het zou handig zijn als er een stekkerdoos op dat apparaat zou zitten voor nood.

Ecoflow delta 2 max is 2 Kwh indien helemaal vol, dus ik kan dagelijks 1 of 1,5 Kwh gebruiken om zonnestroom achter de meter te houden om zo een mini backup over te houden voor de eerste nood. Als die nood langer duurt sluit ik de Ecoflow met losse kabels op 2 panelen aan voor langdurige noodstroom.

Blijft staan mijn vraag:
Dan kan ik het opladen bij zonnestroom "overschot" automatiseren.
Er zit een App bij dus is er geen API waarmee je dat kunt aansturen?
Als er een UPS functie op zit kun je die ook nog gebruiken wanneer de boel uitvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peflow
Een “Ecoflow Delta2 max” met een “Ecoflow Powerstream” en daarbij een “Tibber Pulse”.
Dat samen geeft leuke mogelijkheden:

Tibber Pulse zit aan de slimme meter P1 poort en ziet je verbruik, (je hebt dus geen Ecoflow smart pluggen nodig) en deze zou WEL met de Ecoflow kunnen communiceren, (Homewizard helaas niet) en daardoor via de Powerstream stroom terug leveren aan het net, (max. 800W) en van alles via de Ecoflow app in te stellen.

Hier staat wat info:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80106700
https://www.smartzone.de/...ung-mittels-tibber-pulse/

Misschien dat de Ecoflow dan ook automatisch kan gaan laden bij zonnestroom overschot van mijn bestaande dakpanelen. De Ecoflow zou ik pas met eigen solar kabel aansluiten op panelen bij langdurige stroom uitval.

Maar zo heb je een klein automatisch systeem wat een paar Kwh bespaart en bij nood ook te gebruiken is.

Wie heeft er ervaring met zo een set ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 17:12
Dit kan. Je kan de EcoFlow met bijvoorbeeld home assistent aansturen.

De laadkabel zit dan 24/7 in het stopcontact. Maar het laad alleen op als Home Assistent de opdracht geeft. (Wel rekening mee houden dat je terug levering een stuk zakt)

Je kan iets direct aangesloten hebben op de Delta. Maar hier zit iets vertraging in wanneer de stroom uitvalt. De delta 3 werkt wel als een UPS, Delta 2 alleen als EPS.

Met de PowerStream zou je dan ‘s avonds aan je huidige huis grid kunnen terug leveren. De delta zelf maakt een eigen grid uit zijn eigen stopcontacten ook als deze aangesloten is op een stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcjo
Misschien leuk om te in de gaten te houden. Maar naar wat schijnt gaat Homey ook met EcoFlow samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peflow
Voordeel van die Tibber Pulse is dat je alleen één stekkertje in je P1 poort hoeft te doen.
Dan zou de Ecoflow die Tibber gegevens moeten kunnen gebruiken om het laden te starten of stoppen.

Tibber kost ong. €75 https://www.elektramat.nl/tibber-pulse-p1-meter-ti3002/

Je hebt geen contract nodig met Tibber: https://support.tibber.co...pulse-veelgestelde-vragen :

***Kan ik de Pulse ook gebruiken als ik geen Tibber-klant ben?>>> Ja, dat kan. De Pulse geeft je dan alleen realtime inzicht in je stroomverbruik maar geen overzicht van je verbruik in het verleden.

***Hoeveel Pulse geschiedenis kun je in de Tibber-app vinden/zien?>>> Wanneer je geen contract hebt bij Tibber kan je tot 24 uur terugkijken.

Lijkt me een handig te gebruiken ding icm Ecoflow en zijn app..maar heeft iemand ervaring met Tibber Pulse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peflow
Ja, je kan de Ecoflow Delta 2 max “aan” zetten, dus inschakelen mbv een Homewizard Energy Socket.

Dat was mijn eigenlijke vraag ;-) Ik heb een Delta2 max én een Powerstream gekocht en aangesloten.

Als je de Delta in het stopcontact steekt, gaat deze meteen laden, met een zelf in te stellen vermogen (200 - 2400W) Steek de Delta in een Homewizard Energy Socket en in de app van HW kan ik instellen dat de Delta stroom krijgt als ik bijv. 500W terug lever aan het net. Dus het laden lijkt best OK te lukken zo.

Het terug leveren/ontladen van de Delta accu gaat nog niet automatisch, ik kan nu instellen dat de Powerstream continu 70W terug levert (mijn stand-by verbruik), maar ik wil een keer een Tibber Pulse kopen die het hele huis in de gaten heeft en die met een verdeelsnoertje samen met HW in de P1-poort.

Jammer dat HW niet samenwerkt met Ecoflow. Mooi spul dat Ecoflow, voelt super zwaar en degelijk aan, en prima makkelijke app met hier de ondersteunde platforms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPgkn3LdxQqihtDbNLRKLvAg7iQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y2bPK6d4JdWOC4cUOj2IcZfL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:11
Denk dat je genoeg reacties hebt gehad dat aansturen door middel van de stekker niet de beste oplossing is. Via de API kun je zowel het laad als ontlaad vermogen veel beter regelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1