Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 13:05
Goedenavond Tweakers,

Ik heb een huis gekocht dat ik per December ga bewonen dat al zonnepanelen heeft. Dit huis ligt in de bollenstreek en heeft 10 zonnepanelen op het dak. Met behulp van wat inschatting tools van de verscheidene vergelijkingswebsites ben ik tot de volgende verbuikscijfers gekomen:

Gas: 900 m3/Jaar
Verbruik Elektriciteit: 800 Piek, 800 Dal kWh
Opwekking Elektriciteit: 2250 Piek, 750 Dal kWh

Nu ben ik heel eerlijk nogal teleurgesteld over het verschil dat deze 10 zonnepanelen lijken op te leveren. Van wat ik zie kost dit op het moment met een 1 jaar vast contract ~103 EUR per maand. Indien ik de zonnepanelen niet meeneem kost het ~123 EUR per maand.

Dus effectief levert dit 20 EUR per maand op? Ik lees overal online dat "zelfs met terugleverkosten" zonnepanelen het nog waard zijn, maar met 20 EUR per maand schiet het terugverdienen van die investering natuurlijk helemaal niet op.

Nu heb ik de investering zelf niet direct gedaan (indirect wel d.m.v. het huis kopen), maar ik lees dat 10 zonnepanelen ~5000 EUR kosten en 25 jaar mee gaan.

Dus er vanuit gaande dat er niets kapot gaat over de komende 25 jaar en vervangen moet worden heb je dan effectief 6000 EUR verdiend, (25 * 12 * 20). Dus een rendement van 1000 EUR op een investering van 5000 EUR. (Inflatie laat ik voor het gemakt nog even buiten beschouwing want dat snijdt aan twee kanten) Dat is na 25 jaar toch wel bedroevend te noemen.

Beredeneer ik iets fout of is het gewoon echt zo triest op het moment? Voor mij zaten de panelen bij het huis, dus ik heb hier niet bewust voor gekozen ofzo en zal er maar mee moeten dealen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het rendement zo laag is en mensen nog steeds zonnepanelen kopen. Dus ik moet iets missen.

[ Voor 4% gewijzigd door RogierColijn op 23-10-2024 19:25 ]

Beste antwoord (via RogierColijn op 23-10-2024 20:57)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
99ruud99 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:11:
1 paneel van 400-450 WP is ongeveer 1.8 m2.
3.4 m2 is dus ongeveer 800 EP
Dus als je 10 panelen hebt op 3.4 m2 dan zijn dat hele kleine (oude) paneeltjes, van minder dan 100 WP.
Wat totaal niet klopt met 10 panelen die zo'n 3000kwh opleveren... Dan gok ik toch eerder gewoon iets van 350-400wp panelen.

Overigens vind ik 1600 kWh aan gebruik ook erg laag voor een huishouden @RogierColijn

Maar; van panelen word je niet rijk nee. Stel dat een kWh netto 10 cent oplevert (eigen verbruik en terugleververgoeding), dan heb je het met 3000kwh op jaarbasis over 300 euro besparing per jaar. Dan kost het idd behoorlijk wat jaar om het terug te verdienen.

Maar: je levert jouw kleine steentjes bij aan het energie probleem. Los dat panelen produceren, vervoeren, installeren, etc voor afval zorgt zijn die opgewekde kwh's wel best voor het milieu. Dezelfde reden waarom ik een snoeppapiertjes achterna loop om het op te rapen als het per ongeluk uit mijn jaszak valt; toch weer 'iets' bijgeleverd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Zitten er 10 panelen van 180Wp of10 panelen van 400Wp op? Dat maakt namelijk nog wel een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
dennistd schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:10:
Zitten er 10 panelen van 180Wp of10 panelen van 400Wp op? Dat maakt namelijk nog wel een verschil
Dit weet ik heel eerlijk gezegd niet, ik heb van de vorige eigenaar nog geen exacte cijfers over 2023 gehad, enkel cijfers over 2022, het jaar dat de panelen zijn geplaats. (toen was de opgewekte energie 1480 kWh) Maar dat gaat hoogst waarschijnlijk over een deel van het jaar.

Omdat ik dit niet weet gebruik ik berekeningen van vergelijkingssites. Ik ben er wel achter aan aan het gaan om de exacte data te krijgen. Maar de oude bewoner van mijn huis is begrijpelijk ook druk op het moment.

EDIT: Ik weet wel wat de installateur was (staat in de vragenlijst). deze biedt op de website enkel panelen aan die in de 270 tot 370Wp range zitten. Kijkend naar een drone foto op Funda denk ik dat het of 325 of 355 Wp is. Dus laten we het daar op houden. (De 270 en 370 panelen op de site zien er echt heel anders uit)

[ Voor 18% gewijzigd door RogierColijn op 23-10-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:16
In de bollenstreek heb je er ook nog kans op dat de panelen uit gaan op overspanning door netcongestie, reken je niet rijk.

Je hebt 30% eigen verbruik als ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 11:14
RogierColijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:12:
[...]
Omdat ik dit niet weet gebruik ik berekeningen van vergelijkingssites. Ik ben er wel achter aan aan het gaan om de exacte data te krijgen. Maar de oude bewoner van mijn huis is begrijpelijk ook druk op het moment.

EDIT: Ik weet wel wat de installateur was (staat in de vragenlijst). deze biedt op de website enkel panelen aan die in de 270 tot 370Wp range zitten. Kijkend naar een drone foto op Funda denk ik dat het op 325 of 355 Wp is. Dus laten we het daar op houden. (De 270 en 370 panelen op de site zien er echt heel anders uit)
Op t energielabel kun je ook het e.e.a. terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
saveljos schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Op t energielabel kun je ook het e.e.a. terugvinden.
Even snel gekeken. Staat enkel dat het om 3.2 m2 aan panelen gaat wat me dan weer weinig lijkt. (de 10 panelen staan wel op de foto's, dus dat aantal klopt)
jeroen3 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:17:
In de bollenstreek heb je er ook nog kans op dat de panelen uit gaan op overspanning door netcongestie, reken je niet rijk.

Je hebt 30% eigen verbruik als ze werken.
Ik was mezelf op het moment vooral arm aan het rekenen... Dus de verwachting is al laag iig...

[ Voor 36% gewijzigd door RogierColijn op 23-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dus als je 10 panelen hebt op 3.4 m2 dan zijn dat hele kleine (oude) paneeltjes, van minder dan 100 WP.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 23-10-2024 20:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Wat totaal niet klopt met 10 panelen die zo'n 3000kwh opleveren... Dan gok ik toch eerder gewoon iets van 350-400wp panelen.

Overigens vind ik 1600 kWh aan gebruik ook erg laag voor een huishouden @RogierColijn

Maar; van panelen word je niet rijk nee. Stel dat een kWh netto 10 cent oplevert (eigen verbruik en terugleververgoeding), dan heb je het met 3000kwh op jaarbasis over 300 euro besparing per jaar. Dan kost het idd behoorlijk wat jaar om het terug te verdienen.

Maar: je levert jouw kleine steentjes bij aan het energie probleem. Los dat panelen produceren, vervoeren, installeren, etc voor afval zorgt zijn die opgewekde kwh's wel best voor het milieu. Dezelfde reden waarom ik een snoeppapiertjes achterna loop om het op te rapen als het per ongeluk uit mijn jaszak valt; toch weer 'iets' bijgeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
Ja, dus ik gok dat de info in het energielabel niet klopt dan. (wat ook weer gek is maar oke.) Ik kan op de foto's zien dat er 10 vrij grote panelen op het dak liggen. die ~1.8-2m als grootste dimensie hebben. (gebaseerd op de breedte van het huis die ik weet)

Ik heb in ieder geval m'n antwoord wel, dank voor de info! Het is niet anders.

[ Voor 6% gewijzigd door RogierColijn op 23-10-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
RogierColijn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:07:
Dus effectief levert dit 20 EUR per maand op? Ik lees overal online dat "zelfs met terugleverkosten" zonnepanelen het nog waard zijn, maar met 20 EUR per maand schiet het terugverdienen van die investering natuurlijk helemaal niet op.
Zonnepanelen zijn dan ook geen financiële investering om geld mee te verdienen.
Dit weet ik heel eerlijk gezegd niet,
Ik zou toch maar even de specificaties bij ze vragen, dan weet je precies wat je hebt liggen op je dak.
Heb je als koper ook gewoon recht op :)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:54
Ten tijde van saldering is een zonne kWh toch gewoon de marktwaarde waard?! stel 3000 kWh maal een kwartje is ongeveer 60 eur per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:45
@emielbf

Met terugleverkosten gaat dat niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je het eigenverbruik goed meegenomen? Zowel het verbruik als de opbrengst is erg laag. Als je 700kWh plust bij bruto verbruik en opbrengst, dan worden de cijfers,al een stuk beter.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 12:16
Als ze je geld kosten zet je ze uit.
En bij veel omvormers kun je zero export installeren zodat ze niet terugleveren maar alleen je eigen verbruik dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
Voordat je voorbarige conclusies op basis van te simpele rekentools gaat trekken eerst maar eens daar gaan wonen en ervaren. Je kan overigens door je eigenverbruik te vergroten nog meer profijt hebben van zonnepanelen. De was doen als de zon schijnt enzo. Dat vergt wel een paar "lifestyle changes" natuurlijk...

Ik heb sinds juni 2023 14 panelen van 400 Wp. Dat heeft mij vorig jaar 759 euro opgeleverd. Dit jaar in maart overgestapt naar Tibber en tot nu toe zit ik op een opbrengst van 825 euro. Iets minder gunstig dus maar op deze manier heb ik de zonnepanelen in 7 a 8 jaar terugverdient. Eigenverbruik van 71% van maart tot vandaag.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Of je apparaten "smart" maken door de opbrengst gestuurd te laten werken .

Dus smorgens laadt je wasmachine in, je smartphone weet dat je wasmachine bijvoorbeeld 1500W verbruikt. Smarthome wacht tot je 1500W overschot hebt (1500W meer pdocurie dan verbruik; p1 meter), en zet vervolgens wasmachine aan.

Zelfde voor droogtrommel, vaatwasser, boiler, warmtepomp, airco, diepvries, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 16:07
[...]

Dit weet ik heel eerlijk gezegd niet, ik heb van de vorige eigenaar nog geen exacte cijfers over 2023 gehad, enkel cijfers over 2022, het jaar dat de panelen zijn geplaats. (toen was de opgewekte energie 1480 kWh) Maar dat gaat hoogst waarschijnlijk over een deel van het jaar.

EDIT: Ik weet wel wat de installateur was (staat in de vragenlijst). deze biedt op de website enkel panelen aan die in de 270 tot 370Wp range zitten. Kijkend naar een drone foto op Funda denk ik dat het of 325 of 355 Wp is. Dus laten we het daar op houden. (De 270 en 370 panelen op de site zien er echt heel anders uit)
Het is best aannemelijk, gezien de installatie in 2022, dat het panelen zijn van 355Wp, en ik denk zelfs wat meer. Dat komt neer op ongeveer 3300KWh op jaarbasis. Zonder moeite verbruik je al 30% zelf, wat neerkomt op 1000KWh op jaarbasis. Vermenigvuldig dit met 25 cent en je zit al op 250 euro op jaarbasis.

Daarnaast houd je ongeveer 2300KWh over. Ik weet niet of mijn kennis op dit vlak klopt want zit nog wel even vast aan een goed contract :+ , maar zelfs met slechte contracten levert dit je wel 3 cent per KWh op. Dat is nog eens 70 euro.

Alles bij elkaar 320 euro, of zo'n 25 euro per maand.

Maar je kunt natuurlijk enorm gaan optimaliseren door te investeren in het slimmer inzetten van je zonnestroom. Want des te minder KWh jij hoeft af te nemen, des te meer geld je bespaart.
1) Was, vaatwasser, oven, kookplaat aan wanneer de zon schijnt.
2) Airconditioning als het heel warm is (koelen huis).
3) Airconditioning als het heel koud is maar het zonnetje wel schijnt (verwarmen huis).
4) Zonnestroom dumpen in een zonnestroomboiler, zodat je minder gas verbruikt (COP waarde 1).
5) Thuisaccu.

Zo kan je je verbruik al snel naar 60% of meer (direct) eigen verbruik tillen. De airco als verkoeleenheid is daarbij natuurlijk een beetje valsspelen, want je gaat daadwerkelijk meer verbruiken, maar levert wel extra wooncomfort op.

Zie het als een sport! Op een gegeven moment wil je alleen maar meer, meer, meer panelen :+

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 24-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 19:12
President schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:25:

Maar: je levert jouw kleine steentjes bij aan het energie probleem.
In welke zin? Tegenwoordig krijg je het gevoel dat je negatief bijdraagt aan het probleem...
Zonnepanelen zijn lastig, die willen we niet, je moet betalen als je ze hebt, het net kan ze niet aan etc etc.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:01
LordSinclair schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

In welke zin? Tegenwoordig krijg je het gevoel dat je negatief bijdraagt aan het probleem...
Zonnepanelen zijn lastig, die willen we niet, je moet betalen als je ze hebt, het net kan ze niet aan etc etc.
Soms mag je best even je oogkleppen op zetten, ipv af. Populisme en falende netbeheerders dicteren niet wat goed of slecht is, dat mogen we best zelf bepalen, kijkende naar het grote plaatje.

Voor mij: laat dit probleem zo groot mogelijk worden, laat de overtollige PV tegen de spreekwoordelijke plinten klotsen, laat niemand van ellende meer weten wat we met al die stroom moeten. Dat zijn problemen die we beter kunnen oplossen dan hoe we een gascentrale of kolencentrale overeind moeten houden omdat we vergeten zijn in kernenergie als backbone te investeren.

Ik ga dit weekend dus panelen bijplaatsen en kan echt geen moment druk maken om 'zonnepanelen boetes' die naar verwachting toch nooit gaan komen (en anders zie ik dan wel weer).

'This too, shall pass.' :7

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is meer falend politiek. De netbeheerders roepen al heel veel jaren dat het niet goed gaat en ze graat pro-actief willen investeren ipv alleen maar investeren als het probleem er al is. Dat laatste moeten ze vanuit de politiek, die geven aan: moet zo goedkoop mogelijk en problemen los je op op het moment dat ze optreden en dan nog pas na andere opties zijn uitgesloten. Voordat je dan door de hele molen van vergunningen etc bent is het gewoon veel te laat en veel te weinig. De netbeheerders willen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:01
IJsbeer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Dit is meer falend politiek. De netbeheerders roepen al heel veel jaren dat het niet goed gaat en ze graat pro-actief willen investeren ipv alleen maar investeren als het probleem er al is. Dat laatste moeten ze vanuit de politiek, die geven aan: moet zo goedkoop mogelijk en problemen los je op op het moment dat ze optreden en dan nog pas na andere opties zijn uitgesloten. Voordat je dan door de hele molen van vergunningen etc bent is het gewoon veel te laat en veel te weinig. De netbeheerders willen sneller.

Ik heb al > 12 jaar zonnepanelen en vanaf dag 1 voltage problemen gehad, waarbij Liander de bal vooral bij mij neerlegde. Voor mij zit het falen net zo goed in Liander's onvermogen mee te bewegen met de realiteit als de politiek - de netbeheerders willen NU sneller, maar wilden toen vooral dat ik geen zonnepanelen nam en vond het vooral mijn probleem dat hun eigen net regelmatig > 253 volt aantikte.

Lang verhaal en vooral offtopic, maar das de reden van mijn opmerking.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Heb je een moderne "slimme" meter of nog een ouderwetse? Maakt voor de verrekening heel wat uit ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 11:48

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Indicatie wat je op kan wekken in "de bollenstreek": https://pvoutput.org/list.jsp?sid=41772

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Systeem is 3780wP op zuid-zuidwest

Echt nog 0 problemen gehad met netcongestie hier

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Je overproductie kan je simpelweg beter anders inzetten, nu is het vrij waardeloos met die teruglevertarieven enz.

Zolang je nog kunt salderen kan je die 1400kWh inzetten voor een boiler voor warm water of een airco om te verwarmen oid, maar aangezien dat salderen er zo af gaat, gaat die investering ook niet meer uit kunnen.

Conclusie: je zonnepanelen zijn nu dus inderdaad tientjeswerk per maand. Gelukkig zijn die van ons al lang terugverdiend. Nu zou ik ze zeker ook niet meer leggen, op andere manieren vallen veel hogere rendementen te halen, financieel gezien. En of het voor het milieu beter is als je productie, transport, installatie onderhoud en afvoeren meetelt? Geen idee, ik geloof nooit meer dan een kwart druppel op een gloeiende plaat.

Het staat wel lekker op je energielabel waardoor taxatiewaarde/verkoopwaarde weer wat hoger is, al is dat bij aankoop van TS weer in het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 17:45
Je rekent fout. Ik heb 10x 300Wp, die jaarlijks een 2150 Kwh netto terugleveren.
Verbruik is 900 Kwh normaal en 1250 Kwh dal. Opbrengst panelen is netto 1250 Kwh normaal en 900 Kwh dal. Onder de streep ben ik rondom 0 door de saldering, al 3 jaar lang. Is er meer over, dan krijg ik 5,5 ct per Kwh. Of je meer overhoud, dat ligt aan je eigen verbruik. Maar theoretisch is het bij een goede schatting/meting inderdaad max 1-2 tientjes per maand. En vergeet niet, dat beetje winst kan je snel weg stoken met gas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Mattie112 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:09:
Indicatie wat je op kan wekken in "de bollenstreek": https://pvoutput.org/list.jsp?sid=41772

***members only***

Systeem is 3780wP op zuid-zuidwest

Echt nog 0 problemen gehad met netcongestie hier
Vanwaar de plaats in MO als je profiel gewoon openbaar is en je naam + woonplaats bevat?

Kan zelfs een foto van je vinden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door President op 24-10-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierColijn
Ik wil jullie allen bedanken voor de reacties. Ik denk dat ik maar gewoon ergens mee ga beginnen en wel zie waar het schip strandt dan maar. Ik had er gewoon "iets meer van verwacht". (Het speelde overigens niet echt mee in de redenen om het huis te kopen gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:30

de Peer

under peer review

Afgelopen 10 jaar waren de gouden tijden voor PV. Heb er veel mee verdiend. Tienduizenden euro's. En komende 3 jaar ook nog ivm een interessant vast contract.

Maar als je nu nog begint is het een stuk minder interessant. Nog steeds een aardige investering maar je moet veel meer moeite doen om een mooi rendement te halen. Juiste contract kiezen en zo veel mogelijk de stroom zelf verbruiken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1