Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 21:42
Ik heb een oude iPhone 7 plus die ik wil vervangen. Ik heb wel 7 jaar met deze telefoon gedaan. Nu kijk ik naar de middenklasse A-serie van Samsung. Ik wil een Samsung A55 kopen. Deze kost € 400. Ik vraag me alleen af hoe lang deze telefoon zal meegaan.

Ik gebruik mijn telefoon om te bellen, sms'en, social media en natuurlijk foto's te maken.

Denk je dat ik spijt ga krijgen van deze keuze? Moet ik bij de iPhone blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:27
De Samsung A55 krijgt 5 jaar software updates mee, dus die tijd moet je zeker ermee kunnen doen (staat overigens vanaf 309 Euro in de Pricewatch, lager dan jou verwachte 400 Euro). Mijn schoonmoeder haar mid-range Samsung uit 2016 heeft tot dit jaar gewerkt en is toen kapot gegaan op de aan en uit knop (en had ook al wat valpartijen overleeft), die van mijn schoonzus uit 2017 werkt ook nog steeds. Dus technisch gaan ze langer mee dan hun software updates.

Dan de overstap vanaf de iPhone 7 plus. Bij het installeren van de Samsung kun je kiezen tussen gebruik van veegbewegingen of virtuele knoppen onderaan het scherm. Gezien je een knop gewend bent op je iPhone zou ik dat ook gebruiken hier, tenzij je graag de veegbewegingen aanleert. Zou je een nieuwe iPhone nemen kom je ook uit op dit opnieuw aanleren want al hun grotere modellen hebben geen fysieke knoppen meer en iPhone bied ook geen virtuele knoppen als alternatief.

Met wat jij doet op je telefoon is een mid-range prima te doen. Na 7 jaar zul je geen achteruitgang zien in de foto's verwacht ik. En de apps die je gebruikt vallen ook mee en worden door ongeveer iedereen wel gebruikt, waarbij de Samsung A55 het meest verkochte Samsung 2024 model is. Waren daar issues mee geweest was dat ondertussen wel algemeen bekent.

Wat ik je wel adviseer te doen is je oude telefoon zo veel mogelijk op te ruimen voor je gegevens gaat overzetten. Vooral de conversie van je WhatsApp geschiedenis kan lastig zijn met veel media (foto's en video's) erin. Ik zou de media die je wil bewaren vooraf veilig stellen en opruimen op de telefoon, net als de media die je eigenlijk niet hoeft te bewaren. Tijdens het overzetten van de WhatsApp van de ene naar de andere telefoon, zorg dat je de schermen actief houd, want gaat een telefoon in slaap dan verbreekt de verbinding (dus ook hier het voordeel als je opgeschoond hebt dat het overzetten snel gaat).
En dat is wel het voordeel als je bij iPhone blijft en je genoeg iCloud opslag hebt, dat Apple zorgt dat dit allemaal vlekkeloos loopt, overigens heb je dat ook bij Samsung indien je naar een nieuwe Samsung gaat, maar de overstap van het ene naar het andere ecosysteem is altijd iets lastiger. En dat is denk ik ook het belangrijkste om mee te nemen, wil je geld besparen door naar Samsung te gaan, moet je die eenmalige conversie voor lief nemen.

Dan nog een waarschuwing bij de overstap. Zaken als Apple Watch of oortjes zullen niet of niet goed samenwerken met een Samsung telefoon. Als je die gebruikt kun je voor de oortjes third party software vinden die ze werkend maakt. De Apple Watch moet je dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Als je nog een klein half jaar kunt wachten zou ik voor de Galaxy A56 van volgend jaar gaan. De huide Galaxy A55 krijgt nu nog zo'n 4,5 jaar beveiligingsupdates en 4 OS upgrades tot Android 18. De nieuwe galaxy A16 (budget model van 200 euro) krijgt 6 OS upgrades (tot Android 20) en 6 jaar beveiligingsupdates(tot september 2030). Deze langere ondersteuning krijgt de A56 waarschijnlijk ook. Misschien krijgt de A56 zelfs wel 7 jaar net als de S-modellen. De nieuwe S24 FE (150 euro boven budget) krijgt ook al 7 jaar OS upgrades en beveiligingsupdates (tot september 2031).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 09:50
RepareerDroid schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:26:
Als je nog een klein half jaar kunt wachten zou ik voor de Galaxy A56 van volgend jaar gaan.
Wat zijn de verwachtingen kwa release date?
Bedankt voor dit goed advies! Komt ook voor mij van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
querex schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:38:
[...]

Wat zijn de verwachtingen kwa release date?
Bedankt voor dit goed advies! Komt ook voor mij van pas :)
De A5x(en A3x) serie verschijnt vrijwel altijd in maart en lijkt ook nu dat schema aan te houden.