IPv6 ondersteuning bij netwerk switches?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amstelerdammer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Een vraag voor de netwerkexperts: het valt het me op dat je in de Tweakers Pricewatch bij Netwerk switches specifiek kunt aanvinken of de switch wel of niet IPv6 moet ondersteunen.
Nu vraag ik me af of dat wel relevant is.
Zo heb ik bijvoorbeeld al een aantal TP-Link Easy Smart switches van het type TL-SG105E en TL-SG108E, en die zouden volgens de Pricewatch géén IPv6 ondersteunen.
Maar in de documentatie van TP-Link zelf wordt er met geen woord gerept over IPv6.

Ik had tot ik zo’n drie jaar geleden ben verhuist zelf ook IPv6 thuis, en ik heb daar vroeger nooit iets van gemerkt, want al het IPv6 verkeer ging er volgens mij prima doorheen.
Sinds kort heb ik ook in mijn huidige woning weer IPv6, maar ik moet het nog opnieuw configureren.

Ik heb wel VLAN’s geconfigureerd op deze switches, en dat werkt met IPv4 perfect.
Volgens mij had ik vroeger die VLAN’s ook al in combinatie met IPv6, maar zou het kunnen dat die switches bij IPv6 de VLAN tagging niet (volledig?) ondersteunen?

Of is die IPv6 ondersteuning alleen van belang voor de veel geavanceerdere switches?

Beste antwoord (via amstelerdammer op 24-10-2024 22:15)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua verkeer zijn switches layer 2 apparaten, ze switchen Ethernet frames en interesseren zich niet in wat er in die frames zit.

De switches die je noemt zijn managed switches. Die hebben een - in dit geval web-based - interface om ze te beheren. Die interface is op layer 3 te benaderen. Dat is waar IPv4 en IPv6 bestaan. Dus of een managed switch met web interface IPv6 ondersteunt of niet slaat enkel op hoe die interface te benaderen is. Blijkbaar niet over IPv6 dus. Zegt niets over het verkeer wat over de switch kan gaan. Dat hoeft niet eens IP te zijn, zolang het maar Ethernet is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
IPv6 wordt pas relevant bij layer 3 switches. De switches die je noemt zijn layer 2 en geven niks om IP versie.
In de pricewatch staan ook layer 3 switches dus het is wel logisch dat je erop kan filteren.

Wikipedia: OSI model

Internet Protocol Version 6 Router Configuring

The sixth version of the IP is used at the network layer of the OSI model. This means that routers configured for Internet Protocol Version 6 can route v6 traffic. The variety of network switches that operate at Layer 2 will not require modifications.
https://www.comms-express...20require%20modifications.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 23:18
IPv6 kan over alle netwerkswitches die te koop zijn. Net zoals IPv4, NetBUI, IPX/SPX en alle andere protocollen die gebruikt worden om te communiceren over netwerkkabels.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua verkeer zijn switches layer 2 apparaten, ze switchen Ethernet frames en interesseren zich niet in wat er in die frames zit.

De switches die je noemt zijn managed switches. Die hebben een - in dit geval web-based - interface om ze te beheren. Die interface is op layer 3 te benaderen. Dat is waar IPv4 en IPv6 bestaan. Dus of een managed switch met web interface IPv6 ondersteunt of niet slaat enkel op hoe die interface te benaderen is. Blijkbaar niet over IPv6 dus. Zegt niets over het verkeer wat over de switch kan gaan. Dat hoeft niet eens IP te zijn, zolang het maar Ethernet is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amstelerdammer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Bedankt @Kasper1985, @FredvZ en @dion_b voor jullie antwoorden.

Het is me nu duidelijk: deze switches laten alle IPv6 verkeer gewoon door, inclusief VLAN tagging van de frames op layer 2.
Ze zijn alleen niet via IPv6 te managen, maar dat is in mijn geval geen probleem.

Dus ik ga binnenkort weer IPv6 uitrollen in mijn netwerk.