Aansluitvraag Shelly 3EM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb enkele Shelly 3EM's gekocht omdat ik graag het verbruik van enkele 3-fase groepen zou willen meten. Het voordeel van deze Shelly's leek mij dat ze werken met stroomklemmen (en je daardoor weinig aanpassing in je meterkast hoeft te doen).

Bij binnenkomst van de 3EM's ben ik de installatiehandleiding gaan bestuderen en daar zag ik het volgende aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyyqZt5xxqjhiupHQWegMpBDndM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2oFw23mllRMmFqHTKwjlh2qa.png?f=fotoalbum_large

Dat de stroomklemmen A, B en C op de juiste fasedraden moeten worden geklemd begrijp ik. Ook begrijp ik het dat de 3EM zelf iets van een voeding nodig heeft. Maar wat ik niet begrijp is dat de fasedraad zelf (van waar een klem op zit) ook nog op het apparaat moet worden aangesloten (ik wil niks met het apparaat schakelen, enkel het stroomverbruik meten). Waarom is dat?

En als het al moet, is het dan zo dat de fasedraad van die desbetreffende groep op de Shelly moet worden aangesloten (waarbij het hele voordeel van weinig aanpassing te hoeven doen in de meterkast vervalt) of is het voldoende dat de Shelly's (meerdere dus) vanaf een willekeurige groep de spanning krijgen? Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk is, anders zal ik proberen het met een tekening te verduidelijken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Shelly 3EM

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zitten googelen, maar kan ik hier weinig over vinden. Ook heb ik op Youtube gezocht naar aansluitvideo's, maar veel zijn Amerikaans (waar ze volgens mij ander stroomnet hebben) en het antwoord op mijn specifieke vraag vind ik niet.

Beste antwoord (via Rebunted op 28-10-2024 20:22)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:09
Rebunted schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:54:
Als ik het goed begrijp, moet ik dus van de 3F groep die ik wil meten - alle fases vanaf die groep aansluiten op de 3EM. Het ‘installatiegemak’ van de stroomklemmen t.o.v. een normale 3F meter die je voor een 3F groep zet, ontgaat mij dan - maar goed.
De spanningsaansluiting hoeft niet perse op dezelfde groep. De spanning is namelijk in je hele meterkast hetzelfde per fase. Je kunt de spanning van de Shelly dus aansluiten achter een willekeurige groep, maar de stroomklemmen moeten uiteraard wel achter de te meten groep worden aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-06 22:38
Als je hem zonder de rechterkant van je schema aansluit, doet ie het dan niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
De fasedraad heb je nodig om de spanning te meten en dus het energieverbruik te kunnen bepalen. Vermogen = spanning * stroom, energie = vermogen*tijd.

[ Voor 22% gewijzigd door heintjeput op 23-10-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:07
Naast wat @heintjeput dus aangeeft. De Shelly zal elke fase moeten meten qua voltage om met het amperage het verbruik te kunnen bepalen. Als je drie fases hebt met 3x een load van 10A (bijvoorbeeld) en fase 1 is 230 volt, fase 2 235 volt en fase 3 240 volt dan komen daar dus 3 verschillende vermogensmetingen uit.

Heb je dus drie klemmen, dan moeten die drie fases de Shelly in. Dit naast een voedingsaansluiting die via een zekering moet komen (immers: de voeding van de Shelly zelf moet ook gezekerd zijn).

* Korvaag heeft gelukkig maar 1 fase, dus het aantal draadjes is hier beperkt :+

Overigens: Het aansluitschema wat bij mijn Shelly geleverd was is verkeerd. De pijl op de klem moest de andere kant op. De handleiding die online te vinden is bij Shelly is wel correct. Controleer dat dus even want anders ga je negatief verbruik meten. Beetje bizar dat er dus papieren handleidingen bestaan waarin dat dus verkeerd is opgenomen, maar that's life. Je merkt het natuurlijk snel genoeg als je verbruik ineens -200 watt is, maar ik geef het maar even aan. Je bent niet gek, het ligt (potentieel) aan de handleiding. Kan zijn dat jij wel een correcte papieren versie hebt. Zal even zien of ik zo snel kan zien hoe de klem hoort, maar dat zit nogal verstopt.

Ok, de K-kant van de klem (er staat op de klem K->L) is de groepenkast, de L-kant van de klem is de kant van je hoofdaansluiting.

En mocht je de Shelly netjes willen monteren dan kan je een frame 3D-printen waardoor ie 2 slots breed is in plaats van 1,5 slot (wie dat verzonnen heeft).

[ Voor 58% gewijzigd door Korvaag op 23-10-2024 21:27 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit beter een tikje naar Smarthome kan hebben.

offtopic:
@Korvaag 1,5 module breed is ook een standaardmaat hoor, halve modules mogen.
Ben er zelf altijd erg blij mee als fabrikanten hun spul wat compacter maken, erger me er er al jaren aan dat je geen compacte 3-fase spullen kan krijgen, waarom is er geen 2 moduuls 16A 3-fase automaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@SA007
Natuurlijk mag het, anders had het niet bestaan. Maar als je hebt nu altijd twee spleten naast de Shelly als je geen passende dekplaatjes hebt (of hoe heten die dingen). Hier dus nu opgelost met zo'n geprint frame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVxADMOK9xK62Vqx7PA8JEY9p2k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHvk2ppANfRXoQwnpwItqYT2.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 23-10-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 06:27
De voedingen kan je van een andere groep afpakken eventueel, zolang je maar de voeding en gemeten fases op dezefde volgorde zit, dit heb je nodig voor correct bepaling van vermogen en cosphi ( heeft te maken met faseverschuiving tussen de fases)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Hij meet het nauwkeurigst als de fase aftakking en de stroomklemmen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten.
Als je op een andere groep de spanning meet kunnen verbruikers, en de spanningsval die daar onstaat, de meting beinvloeden.

Als je een 3-fase groep hebt die je wilt meten, dan kun je toch aftakken achter de automaat van die groep met vorkjes in de kamrail opening, en daar ook de stroomklemmen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Dank allen voor de reacties. Als ik het goed begrijp, moet ik dus van de 3F groep die ik wil meten - alle fases vanaf die groep aansluiten op de 3EM. Het ‘installatiegemak’ van de stroomklemmen t.o.v. een normale 3F meter die je voor een 3F groep zet, ontgaat mij dan - maar goed. Voor mij wordt het namelijk best een klus, nu ik in mijn meterkast enkel nog ruimte heb op een DIN-rail (links) ver verwijderd van de 3F groepen (rechts):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt_iF4m9jwGChcldc5tYQ-hqa_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mypWWjjmTjt1unEZYQMwRbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Rebunted Ja zo werkt dat ding nou eenmaal :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:09
Rebunted schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:54:
Als ik het goed begrijp, moet ik dus van de 3F groep die ik wil meten - alle fases vanaf die groep aansluiten op de 3EM. Het ‘installatiegemak’ van de stroomklemmen t.o.v. een normale 3F meter die je voor een 3F groep zet, ontgaat mij dan - maar goed.
De spanningsaansluiting hoeft niet perse op dezelfde groep. De spanning is namelijk in je hele meterkast hetzelfde per fase. Je kunt de spanning van de Shelly dus aansluiten achter een willekeurige groep, maar de stroomklemmen moeten uiteraard wel achter de te meten groep worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het installatiegemak is dat het ding maar een fractie van de grote is dan hij zou moeten zijn als al het vermogen er doorheen moet kunnen. En daarnaast dat je bestaande bedrading kunt laten zitten ipv te moeten omleggen. Iets parallel zetten is relatief makkelijk. En als je er meerdere groepen wilt meten kan je alle Shelly's bij elkaar plaatsen en voeden uit dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
OverTheTop schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Helder! Dat zorgt toch nog voor wat installatiegemak ;)

Dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Toch nog een vervolgvraag hierop:

Afgelopen weekend ben ik vol enthousiasme met dit project aan de gang gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLJPrxgY78RFLOfKePmIasLtClg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uI4CHmccoEE8KGTX5UzzUtoN.jpg?f=fotoalbum_large

De energiemeter heb ik van spanning voorzien. De WAGO-klemmen komen nog in een daarvoor bestemde bevestigingsadapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFxb37LEgzgkML-lu4a07oSjj4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtad2ndUQDexyzthfQsbgovK.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik de stroomklemmen geplaatst op de groep die ik wou meten (de warmtepomp buitenunit). Daarbij heb ik goed gelet op het K->L (net -> spanningsbron).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlKJmetFtVQiGyBzKtmF42bGgSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XevsoPW991gPVH6SrR42a8nb.png?f=fotoalbum_large

Dit is echter wat ik terugkrijg in de Shelly app. Zoals je ziet ziet de Shelly goed de voltages, maar is het gemeten verbruik vreemd. Er is teruglevering op fase C (3, grijs) wat ik niet kan verklaren en ook is het gek dat op fase A (1, bruin) geen verbruik zit.

Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rebunted Zit de klem die op A zit werkelijk om de bruine fase, B werkelijk om zwart en C werkelijk om grijs?

En die kleuren zitten ook nergens gedraaid in de kast?

Want de fase waar op VA moet overeen komen met de klem waarom IA zit etc.

En voor testje, prima. Maar voor permanent zijn losse lasklemmen niet toegestaan in een meterkast.
Pagina: 1