Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 22:28
Goedendag Tweakers,

Op korte termijn gaan wij een nieuwe woning betrekken en ik ben nieuwsgierig naar wat jullie van de offertes vinden. Zijn er zaken die nog belangrijk zijn om te weten, zijn de prijzen marktconform?

Offerte 4 heeft de voorkeur, alleen hier houden ze rekening met een Sigenergy Energy Controller 4.0 kW Single Phase (1x35 amp) is dit voldoende? Helaas ben ik een leek op dit gebied.

Beschikbare (dak)ruimte:
- Ruimte voor max 12 pannelen - 6 op schuin dak - 6 op plat dak

Schaduw:
- Oost west opstelling

Jaarverbruik:
- ca. 3000 kWh

Huidige elektriciteitsaansluiting:
- 1 fase meterkast

Budget en doel:
- +/- ca EUR 10k max, doel is maandelijkse kostenbesparing en toekomstbestendigheid met eventuele uitbreiding naar een hybride warmtepomp

Wie gaat het project uitvoeren:
- Professionele installateur

Reeds verkregen offerte:
- Offerte 1 = 12 solars (Aiko 2S+ 460WP) / 5 kWh accu (SigEnergy) = 9109,-
- Offerte 2 =12 solars (Aiko 2S+ 460WP) / 10 kWh accu (SigEnergy) = 11831,-
- Offerte 3 =10 solars (LONGI Solar LR5-54HTB-435M) / 8 kWh accu (SigEnergy) = 9150,-
- Offerte 4 =12 solars (12 × AIKO 440 Wp ABC Dual-glass) / 8 kWh accu (Sigenergy) = 9507,-

Regio:
- Zuid-Holland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 09:07
Wat kost alleen de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
lothar schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:19:
Wat kost alleen de zonnepanelen?
Hieronder de kosten uitgebroken. bij offerte 1 en 2 staat de arbeid apart vermeld op de totaal offerte a EUR 1950,-:

- Offerte 1 = 12 solars (Aiko 2S+ 460WP) = EUR 2610,- ex arbeid
- Offerte 2 =12 solars (Aiko 2S+ 460WP) = EUR 2610,- ex arbeid
- Offerte 3 =10 solars (LONGI Solar LR5-54HTB-435M) = EUR 3100,-
- Offerte 4 =12 solars (12 × AIKO 440 Wp ABC Dual-glass) = EUR 3600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:00
Maar dit is allemaal 3 fase neem ik aan, gezien het vermogen. En je hebt het in je beginpost over een enkelfase controller. Is de accu dan enkelfase?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
No Hands schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:46:
Maar dit is allemaal 3 fase neem ik aan, gezien het vermogen. En je hebt het in je beginpost over een enkelfase controller. Is de accu dan enkelfase?
Enkelfase, de zonnepanelen worden direct hier op aangesloten.

Sigenergy Energy Controller 4.0 kW Single Phase (1x35 amp)

[ Voor 6% gewijzigd door TheCupra op 23-10-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Is er een reden waarom je specifiek sig energy wilt of? Ik ben er niet heel bekend bij, maar volgens mij is dit niet de omvormer. Wat bieden ze hierbij aan?

Persoonlijk denk ik een 5kwh accu meer dan genoeg is. Je wilt voorkomen dat je hem in de zomer niet leeg krijgt en in de winter niet vol.

Hoe ziet de meterkast eruit (ook in de offertes)? Aangezien een accu met dit vermogen flink impact op de meterkast heeft.

Wel ben ik van mening dat alle offertes aan de hoge kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:08
Op dit moment is een niet-actief handelende accu absoluut niet terug te verdienen.

Zoek iets waar eenvoudig een accu aan toegevoegd kan worden en wellicht zero export ondersteuning, maar laat de accu nog weg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:54
Ronald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:02:
Op dit moment is een niet-actief handelende accu absoluut niet terug te verdienen.

Zoek iets waar eenvoudig een accu aan toegevoegd kan worden en wellicht zero export ondersteuning, maar laat de accu nog weg.
Dit inderdaad, er is Den Haag nog niets vast gelegd over het stoppen met salderen. Het staat enkel in het regeer programma, maar daar stond wel meer in waar inmiddels al weer op teruggekomen wordt. Er hoeft maar 1 coalitie partij z'n kont tegen de krib te gooien en je zit met een accu die je nooit terug gaat verdienen. Daarnaast is er ook nog het punt van de 1e kamer waar de coalitie geen meerderheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zelfs zonder salderen komt in mijn simulatie een accu op een hogere kWh prijs dan erg vaak in de piekuren van een dynamisch tarief geld…

Er moet een heleboel gebeuren in Den Haag voor een domme accu een overweging gaat zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Chrisverst schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:21:
Is er een reden waarom je specifiek sig energy wilt of? Ik ben er niet heel bekend bij, maar volgens mij is dit niet de omvormer. Wat bieden ze hierbij aan?

Persoonlijk denk ik een 5kwh accu meer dan genoeg is. Je wilt voorkomen dat je hem in de zomer niet leeg krijgt en in de winter niet vol.

Hoe ziet de meterkast eruit (ook in de offertes)? Aangezien een accu met dit vermogen flink impact op de meterkast heeft.

Wel ben ik van mening dat alle offertes aan de hoge kant zijn.
Geen specifieke reden, ben er verder ook niet heel bekend mee. Dit is wat de installateurs hebben aangeboden in de regio. Verder ziet het er allemaal gelikt uit.

De meterkast is niet oud maar betreft wel een 1 fase meterkast, volgens de installateurs hoefden deze niet vervangen te worden. Ik kan eventueel een foto toevoegen.

Betreft de offertes duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Ronald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:32:
Zelfs zonder salderen komt in mijn simulatie een accu op een hogere kWh prijs dan erg vaak in de piekuren van een dynamisch tarief geld…

Er moet een heleboel gebeuren in Den Haag voor een domme accu een overweging gaat zijn
Ronald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:02:

Als wij de accu gebruiken om ook actief te handelen, is dit wel aan te raden?

Zit meer met mijn hoofd in de terugleverkosten als wij alleen zonnepanelen nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
TheCupra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:05:
[...]

Geen specifieke reden, ben er verder ook niet heel bekend mee. Dit is wat de installateurs hebben aangeboden in de regio. Verder ziet het er allemaal gelikt uit.

De meterkast is niet oud maar betreft wel een 1 fase meterkast, volgens de installateurs hoefden deze niet vervangen te worden. Ik kan eventueel een foto toevoegen.

Betreft de offertes duidelijk
Stuur graag een foto van de meterkast. Om wel duidelijk te zijn voor nu, de terugleverkosten zeker nu met salderen vallen heel erg mee. Dus staar je daar niet blind op.

Een thuisbatterij is in de huidige situatie simpelweg nog niet rendabel. Mijn vermoeden was dat jij zelf die keuze al had gemaakt om toch te doen wat je goed recht is.

Mijn persoonlijk advies vanuit financieel oogpunt zou zijn wacht met de accu en koop later wanneer het interessant is een losstaande accu zoals sessy of Homewizard of wat er dan ook te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Chrisverst schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Stuur graag een foto van de meterkast. Om wel duidelijk te zijn voor nu, de terugleverkosten zeker nu met salderen vallen heel erg mee. Dus staar je daar niet blind op.

Een thuisbatterij is in de huidige situatie simpelweg nog niet rendabel. Mijn vermoeden was dat jij zelf die keuze al had gemaakt om toch te doen wat je goed recht is.

Mijn persoonlijk advies vanuit financieel oogpunt zou zijn wacht met de accu en koop later wanneer het interessant is een losstaande accu zoals sessy of Homewizard of wat er dan ook te koop is.
Bedankt voor het advies, het is zeker nog niet in kannen en kruiken. Onderstaand een foto van de meterkast. Hopelijk is deze duidelijk genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvrdloA0ODOBACRkpJifueMllEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lwUGwbonUu9dCbF55ej2w1ii.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
TheCupra schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

[...]

Als wij de accu gebruiken om ook actief te handelen, is dit wel aan te raden?

Zit meer met mijn hoofd in de terugleverkosten als wij alleen zonnepanelen nemen...
Actief handelende accu’s gaat alleen samen met dynamische tarieven. Die hebben in de regel geen teruglever boete

Het concept werkt voor nu, ik twijfel teveel over 5 jaar om er zelf een te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:19
3. Je kan me een pm sturen als je uitleg wilt. Heb zelf een sigen trouwens.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Ronald schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:48:
[...]

Actief handelende accu’s gaat alleen samen met dynamische tarieven. Die hebben in de regel geen teruglever boete

Het concept werkt voor nu, ik twijfel teveel over 5 jaar om er zelf een te kopen
Bedankt, ik begrijp dat de regelgeving nog elk moment kan veranderen.
Bschnitz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:59:
3. Je kan me een pm sturen als je uitleg wilt. Heb zelf een sigen trouwens.
PM gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:21

CEdS

Tesla model S 2014 >266666 km

Inmiddels heb ik nu 1 maand een Sigenergy EC 3 fase 10 kW staan met 2 accu's van 8 kWh en de Gateway.
Op het dak heb ik 10000Wp, 3000 Wp liggend zuid, de rest onder een hoek van 43 graden, zuid georiënteerd . Tevens heb ik de de EVAC lader van hun.
Mijn hoofdschakelaar staat uit en ik ben nu 1 maand off-grid. Het systeem stelt mij niet teleur ook niet qua installatie (zelf gedaan) alleen in de EVAC lader zitten nog wat bugjes wanneer je het systeem off grid gebruikt. On grid werkt het naar behoren.
Zeer tevreden!

[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 26-10-2024 09:32 . Reden: kleine aanvulling op orientatie van panelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
CEdS schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:29:
Inmiddels heb ik nu 1 maand een Sigenergy EC 3 fase 10 kW staan met 2 accu's van 8 kWh en de Gateway.
Op het dak heb ik 10000Wp, 3000 Wp liggend zuid, de rest onder een hoek van 43 graden, zuid georiënteerd . Tevens heb ik de de EVAC lader van hun.
Mijn hoofdschakelaar staat uit en ik ben nu 1 maand off-grid. Het systeem stelt mij niet teleur ook niet qua installatie (zelf gedaan) alleen in de EVAC lader zitten nog wat bugjes wanneer je het systeem off grid gebruikt. On grid werkt het naar behoren.
Zeer tevreden!
Bedankt voor je ervaring. Goed om the horen dat het naar wens werkt.
Pagina: 1