Foto/Video conversie servertje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:55
Om een grote hoeveelheid foto's en video's te converteren en te verbeteren, heb ik een wat oudere 8e generatie i7-barebone draaien, waar niets aan is te upgraden. Vooral video duurt lang, maar ook de foto's hebben veel tijd nodig.
Nu heb ik mijn desktop voor incidenteel, maar het is handiger om een servertje te hebben die 'fire-and-forget' een hele berg foto's en video's unattended kan converteren en verbeteren. Zo kunnen anderen binnen het netwerk ook bestanden aanleveren zonder dat mijn desktop onderuit gaat.

Ik wil graag een zo klein mogelijke behuizing ivm geventileerde kast waar ie in moet komen te staan; geen towermodel en vandaar ook de keuze voor een Mini-ITX bord.

Aangezien het een tijdelijk project is (ongeveer een jaar) wil ik er geen vermogen aan uitgeven. Het hoeft dus ook geen extreme performance te hebben, maar het moet wel een stuk sneller zijn dan wat ik nu heb.
Omdat de software (TopasLabs) gebruikt maak van een videokaart, wil ik er graag een Nvidia kaart in zetten, maar andere kaarten waarmee deze software overweg kan is ook goed natuurlijk.

Het systeem draait Windows 11 Pro en zal headless gebruikt worden.

Wat ik tot nu toe uitgezocht heb is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 120,99€ 120,99
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 143,55€ 143,55
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3050 Twin X2 V2€ 209,-€ 209,-
1BehuizingenInter-Tech MI-008 ITX€ 33,99€ 33,99
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G720C34K€ 117,90€ 117,90
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 450W€ 63,-€ 63,-
Totaal€ 688,43

De reden van de keuze voor de Ryzen en de Nvidia is, dat mijn desktop ook deze combinatie heeft (Ryzen 9-7900 en Inno3D 3060) en ik dit wel prettig vind werken (1-2 minuten per foto)

Het budget ligt zo tussen de €750-€800, maar als enkele tientjes meer significant meer performance geeft, heeft dat ook mijn interesse.

Voorkeur voor merken of typen heb ik niet; als het maar gangbaar is en een beetje bescheiden is in het stroomverbruik. Hij hoeft niet hele dagen aan te staan, maar het hoeft ook niet als bijverwarming te fungeren.

De behuizing is overigens nog een vraagteken; Ik weet niet of hier een dubbele videokaart inpast. Dus graag tips en advies voor een kleine kast waar de videokaart in past.

De vraag is; is dit setje wel het maximum qua performance of is er binnen budget meer uit te halen?

ps. de nvme uit de barebone ga ik overzetten naar de nieuwe computer en de opslag voor de bestanden is een netwerkschijf.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
Met een AM5 socket moederbord en DDR5 geheugen kun je geen AM4 socket processor combineren. Op dit moederbord is de AMD Ryzen 5 8400F de goedkoopste oplossing, daar moet nog wel een koelertje bij (bv de Jonsbo HP-400S past in het kastje wat je uitgezocht hebt). Je kunt ook de CPU uit je lijst houden, en deze combineren met het ASRock A520M-ITX/ac moederbord en G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS geheugen.

Bedenk dat de RTX 3050 als een weinig begerenswaardige videokaart gezien wordt, ik neem aan dat je de server na je conversiewerk wilt verkopen? Neem dan een bij dit budget flink beter presterende RX6600 (bv Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6), dat werkt ook volgens de documentatie van Topaz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een cloud VM met GPU overwogen? Zeker de zgn spot instances kunnen voor weinig heel veel brengen als je niet aan tijd gebonden bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ik kende het niet.
Het tijdgebonden varieert een beetje, maar niks wat niet een paar dagen kan wachten.

weet je ook waar je simpel iets kan testen, zonder gelijk credit cards e.d. te overhandigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijken of je werkgever een visual studio developer licentie voor je heeft met gratis credits.

En anders zelf dokken. Die compute van MSFT is ook niet gratis.

Maar je zou ook naar de AWS free tier kunnen kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@martyw
Ik had je reactie niet eerder gezien :-(
De processor had ik gezien; dank voor je alertheid!

Ik zal eens kijken naar die kaart. Klinkt niet verkeerd.
Verkopen is niet echt aan de orde. De tijdsindicatie was meer ter illustratie dat ik er geen kapitaal aan wil uitgeven. Een RTX 4090 werkt als een trein, maar is echt overkill. Het gaat bovendien ook niet per se om het snelste, maar om een stukje sneller dan een gewone pc.

@The Eagle
Ben mijn eigen werkgever en doe niks met visual studio.

Vind het niet erg om voor iets te betalen, maar niet als ik nog geen idee heb of het werkt en bevalt. Een computer zelf samenstellen bevalt altijd; dat kan ik van clouddiensten helaas niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MikeVanD schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:38:
Nu heb ik mijn desktop voor incidenteel, maar het is handiger om een servertje te hebben die 'fire-and-forget' een hele berg foto's en video's unattended kan converteren en verbeteren. Zo kunnen anderen binnen het netwerk ook bestanden aanleveren zonder dat mijn desktop onderuit gaat.
Kun je het niet zo inrichten dat je desktop dit alleen doet als jij hem niet gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

En wat nu als je voor weinig een 2e hands dell optiplex ofzo op de kop tikt. Schuif er een goedkope nvidia kaart in en verkoop 'm na een jaar weer.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:48:
[...]
Kun je het niet zo inrichten dat je desktop dit alleen doet als jij hem niet gebruikt?
Daar heb ik ook aan gedacht, maar idle pakt die net ff te veel stroom, omdat ie nog wel e.e.a. aan extra's aan boord heeft. Daarnaast wil ik mijn pc met mijn bestanden liever niet open zetten in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
M2M schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:59:
En wat nu als je voor weinig een 2e hands dell optiplex ofzo op de kop tikt. Schuif er een goedkope nvidia kaart in en verkoop 'm na een jaar weer.
Dat is zeker nog wel iets om eens naar te kijken. Wellicht een met een juiste Xeon er in zou zeker leuk zijn!
Pagina: 1