Nu Wifi 5 Upgrade Naar 6/7 aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:23

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
De huidige situatie:

Hardware:
- Ziggo 750 - 60 internet (Down, up)
- Ziggo Compal modem in bridge mode.
- Netgear R6800 router.
- FRITZ!Repeater 1750E, in Wireless bridge mode.

Modem en router staan beneden in de woonkamer, op de eerste verdieping, recht erboven, dus op 3 meter afstand en slechts een betonvloer ertussen ligt de repeater, die weer bekabeld is aangesloten op mijn PC.

Op dit moment download ik maximaal met zo'n 44 MB per seconde, gemeten via Sabnzb downloads. Op zich niet slecht, maar ik vraag mij af of upgraden naar Wifi 6/7 echt nut heeft.

Ja, ik weet dat bekabeld beter zou zijn, maar helaas is dat op dit moment geen optie en hoeft dus ook niet geadviseerd te worden ;)

Zou ik een significante verbetering krijgen als ik alles overzet naar WiFi 6/7?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Beste antwoord (via Marc H op 23-10-2024 14:47)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56

Croga

The Unreasonable Man

Bij hogere snelheid wordt normaliter het bereik slechter. Een upgrade naar Wifi6/7 zal je situatie dus zeker niet verbeteren. Ik zou er niet aan beginnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56

Croga

The Unreasonable Man

Bij hogere snelheid wordt normaliter het bereik slechter. Een upgrade naar Wifi6/7 zal je situatie dus zeker niet verbeteren. Ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Zolang je met die 44MBps ongestoord je ding kan doen zou ik er (nu) geen energie en geld insteken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
44MB per sec is meer dan 400Mbps.
Ik weet niet hoe snel je internet is, maar dit klinkt als een prima snelheid.
Met Wifi 6 of 7 ga je niet echt hogere snelheden halen door een betonnen vloer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:22:
44MB/s = 352Mbps, pak wat overhead etc. en dan klopt 400Mbps heel aardig.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb je powerline adapters overwogen? Daar haal ik hier prima resultaten mee, maar YMMV.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik zou proberen tussen woonkamer en 1e verdieping een kabel te trekken.
Dan haal je gegarandeerd 1Gbps full duplex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:59:
Ik zou proberen tussen woonkamer en 1e verdieping een kabel te trekken.
Dan haal je gegarandeerd 1Gbps full duplex
Heb je de topicstart gelezen?
Marc H schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:45:

Ja, ik weet dat bekabeld beter zou zijn, maar helaas is dat op dit moment geen optie en hoeft dus ook niet geadviseerd te worden ;)

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 23-10-2024 14:07 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als je "per ongeluk" wel een antenne kabel hebt lopen (coax), dan zou je naar MoCa kunnen kijken.
Daarop kan je ook aanzienlijke snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Croga schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:51:
GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:22:
Ik weet niet hoe snel je internet is, maar dit klinkt als een prima snelheid.
Met Wifi 6 of 7 ga je niet echt hogere snelheden halen door een betonnen vloer.
Op zich is de 44 MB die ik nu haal voldoende voor wat ik ermee doe en de upload is de volle 60 Mbit, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Maar ik lees regelmatig over de nieuwere wifi varianten plus het gevoel dat ik niet alles uit mijn lijn haal en dan gaat het een beetje kriebelen. Maar nu weet ik dat investeren in nieuwe apparatuur niet echt gaat helpen kan ik dat laten rusten tot er iets stuk gaat.
FirePuma142 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:31:
Heb je powerline adapters overwogen? Daar haal ik hier prima resultaten mee, maar YMMV.
Ben ik geen fan van, heb er wel eens mee kunnen spelen, maar inderdaad YMMV.
GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:13:
Als je "per ongeluk" wel een antenne kabel hebt lopen (coax), dan zou je naar MoCa kunnen kijken.
Daarop kan je ook aanzienlijke snelheden halen.
Goeie. Dat zou zeker een overweging waard zijn, alleen ligt er geen coax. Ik heb het eens bij familie gebruikt. Werkt erg goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Marc H op 23-10-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:55

lier

MikroTik nerd

Voor de zekerheid, snelheid is altijd een hoeveelheid per tijdseenheid. Dat betekent in het geval van netwerksnelheid/internetsnelheid:

Mbps of Gbps (oftewel Mega bits per second en Giga bits per second).

MBps (GBps) kan ook, maar is niet gebruikelijk. De hoofdletter B staat in deze context voor bytes.

Daarnaast, sneller en lager bereik hebben niet altijd met elkaar te maken. In geval van Wifi6 kan je, als beide partijen het ondersteunen, verbinden met 802.11ax. Dit is sneller, met hetzelfde bereik als dat je 802.11ac gebruikt. Er zou dus sprake kunnen zijn van een verhoging van de snelheid. Overigens is de Compal, van wat ik ervan heb begrepen, een prima router met goede radio's. Winst zou je dus (ook) kunnen behalen door te spelen met locatie van de router en/of met het gebruik van de Compal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Topicstarter
Even een update.

Gisteren kreeg ik een nieuw modem van Ziggo, de Sagemcom, vanwege een abo wissel naar 1000/100 MBit.

Het hele idee achter de upgrade was dat het nieuwe abo goedkoper werd, met een lichte upgrade van de Up, van 60 naar 100 MBit. Ook had ik die hele Netgear router niet meer nodig, want port forwarding gebruik ik niet meer sinds ik Tailscale gebruik, en de wifi van de Sagemcom is beter dan die van de Netgear, dus weg ermee.

De bridge mode op het nieuwe modem uitgezet en de Fritzrepeater rechtstreeks ingesteld op de Sagemcom. Dat leverde de linker score op, wat amper sneller was dan ik al had. Niet dat ik anders verwacht had, want de oude ziggo abo had al 700/60 mbit en die kon het al niet bijhouden.

En daar had het verhaal voor nu kunnen stoppen. Ik liep al op Tweakers te kijken naar een modernere repeater met Wireless Bridge mode, toen ik een inval kreeg. Kan ik die oude Netgear router instellen als Wireless Bridge, en zo ja, wat zou die dan halen? Al haalt hij maar 50 of 100 MBit hoger, is dat toch leuk meegenomen, tot ik mijn nieuwe repeater heb. Ja dat kon.

Maar in plaats van de gehoopte 50 a 100 MBit, ga ik er bijna 300 MBit op vooruit. :9~ (score rechts)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPLrL13Njr8ozqqgEDlCoSS20t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbE060qICa4TCZnPBWzW1M33.png?f=fotoalbum_large

Wat doet dat nu in de praktijk:
Even een test filmpje gedownload van 7,1 GB in 1 min 19 seconden met een gemiddelde snelheid van 91.3 MB/s :):)
Geen gekke verbetering voor een verbinding die maximaal zo'n 50 MB per seconde deed, zonder investering.

Ik zit mij nu serieus af te vragen of ik wel een andere repeater ga halen.

Pagina: 1