Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.
Vraag
Beste antwoord (via Mrwandelfreak op 27-10-2024 21:00)
Als je zo'n model hebt dat niet werkt zonder display, kan je een HDMI dummy plug kopen/gebruiken.
Android developer & dürüm-liefhebber
Alle reacties
Draait-ie op Windows? In een docker? Op Linux? Of heb je native HA OS draaien?
Spel en typfouten voorbehouden
Vaste netwerkkabel? WIFI?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Maar hang 'm inderdaad gewoon in de meterkast en kijk wat er gebeurd.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Weet niet wat native HAOS betekend maar heb via onderstaande link geïnstalleerd.FredvZ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:17:
Hoe heb je HA op je NUC gezet?
Draait-ie op Windows? In een docker? Op Linux? Of heb je native HA OS draaien?
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.
Aangesloten via vaste netwerkkabel.Ora et Labora schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
Loskoppelen van de receiver en opstarten en testen?
Vaste netwerkkabel? WIFI?
Loskoppelen werkt niet. HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.
Mijn kernvraag is hoe ik HA kan bereiken zonder dat ik mijn receiver aan heb staan!Duke of Savage schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:31:
Ik mis de kern vraag in OP...
Weet jij hoe ik dat kan controleren cq veranderen kan?RudolfR schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:33:
Misschien wordt de NUC in stand-by gezet via HDMI CEC.
Je kan het in het BIOS aanpassen: https://www.intel.com/con...l-nuc/intel-nuc-kits.htmlMrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Weet jij hoe ik dat kan controleren cq veranderen kan?
Best even eerst uit zetten om het probleem uit te sluiten. Wellicht zet je receiver de NUC in standby?
Gewoon testen door de HDMI eruit te halen, NUC helemaal uit, NUC ergens anders neerzetten met een netwerkkabel erin, dan de NUC aanzetten en testen.Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:10:
[...]
Aangesloten via vaste netwerkkabel.
Loskoppelen werkt niet. HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik heb net in de bios gekeken; helaas kunnen er geen instellingen in de HDMI gedaan worden.Admiral Freebee schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
[...]
Je kan het in het BIOS aanpassen: https://www.intel.com/con...l-nuc/intel-nuc-kits.html
Best even eerst uit zetten om het probleem uit te sluiten. Wellicht zet je receiver de NUC in standby?
Wellicht dat de bios verouderd is. Is een NUC van ca. 10 jaar oud.
Helaas niet het gewenste resultaat. Als de receiver en de HDMI niet zijn aangesloten, dan is HA niet te bereiken!Ora et Labora schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:31:
[...]
Gewoon testen door de HDMI eruit te halen, NUC helemaal uit, NUC ergens anders neerzetten met een netwerkkabel erin, dan de NUC aanzetten en testen.
Als je zo'n model hebt dat niet werkt zonder display, kan je een HDMI dummy plug kopen/gebruiken.
Android developer & dürüm-liefhebber
Dit al geprobeerd?Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:01:
De Nuc wil ik ergens neerzetten waar ik een vrije netwerk aansluiting heb.
Bijvoorbeeld in de meterkast.
Zie screenshotThomasJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:04:
Wat @franssie zegt kan nog wel eens het probleem zijn. Ga in HA eens naar Instellingen > Systeem > Netwerk en kijk eens wat er staat onder Netwerkinterfaces configureren. Staat hier 1 interface, of meerdere?
:strip_exif()/f/image/5ajnqYY07mTORyC4xjjonj32.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt het elke keer heel specifiek over de receiver, maar wat gebeurt er als je het beestje op de proef eens aansluit op een reguliere monitor?Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:10:
HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.
Als het dan ook gewoon werkt moet je je gaan orienteren naar een dummy plug, vooral oudere systemen willen wel eens weigeren headless te werken. En dat kan zich op heel veel manieren uiten.
[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 23-10-2024 16:27 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
https://www.amazon.nl/HDM...-generatie/dp/B0BTP1WSYB/
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- HA kan bereiken en dan de receiver uitschakelt?
- HA kan bereiken en dan de HDMI-kabel loshaalt? En als het dan nog steeds werkt, ook als je vervolgens de receiver uitschakelt?
Klinkt zinvol wat je zegt.Mavamaarten schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:07:
Ik lees dat er wel NUCs bestaan die niet werken zonder een display aangesloten (zogenaamd headless). Wat is exact het model van NUC dat je hebt? Dan zou je in de technical docs moeten kunnen vinden of dat kan of niet.
Dit is het type NUC dat ik heb.
Kan het helaas niet vinden op internet.
ND2820FYK
Dat is omdat je het modelnummer fout getypt hebt, volgens mij moet het DN2820FYK zijn en daar vind ik veel meer mee.Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:49:
[...]
Klinkt zinvol wat je zegt.
Dit is het type NUC dat ik heb.
Kan het helaas niet vinden op internet.
ND2820FYK
DHCPoohh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:24:
Wie deelt de IP-adressen uit? Heb je DHCP aan staan of een statisch IP toegekend?
Klopt ik had gezocht op het juiste modelnummer maar kan niet vinden of deze headles is!DataGhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:51:
[...]
Dat is omdat je het modelnummer fout getypt hebt, volgens mij moet het DN2820FYK zijn en daar vind ik veel meer mee.
Als je vergelijkbare opties niet aan de gang krijgt of daar geen mechanisme voor wordt aangeboden zou je ook kunnen overwegen een supervised of docker install te doen op een eigen Linux-variant die je wel aan de gang hebt weten te schoppen.A headless Linux server is just a server that has no monitor, keyboard or mouse. Apparently coreos-install does not play nice with the NUC, it will not boot without a HDMI cable/monitor attached. Offcourse Bob could buy a HDMI dummy plug but where is the fun in that? It looks like the coreos-install script gambles on two monitors for grub, the GRand Universal Bootloader: set linux_console="console=ttyS0,115200n8 console=tty0". Let's override that to make only ttyS0 necessary: append set linux_console="console=ttyS0,115200n8" to /usr/share/oem/grub.cfg. Reboot without monitor and presto!
Misschien dat je hiermee een startpunt hebt maar ik weet niet zeker hoe goed dit een upgrade overleeft. Zorg natuurlijk wel voor je backup enzo, als je dingen fout doet en nog niet veel ervaring hebt met dat herstellen moet je wellicht herinstalleren als de boel helemaal niet meer op wil starten.
[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2024 16:59 ]
Alle eer naar @D4NG3R - ik wist tot dit topic geeneens van het niet willen booten zonder monitor, ik gebruik alleen rPi's headlessHoutenklaas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:48:
k Heb hier ook een NUC die verrekt om WOL te doen als de monitor uit staat. Is te fixen door een HDMI switch te gebruiken of een dummy ding zoals @franssie al zegt. 't Gekke is dat met uitgetrokken HDMI stekker het OOK goed gaat. Een HDMI plug van een apparaat wat uit staat is blijkbaar niet altijd even gaaf.
Het ding boot waarschijnlijk wel maar het kan prima dat de GPU vanwege een of andere quirk blijft hangen tijdens de OS-initialisatie zolang er geen scherm aan zit. Dus in zo'n geval is de oplossing ervoor zorgen dat het OS de GPU niet gebruikt, wat voor een headless machine verder ook prima is. Ik heb ze helaas wel eens gezien waarbij dit voorkomt, maar gelukkig niet vaak.franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:
[...]
Alle eer naar @D4NG3R - ik wist tot dit topic geeneens van het niet willen booten zonder monitor, ik gebruik alleen rPi's headless
Ik zal eens kijken voor een PI of zo. De NUC is wel energie zuinig met 7 watt. Noem mij een Nederlander...
Dit zal voor mij technisch te ver gaan.DataGhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:07:
Je zal dus HAOS moeten vertellen dat deze geen beeldscherminitialisatie moet doen, dus geen console moet willen maken. Waarschijnlijk werkt het dan wel.
Of zo een HDMI dummy kopen?
Dummy is goedkoper dan een PiMrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Dit zal voor mij technisch te ver gaan.
Of zo een HDMI dummy kopen?
Ik heb ze in alle smaakjes al wel gezien..franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:
[...]
Alle eer naar @D4NG3R - ik wist tot dit topic geeneens van het niet willen booten zonder monitor, ik gebruik alleen rPi's headless
- Systeem weigert te booten zonder scherm en/of input
- Systeem schakelt zichzelf compleet uit wanneer de video output word ontkoppelt terwijl die aan staat
- GPU welke onbruikbaar is zonder aangesloten scherm (vervelend als je een PC in wil zetten als media server..)
Alle eer aan @Mavamaarten overigens, die kwam er eerder mee.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Hierbij ook alle eer aan @MavamaartenD4NG3R schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:23:
[...]
<>
Alle eer aan @Mavamaarten overigens, die kwam er eerder mee.
Sowieso...wat een feedback...niet tegeloven zeg.
Iedereen hartstikke bedankt!!
Dit ga ik nog proberen anders stop ik met de Intel Nuc.
Ik heb HA al op een NAS draaien, maar daar krijg ik Hacs niet op geïnstalleerd.
Wordt vervolgd!
Nu werkt het perfect.
Dus nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!