HA alleen te bereiken als receiver aan staat.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-05 15:27
Wie o wie kan mij verder helpen?

Onlangs Home Assistant geinstaleerd op een Intel Nuc.
Deze in eerste instantie aangesloten via HDMI op een receiver en TV.

Alles werkt perfect, echter is HA alleen maar te bereiken als ik de reciever aan heb staan.
Duurde trouwens even voor dat ik dit uiteindelijk door had 8)7

De Nuc wil ik ergens neerzetten waar ik een vrije netwerk aansluiting heb.
Bijvoorbeeld in de meterkast.

Als er nog aanvullende vragen zijn hoor ik deze graag.
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Beste antwoord (via Mrwandelfreak op 27-10-2024 21:00)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik lees dat er wel NUCs bestaan die niet werken zonder een display aangesloten (zogenaamd headless). Wat is exact het model van NUC dat je hebt? Dan zou je in de technical docs moeten kunnen vinden of dat kan of niet.

Als je zo'n model hebt dat niet werkt zonder display, kan je een HDMI dummy plug kopen/gebruiken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Hoe heb je HA op je NUC gezet?
Draait-ie op Windows? In een docker? Op Linux? Of heb je native HA OS draaien?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Loskoppelen van de receiver en opstarten en testen?
Vaste netwerkkabel? WIFI?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

Lijkt er dan op dat ie het netwerk via de receiver en de HDMI kabel krijgt, en dat kan technisch dacht ik ook.
Maar hang 'm inderdaad gewoon in de meterkast en kijk wat er gebeurd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 16:37
Ik mis de kern vraag in OP...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
Misschien wordt de NUC in stand-by gezet via HDMI CEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
FredvZ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:17:
Hoe heb je HA op je NUC gezet?
Draait-ie op Windows? In een docker? Op Linux? Of heb je native HA OS draaien?
Weet niet wat native HAOS betekend maar heb via onderstaande link geïnstalleerd.

https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Ora et Labora schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
Loskoppelen van de receiver en opstarten en testen?
Vaste netwerkkabel? WIFI?
Aangesloten via vaste netwerkkabel.
Loskoppelen werkt niet. HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Mijn kernvraag is hoe ik HA kan bereiken zonder dat ik mijn receiver aan heb staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
RudolfR schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:33:
Misschien wordt de NUC in stand-by gezet via HDMI CEC.
Weet jij hoe ik dat kan controleren cq veranderen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Weet jij hoe ik dat kan controleren cq veranderen kan?
Je kan het in het BIOS aanpassen: https://www.intel.com/con...l-nuc/intel-nuc-kits.html

Best even eerst uit zetten om het probleem uit te sluiten. Wellicht zet je receiver de NUC in standby?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Aangesloten via vaste netwerkkabel.
Loskoppelen werkt niet. HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.
Gewoon testen door de HDMI eruit te halen, NUC helemaal uit, NUC ergens anders neerzetten met een netwerkkabel erin, dan de NUC aanzetten en testen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Admiral Freebee schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Je kan het in het BIOS aanpassen: https://www.intel.com/con...l-nuc/intel-nuc-kits.html

Best even eerst uit zetten om het probleem uit te sluiten. Wellicht zet je receiver de NUC in standby?
Ik heb net in de bios gekeken; helaas kunnen er geen instellingen in de HDMI gedaan worden.
Wellicht dat de bios verouderd is. Is een NUC van ca. 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Ora et Labora schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Gewoon testen door de HDMI eruit te halen, NUC helemaal uit, NUC ergens anders neerzetten met een netwerkkabel erin, dan de NUC aanzetten en testen.
Helaas niet het gewenste resultaat. Als de receiver en de HDMI niet zijn aangesloten, dan is HA niet te bereiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 16:07
Wat @franssie zegt kan nog wel eens het probleem zijn. Ga in HA eens naar Instellingen > Systeem > Netwerk en kijk eens wat er staat onder Netwerkinterfaces configureren. Staat hier 1 interface, of meerdere?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik lees dat er wel NUCs bestaan die niet werken zonder een display aangesloten (zogenaamd headless). Wat is exact het model van NUC dat je hebt? Dan zou je in de technical docs moeten kunnen vinden of dat kan of niet.

Als je zo'n model hebt dat niet werkt zonder display, kan je een HDMI dummy plug kopen/gebruiken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:01:
De Nuc wil ik ergens neerzetten waar ik een vrije netwerk aansluiting heb.
Bijvoorbeeld in de meterkast.
Dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
ThomasJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:04:
Wat @franssie zegt kan nog wel eens het probleem zijn. Ga in HA eens naar Instellingen > Systeem > Netwerk en kijk eens wat er staat onder Netwerkinterfaces configureren. Staat hier 1 interface, of meerdere?
Zie screenshotAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwyfqmXFGlecQVZYFx8yUWfxvJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ajnqYY07mTORyC4xjjonj32.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Ja, geen verbetering. HA niet te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Wie deelt de IP-adressen uit? Heb je DHCP aan staan of een statisch IP toegekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40

D4NG3R

kiwi

:)

Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:10:
HA is alleen te bereiken als de receiver aanstaat.
Je hebt het elke keer heel specifiek over de receiver, maar wat gebeurt er als je het beestje op de proef eens aansluit op een reguliere monitor? :)

Als het dan ook gewoon werkt moet je je gaan orienteren naar een dummy plug, vooral oudere systemen willen wel eens weigeren headless te werken. En dat kan zich op heel veel manieren uiten.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 23-10-2024 16:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En als je prime hebt, morgen is huis voor EUR 5,-
https://www.amazon.nl/HDM...-generatie/dp/B0BTP1WSYB/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op je screenshot staan 2 tabs. Dus wellicht 2 netwerkinterfaces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:12
k Heb hier ook een NUC die verrekt om WOL te doen als de monitor uit staat. Is te fixen door een HDMI switch te gebruiken of een dummy ding zoals @franssie al zegt. 't Gekke is dat met uitgetrokken HDMI stekker het OOK goed gaat. Een HDMI plug van een apparaat wat uit staat is blijkbaar niet altijd even gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:57

DataGhost

iPL dev

Naast het idee van @D4NG3R om het met een monitor te proberen: wat gebeurt er als je
- HA kan bereiken en dan de receiver uitschakelt?
- HA kan bereiken en dan de HDMI-kabel loshaalt? En als het dan nog steeds werkt, ook als je vervolgens de receiver uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Mavamaarten schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:07:

Klinkt zinvol wat je zegt.
Dit is het type NUC dat ik heb.

Kan het helaas niet vinden op internet.
ND2820FYK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Klinkt zinvol wat je zegt.
Dit is het type NUC dat ik heb.

Kan het helaas niet vinden op internet.
ND2820FYK
Dat is omdat je het modelnummer fout getypt hebt, volgens mij moet het DN2820FYK zijn en daar vind ik veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
oohh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:24:
Wie deelt de IP-adressen uit? Heb je DHCP aan staan of een statisch IP toegekend?
DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
DataGhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Dat is omdat je het modelnummer fout getypt hebt, volgens mij moet het DN2820FYK zijn en daar vind ik veel meer mee.
Klopt ik had gezocht op het juiste modelnummer maar kan niet vinden of deze headles is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Volgens CoreOS on Bare Metal (Intel NUC Kit DN2820FYK) wil dat ding inderdaad niet zomaar headless opstarten, dus zo'n dummy-plug is het makkelijkst waarschijnlijk. Of je moet aan HAOS vergelijkbare opties mee weten te geven als ze op die pagina doen.
A headless Linux server is just a server that has no monitor, keyboard or mouse. Apparently coreos-install does not play nice with the NUC, it will not boot without a HDMI cable/monitor attached. Offcourse Bob could buy a HDMI dummy plug but where is the fun in that? It looks like the coreos-install script gambles on two monitors for grub, the GRand Universal Bootloader: set linux_console="console=ttyS0,115200n8 console=tty0". Let's override that to make only ttyS0 necessary: append set linux_console="console=ttyS0,115200n8" to /usr/share/oem/grub.cfg. Reboot without monitor and presto!
Als je vergelijkbare opties niet aan de gang krijgt of daar geen mechanisme voor wordt aangeboden zou je ook kunnen overwegen een supervised of docker install te doen op een eigen Linux-variant die je wel aan de gang hebt weten te schoppen.

Misschien dat je hiermee een startpunt hebt maar ik weet niet zeker hoe goed dit een upgrade overleeft. Zorg natuurlijk wel voor je backup enzo, als je dingen fout doet en nog niet veel ervaring hebt met dat herstellen moet je wellicht herinstalleren als de boel helemaal niet meer op wil starten.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Houtenklaas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:48:
k Heb hier ook een NUC die verrekt om WOL te doen als de monitor uit staat. Is te fixen door een HDMI switch te gebruiken of een dummy ding zoals @franssie al zegt. 't Gekke is dat met uitgetrokken HDMI stekker het OOK goed gaat. Een HDMI plug van een apparaat wat uit staat is blijkbaar niet altijd even gaaf.
Alle eer naar @D4NG3R - ik wist tot dit topic geeneens van het niet willen booten zonder monitor, ik gebruik alleen rPi's headless :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Alle eer naar @D4NG3R - ik wist tot dit topic geeneens van het niet willen booten zonder monitor, ik gebruik alleen rPi's headless :+
Het ding boot waarschijnlijk wel maar het kan prima dat de GPU vanwege een of andere quirk blijft hangen tijdens de OS-initialisatie zolang er geen scherm aan zit. Dus in zo'n geval is de oplossing ervoor zorgen dat het OS de GPU niet gebruikt, wat voor een headless machine verder ook prima is. Ik heb ze helaas wel eens gezien waarbij dit voorkomt, maar gelukkig niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Dan zal het niet werken inderdaad.
Dit had ik ook nog gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiCE4aiUzPVv29oOXr-8V8UCAgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mai3hiv97MVi6VUSdkhonHRR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je zal dus HAOS moeten vertellen dat deze geen beeldscherminitialisatie moet doen, dus geen console moet willen maken. Waarschijnlijk werkt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Ik wil aan de slag met HA en had nog een NUC liggen van 10 jaar geleden en dacht ik probeer het eens uit.
Ik zal eens kijken voor een PI of zo. De NUC is wel energie zuinig met 7 watt. Noem mij een Nederlander... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
DataGhost schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:07:
Je zal dus HAOS moeten vertellen dat deze geen beeldscherminitialisatie moet doen, dus geen console moet willen maken. Waarschijnlijk werkt het dan wel.
Dit zal voor mij technisch te ver gaan.

Of zo een HDMI dummy kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mrwandelfreak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Dit zal voor mij technisch te ver gaan.

Of zo een HDMI dummy kopen?
Dummy is goedkoper dan een Pi :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40

D4NG3R

kiwi

:)

franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb ze in alle smaakjes al wel gezien..

- Systeem weigert te booten zonder scherm en/of input
- Systeem schakelt zichzelf compleet uit wanneer de video output word ontkoppelt terwijl die aan staat
- GPU welke onbruikbaar is zonder aangesloten scherm (vervelend als je een PC in wil zetten als media server..)

Alle eer aan @Mavamaarten overigens, die kwam er eerder mee. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D4NG3R schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:23:
[...]
<>
Alle eer aan @Mavamaarten overigens, die kwam er eerder mee. :)
Hierbij ook alle eer aan @Mavamaarten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Sluit ik mij helemaal bij aan.
Sowieso...wat een feedback...niet tegeloven zeg. d:)b
Iedereen hartstikke bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Mrwandelfreak En laat tzt even weten of je het gelukt is. Wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
ik heb een HDMI dummy besteld.
Dit ga ik nog proberen anders stop ik met de Intel Nuc.

Ik heb HA al op een NAS draaien, maar daar krijg ik Hacs niet op geïnstalleerd.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Gisteren de HDMI dummy plug binnen gekregen en gelijk uitgeprobeerd.
Nu werkt het perfect.
Dus nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken!

Pagina: 1