Wie heeft óók slechte ervaring met RESITRIX® EPDM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-08 11:11
13 jaar geleden heb ik [tot mijn spijt] de 25 jaar oude bitumendakbedekking preventief laten vervangen door de RESITRIX® EPDM folie 3,1mm dakbedekking.
Het toenmalige dakbedekkersbedrijf liet mij de website van CARLISLE® Construction Materials BV zien waarin EPDM dakbedekking met een bewezen en gecertificeerde gebruiksduur van meer dan 50 jaar.
Zie het ‘eenvoudige’ certificaat zonder aantoonbare testgegevens op:
Website CARLISLE
Of het PDF certificaat

Bij dit alles denk ik nu wel aan het spreekwoord: “Te mooi om waar te zijn”.

Nu 13 jaar ‘lekt’ de EPDM dakbedekking. Zie de video. [Video: https://www.alosery.nl/resitrix]
Ondanks dat de productexpert van CARLISLE de dakbedekking heeft gecontroleerd en bevestigd dat de EPDM dakbedekking vakkundig is aangebracht, doet CARLISLE op geen enkele wijze een voorstel om gezamenlijk dit probleem te herstellen.

Met mijn 'ruime' technische achtergrond en was aanwezig bij het aanbrengen van de EPDM dakbedekking, kan ik zeggen dat dit volledig was gedaan volgens de voorschriften welke op de website van CARLISLE staat aangegeven, zoals de video: 'RESITRIX® verwerken: veilige en efficiënte verwerking' [Video: https://a.storyblok.com/f/164928/x/480e121021/verwerking-resitrix-leister.mp4]

Daarom mijn oproep: "Ben ik de enige met dit RESITRIX® EPDM folie probleem?"

[ Voor 18% gewijzigd door MyFlow op 23-10-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:02
Is de EPDM echt lek, of is het lek bij de verlijmde delen? Als ik het filmpje rond 2:20 kijk zie ik water er uit komen bij naden. Ik vermoed dat het verlijmen niet goed gegaan is. Dat is een logischere verklaring dan dat het EPDM faalt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahikoo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:44
Een gebruiksduur van meer dan 50 jaar klinkt natuurlijk mooi op papier, maar in de praktijk haalt je dakbedekking de 50 jaar zelden. In het bijgeleverde certificaat geven ze ook nergens garantie op die 50 jaar gebruiksduur. Op de website van Resitrix zie je ook dat ze enkel 25 jaar garantie bieden voor daken van 100m² of groter, daar voldoe je niet aan op basis van je fimpje. Anders geldt de wettelijke garantie van 10 jaar en die is helaas al verstreken (zie: hier).

Heb je de originele offerte nog van de dakdekkers? Hoeveel jaar garantie bieden zij? Ik zou daar eerder aankloppen dan bij de leverancier. Zoals Simon al aan gaf lijkt het vooral om de naden te gaan, dat zijn altijd de zwakke plekken van je dakbedekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:25
Ahikoo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:57:
Een gebruiksduur van meer dan 50 jaar klinkt natuurlijk mooi op papier, maar in de praktijk haalt je dakbedekking de 50 jaar zelden. In het bijgeleverde certificaat geven ze ook nergens garantie op die 50 jaar gebruiksduur. Op de website van Resitrix zie je ook dat ze enkel 25 jaar garantie bieden voor daken van 100m² of groter, daar voldoe je niet aan op basis van je fimpje. Anders geldt de wettelijke garantie van 10 jaar en die is helaas al verstreken (zie: hier).

Heb je de originele offerte nog van de dakdekkers? Hoeveel jaar garantie bieden zij? Ik zou daar eerder aankloppen dan bij de leverancier. Zoals Simon al aan gaf lijkt het vooral om de naden te gaan, dat zijn altijd de zwakke plekken van je dakbedekking.
Je haalt wettelijke garantie en productgarantie door elkaar. Die 10 jaar is product garantie vanuit de leverancier. Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk product, de termijn wordt bepaald wat je bij redelijk gebruik mag verwachten. Dat is langer dan 13 jaar bij EPDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
TwingyTwingy schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:04:

Je haalt wettelijke garantie en productgarantie door elkaar. Die 10 jaar is product garantie vanuit de leverancier. Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk product, de termijn wordt bepaald wat je bij redelijk gebruik mag verwachten. Dat is langer dan 13 jaar bij EPDM.
"Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk product, de termijn wordt bepaald wat je bij redelijk gebruik mag verwachten. Dat is langer dan 13 jaar bij EPDM."

Dat is ook mijn mening waar ik nu mee bezig ben.
Het is alleen 'fijn' als er meerdere personen zijn die ook het zelfde probleem ervaren: 'Samen sta je sterk'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-08 17:02
Maar is je EPDM gefaald of zijn de verlijmde naden gefaald? De leverancier levert enkel het EPDM folie, niet een gedekt EPDM dak. Op het filmpje zie ik geen bewijs van dat het EPDM gefaald is, maar van naden/verlijming die niet goed is. En dat laatste is een stuk logischer, daarop falen EPDM daken veel vaker. Ik zie geen scheuren of gekke dingen aan het EPDM zelf. Het is ook niet gek verkleurd. Ik zie dan ook niet in wat de leverancier hiermee kan doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
simon schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:52:
Maar is je EPDM gefaald of zijn de verlijmde naden gefaald? De leverancier levert enkel het EPDM folie, niet een gedekt EPDM dak. Op het filmpje zie ik geen bewijs van dat het EPDM gefaald is, maar van naden/verlijming die niet goed is. En dat laatste is een stuk logischer, daarop falen EPDM daken veel vaker. Ik zie geen scheuren of gekke dingen aan het EPDM zelf. Het is ook niet gek verkleurd. Ik zie dan ook niet in wat de leverancier hiermee kan doen.
Klopt Simon,
Maar merk wel op dat de product-expert van CARLISLE® Construction Materials BV uit Kampen, de fabrikant van de RESITRIX® EPDM folie het dak heeft bezichtigd waarbij hij heeft bevestigd dat de EPDM dakbedekking vakkundig is aangebracht.

Probleem zit meer in de duurzaamheid van het hechtingsmateriaal welke aan de onderzijde van de EPDM is aangebracht, 'hoogpolymeer SBS gemodificeerd bitumen '. Dit materiaal moet moet thermisch gelast worden met de handföhn.
Zie 2.2 Thermisch lassen met de handföhn op https://a.storyblok.com/f...hriften-resitrix-epdm.pdfAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UplvWOUfdAA618kjgB7XSUbcLJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zzuGPe2ui7FDBlr3sNhdxaBn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Resitrix is zeker geen slechte dakbedekking, maar de naden zijn slecht gelast als ze op diverse plaatsen lekken :)

Laat je niet overal in meeslepen overigens, de isolatie is drukvast genoeg voor een dak. Vakkundig kunnen de naden eruit zien, maar als ze nu al lekken, is het toch niet goed gebeurd.

De naden zijn denk ik te snel of over een te korte breedte gelast. Als ze bijvoorbeeld maar op 2 cm gelast zijn, in de plaats van de volle 10 cm dan gaan ze na een aantal jaren toch los en lekken. De enige manier om dat aan te tonen is door een naad in te snijden en de las te boordelen. Dat kan diegene die op het dak is geweest anders niet beoordelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
tweakduke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:52:
Resitrix is zeker geen slechte dakbedekking, maar de naden zijn slecht gelast als ze op diverse plaatsen lekken :)

Laat je niet overal in meeslepen overigens, de isolatie is drukvast genoeg voor een dak. Vakkundig kunnen de naden eruit zien, maar als ze nu al lekken, is het toch niet goed gebeurd.

De naden zijn denk ik te snel of over een te korte breedte gelast. Als ze bijvoorbeeld maar op 2 cm gelast zijn, in de plaats van de volle 10 cm dan gaan ze na een aantal jaren toch los en lekken. De enige manier om dat aan te tonen is door een naad in te snijden en de las te boordelen. Dat kan diegene die op het dak is geweest anders niet beoordelen.
Helemaal mee eens 'Tweakduke',
Destructief [laboratorium] onderzoek kan alleen de lassen beoordelen, slecht gelast of slechte kwaliteit c.q. duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry_kriele
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01 14:56
Ik heb ook lekkende Resitrix naden, dak is 10 jaar oud.

Weet iemand hoe ik die bestaande naden kan verbeteren? Kan ik naden verwarmen om de hechting te verbeteren?
Of wat is een andere reparatie methode?

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyFlow
Hallo Harry,

Kun je mij een dm sturen, dan zal ik je informeren, een update geven van onze StaVaZa m.b.t. ons EPDM probleem.
Na 13 jaar is ons dak [65m2] op slopershoogte, dakbeschot + dakbedekking ca. €10.000,-

Dank aan EPDM RESITRIX® / CARLISLE® Construction Materials BV

hello@myflow.nu
Groet, Ruben
Pagina: 1