Strookfundering: op 'siltige leem' een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik heb een huis op het oog dat binnen enkele scheuren vertoond (ik postte daar al een foto van in een eerder topic). Inmiddels ben ik erachter dat het huis een strookfundering heeft. Ik lees dat dit vooral geschikt is voor zandgrond. Nu heb ik via https://bodemdata.nl/basiskaarten gevonden dat de ondergrond in kwestie echter 'BLb6: Bergbrikgronden; siltige leem' is. Weet iemand of dat zandig genoeg is voor zulke fundering, of dat het toch die scheuren kan verklaren en evt reden is te verwachten dat dat zich kan uitbreiden?

Hoe oud de scheuren zijn weet ik niet, maar bij 2 ervan is ook het behang meegescheurd, dus ik vermoed best oud. (huis is bj 1989).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:43
Vraag bij de gemeente de vergunning op, inclusief constructie berekening en de sondering. Strokenfundering kan eventueel ook met grondverbetering zijn toegepast.
Kennelijk was het destijds een goed idee om zo te bouwen. Anders was er geen bouwplan zodanig ontwikkeld en vergund.
Met die gegevens en kun je naar een constructeur voor een goed antwoord / advies.