Vloerverwarming beneden radiatoren in de rest van de woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunvakker
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-05 10:46
Hoi klussers,

Sorry dat ik een topic open maar ik snap er ondertussen geen zak meer van.

Ik heb mijn hele woning verbouwd en inmiddels is dit weer op het einde aangekomen. Het laatste wat me voorlopig nog te wachten staat is het aansluiten van de verwarming.. Het begint al aardig koud te worden.

Ik kom helaas niet uit wat ik nou moet doen bij de vloerverwarming, de eene zegt gewoon zo laten, de ander roept een zoneklep en de derde zegt een tado knop tussen zetten en vervolgens zegt iemand anders weer dat ik een bypass moet maken..

Kan iemand mij uitleggen wat de beste keuze in mijn scenario is?

Beneden heb ik in de keuken en woonkamer vloerverwarming gelegd, in totaal is dit zon 40 m2 op 1 verdeler met pomp. In de gang en alle kamers boven heb ik in totaal nog zes radiatoren staan. Ik heb een Tado thermostaat gekocht en zes tado thermostaatknoppen.
Hier is het schema wat ik ongeveer heb liggen, de radiatoren op de eerste verdieping lopen via de groene lijntjes die ik er bij gekliedert heb, niet via de rode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf_IasU005-JmbJUhdQB2r5mG6w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gn7O78FAz7Q8ol6sI1bPetSp.png?f=user_large

En dit is mijn verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs8YlboDbFYWSiZctoIEFkhbVp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVIERwBCSmsT6zhC3H6nFxxx.jpg?f=fotoalbum_large

Lang verhaal kort, moet er een bypass/thermostaatknop/zoneklep of wat dan ook voor mijn verdeler komen of kan ik de aanvoer en retour zo op de verdeler draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:26
Beunvakker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:02:
Hoi klussers,

Ik heb mijn hele woning verbouwd en inmiddels is dit weer op het einde aangekomen. Het laatste wat me voorlopig nog te wachten staat is het aansluiten van de verwarming.. Het begint al aardig koud te worden.

Ik kom helaas niet uit wat ik nou moet doen bij de vloerverwarming, de eene zegt gewoon zo laten, de ander roept een zoneklep en de derde zegt een tado knop tussen zetten en vervolgens zegt iemand anders weer dat ik een bypass moet maken..

Beneden heb ik in de keuken en woonkamer vloerverwarming gelegd, in totaal is dit zon 40 m2 op 1 verdeler met pomp. In de gang en alle kamers boven heb ik in totaal nog zes radiatoren staan. Ik heb een Tado thermostaat gekocht en zes tado thermostaatknoppen.
Hier is het schema wat ik ongeveer heb liggen, de radiatoren op de eerste verdieping lopen via de groene lijntjes die ik er bij gekliedert heb, niet via de rode.

[Afbeelding]

En dit is mijn verdeler:

[Afbeelding]

Lang verhaal kort, moet er een bypass/thermostaatknop/zoneklep of wat dan ook voor mijn verdeler komen of kan ik de aanvoer en retour zo op de verdeler draaien?
Omdat je spreekt over thermostaatkranen op de radiatoren zal er een bypass (avdo) in de leidingen voor de verdeler gemonteerd moeten worden. Op het moment dat de radiatoren dichtstaan/dicht lopen en ook de verdeler geen warmte meer toelaat is er anders geen circulatie mogelijk in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunvakker
@Gotenx
Bedankt voor de reactie.

Is het de bedoeling dat de bypass voor de verdeler komt te zitten, of zo dicht mogelijk op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:07
Ik heb alle radiatoren uit het huis gehaald, behalve in de badkamer. Die staat altijd een beetje open en werkt zo als bypass.
Dus wellicht is zoiets ook mogelijk bij jou. Op 1 radiator geen thermostaatknop zetten en altijd beetje aan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunvakker
oja dat is ook nog een goed idee. De badkamer is dan ook wel een logische keuze.

Heb je dan geen problemen dat de vloerverwarming blijft verwarmen omdat de radiator in de badkamer warmte blijft vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:07
Dat zou alleen gebeuren met een thermostaat in de badkamer, immers zou die ervoor zorgen dat een bepaalde temperatuur gehaald moet worden. Ik moet op lange termijn zien hoe het echt gaat werken, want als vloerverwarming nu op warmt, dan warmt ook de badkamer op. Mijn systeem was pas in april klaar en tot nu toe heb ik de vloerverwarming nog maar weinig nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:26
Beunvakker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:42:
@Gotenx
Bedankt voor de reactie.

Is het de bedoeling dat de bypass voor de verdeler komt te zitten, of zo dicht mogelijk op de ketel?
Juist niet dicht bij de ketel, meestal proberen er minimaal 6 meter er vandaan te blijven. Bij de verdeler is vaak wel de beste plek ook omdat die juist dicht loopt op het moment dat er nog warmte vraag is vanuit de woonkamer.

Een radiator open laten is inderdaad ook een optie enkel moet deze dan wel van een beetje fatsoenlijk formaat zijn om voldoende doorstroom te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 15:09
Een radiator open laten lijkt me een zeer onhandige optie, er kan altijd iemand de radiator toch dichtdraaien en dan kan je schade krijgen aan je ketel. Nu je toch bezig bent met de verwarming is het een kleine moeite om die te voorzien. Deze zorgt ervoor dat er altijd flow is vanuit de ketel, ook al staat alles dicht.

Het hangt er een beetje af wat de warmtevraag beneden is, in vergelijking met boven, maar in volgorde van confort:
- Klassieke thermostaat beneden, en op radiatoren boven thermostaatkranen. Wil je het boven warm, dan moet je de thermostaat beneden warmer zetten. Ik heb het nu thuis zo, en dat werkt best goed (door nachtverlaging en 's avonds strategisch een halve graad omhoog te gaan, is de badkamer boven op de gewenste momenten lekker warm).
- Op een of meerdere radiatoren een tado of vergelijkbare kop zetten (bijvoorbeeld enkel in de badkamer), beneden tado of vergelijkbare thermostaat, maar de vloerverwarming gewoon laten meewarmen: nu kan je garanderen dat in de kamers met een tado kop de gewenste temperatuur behaald wordt, ook al is het beneden al warm. Risico is dat het beneden te warm wordt (al kan dat vast goed in toom worden gehouden door de verdelertemperatuur goed in te stellen).
- Het ideale is dat je bovenstaande combineert met een zoneklep op de verdeler; zodat enkel de ruimtes die warme vragen warmte krijgen. Of de extra kosten het waard zijn, ik betwijfel het.

Let op! Voor comfort is en blijft waterzijdig afregelen belangerijk. Als de radiatoren boven alle flow nemen en er niets over is voor de vloerverwarming (of omgekeerd) kan het onaanvaardbaar lang duren voor de ruimtes met minste flow toch warm geraken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunvakker
@naftebakje

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb al een bedrade tado thermostaat liggen en zes tado thermostaatknoppen. Ik denk dan dat ik maar gewoon een zoneklep bestel voor mijn verdeler, al heb ik geen idee hoe dat ding werkt..

Is het dan de bedoeling dat ik dit ding er tussen zet:

https://www.cvkoopjes.nl/...o4cSTIVNTBHUaApZXEALw_wcB

Zelf denk ik ook nog dat het hele probleem wel mee zal vallen omdat de vloerverwarming beneden zeer waarschijnlijk de meeste warmte vraagt en de slaapkamers gewoon een beetje aangenaam worden gehouden. Het is alleen wel klote als ik alles aan elkaar knoop en er dan achterkom dat er een klep tussen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 21:20
Tja, volgens mij is het best lastig om hierin met Tado een goede keuze te maken, maar ja; marketing.

Je wilt eigenlijk ieder vertrek onafhankelijk kunnen verwarmen, waarschijnlijk zit er al een bypass bij de verdeler voor de vloerverwarming (temperatuur verwarming vloer verlagen) en zal als er een kamer boven wordt verwarmd, de vloerverwarming ook werken. Misschien niet zo erg, die warmte krijg je in de loop van de dag wel terug (straling van de vloer), maar in principe…

Je wilt, in optimale vorm, dus de vloerverwarming ook kunnen afsluiten en de pomp uitzetten. Dat kan volgens mij met Tado niet. Daarom heb ik vorig jaar voor Plugwise gekeken. Daar zijn oplossingen voor een combinatie van radiatoren en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik heb dezelfde situatie als jou, heb de badkamer radiatorknop altijd open staan als bypass (stand 5, is een handoek radiator met thermostaatknop).

Ik heb al heel lang voor een klein fortuin aan tado knoppen en kamerthermostaten liggen om het per kamer te kunnen gaan regelen, maar moet deze nog steeds installeren :+.

's ochtends springt de ketel meestal even aan dus draai meestal dan de radiator van mijn thuiskantoor even open zodat het daar warm wordt en verwarm indien nodig later elektrisch bij. Dus eigenlijk het tado systeem (nog) niet nodig gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:13
Als ik het zo zie heb je exact dezelfde setup als ik hier heb, zelfs dezelfde verdeler als dat ik heb. Ik heb er voor gekozen om op de VTE SLIM verdeler het DVR ventiel te zetten. Deze zorgt voor een beter flow in het systeem en werkt als een bypass (een stuk makkelijker aan te leggen dan deze nog weer in je leidingen te gaan bouwen. Even een stukje tekst uit de brochure van het DVR ventiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVciBZEI_NY7i62Poi5R2vxeDhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWmblCWq4sGar3EAOGHCwQkS.png?f=fotoalbum_large

Was poepsimpel om zelf te plaatsen, er zit een blindstop rechts op de verdeler die je er uitdraait en het ventiel plaats je gewoon terug met wat loctite 55. Instellen is wel een beetje zoeken, de handleiding laat ook niet zo goed zien wat de beste setting is. Zonder kreeg ik het in ieder geval niet goed voor elkaar om de vloerverwarming goed warm te laten worden als er verder geen radiatoren aanstonden. Nu geen enkel probleem meer, ook geen pendelende cv-ketel.

[ Voor 23% gewijzigd door Zinloos1 op 24-10-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-06 08:16
Beunvakker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:02:
Hoi klussers,

[Afbeelding]

En dit is mijn verdeler:

[Afbeelding]

Ik had precies dezelfde situatie. Vloerverwarming beneden, lage temperatuur verwarmingen in de slaapkamers en een handdoek radiator verbonden met vloerverwarming badkamer.

Ik had op de radiatoren Tado.

Bij mij werkte het perfect, maar er was 1 ding. Als de slaapkamers om warmte vroeg, dan kreeg de vloerverwarming ook warmte. Vloerverwarming was niet zone gestuurd. Voor mij geen probleem, want als ik in de badkamer de verwarming aan wilde zetten, dan was de woonkamer ook gelijk tot 20 graden verwarmt. Bij mij werkte het perfect, maar ik zal wel een enkele uitzondering zijn. Want je woonkamer kan ook verwarmt worden terwijl dat niet nodig is en kan onbedoeld de temperatuur boven de 20 graden worden. ( mijn truc was om de radiatorknop van de vloerverwarming lager te zetten).

Maar nogmaals, bij mij werkte het, maar adviseer het niet!

Ik heb nu een hybride warmtepomp en geen Tado meer, want die werkt daar niet op. Installatiemonteur gaf wel aan dat hij het vreemd vond dat ik geen bypass had en eigenlijk wel had moeten heben. Je kan die plaatsen, maar je kan ook de handdoek radiator inzetten al een vorm van bypass, badkamer wordt dan wel verwarmt als de woonkamer ook om warmte vraagt.

Een zoneklep bij je vloerverwarming is dus handig (als ik het niet mis heb) om de situatie op te lossen dat als je slaapkamers om warmte vraagt, dat de vloerverwarming dan niet onbedoeld ook warmte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Zinloos1 Die werkt niet als bypass voor je CV, want als de verdeler te warm wordt loopt die dicht en heb je geen bypass meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Gotenx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Omdat je spreekt over thermostaatkranen op de radiatoren zal er een bypass (avdo) in de leidingen voor de verdeler gemonteerd moeten worden. Op het moment dat de radiatoren dichtstaan/dicht lopen en ook de verdeler geen warmte meer toelaat is er anders geen circulatie mogelijk in je systeem.
Dit type verdeler is niet gesloten toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-10-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:06:
[...]Dit type verdeler is niet gesloten toch?
De maximaalthermostaat kan ingrijpen, dan heb je geen flow meer over de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
naftebakje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
De maximaalthermostaat kan ingrijpen, dan heb je geen flow meer over de verdeler.
ik zie hem nu bungelen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:13
naftebakje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Dat is toch ook maar afhankelijk van waar je die op hebt staan en waar je je cv op hebt staan? Ik heb mijn cv voorbereidend op de warmtepomp op 50 graden staan en de vloerverwarming op 45 graden. Het zou in theorie inderdaad kunnen dat hij dan dichtslaat, maar die kans is volgens mij niet zo groot omdat de aanvoer bijna nooit zo heet wordt onderin het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Zinloos1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:17:
[...]Dat is toch ook maar afhankelijk van waar je die op hebt staan en waar je je cv op hebt staan? Ik heb mijn cv voorbereidend op de warmtepomp op 50 graden staan en de vloerverwarming op 45 graden. Het zou in theorie inderdaad kunnen dat hij dan dichtslaat, maar die kans is volgens mij niet zo groot omdat de aanvoer bijna nooit zo heet wordt onderin het huis.
Laat eens je CV onderhouden... je wil de sanitairmannen de kost niet geven die de temperatuur vrolijk weer naar 80° draaien (dan wordt het zeker vlotjes warm).
En ja, kleine risico's met grote gevolgen, die eenvoudig en goedkoop te vermijden zijn; je kan kiezen die te negeren, maar die keuze voor iemand anders maken is moeilijker.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 25-10-2024 12:33 ]

Pagina: 1