Advies netbeheerkosten, wel of niet overstappen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 13:02
Vandaag de eindafrekening gehad van Engie, man man wat een overzicht, een wirwar aan getallen en optellingen.
Op de energie rekening betaal ik slechts 103,87 inclusief btw voor geleverde stroom.
Opzich vind ik dat nog wel veel met een netto verbruik van -2.051 kWh. (2023: -3.829 kWh)
Totaal levering: 9.789 kWh (2023: 8657 kWh)
Totaal terug levering: 11.840 kWh (2023: 12486 kWh)

Verschil in zon opbrengst tussen 2023 en 2024 is best groot, dat weten we allemaal.

Mijn grootste post is de netbeheerkosten, voor een 3x 50A aansluiting is dat nu €7,16 per dag, in 2023 was dat nog €5,13. Wat maakt dat ik over de afrekening €2467 aan netbeheerkosten betaal. Ik vind dit en behoorlijke verhooging.
In alle vergelijk sites wordt dit nooit meegenomen, ik vraag mij dus af, zitten hier verschillen in die overstappen aantrekkelijk maken, en zo ja, waar zou ik het dan moeten zoeken in mijn situatie?
In totaal was de rekening voor de contract periode €2594,10 vorige keer was dat nog €615,12. Dit vind ik echt een heel groot verschil. Investeren in accu's en/of overstappen naar een leverancier met dagprijzen is ook iets waar ik aan denk.

Mijn situatie:
Vrijstaande woning met grondgebonden warmtepomp, 3 persoons huishouden.
Geen elektrische auto.
3x 50A aansluiting
1e installatie, indaksysteem op woning:
Omvormer Symo 7.0-3-M
22x (onbekend merk) 315wp

2e installatie, platdak bijgebouw:
Omvormer Symo 12.5-3-M
38x Jinko 345wp

Netto teruglevering slecht jaar -2000 kWh, goed jaar -3500kWk.

Huidige afspraak Engie:
Totaal tarief voor Groene stroom uit Nederland dal € 0,26725 per kWh
Totaal tarief voor Groene stroom uit Nederland normaal € 0,32407 per kWh

Tarieven voor Groene stroom uit Nederland
Kaal leveringstarief dal € 0,13560 per kWh (inclusief 0.26725 per kWh)
Kaal leveringstarief normaal€ 0,19243 per kWh (inclusief 0.32408 per kWh)
Teruglevertarief gelijk aan kaal leveringstarief
Vaste leveringskosten€ 40,20 per maand
Overheidsheffingen
Energiebelasting
€ 0,13165 per kWh
Vermindering energiebelasting € -631,39 per jaar
Netbeheerkosten € 2.623,59 per jaar (€7,16828 per dag)

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:57
Netbeheerkosten betaal je aan de netbeheerder, niet aan je leverancier.
Hier zul je niet aan ontkomen aangezien je niet van netbeheerder kunt wisselen.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 19:41
Heb je die 3x 50A echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Volgens mijn installateur wel, ivm bepaald piek gebruik van o.a. een elektrische sauna, airco installatie.
Ivm toekomstige uitbreiding wil ik de aansluiting ook wel houden, want het is nogal lastig om weer op te schalen als je eenmaal terugschaald schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Rensjuh schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:47:
Netbeheerkosten betaal je aan de netbeheerder, niet aan je leverancier.
Hier zul je niet aan ontkomen aangezien je niet van netbeheerder kunt wisselen.
Ik ben me hier inmiddels van bewust, via Gaslicht.com kun je wel aangeven welke aansluiting je hebt. Dus ik zie nu wel wat meer realistische prijzen. Het lijkt er op dat een dynamisch contract voor mij toch aanzienlijk goedkoper is ongeveer ~€180 tegenover ~€230.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 20:52

Osxy

Holy crap on a cracker

Kan me bijna niet voorstellen dat je echt 3x50A nodig hebt. Is het niet goedkoper om via een accusysteem peak-shaving toe te passen?
Ik vermoed dat je die accu binnen enkele jaren terugverdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 23-10-2024 10:09 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 19:45

DjVe

Hatsaflats!

3x50 is wel vrij stevig ja. Ik zit met twee huishoudens (waarvan wij volledig elektrisch + 2x elektrische auto en de buren een enorm elektrisch fornuis hebben om te koken + keuken te verwarmen) op een 3x25. Gaat prima!

Wat je kan doen: plaats eens een homewizard P1 meter en ga eens kijken over een periode wat je piekvermogens zijn. En vandaaruit verder met het aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 15:48
3x50A is wel echt idioot veel eerlijk gezegd. Heb je op dit moment een slimme meter zodat je met een P1 meter deze kan uitlezen? 3x25A is wat mij betreft al voldoende als je geen gebruik maakt van een elektrische auto, mocht die er wel komen (of zelfs meerdere) dan is 3x25a nog te doen maar dan moet je wel genoegen nemen met restricties qua laden etc. Met 3x35A kun je dan als nog zorgeloos laden dus ik snap eerlijk gezegd niet waar die 3x50a vandaan komt.

Om het even in perspectief te plaatsen: Op mijn werk gebruiken wij een 3x50a aansluiting voor de warmtepomp en 8 laadpalen. (Locatie voor 20+ personeel etc.). Wanneer wij geen laadpalen zouden hebben waren we al terug gegaan naar 3x35a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 15:37
3x50A lijkt ook mij overdreven. Een verlaging scheelt al bijna 1000 op jaarbasis. Zou je terug kunnen naar 3x25 dan zelfs nog meer, maar dan moet je misschien iets meer moeite doen/actief afschakelen of opletten wat je tegelijk aanzet.

Ben je bereid wat meer info te geven over je installatie/verbruikers?
Het vermogen, wat gebruik je eventueel gelijktijdig enzovoorts.
Meten is nog beter natuurlijk. Met de eerder genoemde info uit de P1 poort van je meter heb je al veel info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb 20x 400Wp oost, 40x 400Wp West, 2 elek. auto's, elek. koken en 2 stuks 9 kW warmtepomp op 3x25A.

Je kunt dus makkelijk omlaag, sowieso naar 3x35.

3x 50A is waanzin met 3 personen en ook nog eens zonder elek. auto.

[ Voor 35% gewijzigd door Navi op 23-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:49

paQ

wat trekt zo'n sauna? 15-20A?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:54
Snel terug naar 3x25, lukt dat niet dan zoals gezegd een thuis accu plaatsen.

Mooi Victron systeem zorgt er voor dat je niet over de waarde van je hoofdzekering heen gaat. Super business case voor een accu met een bijna gegarandeerde terugverdientijd. Want die netbeheerkosten gaan echt nooit goedkoper worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - mijn 2 mA: In Duitsland is een 3 x 63A huisaansluiting daar waar ik vroeger woonde de quasi standaard.
En dit was al decennia geleden zo.
Hier wreekt zich dat NL jarenlang het gasland was en de elektrische infrastructuur (de kabels in de grond) eigenlijk uit de jaren 50/60 van de vorige eeuw is.
Het duurt hopelijk geen decennia om de infrastructuur op peil te krijgen,
maar goedkoop wordt het niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

3x50 is echt wel heel erg fors. Als de sauna de enige reden is om die aansluiting te hebben, zou je kunnen uitrekenen of het uit kan om de sauna te vervangen voor een energiezuiniger kleiner model zodat je terug kan naar 3x25 ampere.

Ik weet niet veel van sauna's maar er zullen vast ook modellen zijn die kleinere aansluiting hebben of met gas/gasfles

Thuisaccu klinkt leuk, maar ik denk niet dat je netbeheerder het gaat toestaan dat je thuisaccu meer amperes kan leveren dan je aansluiting is. maar je zou het kunnen navragen

Of je neemt een abonnement op de lokale sauna, kan ook :+

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 23-10-2024 13:19 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
terug naar zeker 3x35 (misschien kan 3x25 ook nog wel)

de (B of C)karakteritieken van de automaten laten ca 3000 sec een 40% overbelasting toe.(35A wordt 49A piek belasting)
de kans dat er een keer een automaat uit knalt is bij 3x35 erg laag.

ik zou er wel voor zorgen dat de componenten op de (140%)piek gedimensioneerd zijn, maar dat heb je al bij een 3x50 afname

[ Voor 26% gewijzigd door peter-rm op 23-10-2024 13:26 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 15:28
Ik lees veel meningen terug naar 3x 25 of 3x 35. Zonder echte onderbouwing (anders dan "Bij mij werkt het ook" en karakteristiek van automaat laat tijdelijke overbelasting toe).

Zelf ook deze som aan het maken maar ik vind het lastig om te bepalen wat echt nodig is.
In overleg met de installateur geeft hij aan, maak een lijst van de grootste verbruikers (> 1 / 2 KW) en kijk hoeveel er gelijktijdig aan gaan (worst-case) en wat je eventueel daarin zou willen regelen (bv geen sauna tijdens het koken, auto laden langzamer bij koken & warmtepomp).
Meeste installateurs (mijne ook), kiezen liever zekere voor onzekere.

Dan kun je benaderen hoe vaak je welk piek vermogen nodig hebt.
Let op; zonnepanelen die terugleveren moeten hier ook binnen zitten (indien 100% teruglevering, en 0 gebruik realistisch is), uiteraard moet na de hoofdzekering je systeem gedimensioneerd zijn op dat max vermogen gelijktijdig.

Ik vermoed (maar heb geen glazen bol) dat die kosten verder uit elkaar gaan lopen dus verschil tussen 3x25 en 3x50 steeds groter wordt komende jaren.

In kader van meten is weten; als je een P1 meter hebt, kun je zien wat je maximaal gelijktijdig uit het net trekt/terug stopt.

[ Voor 5% gewijzigd door soepah op 23-10-2024 16:21 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 18:32
Je moet even onderzoeken of je een peak shaving accu kan installeren.
Dat is wel een investering maar met zo’n netaansluiting kun je dat wel terugverdienen in verlaagd vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 20:52

Osxy

Holy crap on a cracker

jeroen3 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:26:
Je moet even onderzoeken of je een peak shaving accu kan installeren.
Dat is wel een investering maar met zo’n netaansluiting kun je dat wel terugverdienen in verlaagd vastrecht.
En daarnaast kan diezelfde accu ook verdere besparingen geven voor: verdwijnen salderen, handelen op dynamische prijzen en het laatste proef ballonnetje van netbeheerskosten obv gebruik met hogere tarieven tijdens piek zon en verbruik uren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
DrkZnl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:45:
Mijn grootste post is de netbeheerkosten, voor een 3x 50A aansluiting is dat nu €7,16 per dag, in 2023 was dat nog €5,13. Wat maakt dat ik over de afrekening €2467 aan netbeheerkosten betaal. Ik vind dit en behoorlijke verhooging.
In alle vergelijk sites wordt dit nooit meegenomen, ik vraag mij dus af, zitten hier verschillen in die overstappen aantrekkelijk maken, en zo ja, waar zou ik het dan moeten zoeken in mijn situatie?
Dat is niet juist.
Bij gaslicht.com kan je in het 2e scherm de stroomaansluiting wijzigen.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26
DrkZnl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:06:
[...]
Volgens mijn installateur wel,
Natuurlijk zegt ie dat.
Zolang jij een veel te zware aansluiting hebt, zul je in ieder geval nooit bij hem gaan klagen dat je zekering eruit is geknald, want dan heeft de installateur het gedaan natuurlijk. Dus dat risico gaat ie niet nemen.
Die zal dus gewoon zeggen dat je dat nodig hebt, ook al is het totaal niet nodig. (dat zie je helaas héél erg vaak gebeuren)

Installateur is ook niet degene die de vastrecht kosten hoeft te betalen natuurlijk, dus die heeft er verder totaal geen belang bij om verder te kijken dan zn neus lang is, of om er wat verder in detail naar te kijken om jou aan een lagere aansluitwaarde te helpen.
ivm bepaald piek gebruik van o.a. een elektrische sauna, airco installatie.
Airco installaties gebruiken helemaal niet zoveel stroom.. dus dat is over het algemeen een zwetsverhaal.
Die sauna zou je even naar moeten kijken naar het verbruik, maar zelfs met een 3x25A aansluiting kun je al een uur lang al een flink stuk meer stroom uit het net trekken dan die 25A voordat de zekering uitschakelt. (zie opmerking hierboven over de uitschakelkarakteristieken)
Ivm toekomstige uitbreiding wil ik de aansluiting ook wel houden, want het is nogal lastig om weer op te schalen als je eenmaal terugschaald schijnbaar.
Tuurlijk niet.. Netbeheerder hoeft alleen maar je hoofdzekering-automaten in je meterkast om te wisselen.
Naarboven opschalen kan wel eens lastig c.q. onmogelijk zijn als de bekabeling in de straat te dun is, wat bij oudere wijken wel eens het geval kan zijn.. maar dat is hier niet aan de orde, aangezien je nu al die 3x50A hebt. Dus de hele infrastructuur is er blijkbaar al voor geschikt. Daar gaan ze niks aan aanpassen als je teruggaat naar een lagere aansluitwaarde.

Als je automaten als hoofdzekeringen hebt, dan is het helemaal voor de hand liggend.. Dan kun je gewoon terugschalen, en zelf uitproberen of het goed blijft gaan. Mocht een zekering uitschakelen, zet je hem gewoon zelf weer om, en kun je gaan uitzoeken waar het aan gelegen heeft.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
3x 50A... Zou dat ook te splitsen zijn naar 2 aansluitingen van 3x 25A?

Bij Liander lijkt 3x 25A aan netbeheerkosten een 400 euro te zijn...

3x 35A tikt al naar de 1700 euro....

Maar misschien zie ik nog een paar adders over het hoofd...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
DrkZnl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Het lijkt er op dat een dynamisch contract voor mij toch aanzienlijk goedkoper is ongeveer ~€180 tegenover ~€230.
Welk energiecontract je ook hebt, dynamisch of niet, heeft *nul* effect op de netbeheerkosten.
Let erop dat je met je huidige aansluiting sowieso maar liefst € 217/maand betaalt alléén al aan netbeheerkosten elektra... om die bedragen even in perspectief te zetten.

Als je met een dynamisch contract daadwerkelijk naar €180 (totaal) zou gaan, houd dat dus in dat je maandelijks 37 euro terug krijgt op je energiekosten / verbruik. Dit lijkt mij met alle huidige terugleverkosten, en erg lage dynamische energieprijzen in de zomer bij veel opbrengst, uiterst twijfelachtig.

En om het nog verder in perspectief te zetten: Bij een normale aansluiting van 3x25A, betaal je slechts € 35/maand aan vaste netbeheerkosten.

Als je dan daadwerkelijk met een dynamisch contract op die -37 euro voor alleen het verbruik uit zou komen (wat me zeer sterk lijkt zoals gezegd, maar ga er even vanuit), dan zou je daarmee op rond de 0 euro / maand uitkomen voor je totale elektra energierekening.
Das toch een veel betere besparing dan, niet?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:46

timpel_800

Amber 65

Ik draai hier een bakkerij met 3 x 50A met een oven die 38kw kan trekken, daarnaast full electric huis, en nog een hele rits aan koelkasten/vriezers/kneedmachines, en die 3x50 is aan de ruime kant (pieken van 30kw). Je moet wel echt een mega sauna hebben om zoveel stroom te moeten trekken dat je zo'n aansluiting nodig hebt.
Simpelste oplossing zoals al vaak gezegd: Home wizzard P1 meter (€30) in je slimme meter prikken en alles eens aanzetten en dan bekijken.
Let op, je moet realtime bekijken wat je verbruikt,want die Homewizzard app die vlakt pieken in je grafiek af (bij terugkijken dus).

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
Waarom staat dit topic vol met oplossingen als er NIETS bekend is over de aangesloten verbruikers.

Terug naar stap 1: Wat zit er met welk vermogen op elke fase

Wat is er hiervan op een load balancer aan te sluiten?

De PV is NIET relevant. deze ontlast de aansluiting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52
Dit klinkt als waanzin. Qua opwek kun je (met een beetje instellen misschien) naar 3x25. Dat is 17 kw, moet je misschien afhankelijk van de ligging van de panelen iets schaven. Wat is de aansluitwaarde van de sauna? Dat is misschien nog een dealbreaker. Een paar airco's in een houdhouden zonder EV kunnen met 3x25 prima toe.

Ter info, hier een Full Electric huishouden (vrijstaand boerderijtje 1955) met warmtepomp, 2 ovens, vaatwasser, wasmachine, droger, Quooker, werkplaats met lasapparatuur (krachtstoom). We letten er NOOIT op, en terugkijkend in de afgelopen 5 jaar zou 3x16 genoeg zijn. Nog nooit 1 fase langer dan 10 seconden boven de 18 ampere gezien. Meting per seconde.

[ Voor 35% gewijzigd door hesselbeertje op 23-10-2024 21:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
Poeh, veel reacteis, ik heb versuimd Tweakers te openen de afgelopen 2 weken.
Ik zie veel reatcie op de 3x50A.
Ook heb ik een P1 van Home Wizzard, maar ik ben blijkbaar zelf niet helemaal in staat om dit op een goede manier te beoordelen. Waar moet ik naar kijken om te beoordelen of de aansluitng te ruim is?

Elektrisch uitgeruste keuken
Airco buitenunit: Panasonic CU-3Z52TBE Multi-split buitenunit - 5,2 kW

Warmtepomp:
stiebel Eltron WPF 07

Specificaties Saunakachel:
Elektrische saunakachel type Gracil (400V) 9,0 kW incl.

Ik zie grafiekjes over het verbruik en de teruglevering als volgt:

Zaterdag 9 november Sauna gebruikt en was die dag geen zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwQiV67EM1Dk0eufLMnCZgTf-BY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RXmey50AJloPqudmbQpd7wP3.png?f=user_large

Maandag 11 november normale dag, wel zon en geen gebruik van Sauna.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpCGT0oOcfo7nrwtqs6fctcKA6k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6hsSo72RBnRRkwukz7Wds6iS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
@DrkZnl Fix die screenshot plaatjes even.. die zijn zo vreselijk wazig dat er niks aan af te lezen is.

Pagina: 1