Nox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:11:
Ik mis ook wel wat dingen zoals een gebruikte testmethode, een simpel voorbeeld; de Linksys wordt snoeihard afgerekend op zijn throughput, echter zie ik 400+ Mbps op 2.4GHz wat enkel mogelijk is met een 40MHz kanaal (2/3e van het hele spectrum), geen enkele weldenkende wlan-engineer zal dit gebruiken op zijn productienetwerk met meerdere ap's.
Ik wilde het artikel over onze testmethode aan je linken, maar zag dat je daar ook al op hebt gereageerd dus dat is overbodig

.
Aangezien er weinig valt af te stellen aan de meeste mesh-kits, testen we ze zoveel mogelijk zoals ze uit de doos komen. Mochten er instellingen zijn die veel invloed kunnen hebben op de prestaties dan testen we beide scenario's. Dit is al voorgekomen bij de XE75 Pro waar de backhaul zowel dedicated als shared kan worden ingesteld.
En dat geen enkele wlan-engineer dat zo zal instellen voor zijn productienetwerk is logisch, al vraag ik me af wat een wlan-engineers met een consumentenproduct moet in dat scenario. De gemiddelde consument zal al blij zijn dat de boel verbindt en zich niet bezig houden met kanaalinstellingen en -breedtes. Daarbij heeft de meerderheid van de sets in deze round-up geen instellingsmogelijkheden voor de bandbreedte, en gezien we in een doodstille kooi testen pakt een mesh-kit daarom zoveel mogelijk bandbreedte.
Ook de specificaties van de ap's mis ik, hoeveel radio's zijn er, hoeveel streams, met welke kanaalbreedte en Tx power wordt er gewerkt?
De specificaties van het AP heb ik inderdaad niet naast elkaar gezet in een tabel maar worden wel in elk hoofdstuk genoemd voor het betreffende apparaat.
Bij de dempingstesten wordt er een dempend materiaal van x dB tussen de ap's geplaatst, maar wat zijn de gemeten rssi-waarden? Deze geven aan wat daadwerkelijk de demping is na aftrek van free-space-path-loss, antennes, interne kabels e.d. en dat geeft voor een lezer meer info omdat die deze informatie zelf thuis ook kan opzoeken.
Ik heb je suggestie hierover ook eerder gezien bij het wifivoorstelartikel, dit is iets wat ook op het wensenlijstje staat om op termijn in te bouwen in ons testscript, dat nog niet voltooid is. Dat die info super is om mee te vergelijken ben ik met je eens maar ik denk/vrees dat voor meer dan het overgrote deel van de lezers RSSI-metingen om hun eigen netwerksituatie te kunnen vergelijken met onze testresultaten een brug te ver zijn. Hoe correct dat ook moge zijn.
Het ziet eruit alsof een paar sets uit de doos gehaald zijn, stekker erin, webinterface vooral niet aanraken en gaan met de banaan. Dit is tweakers, ik had toch wat meer techniek verwacht... Ga dan wel appels met appels vergelijken en dezelfde instellingen te gebruiken en de specs te vermelden. Goed, dat is dan een stukje feedback van mij. Je mag natuurlijk altijd dm'en.
Het feit dat je hebt gereageerd in het wifitestopstellingartikel en dit vervolgens neerpent, vind ik op zijn zachtst gezegd jammer. Ik zie niet in waarom we dan nog zouden moeten dm'en(?) Ik vind het beter om gewoon openlijk te discussieren over wat je wel en niet goed vindt aan wat we doen, dat hoeft niet prive. Wel zou ik het fijn vinden als je dan niet met zulke dooddoeners aankomt want dat maakt het moeilijk om nog serieus op de rest in te willen gaan.