Meshwifisets met of zonder 6GHz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:55
@OlafWeijers
review: TP-Link vs. ASUS, Linksys en Netgear - Meshwifisets met of zonder 6GHz

Hoi, ik mis in dit artikel een paar dingen.

De test resultaten van de eerdere sets, met name de clientnetwerk data. We hebben hier alles bedraad dus de focus op backhaul maakt het artikel voor ons minder relevant, met een klein beetje extra moeite door de vorige resultaten voor clientnetwerk ook mee te nemen was het informatiever geweest.

In de vorige roundup missen de meeste plaatjes, kan dat hersteld worden zodat ik dat dan zelf kan vergelijken met deze sets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
@OlafWeijers
Bij de asus set staat als minpunt "backhaulsnelheid", hier:
review: TP-Link vs. ASUS, Linksys en Netgear - Meshwifisets met of zonder 6GHz

Maar als ik ga kijken naar de testresultaten op backhaulsnelheid dan scoren ze juist het hoogste van de sets in deze test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:21

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
@MartinPTweak
De test resultaten van de eerdere sets, met name de clientnetwerk data. We hebben hier alles bedraad dus de focus op backhaul maakt het artikel voor ons minder relevant, met een klein beetje extra moeite door de vorige resultaten voor clientnetwerk ook mee te nemen was het informatiever geweest.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'vorige resultaten voor clientnetwerk'. Deze mesh round-up bevat dezelfde metingen voor de clients als de vorige round-up.
Als je alles bedraad hebt aangesloten zijn de resultaten op nodes die draadloos verbonden zijn niet van toepassing, in dit geval kun je kijken naar de clientresultaten op de hoofdnode die een directe bedrade verbinding heeft naar onze traffic-generator. De prestaties daarvan zijn goed vergelijkbaar met bedraad aangesloten satellieten, mits van de set de draadloze specificaties op elke satelliet hetzelfde zijn, bij de heel veel sets is dit het geval, en als dat niet zo is geef ik dat duidelijk aan in de review.
In de vorige roundup missen de meeste plaatjes, kan dat hersteld worden zodat ik dat dan zelf kan vergelijken met deze sets?
Ik heb de round-up er even bij gepakt maar mis geen afbeeldingen of grafieken, kun je aangeven wat je mist?

@Plenkske
De ASUS presteert weliswaar het snelst, maar 'volgens de doos' zou de backhaulsnelheid twee keer zoveel moeten bedragen. De set haalt de geadverteerde backhaulsnelheid dus (bij lange na) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Ik mis ook wel wat dingen zoals een gebruikte testmethode, een simpel voorbeeld; de Linksys wordt snoeihard afgerekend op zijn throughput, echter zie ik 400+ Mbps op 2.4GHz wat enkel mogelijk is met een 40MHz kanaal (2/3e van het hele spectrum), geen enkele weldenkende wlan-engineer zal dit gebruiken op zijn productienetwerk met meerdere ap's. Ook de specificaties van de ap's mis ik, hoeveel radio's zijn er, hoeveel streams, met welke kanaalbreedte en Tx power wordt er gewerkt?

Bij de dempingstesten wordt er een dempend materiaal van x dB tussen de ap's geplaatst, maar wat zijn de gemeten rssi-waarden? Deze geven aan wat daadwerkelijk de demping is na aftrek van free-space-path-loss, antennes, interne kabels e.d. en dat geeft voor een lezer meer info omdat die deze informatie zelf thuis ook kan opzoeken.

Het ziet eruit alsof een paar sets uit de doos gehaald zijn, stekker erin, webinterface vooral niet aanraken en gaan met de banaan. Dit is tweakers, ik had toch wat meer techniek verwacht... Ga dan wel appels met appels vergelijken en dezelfde instellingen te gebruiken en de specs te vermelden. Goed, dat is dan een stukje feedback van mij. Je mag natuurlijk altijd dm'en.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

OlafWeijers schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:24:

@Plenkske
De ASUS presteert weliswaar het snelst, maar 'volgens de doos' zou de backhaulsnelheid twee keer zoveel moeten bedragen. De set haalt de geadverteerde backhaulsnelheid dus (bij lange na) niet.
Als bekend is hoe dit getest wordt is er wel een verklaring voor; meerdere streams (en dus bandbreedte) vereisen reflecties in de omgeving. Indien de reflecties niet mogelijk zijn (bijvoorbeeld in een rf-geisoleerde omgeving) of te beperkt kan het zijn dat een verbinding terug valt op minder of een stream. Dit merk je vooral in outdoor omgevingen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers

OlafWeijers

Nox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:11:
Ik mis ook wel wat dingen zoals een gebruikte testmethode, een simpel voorbeeld; de Linksys wordt snoeihard afgerekend op zijn throughput, echter zie ik 400+ Mbps op 2.4GHz wat enkel mogelijk is met een 40MHz kanaal (2/3e van het hele spectrum), geen enkele weldenkende wlan-engineer zal dit gebruiken op zijn productienetwerk met meerdere ap's.
Ik wilde het artikel over onze testmethode aan je linken, maar zag dat je daar ook al op hebt gereageerd dus dat is overbodig ;) .
Aangezien er weinig valt af te stellen aan de meeste mesh-kits, testen we ze zoveel mogelijk zoals ze uit de doos komen. Mochten er instellingen zijn die veel invloed kunnen hebben op de prestaties dan testen we beide scenario's. Dit is al voorgekomen bij de XE75 Pro waar de backhaul zowel dedicated als shared kan worden ingesteld.
En dat geen enkele wlan-engineer dat zo zal instellen voor zijn productienetwerk is logisch, al vraag ik me af wat een wlan-engineers met een consumentenproduct moet in dat scenario. De gemiddelde consument zal al blij zijn dat de boel verbindt en zich niet bezig houden met kanaalinstellingen en -breedtes. Daarbij heeft de meerderheid van de sets in deze round-up geen instellingsmogelijkheden voor de bandbreedte, en gezien we in een doodstille kooi testen pakt een mesh-kit daarom zoveel mogelijk bandbreedte.
Ook de specificaties van de ap's mis ik, hoeveel radio's zijn er, hoeveel streams, met welke kanaalbreedte en Tx power wordt er gewerkt?
De specificaties van het AP heb ik inderdaad niet naast elkaar gezet in een tabel maar worden wel in elk hoofdstuk genoemd voor het betreffende apparaat.
Bij de dempingstesten wordt er een dempend materiaal van x dB tussen de ap's geplaatst, maar wat zijn de gemeten rssi-waarden? Deze geven aan wat daadwerkelijk de demping is na aftrek van free-space-path-loss, antennes, interne kabels e.d. en dat geeft voor een lezer meer info omdat die deze informatie zelf thuis ook kan opzoeken.
Ik heb je suggestie hierover ook eerder gezien bij het wifivoorstelartikel, dit is iets wat ook op het wensenlijstje staat om op termijn in te bouwen in ons testscript, dat nog niet voltooid is. Dat die info super is om mee te vergelijken ben ik met je eens maar ik denk/vrees dat voor meer dan het overgrote deel van de lezers RSSI-metingen om hun eigen netwerksituatie te kunnen vergelijken met onze testresultaten een brug te ver zijn. Hoe correct dat ook moge zijn.
Het ziet eruit alsof een paar sets uit de doos gehaald zijn, stekker erin, webinterface vooral niet aanraken en gaan met de banaan. Dit is tweakers, ik had toch wat meer techniek verwacht... Ga dan wel appels met appels vergelijken en dezelfde instellingen te gebruiken en de specs te vermelden. Goed, dat is dan een stukje feedback van mij. Je mag natuurlijk altijd dm'en.
Het feit dat je hebt gereageerd in het wifitestopstellingartikel en dit vervolgens neerpent, vind ik op zijn zachtst gezegd jammer. Ik zie niet in waarom we dan nog zouden moeten dm'en(?) Ik vind het beter om gewoon openlijk te discussieren over wat je wel en niet goed vindt aan wat we doen, dat hoeft niet prive. Wel zou ik het fijn vinden als je dan niet met zulke dooddoeners aankomt want dat maakt het moeilijk om nog serieus op de rest in te willen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

@Plenkske
Dan is m.i. het minpunt niet de backhaulsnelheid an sich, maar "Geadverteede backhaulsnelheid wordt niet gehaalt".
De andere sets halen de geadverteerde snelheid (als ik het goed zie) ook niet, maar daar is het verschil kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlafWeijers

OlafWeijers

Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Dan is m.i. het minpunt niet de backhaulsnelheid an sich, maar "Geadverteede backhaulsnelheid wordt niet gehaalt".
De andere sets halen de geadverteerde snelheid (als ik het goed zie) ook niet, maar daar is het verschil kleiner.
Prima punt, dat kon duidelijker en heb ik aangepast, dank voor het opmerken. De andere sets halen de vermelde snelheid niet, maar komen op een verklaarbare waarde die de specificatie benadert (die altijd heel rooskleurig wordt neergezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'vorige resultaten voor clientnetwerk'.
Ik moet het duidelijker typen :-).
In het tweede artikel zou ik graag de grafieken van de clientnetwerk pagina van het eerste artikel zien zodat alle gebruikte sets, uit beide tests, onderling kan vergelijken op 1 pagina.
Ik wil graag weten welke set voor mij interessant om aan te sluiten op het Klik&Klaar modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers

OlafWeijers

MartinPTweak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:03:
[...]

Ik moet het duidelijker typen :-).
In het tweede artikel zou ik graag de grafieken van de clientnetwerk pagina van het eerste artikel zien zodat alle gebruikte sets, uit beide tests, onderling kan vergelijken op 1 pagina.
Ik wil graag weten welke set voor mij interessant om aan te sluiten op het Klik&Klaar modem.
Ah! Ik snap de wens. In de praktijk mondt het uit in een enorme chaos als we zoveel producten in één grafiek zetten. Niet alleen doordat er dan enorm veel lijnen met resultaten over en langs elkaar worden geplot maar ook omdat de legenda met producten dan geen ruimte meer heeft en je daardoor de data niet meer kunt filteren.

Een deel van de meetresultaten staan wel in de Pricewatch, daar kun je de producten en meetdata met elkaar vergelijken maar ik snap dat dat niet op de manier is waarop je het graag had gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
@MartinPTweak
Ik heb de round-up er even bij gepakt maar mis geen afbeeldingen of grafieken, kun je aangeven wat je mist?

@Plenkske
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tnvQOPFRVizOxaGFYRi1fX82Ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4RcTNqgtRKlK0lsodbFeiqO7.png?f=fotoalbum_large

Duidelijker kan ik het niet laten zien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers

OlafWeijers

MartinPTweak schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]

Duidelijker kan ik het niet laten zien :'(
:o er stond een vinkje verkeerd in de backend! De missende resultaten waren niet zichtbaar met een crew-account :X Als het goed is is dat nu gefikst. Fijn dat je het opmerkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

OlafWeijers schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Het feit dat je hebt gereageerd in het wifitestopstellingartikel en dit vervolgens neerpent, vind ik op zijn zachtst gezegd jammer. Ik zie niet in waarom we dan nog zouden moeten dm'en(?) Ik vind het beter om gewoon openlijk te discussieren over wat je wel en niet goed vindt aan wat we doen, dat hoeft niet prive. Wel zou ik het fijn vinden als je dan niet met zulke dooddoeners aankomt want dat maakt het moeilijk om nog serieus op de rest in te willen gaan.
Excuus als het zo ervaren wordt, maar het is wat vanmiddag gewoon in mij op kwam. Als er een cpu, videokaart of wat dan ook getest wordt dan wordt de opstelling uitgebreid besproken. Drivers worden naar een specifieke versie geupdate, biossen worden geflashed, de windows build wordt desnoods erbij gehaald en alles wordt bijna wetenschappelijk genoteerd. Bij dit soort testen komt het op mij over alsof het apparaat uit de doos wordt gehaald, aangesloten en zonder verdere instellingen na te lopen getest. En als er gewoonweg niks aan te passen valt is dat natuurlijk niet anders, maar een inleiding vooraf met de mededeling dat deze test gericht is op consumenten welke niets kunnen/willen instellen en dat dit niet mogelijk is, is dan een afdoende verklaring.

Ik wist niet dat bijv. kanaalbreedte bij deze sets niet aangesloten kunnen worden, maar ik ben een technische lezer en technischere stukken gewend, dan valt dit eerlijk gezegd gewoon tegen. En als je het openbaar wilt houden ook prima natuurlijk, net wat je voorkeur is. Als er dan eens semi-pro of prosumer accesspoints getest gaan worden zou dat ook leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers

OlafWeijers

Nox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Excuus als het zo ervaren wordt, maar het is wat vanmiddag gewoon in mij op kwam. Als er een cpu, videokaart of wat dan ook getest wordt dan wordt de opstelling uitgebreid besproken. Drivers worden naar een specifieke versie geupdate, biossen worden geflashed, de windows build wordt desnoods erbij gehaald en alles wordt bijna wetenschappelijk genoteerd.
Bij dit soort testen komt het op mij over alsof het apparaat uit de doos wordt gehaald, aangesloten en zonder verdere instellingen na te lopen getest. En als er gewoonweg niks aan te passen valt is dat natuurlijk niet anders, maar een inleiding vooraf met de mededeling dat deze test gericht is op consumenten welke niets kunnen/willen instellen en dat dit niet mogelijk is, is dan een afdoende verklaring.

Ik wist niet dat bijv. kanaalbreedte bij deze sets niet aangesloten kunnen worden, maar ik ben een technische lezer en technischere stukken gewend, dan valt dit eerlijk gezegd gewoon tegen. En als je het openbaar wilt houden ook prima natuurlijk, net wat je voorkeur is. Als er dan eens semi-pro of prosumer accesspoints getest gaan worden zou dat ook leuk zijn.
Misschien ben ik in de loop der tijd wat te kort en bondig geworden over de testmethode in mijn artikelen, daar zal ik in de volgende artikelen wat meer de nadruk op leggen.

Mijn commentaar van vanmiddag sloeg met name op het feit dat je het artikel over de testopstelling schijnbaar hebt gelezen en ik dus een beetje kan verwachten dat je daaruit wel hebt gezien met hoeveel nauwkeurigheid we de testopstelling hebben ontwikkeld. Als niet duidelijk genoeg was in dit artikel dat ook deze producten met dezelfde nauwkeurigheid zijn getest gaat daar wat mis. Het is voor mij balanceren in welk detail ik treed in mijn reviews. Ik kan het ultra-technisch maken maar dan haakt een deel van de lezers af, wellicht is dat zelfs het deel van de lezers dat het meest kan profiteren van de informatie in het artikel; Ik heb het idee dat de echte experts meteen naar de meetdata vliegen en de context zelf wel uitvogelen.

Ik heb met de eerste mesh-roundups met name geprobeerd om mesh-sets tegenover elkaar te zetten waarvan ik zie dat ze populair zijn in onze pricewatch. Op basis van de informatie die ik in de afgelopen reviews en roundups heb vergaard, kan ik binnenkort een mesh-segment toevoegen aan de wifi-best buy guide en zo lezers wegwijs maken in de eigenschappen van de populairste sets, waardoor je makkelijker kunt kiezen wat bij je past.

Tussen de populaire producten in de pricewatch zitten onder andere ook de meer (small)business / prosumer unifi en omada accesspoints, die zijn op allerlei manieren te testen want in tegenstelling tot sets die meer op de gemiddelde consument zijn gericht komen ze namelijk wel instelbaar uit de doos en niet altijd met de meest optimale instellingen, dat is nu juist een klusje voor de wlan-engineer. Om een leuke vergelijking te kunnen maken tussen de twee, en aan te kunnen tonen of je wel of juist niet voor iets meer prosumer-spul moet gaan, is het daarom handig om het vergelijkingsmateriaal aan de 'consumentenkant' alvast te hebben, waarna we zo'n set zo gelijkwaardig mogelijk kunnen instellen voor de vergelijking. Daarnaast is het ook voor mij en de testlabmedewerkers ook belangrijk om eerst ervaring op te doen met de opstelling en het lezen van de resultaten voordat we het diepe induiken met sets die allerlei kanten op kunnen qua eigenschappen, gedrag en instellingen.

Vergis je er ook niet in hoeveel lezers wel hebben gekozen of kijken naar een set-and-forget-mesh-set ( 8) ), die wel blij worden van de reviews van dit segment. Dat is ook wel te oordelen aan de reacties waar veel mensen er blijk van geven een Deco of Zenwifi setje te hebben, en daar meer of minder tevreden over zijn.

Ik hoop dat ik mijn overwegingen zo wat duidelijker heb gemaakt. Ik neem je opmerkingen over de informatie rondom de informatie over de testmethode serieus: ik zal proberen daar wat meer nadruk op te leggen in het vervolg. Per slot van rekening is de methode waarmee we kunnen testen uniek en in elk geval mijlenver verwijderd van de doos overschrijven en ongezien door een iperf test heen flikkeren. Dat moge duidelijk(er) zijn! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Ik kijk uit naar een deel 3 waarbij je alle sets test gezien vanuit bedraad backhaul, welke systemen supporten Ethernet backhaul, wat is dan de performance van de onderdelen, etc.
Zeg maar zoiets als dit: https://dongknows.com/bes...d-backhaul-aimesh-combos/
maar dan voor de sets die je nu in deze twee artikelen hebt bekeken.

Ik heb nu het idee dat je een behoorlijke groep mensen teleurgesteld hebt, door geen bedraad backhaul mee te nemen. Dat bedoelde ik met "klein beetje extra moeite" :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 17:09

Huig

Merino Fanatic

Mij is ook iets opgevallen in de review van de Asus XT9: als key minus Point wordt het bereik genoemd, en beschreven als: “De set lijkt daarnaast een vrij krappe 'sweet spot' te hebben waarbij het bereik tussen de satellieten nog goed genoeg is om een goede backhaulverbinding op te bouwen. Zodra de afstand iets te groot wordt, heeft dat enorme invloed op de doorvoersnelheid.
Ik zou graag zien in welke eenheden dat bereik is gemeten, e.g. “Vanaf een afstand van 13 meter wordt het bereik schlecht”.
Wat is in jullie ervaring de juiste afstand? Dat helpt in de beslissing tot koop :-)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Pagina: 1