Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een (OLED) TV welke tegen direct zonlicht kan

Wat heb je zelf al gevonden?
In mijn zoektocht naar een nieuwe TV heb ik nu 2 TV's overgehouden waar ik over twijfel. Over OLED hoorde ik dat dit liever niet in direct zonlicht geplaats dient te worden wegens het risico op inbranden. De plek waar de nieuwe TV komt te hangen heeft tussen 10.00 en 13.00 uur direct zonlicht en de locatie kan niet veranderd worden.

Ik dacht dat ik een definitieve keus had en wilde voor de uitvoering: Samsung OLED S95C 55" Zwart gaan. Deze schijnt een speciale laag te hebben waardoor UV minder uitwerking heeft op het OLED scherm. Hier zit echter wel een externe kast voor de aansluitingen bij, iets wat ik niet nodig heb en waar je toch extra voor betaald.
De uitvoering: Samsung OLED QD S90C 55" Zwart heeft niet deze externe kast, maar schijnt niet over de extra laag te beschikken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe weet ik zeker of de S90C een extra beschermlaag heeft, of moet ik toch voor de veilige optie kiezen en de duurdere S95C, met de voor mij overbodige externe aansluitkast, gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik weet niets over een UV-bestendige laag op Samsung OLED-televisies. Heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Ik vind niets over een beschermende laag op de productpagina van Samsung, daar kan je direct naartoe klikken vanuit de Pricewatch. Dus ik ben benieuwd waar je die informatie vandaan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 22-10-2024 22:33 . Reden: Herstel van de autoincorrect.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In ieder geval zegt MSI dat QD-OLED-monitoren niet in de zon geplaatst moeten worden:

https://www.msi.com/blog/are-qd-oled-monitors-worth-it

Oké, sluit niet uit dat Samsung het wel kan, maar dan hadden we het beslist geweten, ik zou er vanuit gaan dat ook een QD-OLED niet in de zon gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Niet in de war met de S95D met zn antiglare-laagje?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Via de chat van Hello TV had ik de vraag gesteld hoe het zat met OLED en zonlicht, en daar kreeg ik de info dat de S95C deze beschermende laag heeft. Dit leek mij ook plausibel aangezien sommige promo foto's de TV in een kamer naast een kozijn zijn geplaatst. Vandaar dat ik nu ineens begon te twijfelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_tE1Dnz9XA2ey3uVGiC3fHRb28=/i/2005718442.jpeg

Misschien de zoektocht toch maar verplaatsen naar miniled.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een OLED-televisie naast een kozijn zetten is natuurlijk niet hetzelfde als dat de zon erop schijnt. Dat is helemaal afhankelijk op welke windrichting het venster staat. Een OLED-televisie in een lichte ruimte kan prima (dat dat niet kan is een hardnekkig misverstand), maar zonnestralen op het scherm, dat is wat je moet vermijden.

In veel gevallen is direct zonlicht vrij eenvoudig te voorkomen door de televisie iets te hoger plaatsen en wat verder van het raam af.

Slechte voorlichting van HelloTV!

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 22-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Magic6399 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:24:Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een (OLED) TV welke tegen direct zonlicht kan
Waar gaat de TV gebruikt worden?
Want: echt direct zonlicht vindt je eigenlijk alleen buiten wanneer de zon (zowat) loodrecht op het scherm staat.
In een huis is er alleen sprake van direct zonlicht in de lente, winter en de herfst wanneer de (middag) zon lager staat dan in de zomer. Het zonlicht is echter in de herfst, winter en lente minder sterk, een simpele vitrage zou dan al een groot gedeelte van het zonlicht tegenhouden.
OLED is inderdaad inderdaad gevoelig voor UV straling, maar het grootste deel van de UV straling van de zon wordt door het glas in je ramen al tegengehouden. OLED is eerder gevoelig voor hitte, een zwart scherm in de zon kan idd nogal warm worden.
Mocht je toch nog huiverig zijn, er zijn speciale folies verkrijgbaar die je op de ramen aan kunt brengen om UV licht buiten te houden, er zijn musea die die folie gebruiken. En er bestaan mogelijkheden waar dubbel glas een coating bevat die UV tegen houdt. Maar om nou nieuwe kozijnen te plaatsen om langer van je TV te kunnen genieten.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
De TV moet helaas wel in de nabijheid van het raam waar er zeker direct zonlicht op komt.
Extra folie of nieuw glas plaatsen is inderdaad ook wel een aardige ingreep :o

De huidige plasma-tv heeft het al aardig wat jaren goed volgehouden zonder enige inbranding van de zon, maar met een OLED is dat toch een ander verhaal.

Ik denk dat de conclusie is dat OLED en overige varianten niet mogelijk is op de beoogde plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Glas houd ook al flink wat uv tegen, heb je speciaal zonwerend glas is het zelfs nog meer. LED is organisch materiaal, dat is de reden dat je het moet beschermen tegen teveel uv.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Magic6399 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:57:
De TV moet helaas wel in de nabijheid van het raam waar er zeker direct zonlicht op komt.
Extra folie of nieuw glas plaatsen is inderdaad ook wel een aardige ingreep :o

De huidige plasma-tv heeft het al aardig wat jaren goed volgehouden zonder enige inbranding van de zon, maar met een OLED is dat toch een ander verhaal.

Ik denk dat de conclusie is dat OLED en overige varianten niet mogelijk is op de beoogde plek.
In mijn vorige woning had ik screens aan de buitenkant van het raam en de deur. Die gingen naar beneden zodra de zon naar binnen op mijn (plasma) TV scheen.
Maar dat was maar een beperkt aantal dagen per jaar het geval, ik kan geen inschatting maken voor jouw situatie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
DukeBox schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:05:
Glas houd ook al flink wat uv tegen, heb je speciaal zonwerend glas is het zelfs nog meer. LED is organisch materiaal, dat is de reden dat je het moet beschermen tegen teveel uv.
Waarom hetgeen wat ik al gepost heb nog een keer herhalen, wat is de meerwaarde daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Glas is in ieder geval niet afdoende, zo bewijst de praktijk. Er zijn extra maatregelen nodig, zoals een gordijntje, een zonnescherm of iets dergelijk. En dat komt je televisie-ervaring ook ten goede, want fijn kijken is het niet als de zon op het scherm staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:05:
[...]

In mijn vorige woning had ik screens aan de buitenkant van het raam en de deur. Die gingen naar beneden zodra de zon naar binnen op mijn (plasma) TV scheen.
Maar dat was maar een beperkt aantal dagen per jaar het geval, ik kan geen inschatting maken voor jouw situatie.
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, echter zou het gordijn dan wel vaak dichtgaan (en dan is het ook wel meteen donker).

Dank allen voor de hulp en heldere antwoorden! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Yaksa schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:06:
Waarom hetgeen wat ik al gepost heb nog een keer herhalen, wat is de meerwaarde daarvan?
Sinds wanneer heb je het alleenrecht om iets op een forum te schrijven? Met die redenatie kan 80% van alle posts op t.net wel verwijderd worden. Daarnaast kom ik nergens iets in jouw post tegen over zonwerend glas en organisch materiaal.

En al had het een copy/paste van jouw post geweest, dan werkt het alleen maar bevestigend voor TS als er nog ergens onduidelijkheid is, dat is het hele idee van een forum.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 23-10-2024 09:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingert
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09 21:53
Mocht je gaan kiezen tussen een 90 en 95, er is wel meer verschil dan de one-connectbox. Ik heb hier thuis even de S90D gehad en die is omgeruild voor een S95C. De 95C zit degelijker in elkaar en spiegelt een stuk minder. Ook is het paneel veel strakker, de 90D golfde behoorlijk. Nu was het de D ipv C maar zou me niet verbazen als dit hetzelfde is. Zeker aan te raden om het te bekijken in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
De 90 en 95 zijn niet meer aan de orde, OLED gaat zeer waarschijnlijk problemen opleveren (op korte of langer termijn), dus ga ik nu op zoek naar een andere geschikte techniek (microled o.i.d.).
Pagina: 1