Welke heatsink bij Lexar NM790

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 22:57
Ik zoek een?
Heatsink voor een Lexar NM790 1TB. Ik overweeg deze SSD te kopen om te gebruiken voor mijn games. Mijn huidige SSD hiervoor raakt vol. Ik weet dat er een variant van deze SSD is met heatsink, maar geen idee hoe goed deze is. Dus dan neig ik toch naar een aftermarket heatsink.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de volgende heatsinks zelf al gevonden:
  1. be quiet! MC1
  2. Thermal Grizzly M.2 SSD Cooler
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De SSD moet onderdeel worden van het onderstaande systeem;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black - TG€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX300 2,5" 275GB€ 48,58€ 48,58
1SSD'sOCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,57

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom twijfel je tussen de 2 die je gevonden hebt?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
DaWizza schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:43:
Waarom twijfel je tussen de 2 die je gevonden hebt?
Terechte vraag. Ik ben het type dat alles zeker wil weten voor aanschaf :X Ergens twijfel ik of ze beide wel passen, al mag ik er denk ik ook vanuit gaan dat ze ze voor alle standaard SSD formaten geschikt zijn. Dus enerzijds dat, maar grootste twijfel zit hem denk ik in het koelvermogen. Welke is daarin de beste keuze?

Of overdrijf ik en heeft deze SSD voor het beoogde gebruik in mijn systeem uberhaupt geen heatsink nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En wat heb je daar over gevonden? :P

Ik maak het je makkelijk aangezien ik het gisteren gelezen heb:

In het ene systeem kunnen ze 75 graden worden, in een andere 55.
Beide blokjes zullen het prima koelen, zolang je maar een aardige flow in je kast hebt.

Let wel: ze zijn niet gelijk in afmeting. Zie de specs bij de fabrikant. Let erop dat het goed past.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
DaWizza schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:27:
En wat heb je daar over gevonden? :P

Ik maak het je makkelijk aangezien ik het gisteren gelezen heb:

In het ene systeem kunnen ze 75 graden worden, in een andere 55.
Beide blokjes zullen het prima koelen, zolang je maar een aardige flow in je kast hebt.

Let wel: ze zijn niet gelijk in afmeting. Zie de specs bij de fabrikant. Let erop dat het goed past.
Thnx voor je reactie d:)b O+

Wat ik weet is dat ze beide zouden moeten passen, de fabrikant geeft aan dat M2. 2280 voor beide ondersteund wordt. Alleen de Grizzly kan enkel met single-sided M2 schijven overweg en ik lees iets specifieks over een bepaald formaat connector wat gebruikt moet worden. Dus mijn voorkeur gaat op dit moment dan toch uit naar de MC1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Beide ontlopen elkaar niet veel.
Ik denk dat zelfs de stock koeler waarschijnlijk vergelijkbaar presteert.
Maar... bij een passief koel element is de airflow in je kast ook van belang.

Gezien dit een Gen4 SSD is, is koeling niet meer optioneel geworden

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:33:
Beide ontlopen elkaar niet veel.
Ik denk dat zelfs de stock koeler waarschijnlijk vergelijkbaar presteert.
Maar... bij een passief koel element is de airflow in je kast ook van belang.

Gezien dit een Gen4 SSD is, is koeling niet meer optioneel geworden
Zeker eens met de airflow, maar daar heb ik wel vertrouwen in met m'n huidige build. En anders is dat snel genoeg veranderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ouder topic, maar zoveel wordt er niet over SSD heatsinks gepost.
De laatste tijd ook wat rondgezocht op dat gebied. Die platte dingen zoals zo'n MC1 zijn praktisch, nemen weinig ruimte in en zijn zeker de moeite waard tov geen heatsink. Maar verwacht er geen wonderen van. In stresstests zorgen die ervoor dat het throttelen (75C-80C ofzo bereiken) vertraagd wordt maar uiteindelijk bereiken ze het soms wel, met generatie 4 of vooral 5 NVMe's. Dan kun je beter naar een flatgebouw modelletje kijken ;) of met een fannatje erop, maar dat laatste ben ik zeker geen FAN van ;)

Veel liever passief, geen aansluitinkje nodig op het mobo, geen geluid, geen stroomverbruik, niet de kans dat hij defect raakt/nare geluiden gaat maken.
Op dat gebied doen de HR-09's van Thermalright het heel goed. De PRO ziet er aardig ridiculous uit, maat sigarettenpakje. De non-PRO ziet er chic uit met de helft van het oppervlak van de PRO en valt dus best mee qua grootte. De PRO schijnt het evengoed wel een aardig stukje beter te doen in extremere gevallen maar allebei zijn ruim voldoende. De PRO dan vooral geschikt voor de hetere generatie 5 SSD's stel ik mij zo voor.

https://cdn.wccftech.com/...1104_175210055-scaled.jpg

Heb zelf de non PRO in gebruik, enorm verschil tov geen sink, en later nog een non PRO EN een PRO besteld die hier nu liggen voor de toekomst, vond ze gewoon te geinig om niet na te bestellen. 8)
Op een andere NVMe zit zo'n platte (Thermalright M.2 2280) maar die heeft duidelijk minder effect, beetje vergelijkbaar met die MC1 vermoedelijk.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9mpRXr3cLTnUykRyHCScu3.png

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2025 17:30 ]

Pagina: 1