Realtek audio driver problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimverhoeven81
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-10-2024
Beste tweakers,

Voor de 2de keer problemen met de audio drivers van mijn MSI b450 tomahawk mobo.

Het gaat om Realtek audio drivers.

Heb een Logitech 5.1 speaker systeem. (Oud!)

Het geluid vd middelste, linker en rechter speaker komt weer eens niet door. Voorheen geen probleem.

Na de Windows 11 update en installeren van nieuwe cpu Ryzen 7 5700x3D begon het.

* In apparaatbeheer werkt alles goed zegt win11 (doch geen geluid enkel de achterste boxen) geluid staat op 16bit 48000khz dvd kwaliteit.

Heb met een tool (duu) een clean sweep gedaan en nieuwste drivers geïnstalleerd. Geen soelaas.

Ik disconnect de 3 jacks (line in, microfoon en front speakers) achteraan en connecteer ze terug één voor één krijg ik dan de vraag welke ik connecteer. Ik klik de juiste aan. Toch hier ook geen oplossing.

In configuratie 5.1 speakers waar je de speakers één voor één kunt horen hoor ik enkel links achter en rechts achter.

Hatelijk probleem 🥵🤬😡

Wat kan de oplossing zijn of de oorzaak?

[ Voor 4% gewijzigd door wimverhoeven81 op 22-10-2024 23:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als je iedere connectie afzonderlijk eens een kanaal toewijst waarvan je weet dat deze geluid geeft (Dus links of rechtsachter)?
Komt er dan wel geluid uit de speakers die je aangesloten hebt? Kan zijn dat de uitgangen zelf fysiek beschadigd zijn.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimverhoeven81
ElCondor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:58:
Als je iedere connectie afzonderlijk eens een kanaal toewijst waarvan je weet dat deze geluid geeft (Dus links of rechtsachter)?
Komt er dan wel geluid uit de speakers die je aangesloten hebt? Kan zijn dat de uitgangen zelf fysiek beschadigd zijn.
Heb de rechtsachter (werkend) vervangen door de linker voor (niet werkend) en idd de links voor geeft nu wel geluid... :?

zouden het de uitgangen vd sub woofer dan kunnen zijn ? want daar zitten alle ingangen voor de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Nou, dat zou dan zo maar eens kunnen. Andere uitgangen dan ook eens checken. Niet heel vreemd hoor dat dit gebeurt. Zou ook gewoon corrosie kunnen zijn. Je zou ook nog eens kunnen proberen met wat contact spray de ingangen schoon te maken (te vinden bij de doe-het-zelf zaak).

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimverhoeven81
Met contactspray wou ik dadelijk eens proberen, heb het in huis :)

Tja mijn sound systeem is denk ik om en bij de 20 jaar oud , Logitech X530

Nog steeds geen 5.1 geluid na de contactspray , denk dat ik maar eens moet gaan kijken voor een nieuw systeem 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door wimverhoeven81 op 23-10-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimverhoeven81
Ik heb dan maar de Logitech z906 gekocht, alles aangesloten en weer enkel de achterste speakers die werken... Ik zal nog eens proberen om alle audio drivers te verwijderen en opnieuw te installeren...

Zou het kunnen dat mijn mobo defect is ?

Ik weet eigenlijk niet welke opties er nog zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimverhoeven81
Als ik de check up van Logitech doe komt er een voor een een test geluid uit de speakers.

Het zit em dus waarschijnlijk in de drivers of toch een fout in de Realtek audio chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
wimverhoeven81 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:52:
Ik heb dan maar de Logitech z906 gekocht.
:|
wimverhoeven81 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:58:
Het zit em dus waarschijnlijk in de drivers of toch een fout in de Realtek audio chip.
Welke drivers heb je gebruikt?
Die van Realtek zelf?
Realtek: High Definition Audio Codecs Software
De drivers van MSI?
Extra Drivers van Windows Update indien beschikbaar?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimverhoeven81
Heb de MSI driver gebruikt. Aha ik zal die driver van Realtek zelf eens proberen, heb wel Windows 11, die staat er niet tussen. Of kan ik de driver van Windows 10 gebruiken?

De Windows update zal ik ook nog eens proberen .

Bedankt alvast 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 04:49
Je kunt de driver voor Windows 10 gebruiken.
Pagina: 1