Dimmen luster met CC leds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02:44
Ik heb een lamp in de keuken hangen die bestaat uit enkele ringen met leds. Op zich alles OK met de lamp heel mooi en ze werkt ook nog. Maar ze geeft nogal veel licht en om een beetje gezellig te zitten zat ze toch een wat worden gedimd. ik had eerst een beetje domweg met een standaard triac dimmer ervoor gedaan maar dan ging de boel nogal flikkeren, dus de lamp open gedraaid en ik kom daar 2 van zulke omvormers tegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nob_UFIQCZe2XxLuLFQrUjWWUks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ln4dQ14yzAwretFTvCk3By0b.jpg?f=fotoalbum_large
nu ben ik niet zo thuis in CC lampen en heb ik wel wat zitten rondzoeken maar het lijkt me dat dit niet echt een standaard ding is. kan iemand me helpen met een gepaste oplossing om deze lamp dimbaar te krijgen?
deze lamp heeft een directe verbinding met de meterkast daar zit een domotica systeem dus meerdere vormen van aansturen van een geschikte driver zijn mogelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Gooje op 22-10-2024 19:18 . Reden: typos ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Ok apparte uitgangspanning. Ben voor de hogere Watt led strips dan toch eerder 48v DC gewend. Standaard is vaak 12v DC. 120v DC is wat lastig maar je hebt 3 opties.

1. De tweakers way en er een een aan de DC kant een dimmertje tussen zetten die dus op 120tot 170v DC draait.

2. Je zoek een geheel nieuwe omvormer met dim ingebouwd. Dit is wel een gezeur want dit wordt voor zover ik weet eigenlijk niet in NL of eig de EU verkocht.
Ik kan dit op ome ali vinden maar dan zit je aan de ondergrens bij 120v terwijl je wel graag in de aangegeven marge wilt zitten.
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

3. je vervangt alles voor een wat meer gangbare spanning zoals 12v dc of 24v dc.

Ben wel benieuwd waat je deze gekocht hebt? Zie eigenlijk nooit een 120v dc output op omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02:44
Aha, dit verklaard dus waarom ik met wat simpele google acties en relatief beperkte kennis geen geschikte dimmer kon vinden.
Ik heb bij de vriendin moeten navragen waar deze lamp vandaan komt, en inderdaad, Ali is de bron.

Dit is de link naar de lamp die we hebben. in ons geval de 4 ringen variant.
https://nl.aliexpress.com...3488&gatewayAdapt=glo2nld

Wat betreft de oplossingen valt 1 vooral af omdat er 2 zulke omvormers in de lamp zitten en ik geen extra bedrading heb liggen om te gaan dimmen. Er is ook niet echt veel plaats meer in de behuizing om nog extra onderdelen toe te voegen.

Optie 3 kan natuurlijk altijd maar dat zie ik niet echt zitten. Hoewel ze van Ali komt is deze lamp toch zeker niet goedkoop te noemen. En zoals ik al aangaf we vinden ze wel mooi. Ze geeft enkel te veel licht.

Dus optie 2 lijkt de meest logische weg vooruit. Ik heb je linkje gechecked maar ben je zeker dat deze wel dimbaar zijn? Ik zie even nog niet hoe.
Maar..., met na te vragen waar de lamp vandaag komt zie ik dat ze blijkbaar ook in dimbare variant te krijgen is _/-\o_ . We hebben een berichtje gestuurd naar de winkel, even afwachten wat er van komt.

alvast super bedankt voor je duidelijke uitleg!

[ Voor 2% gewijzigd door Gooje op 25-10-2024 20:05 . Reden: typo ]