Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
Hi Allemaal,

Ik ben echt een noob op dit gebied en wij zijn sinds juni 2024 in het bezit van de sleutels van ons nieuwbouwhuis met een Ecoforest ecoGEO C4 1-6 kW + E element Pro. Hierin zit een geintegreerd boilervat van 165 liter en daarnaast staat nog een los vat van 300 liter.

Nu ben ik me sinds kort aan het verdiepen in wat mijn warmtepomp doet qua prestaties en te kijken of we deze nog kunnen optimaliseren. Het is me echter niet helder wat alle zaken beteken en de website van Epuclon of Ecoforest voorzien totaal niet in een duidelijke handleiding.

Naar mijn idee gaat de warmtepomp vrij vaak het boilervat/warm water opwarmen. Dit duurt dan gelijk erg lang.
Zie deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjkGkmVQFjMsy-VQtYM4UXAc7-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V0VaJ4TATLQUrkS6mP82bZY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn dit de huidige instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xez3aXoULk6a9NGvvjBaXhXG5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFSoIWebcMJcsOhEbPnN71Iv.png?f=fotoalbum_large

Nu heb je ook een optie tot "WW Weeksturing" maar deze staat uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0DhyllBQ4p8SuEzkmeqW4MT1HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKUbZbPUPYS6OF8G3XaCoMVO.png?f=fotoalbum_large

Ik ben me suf aan het googlen en stuit op een gebruikershandleiding van een Itho Daalderop warmtepomp. Totaal niet hetzelfde maar daar staat het volgende mbt tapwater:
Als vaker laden per dag nodig is raden wij aan één maal per dag te laden naar 55 graden (d.m.v.“Klokprogramma tapwaterbedrijf”) en daarnaast een minimale tapwater temperatuur instelling te maken (“Klokprogramma minimale tapwatertemperatuur”). Deze kan dan bijvoorbeeld worden ingesteld op 42 graden en via het klokprogramma voor minimale tapwater temperatuur worden vrijgegeven op andere momenten van de dag. Doordat deze temperatuur lager is dan “Setpoint tapwater temperatuur” zal dit tapwater relatief efficiënt worden opgewarmd. Bij voorkeur geschiedt ook deze vrijgave ( instellingen via het klokprogramma voor minimale tapwatertemperatuur) ook op de warmere momenten van de dag. (Tussen 10.00 en 18.00 uur).

Nu weet ik niet of dat ook voor onze warmtepomp geldt en of het dus wijsheid is die "WW Weeksturing" in te schakelen om 14:00 uur smiddags naar 55 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-WB9pbE7xRIGVrx7HVpX4t_twQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CR0TSuZOmpUj4M1X4QHTiWfj.png?f=fotoalbum_large

Ook is mij niet bekend wat DT-setpoint inhoudt (staat nu standaard op 5 graden) en of dat nou de meest efficiente manier is.
Het bedrijf wat de warmtepompen heeft geplaatst heeft echt nergens verstand van dus laat ik liever niet terugkomen. Dankzij Tweakers is onze lekkage opgelost, niet dankzij ze kennis van deze man.

Als iemand er verstand van heeft zal ik zeer dankbaar zijn voor alle hulp en leermomenten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:26
Wat je ziet is denk ik redelijk normaal voor SWW.
Reken de temperatuurdaling maar eens om naar kW verlies en zoek dan maar eens op een boiler van jouw maat wat die verliest.

Maar afhankelijk van inhoud en SWW verbruik, wil je eigenlijk dat die alleen verwarmd klaar staat vlak voordat je het nodig hebt. Hoe lager de interne temperatuur hoe lager de verliezen.

Wij gebruiken warm water vanaf 17.00 uur. Voor afwas en douche. Dus elke dag maakt die warm water om 16.00 uur. Dan is die in de winter ook op tijd klaar en valt de stroompiek voor de kookpiek.
Voor de rest van de dag mag die niks doen.

De getallen zijn vrij algemeen volgens de standaard. Tweaken doe je vooral op je eigen leefstijl. Dan valt er misschien nog iets te halen. De daling naar 35C zou je wel moeten proberen te vermijden als dit de toptemperatuur is van je boiler. Want dan gaat je douchekraan thermostaat het lastig krijgen met regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Hmm die daling na 35 kan ik enkel verklaren omdat het ongeveer is geweest nadat ik gedouched heb. Anders heb ik echt geen idee.
Gezien wij onregelmatig werken allebei is het ook best lastig daar tijdstippen voor te bepalen. Maar het is dus niet handig om die instellingen wel aan te zetten om 14:00 uur? En die DT-setpoint op 5 is ook normaal dan? Ik heb namelijk uberhaupt geen idee wat het betekent. Ik dacht dat het betekende dat hij begint met verwachten als hij onder de 48 graden komt (53-5) maar wellicht zit ik daar helemaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frogsfarms
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 13:17
Betekent DT niet 'Delta T'?
'Delta T' is de ruimte tussen uit- en aanschakelen.
Staat deze op 5 en de ingestelde temperatuur op 50 dan zal er weer worden verwarmd als de temperatuur 5C is gedaald tov de ingestelde 50.
Maak je dan 10 van de DT zou hij pas inschakelen als de temp is gedaald tot 40C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
frogsfarms schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:03:
Betekent DT niet 'Delta T'?
'Delta T' is de ruimte tussen uit- en aanschakelen.
Staat deze op 5 en de ingestelde temperatuur op 50 dan zal er weer worden verwarmd als de temperatuur 5C is gedaald tov de ingestelde 50.
Maak je dan 10 van de DT zou hij pas inschakelen als de temp is gedaald tot 40C
Thanks voor de reactie nog ;-) Inmiddels heb ik veel bijgeleerd over de warmtepomp en hebben we hem én energiezuiniger gemaakt én begrijp ik het meeste van de parameters wel. Weet alleen nog niet of de weeksturing wenselijk is maar wellicht is dit pas interessant als het salderen eraf gaat.