Upgrade PC uit 2019 naar 1440p 144hz

Pagina: 1
Acties:

• Kapotvettenaam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-11 15:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb al een tijdje een 1440p 144hz monitor maar ik merk dat mijn huidige PC moeite heeft om daar bij te komen. Ik speel op dit moment vooral Apex Legends maar ik wil ook nieuwere games (bijv Horizon Forbidden West en Cyberpunk 2077 DLC) gaan spelen wat op dit moment gewoon niet lukt zonder de settings enorm te verlagen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn verwachtingen gaan van uit dat de upgrade ongeveer 1k gaat kosten. Maar ik sta ook open voor als dit hoger wordt.

Huidige build

CPU: AMD Ryzen 5 2600x
CPU cooler: Wraith Spire
MBU: MSI B450 Tomahawk
RAM: Vulcan DDR4 2x8GB 3000
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti
Storage: Crucial MX500, Kingston A2000 500GB NVMe
PSU: Corsair RM550x
Behuizing: Fractal Meshify C

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard een nieuwe GPU en een nieuwe CPU. Maar daar naast weet ik niet goed of ik een complete overstap naar AM5 moet maken of dat ik zoveel mogelijk uit AM4 kan trekken. Hiervoor heb ik 2 overzichten gemaakt op basis van de BBG
AM5 overstap
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 187,90€ 187,90
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 599,-€ 599,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,55€ 29,55
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 97,26€ 97,26
Totaal€ 1.092,71

AM4
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Boxed€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 599,-€ 599,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,55€ 29,55
Totaal€ 828,45

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia GPU ivm G-SYNC compatible monitor.

Ga je overklokken?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil vooral letten op de hoeveelheid componenten die ik moet vervangen tov. hoe lang ik er mee door kan gaan. Mij lijkt het zonde om de PSU en moederbord te moeten vervangen terwijl die nog een aantal jaar door kunnen gaan. Ik neem aan dat ik qua opslag en behuizing gewoon door kan gaan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek advies over de keuze tussen AM4 en AM5 en eventuele verbeteringen en suggesties voor een van de lijstjes.

[ Voor 62% gewijzigd door Kapotvettenaam op 26-10-2024 14:44 . Reden: Nieuw gevonden informatie ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!