Windows 11 folders delen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:21
Ik ben nu al een paar dagen bezig om 2 folders op mijn Windows 11 pc (Windows 11 Pro 23H2) te delen binnen mijn netwerk.

Folder 1 het "Aanleveren" en folder 2 heet "Geconverteerd" in de eerste map worden foto's aangeleverd en -wellicht verrassend- in folder 2 wordt de geconverteerde foto geplaatst.
De folder staat open voor iedereen in het netwerk, want van buiten kan niemand er bij.

Ik heb alle handleidingen, tweaks, etc. geprobeerd (SMB settings gewijzigd, windows-firewall settings aangepast, obscure .msc configs aangepast, maar niks.
Zelfs als ik de windows-firewall uitzet, werkt het niet. Het lijkt wel of de pc zich 'verstopt' op het netwerk.

Het meest 'spannende' zit hem denk ik in het verschil in VLAN. Mijn Desktop staat in VLAN110 en de 'server' in VLAN150.
Er staan meerdere pc's en NASsen in deze VLAN met shares die benaderbaar zijn met mijn pc, waardoor het probleem niet in de router-firewall zit (toegang wordt geregeld op het niveau van VLAN)

Ik krijg o.a. de melding dat de netwerknaam niet bestaat. Als ik het op IP-adres doe, krijg ik dezelfde melding. Via NET USE krijg ik error 67

Als alternatief dacht ik aan een ftp-server van FileZilla, maar ook die is niet te vinden door de FileZilla-client.
Ik kan de machine niet eens pingen... de ubuntu desktop zonder problemen.

Waarschijnlijk zie ik iets kleins/stoms over het hoofd, maar ik kan het niet vinden. 8)7

Wie heeft het verlossende woord, want via een 'simpele' share het overzetten van bestanden heeft wel zwaar mijn voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Binnen het VLAN zelf kan ik wel naar de pc pingen, maar ook met linux krijg ik geen connectie met een smb-koppeling.

Heb in pfSense een aparte fw-rule aangemaakte voor mijn desktop naar de windows-pc en die geeft als uitkomst:
code:
1
2
3
Home    tcp     10.1.110.204:1859  -> 10.1.150.154:445  CLOSED:SYN_SENT     4 / 0   208 B / 0 B     
Home    tcp     10.1.110.204:1860  -> 10.1.150.154:139  CLOSED:SYN_SENT     4 / 0   208 B / 0 B     
Home    udp     10.1.110.204:54488 -> 10.1.150.154:443  NO_TRAFFIC:SINGLE   4 / 0   5 KiB / 0 B

Er komt dus geen reactie terug.

Even een 'drastische' stap genomen en de Particuliere Windows Defender firewall uitgeschakeld: beeld en geluid! De share zijn bereikbaar en werken als verwacht.

Vervolgens de firewall weer ingeschakeld en met behulp van het internet wat settings gewijzigd; niks werkt. Ik kan alles aanzetten, maar dan kan ik net zo goed de firewall van de computer zelf uit laten. Aangezien er geen direct verkeer van buitenaf bij de computer komt acht ik het risico niet zo groot. Als ik er vanaf 'buiten' bij moet, gaat dat via VPN op pfSense.

Mocht iemand nog de gouden tip hebben, om de firewall aan te kunnen zetten én de shares beschikbaar laten zijn... GRAAG!
Voor nu ben ik geholpen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 14:35

TommieW

Numa numa.

Je geeft volgens mij zelf al het antwoord. Je moet in de firewall van Windows even een regel toevoegen dat het subnet van het andere VLAN verbinding mag maken met SMB shares.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@TommieW
Die richting had ik al gekeken; ik had 10.1.110.0/24 toegevoegd als veilige subnetten, maar dat werkte niet. Wellicht dat ik niet het juiste onderdeel gekozen.
Ga ik verder onderzoeken! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:00
Moet je niet /16 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@Josk79
Nee, mijn IP-range is 10 . 1 . VLANnr . Volgnummer
zo heb ik:
10.1.110.0/24 Bekabelde pc's
10.1.120.0/24 IoT
10.1.130.0/24 Gastennetwerk
10.1.140.0/24 VPN-apparaten
10.1.150.0/24 Servers

/27 zou in principe al voldoende kunnen zijn, maar het gastennetwerk heeft wel echt /24 nodig voor alle tieners hier over de vloer ;-)
En ik vind het wel makkelijk als het allemaal gelijk is, dan hoef ik niet te veel na te denken :-)
Pagina: 1