Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen:
- KPN glasvezel (werkt met Zyxel of Draytek) kabel uit NTU sluit ik aan op een switchpoort, untagged 101.
- Intel NUC met Proxmox met hierop HomeAssistant en nu ook Opnsense. IP in VLAN1.
- Switchpoort van de NUC untagged VLAN1 en tagged 101.
- Opnsense 2 netwerkpoorten. 1 van VLAN1 voor het LAN en 1 virtuele VLAN101 voor het WAN.
:strip_exif()/f/image/oBABmaC7NASZpER7RCSirmLF.png?f=user_large)
Dit werkt want als ik een willekeurig DHCP-apparaat aansluit op de untagged 101 poort, en ik zet de WAN in Opnsense op DHCP, krijg ik DHCP uit VLAN101 van dat apparaat.
KPN glasvezel werkt met PPOE lees ik.
Ik heb deze instructies gevolgd:
https://thecloudadmin.nl/...up-opnsense-for-kpn-ftth/
PPOE vraagt VLAN6 als extra tag.
Dit krijg ik niet voor elkaar.
Uiteraard maak ik een VLAN aan met tagged 6 in Opnsense en geef de WAN dit VLAN.
:strip_exif()/f/image/OCp60sBVDXoolC1DEMg0Yc6V.png?f=user_large)
Echter krijg ik geen publiek IP op deze interface.
Waar maak ik een denkfout? Moet ik dit VLAN 6 ook taggen ergens anders?
Of moet ik bijvoorbeeld 3 interfaces aanmaken in Proxmox? VLAN 1 voor LAN, VLAN 101 voor WAN en VLAN 6 ook voor WAN en die aan elkaar koppelen, of iets anders?
Alvast dank.
(Vraag me niet waarom ik dit wil, het is onpraktisch maar ik wil het werkend krijgen).
- KPN glasvezel (werkt met Zyxel of Draytek) kabel uit NTU sluit ik aan op een switchpoort, untagged 101.
- Intel NUC met Proxmox met hierop HomeAssistant en nu ook Opnsense. IP in VLAN1.
- Switchpoort van de NUC untagged VLAN1 en tagged 101.
- Opnsense 2 netwerkpoorten. 1 van VLAN1 voor het LAN en 1 virtuele VLAN101 voor het WAN.
:strip_exif()/f/image/oBABmaC7NASZpER7RCSirmLF.png?f=user_large)
Dit werkt want als ik een willekeurig DHCP-apparaat aansluit op de untagged 101 poort, en ik zet de WAN in Opnsense op DHCP, krijg ik DHCP uit VLAN101 van dat apparaat.
KPN glasvezel werkt met PPOE lees ik.
Ik heb deze instructies gevolgd:
https://thecloudadmin.nl/...up-opnsense-for-kpn-ftth/
PPOE vraagt VLAN6 als extra tag.
Dit krijg ik niet voor elkaar.
Uiteraard maak ik een VLAN aan met tagged 6 in Opnsense en geef de WAN dit VLAN.
:strip_exif()/f/image/OCp60sBVDXoolC1DEMg0Yc6V.png?f=user_large)
Echter krijg ik geen publiek IP op deze interface.
Waar maak ik een denkfout? Moet ik dit VLAN 6 ook taggen ergens anders?
Of moet ik bijvoorbeeld 3 interfaces aanmaken in Proxmox? VLAN 1 voor LAN, VLAN 101 voor WAN en VLAN 6 ook voor WAN en die aan elkaar koppelen, of iets anders?
Alvast dank.
(Vraag me niet waarom ik dit wil, het is onpraktisch maar ik wil het werkend krijgen).
Who's general failure, and why is he reading my disk?