Poorten aan rechterkant laptop werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick928
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 10:14
Sinds vanochtend werken alle poorten aan de rechterkant van mijn laptop (HP ZBook 15 G5) niet meer
Aan de rechterkant zitten de volgende poorten:
2x USB C
1x USB A
1x HDMI

De voeding en de 3,5mm poort aan deze kant werken nog wel

De poorten aan de linkerkant van mijn laptop werken nog wel dat zijn de volgende:
2x USB A
1x ethernet
SD-kaart reader heb ik niet getest

Ik heb volgens mij deze uitvoering van de laptop: https://tweakers.net/pricewatch/1209853/hp-zbook-15-g5-2zc67ea/specificaties/

Mijn laptop hangt meestal aan een docking, en mijn schermen werden niet herkend dus mijn eerste gedachte was om de videokaart drivers opnieuw te instaleren. Systeem herstel heb ik ook geprobeerd, maar na 3 uur heb ik deze afgebroken want het duurde me te lang. misschien niet verstandig, maar mijn laptop starte gelukkig wel weer op, maar de poorten werkte nog steeds niet.

iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Beste antwoord (via Patrick928 op 25-10-2024 14:55)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13
Patrick928 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:50:
Sinds vanochtend werken alle poorten aan de rechterkant van mijn laptop (HP ZBook 15 G5) niet meer

Mijn laptop hangt meestal aan een docking
Ik kom dit tegen?

SuperUser: HDMI and USB-C ports dead on HP ZBook Studio G5
After all these months, I just managed not only to fix it but also find the actual cause.
Until I got it again today. No HDMI or USB-C working. And I became VERY suspicious. What all these ports have in common? I can't know exactly, but they are on the same side of the motherboard, so I assumed they probably share the same power line. Then I also remembered: the previous day I used one of the docks at the university library, which was connected through one of the USB-C ports. If that dock is poorly designed/manufactured, it can mess with the USB subsystem and then trigger the overcurrent protection, which then in turn, shuts down completely the power line.
In order to "reset" the protection I had to follow the steps from here.

Disconnect all USB devices.
Unplug the power
Hold down the on switch for 10 seconds.
Plug back in and press the POWER button
If it does not turn on, then hold down the POWER button for 30 seconds.

Eventually, this had it fixed.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:16
Zou van alles kunnen zijn. Een intel driver maar met een beetje pech kan het ook je moederbord zijn. Hoe ziet je device manager eruit?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Doe eens een frisse install van Windows 11 (24H2), desnoods op een andere SSD en met alle drivers, werkt alles dan wel?

Het beestje is inmiddels 6 jaar oud, dus hardware falen zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Direct een herinstallatie is wel erg wild. Je zou ook bijv. met een of andere (recente!) Linux Live-USB kunnen booten om te kijken of het daarmee wel werkt, of zelfs met een Windows installatie-USB zonder de hele herinstallatie te doorlopen. Ook kan je bijv. in BIOS/UEFI kijken of een USB-toetsenbord aan de linkerkant wel werkt maar ook daar aan de rechterkant niet. Als de symptomen hetzelfde blijven is het een hardwareprobleem. Aangezien de niet-werkende poorten allemaal aan dezelfde kant van de laptop zitten zou ik gokken dat ze op een soort dochterbord zitten en dat de datakabel daarvan naar het moederbord los zit. Dat ga je softwarematig natuurlijk niet oplossen.
Edit: volgens de Maintenance and Service Guide zitten deze gewoon vast op het moederbord. Dat kan nog steeds een hardwareprobleem zijn maar dus niet simpel een loszittende kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 22-10-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick928
EValentino schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:56:
Doe eens een frisse install van Windows 11 (24H2), desnoods op een andere SSD en met alle drivers, werkt alles dan wel?

Het beestje is inmiddels 6 jaar oud, dus hardware falen zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.
De laptop draait nog op windows 10.
Is updaten naar windows 11 dan enigszins vergelijkbaar met een nieuwe installatie van windows?
Of werkt dat niet op die manier?

Een hardware probleem lijkt mij ook het meest logische

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick928 op 22-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
Patrick928 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:50:

Mijn laptop hangt meestal aan een docking
Ik kom dit tegen?

SuperUser: HDMI and USB-C ports dead on HP ZBook Studio G5
After all these months, I just managed not only to fix it but also find the actual cause.
Until I got it again today. No HDMI or USB-C working. And I became VERY suspicious. What all these ports have in common? I can't know exactly, but they are on the same side of the motherboard, so I assumed they probably share the same power line. Then I also remembered: the previous day I used one of the docks at the university library, which was connected through one of the USB-C ports. If that dock is poorly designed/manufactured, it can mess with the USB subsystem and then trigger the overcurrent protection, which then in turn, shuts down completely the power line.
In order to "reset" the protection I had to follow the steps from here.

Disconnect all USB devices.
Unplug the power
Hold down the on switch for 10 seconds.
Plug back in and press the POWER button
If it does not turn on, then hold down the POWER button for 30 seconds.

Eventually, this had it fixed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick928
Bedankt, dit heeft geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Top ,mooi te lezen. :)
EValentino schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:56:
Altijd dat weer dat "beestje" als er wat oudere apparatuur ter sprake komt. :|
Dat is gewoon nog een prima laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-08 10:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

The_Doman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Top ,mooi te lezen. :)

[...]

Dat is gewoon nog een prima laptop.
6 jaar oud met de huidige vooruitgang in techniek is niet "een prima laptop". Kom op zeg. :)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 18:12

Cheezus

Luiaard

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

6 jaar oud met de huidige vooruitgang in techniek is niet "een prima laptop". Kom op zeg. :)
Met de huidige vooruitgang? Die is juist erg marginaal, een gemiddelde gebruiker kan nog prima uit de voeten met een (degelijke) 6 jaar oude pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Cheezus schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Met de huidige vooruitgang? Die is juist erg marginaal, een gemiddelde gebruiker kan nog prima uit de voeten met een (degelijke) 6 jaar oude pc
Oneens, een gemiddelde gebruiker, anno 2024, heeft juist zoveel extra nodig dan een gemiddelde gebruiker anno 2018, want ze hebben meer verwachtingen, willen meer apps tegenlijk open, willen meer van de videokaart etc.

2018 was bijv 8gb DDR4 standaard.. daar kom je nu zelden nog mee weg.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-10-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:42
Het mooie is dat deze laptop nog prima meer apps tegelijk open kan hebben en de videokaart ook nog prima mee kan.
Als je wilt gamen, ja, dan koop je een nieuwe laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Oneens, een gemiddelde gebruiker, anno 2024, heeft juist zoveel extra nodig dan een gemiddelde gebruiker anno 2018, want ze hebben meer verwachtingen, willen meer apps tegenlijk open, willen meer van de videokaart etc.

2018 was bijv 8gb DDR4 standaard.. daar kom je nu zelden nog mee weg.
Maar dan heb je dus niet de link in de openingspost aangeklikt. Het gaat om een workstation met 6-core Xeon, 32GB RAM en een Quadro GPU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dcm360 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Maar dan heb je dus niet de link in de openingspost aangeklikt. Het gaat om een workstation met 6-core Xeon, 32GB RAM en een Quadro GPU...
ik reageer toch niet op DEZE specifieke laptop maar op de UITSPRAAK die ik quote......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick928
Mijn laptop is nog prima voor de standaard taken, hij is trouwens bijna 5 jaar in gebruik. het model is 6 jaar oud.
Alleen voor de zwaardere 3D rekenprogramma's als RFEM is een upgrade wel wenselijk.
Die upgrade krijg ik nu ook omdat we dachten dat de PC het loodje had gelegd en hij ook bijna toe was aan vervanging.
Maar nu kan ik tot de nieuwe laptop er is nog normaal werken, wat erg fijn is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

ik reageer toch niet op DEZE specifieke laptop maar op de UITSPRAAK die ik quote......
De door jouw gequote uitspraak ging specifiek over de laptop in deze thread. Of anders is het wel heel erg off-topic discussie voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dcm360 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

De door jouw gequote uitspraak ging specifiek over de laptop in deze thread. Of anders is het wel heel erg off-topic discussie voeren.
Dat ging niet over die laptop, dat ging over 6 jaar oude apparatuur "beestjes" noemen.

Letterlijk, en ik quote

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-10-2024 15:28 ]

Pagina: 1