Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dezelfde panelen zullen niet meer nieuw te koop zijn, dus dan zul je ze al ergens tweedehands moeten vinden. Als je echter uitbreidt naar 8 panelen is je omvormer weer aan de kleine kant. Je zult dus vaker aftoppen of een nieuwe omvormer moeten kopen.
Ook kunnen niet alle panelen zomaar in dezelfde string gehangen worden. Nog los van het feit dat veel installateurs niet willen knutselen aan een installatie die door een ander gelegd is ivm garantie.
Ik heb geen idee hoeveel panelen er op je dak kunnen, maar misschien kun je de oude set via marktplaats verkopen en een nieuwe set (laten) plaatsen? Dan vallen de kosten nog wat mee en heb je op je hele dakvlak dezelfde panelen leggen; is wel zo mooi.
[ Voor 8% gewijzigd door m181087 op 22-10-2024 15:34 ]
Ik wil voor meer opwek, i.v.m. de warmtepomp. Er kunnen 8 panelen op.m181087 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:33:
Waar wil je voor gaan? Voor meer opwek, voor een optisch mooie oplossing?
Dezelfde panelen zullen niet meer nieuw te koop zijn, dus dan zul je ze al ergens tweedehands moeten vinden. Als je echter uitbreidt naar 8 panelen is je omvormer weer aan de kleine kant. Je zult dus vaker aftoppen of een nieuwe omvormer moeten kopen.
Ook kunnen niet alle panelen zomaar in dezelfde string gehangen worden. Nog los van het feit dat veel installateurs niet willen knutselen aan een installatie die door een ander gelegd is ivm garantie.
Ik heb geen idee hoeveel panelen er op je dak kunnen, maar misschien kun je de oude set via marktplaats verkopen en een nieuwe set (laten) plaatsen? Dan vallen de kosten nog wat mee en heb je op je hele dakvlak dezelfde panelen leggen; is wel zo mooi.
Verkopen zal niet super veel opleveren ben ik bang. Set is al 7 jaar oud
[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 22-10-2024 15:42 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dan heb je dus ruimte voor 3 extra panelen of 8 nieuwe panelen.Erik1805 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:37:
[...]
Ik wil voor meer opwek, i.v.m. de warmtepomp. Er kunnen 8 panelen op.
Verkopen zal niet super veel opleveren ben ik bang. Set is al 7 jaar oud
3 extra panelen:
- Kun je nieuw kopen of tweedehands. Zoek panelen uit die aan je huidige string kunnen worden toegevoegd.
- Kun je zelf installeren of via een installateur. Zoek dan een installateur uit die ze wil bijleggen.
- Houd rekening met je omvormer die dan aan de kleine kant is (dat is echter geen probleem)
- De arbeidskosten zullen bij plaatsing in verhouding erg hoog zijn ten opzichte van de materiaalkosten. Het kost dus heel veel tijd om deze 3 panelen terug te verdienen als dat al gaat lukken
- Gaat er waarschijnlijk minder mooi uitzien, aangezien je meerdere soorten panelen hebt liggen
- Is goedkoper dan alles laten vervangen.
8 nieuwe panelen:
- Je krijgt vermoedelijk betere panelen (meer opwek per paneel) dan je nu hebt liggen
- Je kunt een nieuwe omvormer kiezen die past bij de nieuwe opwek van je panelen
- Makkelijker om een installateur te vinden die ze wil leggen. Bij zelf leggen is dit geen issue
- Kost wel meer dan bijleggen, maar je kunt de oude omvormer en panelen verkopen
- Ziet er optisch mooier uit
Niemand kan je vertellen welke de beste keuze is.
De tweede optie daarentegen is een stuk makkelijker en mooier (wel duurder).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
3 panelen erbij kan mogelijk niet passen.
Nee heb ik nietBarryH schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:49:
Heb je nog een dakvlak vrij?
[ Voor 5% gewijzigd door Erik1805 op 22-10-2024 16:58 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ja daar heb je ook een puntBschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:57:
Sowieso zinloos, die warmtepomp gaat in de winter veel zijn werk doen als er helemaal geen tot weinig zon is. Salderen gaat eraf dus meer opwek heb je toch alleen maar in de zomer waneer die bijna helemaal niets ermee gaat doen.
Ik heb vorig jaar mijn oude panelen 250Wp 10 stuks verkocht en 17 x 430 teruggeplaatst op NO en ZW. Nog geen dag spijt van. Knetter de knetter de knetter.Erik1805 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:20:
Ik heb nu de onderstaande setup, aangeschaft in 2017. Nu wil ik deze uitbreiden omdat ik binnenkort een warmtepomp krijg en wel wat mee stroom wil opwekken.
Canadian Solar 270 Full Black zonnepaneel (5 stuks)
Growatt 1000 S omvromer.
Wat is nu verstandig om te doen voor een uitbreiding naar 8 panelen? Of deze 5 vervangen? Vind dat wel zonde.
Dat klopt niet. Zeker als je net als ik verdeelt heb je er zeker in voor- en najaar wat aan. Je kan dan waarschijnlijk genoeg opwekken om de WP te laten pruttelen en boiler op te warmen.Bschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:57:
Sowieso zinloos, die warmtepomp gaat in de winter veel zijn werk doen als er helemaal geen tot weinig zon is. Salderen gaat eraf dus meer opwek heb je toch alleen maar in de zomer waneer die bijna helemaal niets ermee gaat doen.
Ik gebruik mijn warmtepomp niet eens in het voor en najaar. 9 maanden lang staat dat ding alleen warm water te maken en in de zomer af en toe koelen. Alleen in de winter als er geen zon is dan moet die verwarmen en dan is er helemaal geen tot weinig zon.MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:01:
[...]
Dat klopt niet. Zeker als je net als ik verdeelt heb je er zeker in voor- en najaar wat aan. Je kan dan waarschijnlijk genoeg opwekken om de WP te laten pruttelen en boiler op te warmen.
Zo goed als 65% van al mijn warmtepomp gebruik komt uit die 3 maanden.
Zijn 1-2 kilowattuur opbrengst is zo goed als niets in het totaal van wat dat ding gaat kosten qua stroom. Namelijk 2000-3000kwh per jaar minstens. Dus zonder salderen is het echt vrij zinloos om nog iets met dat set te doen. Als je er zelf nog 3 kan toevoegen via marktplaats dan heb je er tot 2027 nog een beetje wat aan, thats about it.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Verder breng je ook heel stellig dat salderen eraf is in 2027. Er is nog niets zeker. Zeker niet met dit Pipo de Clown kabinet. Eerst maar eens zien of ze kerst halen.
[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 22-10-2024 17:17 ]
Met jou dak richting kan dat ook, dat lukt vaak niet. Je bent een uitzondering met zo een setup. Veel mensen hebben niet eens o/w helaas. De heer hier zal ook 1 richting hebben met 8zp anders zou zijn omvormer niet eens starten ben ik bang.MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:16:
@Bschnitz Mooi dat jij zo'n zuinig huis hebt maar je brengt het alsof dit voor iedereen geldt. Mijn nageisoleerd huis uit 78 ga ik dat niet redden. Oftewel pruttel de pruttel op zonnestroom.
Zonder batterij en echt veel meer opbrengst is het doel "opwekken" voor een warmtepomp gewoon zinloos.
In jouw geval zinloos. Ik wekte afgelopen januari 140kWh op, februari 155, maart 391. Wordt gewoon door een WP opgeslurpt. En batterijen worden vanzelf, net als zonnepanelen, goedkoper. En ..........er is nog steeds salderen (wat jij weglaat uit mijn quote). Daarna zien we wel weer verder.Bschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:20:
[...]
Met jou dak richting kan dat ook, dat lukt vaak niet. Je bent een uitzondering met zo een setup. Veel mensen hebben niet eens o/w helaas. De heer hier zal ook 1 richting hebben met 8zp anders zou zijn omvormer niet eens starten ben ik bang.
Zonder batterij en echt veel meer opbrengst is het doel "opwekken" voor een warmtepomp gewoon zinloos.
Ja maar jij hebt niet zoals hij een Growatt 1000 S omvromer die max 1 kilowattuur levert. Die 3 extra panelen gaan echt helemaal zo goed als niks doen.MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
In jouw geval zinloos. Ik wekte afgelopen januari 140kWh op, februari 155, maart 391. Wordt gewoon door een WP opgeslurpt. En batterijen worden vanzelf, net als zonnepanelen, goedkoper. En ..........er is nog steeds salderen (wat jij weglaat uit mijn quote). Daarna zien we wel weer verder.
Daar gaat zijn vraag toch over?
Die 3 voegen niets toe aan zijn warmtepomp verhaal.
Jij en ik hebben toch heel veel meer WP op het dak en zelf dan is het eigenlijk te weinig, het helpt wel. Maar dat komt omdat we tussen de 8-12x meer dan hem hebben......
Ik opperde reeds.....verkopen die oude en nieuwe erop. We gaan alleen maar meer stroom verbruiken.Bschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Ja maar jij hebt niet zoals hij een Growatt 1000 S omvromer die max 1 kilowattuur levert. Die 3 extra panelen gaan echt helemaal zo goed als niks doen.
Daar gaat zijn vraag toch over?
Die 3 voegen niets toe aan zijn warmtepomp verhaal.
Jij en ik hebben toch heel veel meer WP op het dak en zelf dan is het eigenlijk te weinig, het helpt wel. Maar dat komt omdat we tussen de 8-12x meer dan hem hebben......
Ja maar nieuwe erop is onvoldoende, moet ook een nieuwe omvormer zijn en dan zeg ik dus doe direct een die ook de batterij aansturing doet.MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:39:
[...]
Ik opperde reeds.....verkopen die oude en nieuwe erop. We gaan alleen maar meer stroom verbruiken.
Dan kan die warmtepomp draaien waneer die wil. Ook na 2027.
Batterij gaat in jouw geval dan weer geen oplossing geven. En ook niet in mijn geval. Ik zit dit jaar al op bijna 5000kWh stroom. Er zijn dagen in de goede periode dat ik 35 kWh per dag opwek. Hoe prop ik dat in een batterij? Niet. Er zijn geen batterijen die de opbrengst april t/m september erin kunnen bewaren en dat dan in de slechte periode kunnen leveren. Helaas.Bschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Ja maar nieuwe erop is onvoldoende, moet ook een nieuwe omvormer zijn en dan zeg ik dus doe direct een die ook de batterij aansturing doet.
Dan kan die warmtepomp draaien waneer die wil. Ook na 2027.
Ik heb een batterij, die koopt in de winter voor 16-17cent per kwh in en dan kan ik daar 1 dag mee doen. Straks vanaf 2028 ook handig als ze variabel levertarief gaan invoeren.MotorBeast schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Batterij gaat in jouw geval dan weer geen oplossing geven. En ook niet in mijn geval. Ik zit dit jaar al op bijna 5000kWh stroom. Er zijn dagen in de goede periode dat ik 35 kWh per dag opwek. Hoe prop ik dat in een batterij? Niet. Er zijn geen batterijen die de opbrengst april t/m september erin kunnen bewaren en dat dan in de slechte periode kunnen leveren. Helaas.
Je gebruikt nog steeds je stroom van de zonnepanelen hè, je slaat alleen op wat je niet direct kan gebruiken. Dus +-70%.
Dus met een 24kwh batterij kan dat prima opgeslagen worden. Zou je in de zomer kunnen verkopen als het nog wat oplevert ipv als het niets oplevert. Als je überhaupt wilt verkopen, moet je flinke overschot voor hebben.
De vraag is trouwens niet eens hoe je al je zon opwek zou moeten opslaan, de vraag moet zijn hoeveel moet ik opslaan om minimaal 1 dag geen stroom te moeten kopen want dat is duur. Dat is vaak al 8-16kwh meer dan voldoende.
Dan hoef je eigenlijk al 6 maanden geen stroom te kopen omdat je zonnepanelen dat steeds weer opladen.
2000-3000kWh vervangt 1000-1500kWh gas.Bschnitz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:13:
[...]
Ik gebruik mijn warmtepomp niet eens in het voor en najaar. 9 maanden lang staat dat ding alleen warm water te maken en in de zomer af en toe koelen. Alleen in de winter als er geen zon is dan moet die verwarmen en dan is er helemaal geen tot weinig zon.
Zo goed als 65% van al mijn warmtepomp gebruik komt uit die 3 maanden.
Zijn 1-2 kilowattuur opbrengst is zo goed als niets in het totaal van wat dat ding gaat kosten qua stroom. Namelijk 2000-3000kwh per jaar minstens. Dus zonder salderen is het echt vrij zinloos om nog iets met dat set te doen. Als je er zelf nog 3 kan toevoegen via marktplaats dan heb je er tot 2027 nog een beetje wat aan, thats about it.
Dat past niet bij een stookseizoen van 3 maanden voor een gemiddelde woning.
Dus je mag eeeeeeeven de benodigde context van jouw uitzonderlijke situatie erbij zetten als je zo stellig wil zijn hier op het forum
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dat past inderdaad niet in 3 maanden, ik zeg ook per jaar en iets meer dan de helft van dit gebruik zit in de winter.Ronald schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
2000-3000kWh vervangt 1000-1500kWh gas.
Dat past niet bij een stookseizoen van 3 maanden voor een gemiddelde woning.
Dus je mag eeeeeeeven de benodigde context van jouw uitzonderlijke situatie erbij zetten als je zo stellig wil zijn hier op het forum
Dus denk aan 1000-1500kwh voor in de winter.
Net zoals dat andere mensen ook veel meer gas gebruiken in de winter, vrij normaal toch?
Vorig jaar heeft mijn warmtepomp 2000kwh gebruikt en 1200kwh was puur voor 3 maanden verwarmen. De rest ging op aan sww en wat koelen.
Dat zijn vrij zuinige cijfers zover ik weet.
Als je de panelen laat vervangen, gaat de terugverdientijd erg hoog liggen. (Je gaat van 1350 naar 2500 WP, EN je moet kosten betalen voor oude systeem eraf te halen).
Dit is dus verdriedubbeling van normale tvt -> eigenlijk niet realistisch.
Stel je doet het zelf, en verkoopt de originele set, dan zal je een tvt krijgen van +- 10-15 jaar. (Dit doordat je weinig terug krijgt, en in praktijk je WP verdubbelt).
Je maakt namelijk de fout dat er 8 "oude" panelen op passen, maar nieuwe panelen zijn stuk groter, dus waarschijnlijk passen er maar 6 op.
(Oud paneel 1.65 x 1 vs nieuw paneel 2.10 x 1.10)
[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 23-10-2024 07:55 ]
800kWh SWW x COP 2,5-3 gaat hard richting 240 kuub voor douchen… dat is relatief hoog.Bschnitz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:39:
[...]
Dat past inderdaad niet in 3 maanden, ik zeg ook per jaar en iets meer dan de helft van dit gebruik zit in de winter.
Dus denk aan 1000-1500kwh voor in de winter.
Net zoals dat andere mensen ook veel meer gas gebruiken in de winter, vrij normaal toch?
Vorig jaar heeft mijn warmtepomp 2000kwh gebruikt en 1200kwh was puur voor 3 maanden verwarmen. De rest ging op aan sww en wat koelen.
Dat zijn vrij zuinige cijfers zover ik weet.
De 1200 voor verwarmen is juist behoorlijk laag…
Als je slechts 3 maanden stookseizoen hebt dat heb je een extreem lage stookgrens… en mogelijk een vrij lage gemiddelde huistemperatuur.
Lees je even in over graaddagen op mindergas.nl
Jouw situatie is uitzonderlijk. Ik wil graag dat je je dat beseft… je kunt jouw situatie niet zo stellig op anderen projecteren…
Bij mij is de verwarming weken terug al - met wat onderbrekingen - begonnen… en dat is met een niet meer heel matig geïsoleerd huis (dubbel en hr++, spouw, dak na geïsoleerd)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Mijn sww COP is gemiddeld iets van 3, 2.5 in de winter en 4 in de zomer. In die 800kwh zit ook nog wat koeling voor de erg warme dagen, ik heb ook vloerkoeling.Ronald schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
800kWh SWW x COP 2,5-3 gaat hard richting 240 kuub voor douchen… dat is relatief hoog.
De 1200 voor verwarmen is juist behoorlijk laag…
Als je slechts 3 maanden stookseizoen hebt dat heb je een extreem lage stookgrens… en mogelijk een vrij lage gemiddelde huistemperatuur.
Lees je even in over graaddagen op mindergas.nl
Jouw situatie is uitzonderlijk. Ik wil graag dat je je dat beseft… je kunt jouw situatie niet zo stellig op anderen projecteren…
Bij mij is de verwarming weken terug al - met wat onderbrekingen - begonnen… en dat is met een niet meer heel matig geïsoleerd huis (dubbel en hr++, spouw, dak na geïsoleerd)
Ik weet dat mijn situatie niet gemiddeld is, dus ik waarschuw hem juist dat hij niet moet denken met zijn huidige setup of met 3 extra zonnepanelen ook maar iets gaat uitmaken voor zijn warmtepomp vraag. Daar ging het om. Zonder het veranderen van zijn omvormer van max 1kwh sowieso niet. Laat staan in de winter.
Deze maand heb ik in totaal 2x3 uur moeten verwarmen..... (Toen was het alweer klaar, 20c)
Gebruik een stooklijn (WAR) die geadviseerd is door iemand die er verstand van heeft hier op tweakers. In de winter gaat er vaak 30-35c door de vloerverwarming tot het 20/21c is. Geloof me het is eindeloos gecheckt om zuinig te zijn.
Anyway, je maakt nu juist mijn punt waarvoor ik waarschuw. 1200kwh is laag voor de winter, gemiddeld is het juist meer zoals je zelf zegt.
De laatste 2 en eerste 2 maanden van het jaar leveren weinig stroom op en dat zelfs met mijn 10K WP op het dak, in zijn situatie met een 1kwh omvormer al helemaal niks.
Grootste impact voor hem zou een ander contract zijn, met zo weinig vermogen moet hij naar een contract toe zonder zonnepanelen boete.
Dus ik blijf zeker bij mijn advies.
Doe of helemaal niks en laat het zo zolang het nog werkt. Dacht sowieso dat de omvormer aardig op max zit, vraag me nu af of er überhaupt 3 bij kunnen.
Of
Vervang alles zodat je direct of later gelijk een batterij kan toevoegen voor zelfgebruik.
Je zou eventueel nog als je ergens een schuurtje of plat dak hebt, laagdrempelig hier 2 paneeltjes op kunnen leggen. Om net wat meer opwek te creëeren. Dit is wel alleen rendabel als je het zelf doet. Bij mij konden er bijvoorbeeld precies 2 panelen op het schuurdak.Erik1805 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:16:
Dank voor alle reacties. Ik heb besloten geen uitbreiding te doen en het zo te laten. Panelen werken nog prima en is zonde om te vervangen. Deel van mijn electra verbruikt wordt opgewekt uit deze 5 panelen, dus prima zo