Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 09:27
Momenteel overweeg ik mijn CV ( Itho Daalderop combinair ) te vervangen voor een nieuwe intergas HRE CV. De CV staat in een vrijstaande woning uit 2008, goede isolatie met vloerverwarming. Huidige gas verbruik is zo'n 700m3.

Nu zijn er verschillende opties om te kiezen voor een hybride oplossing zoals een Intergas + 5kw Xtend of een Daikin intergas hybride van 5kw of 8kw. Een all electric warmtepomp is toch snel 4000 euro duurder in aanschaf waardoor de terugverdientijd t.o.v. een hybride oplossing toch wel heel erg lang wordt (10 jaar+).

Voor de hybride oplossing wordt 8kw afgeraden voor zowel het verbruik als 'pendelgedrag' wat de levensduur zou verkorten. Nu leek mij de 8kw juist een goede oplossing omdat ik daarmee in de toekomst altijd nog kan switchen naar full elektrisch.

Ben benieuwd of andere tweakers gekozen hebben voor de 8kw oplossing, of ervaringen met zowel de xtend van Intergas of de Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
mmm, als ik dit zo lees.
ga niet voor hybride, dat is gewoon duurder als een all electric.
(hybride is voor mensen met angst zweet voor warmtepompen een lekkere poot uit te kunnen draaien.
daar krijg je spijt van als je merkt hoe goed een warmtepomp het eigenlijk kan.)

een simple 5kW warmtepomp klinkt al meer als genoeg als ik het met deze beperkte info zo lees.
dan hoef je geen gasketel er bij te kopen.

(warmtepompen worden duur door dat mensen vaak veel meer luxe willen als een gasketel.
dan komen er allerlei dingen bij en word het duurder en duurder. dat hoeft helemaal niet.
en je hebt al vloer verwarming en dat helpt een warmtepomp.
ook is je isolatie(2008) perfect voor een warmtepomp dus ook daar geen problemen.)

wil je een goedkopere warmtepomp, behoud dan de oude ketel nog even voor war tap water (douche/bad en zo). daar kun je later nog altijd een oplossing voor vinden.
dit bespaart veel geld.

het is eigenlijk zo:
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik, jaar in en jaar uit.
warmtepomp = duur in aanschaf, goedkoop in gebruik, jaar in en jaar uit.
lange termijn plannen is verstandiger als korte termijn, liever elk jaar goedkoop stoken als goedkope aanschaf. ;)
(het is niet nodig, maar een stel zonnepanelen hebben en een warmtepomp, het is een toffe combi.
je krijgt genoeg situaties dat je gratis aan het verwarmen bent per jaar. het hoeft niet maar is zo tof.)

maar als je echt geen all-e warmtepomp wil, neem dan ook geen hybride.
ga dan gewoon voor gas.

edit:
word verteld door iemand met een hybride warmtepomp. ;)
die wel al een all-e in de tuin heeft staan maar nog niet heeft kunnen aansluiten.

ik gebruikte 700m3 gas per jaar met gasketel.
ik heb een 1,5kW hybride warmtepomp en zakte naar >200m3 gas per jaar.
met 5kW zou ik naar 45m3 per jaar zijn gegaan, en dat is alleen voor koken gas gebruiken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 22-10-2024 15:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

10 jaar terugverdientijd... Verdiende ik mijn auto of bankstel ook maar zo snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:26
ibidriv3r schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:00:
Nu zijn er verschillende opties om te kiezen voor een hybride oplossing zoals een Intergas + 5kw Xtend of een Daikin intergas hybride van 5kw of 8kw. Een all electric warmtepomp is toch snel 4000 euro duurder in aanschaf waardoor de terugverdientijd t.o.v. een hybride oplossing toch wel heel erg lang wordt (10 jaar+).
Even afgezien van de technische verschillen tussen Xtend en de traditionele hybride (die er in 5 en 8 kW is), kun je de 8kW hybride begrenzen op ca 5kW in de geluidsstille instelling. Dus pendelen of hoger verbruik is er dan niet of nauwelijks.

Verder eens met @migjes: all-E goed haalbaar bij 700m3, gas is alleen nodig voor warm water als je geen boilervat of doorstroomelement wilt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 09:27
Bedankt voor de replies, ik zal de volledig elektrische warmtepomp dan toch ook in overweging nemen. Zijn er nog bepaalde merken die te adviseren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40
ibidriv3r schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:42:
Bedankt voor de replies, ik zal de volledig elektrische warmtepomp dan toch ook in overweging nemen. Zijn er nog bepaalde merken die te adviseren zijn?
Hoe handig ben je zelf , en lijkt het je leuk om een warmtepomp te installeren kijk dan eens rond in het panasonic warmtepomp topic.
Op het tweakers forum is genoeg kennis in huis om je te helpen om een mooie setup te kiezen en te zelf te installeren.
Pagina: 1