Wespen voorkomen in de spouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 21:02
Eigenlijk een relatief simpele vraag. Ik heb dit jaar een wespennest in de spouw gehad van mijn tussenwoning. De ingang van de wespen was de dilatatie voeg welke over de gehele gevel loopt. Om te voorkomen dat ik volgend jaar een ander nest heb (wespen gebruiken een nest maar 1 keer) wilde ik de spouw graag "dicht" maken.

Nu weet ik alleen niet wat wijsheid is qua materiaal. Ik kan van boven tot onder compriband in de dilatatie voeg stoppen. Dan is die helemaal dicht maar ik weet niet precies in hoe verre deze meegeteld is mbt spouw ventilatie. Ik heb namelijk hier en daar ook nog open stootvoegen. Hier komen bijenbekjes in. De dilatatievoegen kan ik ook dicht zetten met fijnmazig ijzergaas zodat er wel ventilatie mogelijk blijft. De vraag is alleen of je dat zo dicht krijgt dat ze er ook echt niet meer in kunnen.

Iemand ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
staalwol in de voeg drukken? komen ze er niet meer in

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Wellicht werkt staalwol. Dat gebruik ik tegen muizen. Je kan het overal inproppen en het laat nog een beetje lucht door. Bovendien houden beesten er niet van. (+goedkoop;))

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-06 20:05

timovd

Voorsprong door techniek

stootvoegrooster (ook wel bijenbekje genoemd) stop je in de lege voegen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
een dilatatie voeg kun je met compriband dichtdrukken ja. staalwol gaat roesten, dat zou ik niet doen. Spouwventilatie is minder belangrijk dan je zou denken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-06 20:40
Wij gebruiken wering gaas hier tegen muizen. Volgens mij weert het ook wespen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 17:36
@Pont Max en hoe zijn de wespen verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 18:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je kunt ook jointfixkit van den Brave gebruiken om het dicht te maken.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Niet, die vertrekken vanzelf heb ik me laten vertellen. Had een imker ingeschakeld maar die verwijderen alleen bijen (als ze erbij kunnen). Dit waren wespen. Hij gaf aan dat die altijd een eenmalig nest bouwen en het jaar erop ergens anders een nieuwe maken. Wespen sterven elk jaar uit en alleen de koningin overleefd ergens onder de grond. Dus nadat ze uitgevlogen zijn dicht maken gaf die aan

Het wespennest, dat papieren geval, laat ik denk ik zitten in de spouw. Ik zou oprecht niet weten hoe ik daarbij moet komen. wier aangezien de dilatatie voeg niet in lijn met de spouw staat.

Als ik dit zo lees ga ik voor compriband. Dat is het makkelijkst aanbrengen en relatief het goedkoopste/duurzaamste. Het zijn nogal wat meters namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
Je kunt ook gewoon niks doen en die wespen lekker hun gang laten gaan.
Wanneer jij een wesp niks doet dan doet de wesp ook niks bij jou.
Bovendien zijn wespen ecologisch gezien bijzonder nuttig, bekijk deze site maar 'ns.
Insecten hebben het in Nederland al moeilijk genoeg, de populaties zijn in 25 jaar al met meer dan de helft gedaald. Veel planten die in ons voedselpatroon zitten zijn afhankelijk van insecten voor hun bestuiving.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
@Pont Max Sja een imker mijne laten verwijderen door een bestrijder daar gaat wat gif in die vallen al vliegend op de grond geen last meer gehad harde methode maar in mijn geval vraten door de muur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
@Yaksa lekker als ze in je slaapkamer zitten 🤣 dan maar GIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pletter schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:13:
@Yaksa lekker als ze in je slaapkamer zitten 🤣 dan maar GIF
Wespen maken hun nest bij voorkeur niet in de slaapkamer.
En als ze zich naar binnen vreten dan heb je waarschijnlijk aan de buitenkant iets in hun uitvliegopening gestopt in de hoop dat ze dan dood zouden gaan. Maar ja, dan heb je ze in de gevangenis gestopt, en de meeste gevangenen zoeken een ontsnappingsroute zodat ze weer vrij zijn.........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
@Yaksa niks gedaan door de muur gevreten en naar de slaap kamer.
maar ja jij zal het wel weten, topic starter nu weer aan het woord,👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
@Yaksa ik hoef niet op de link te klikken om te weten hoe nuttig wespen zijn. Ik doe de wespen niets en ze mogen van mij ook prima bestaan. Alleen niet in mijn spouw. Als ze nu in de appelboom waren gaan zitten had ik m ook gewoon laten hangen.

Maar nuttig of niet, als ik dadelijk koude of vochtbruggen in mijn spouw krijg omdat die wespen het zo nodig vonden om precies daar te gaan bouwen en de functionaliteit van mijn spouw gaan ondermijnen ben ik daar (op zijn zachtst gezegd) niet zo blij mee.
Dus om ze 'te stimuleren ' de volgende keer een andere plek te kiezen wil ik maatregelen treffen.

Overigens heb ik precies op die plek waar ze naar binnen gingen zes vleermuis kasten hangen. Eco vriendelijk genoeg dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Pont Max schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:35:
@Yaksa ik hoef niet op de link te klikken om te weten hoe nuttig wespen zijn. Ik doe de wespen niets en ze mogen van mij ook prima bestaan. Alleen niet in mijn spouw. Als ze nu in de appelboom waren gaan zitten had ik m ook gewoon laten hangen.

Maar nuttig of niet, als ik dadelijk koude of vochtbruggen in mijn spouw krijg omdat die wespen het zo nodig vonden om precies daar te gaan bouwen en de functionaliteit van mijn spouw gaan ondermijnen ben ik daar (op zijn zachtst gezegd) niet so blij mee.
Dus om ze 'te stimuleren ' de volgende keer een andere plek te kiezen wil ik maatregelen treffen.
Dus je hebt een open spouw, niet geïsoleerd of zo?
Overigens, een wespennest is een hele lichte constructie, gemaakt van cellulose, da's nou niet bepaald een materiaal waar je koude- of vochtbruggen door krijgt. Het isoleert de spouw als het ware....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:30
Compriband van Den Braven of Illbruck bijv.
In verschillende maten beschikbaar. 1 klevende kant.

Knip op maat en duw dit in de open ruimte. Het zet vervolgens uit en gaat nergens meer naar toe. Blijft zeer lang zitten voordat je het misschien ooit een keer moet vervangen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-06 15:19
Ik had in de zomer van 2023 een wespennest in mijn spouw.
De beestjes kwamen af en aan vliegen, precies tegen mijn parkeerplaats aan, echt overlast dus.

Ongedierte bestrijder gebeld, die heeft bij de ingang gif gespoten. Dag later waren ze allemaal dood.

Ik heb het nest laten zitten, als een koningin komt kijken of dit een geschikte plek is en ze ziet een ander (oud) nest, dan gaan ze weer weg, opzoek naar een ander plekje. (dit was wat de bestrijder aangegeven had ook).

Deze zomer daar geen wespen nest gehad (wel aan de andere kant van mijn huis, maar die kon ik met de hand gewoon weg halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
De spouw is natuurlijk geïsoleerd, maar zoals een spouw werkt hebben die doorgaans ook een luchtlaag van een paar centimeters. Daar zitten ze dan.

Als het laten zitten kwaad kan is dat mooi.

Compriband it is... Ga binnenkort even wat halen.
Pagina: 1