Buis afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompethans
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-04 22:55
Hi allemaal,

Ik heb binnenkort een afzuigkap die lucht kan afvoeren naar buiten. Op andere fora op tweakers lees ik dat pvc (op die manier is het grootste deel van de afvoer nu gemaakt) niet brandveilig is, dus dat triggerde mij toch om niet alleen het aansluitstukje, maar dan direct de hele route richting buiten te doen. Eerst niet van plan, maar veiligheid voorop.

De aansluiting in mijn afzuigkap is 150mm rond. Na een paar meter buis kom ik uit in de schoorsteen naar buiten - het gat in het metselwerk (en dat is meerdere bakstenen dik, dus aan dit gat ga ik niks kunnen doen zelf) is krap 110mm - vandaar dat de huidige buizen 110mm zijn.

Het lijkt erop dat ik ergens dus de overgang moet gaan maken van 150 naar 110 mm. Allereerst kan ik geen spirobuizen van 110mm vinden, zijn die er, of is er een alternatief? En op welke plaats adviseren jullie om de overstap qua maat te maken ivm werking?

EDIT: Of kan pvc geen kwaad als de eerste pvc die gebruikt wordt pas na 1.5m optreedt én na 2 hoeken? En dan tot die plek aluminium of spiro?

[ Voor 7% gewijzigd door trompethans op 22-10-2024 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
Je gaat als je van 150 naar 110 gaat enorm knijpen.
De afzuigkap gaat meer herrie maken, en veel minder goed afzuigen.

Even op marktplaats of facebook kijken of er iemand in de buurt zit.
https://www.marktplaats.n.../#q:afzuigkap+gaten+boren
Kost je een paar tientjes, en dan boren ze dat gat op naar 160 zodat er een spirobuis 150 doorheen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PVC gewoon niet doen. Zeker niet als het ergens de schoorsteen in gaat..
Verder: gewoon zorgen dat die buisn in de schoorsteen kan trekken, dan komt dat vast goed. Zelf zou ik gewoon uithakken, of desnoods met een kleine haakse slijper aan de gang op de steen. Dat krijg je wel in een 110mm gat, en de rest is wegbikken.

Verloopjes kan ook prima. Zie verder https://www.ventilatieshop.com/spirobuizen-en-hulpstukken/ voor buis en verloopsokken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompethans
The Eagle schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:08:
PVC gewoon niet doen. Zeker niet als het ergens de schoorsteen in gaat..
Verder: gewoon zorgen dat die buisn in de schoorsteen kan trekken, dan komt dat vast goed. Zelf zou ik gewoon uithakken, of desnoods met een kleine haakse slijper aan de gang op de steen. Dat krijg je wel in een 110mm gat, en de rest is wegbikken.

Verloopjes kan ook prima. Zie verder https://www.ventilatieshop.com/spirobuizen-en-hulpstukken/ voor buis en verloopsokken :)
Ik zal straks thuis eens kijken door hoeveel lagen bakstenen ik dan zou moeten heenslijpen, aangezien het de schoorsteeningang is. Mocht dat niet gaan, zeg je dat je ook weinig spannends ziet in een verloopstukje, of zou je dat zelf nooit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Kun je niet ergens anders naar buiten? Moet het door die schoorsteen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompethans
No Hands schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:33:
Kun je niet ergens anders naar buiten? Moet het door die schoorsteen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roCSVWy3er33HaGCjcn6sPzPSmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbc1ZoRF2SeaAQrL7rtV3Dyj.png?f=fotoalbum_large

Heb ik aan gedacht, maar bij iedere andere route naar buiten stuit ik op problemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Verlopen naar groter kan altijd, naar kleiner kost veel debiet en zorgt voor lawaai.

Van 150 naar 110 is een halvering van de oppervlakte, ik zou dat echt niet doen.
3.5 meter extra buis en dan door de gevel lijkt me een veel betere oplossing.

Overigens kan je ook netjes de voegen wegboren, en dan met een beitel voorzichtig de stenen losbikken.
Dan pijp er doorheen, stenen op maat maken, en met mortel weer terug zetten.

Edit, mogelijk is het wel eenvoudig om het ronde gat in de schoorsteen rechthoekig te maken.
Dat zou ik zelf binnen een half uurtje voor elkaar hebben.
(er van uit gaande dat de schoorsteen inwendig groot genoeg is)

Een verloopstuk van 220x80mm naar ø150mm, dat heeft aan beide zijden dezelfde oppervlakte.
Dus je knijpt de afzuigkap niet.
https://www.ventilatiesho...pstuk%20van%20rechthoekig

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 23-10-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
trompethans schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Heb ik aan gedacht, maar bij iedere andere route naar buiten stuit ik op problemen ;)
Bij de nu gekozen route ook, dus welke problemen zijn het kleinst.
3.5meter naar buiten maar dezelfde kanaalbreedte kunnen aanhouden lijkt me een betere oplossing dan verjongen naar 110 of je schoorsteen van binnen moeten uitslijpen van boven naar beneden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Nog even een tip voor de 3,5m oplossing.

Hang je afzuigkap aan de muur, en hang gecentreerd boven het gat een kruislijnlaser.
Die projecteert een kruis op de muur waar een boorbedrijf het gat moet boren.
Zodra dat gat er is, projecteert hij het kruis op de volgende muur, in dit geval de schoorsteen.
En daarna op de buitenmuur.

Zo zitten alle gaten in lijn, en kan je zonder problemen een buis er recht doorheen schuiven, zonder met flexibel te moeten werken in de lange lengte.
Mooie gladde spiro bocht boven je afzuigkap omlaag, en dan een klein stukje flexibel (Neem die metalen) om trillingen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bochten leveren ook debiet verlies op.. dus dat is sowieso ook een factor

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompethans
Dank allen! Ook verdiept in de spirobuis. Nog 1 vraag resteert. Ik heb een afzuigkap Etna ab360zt met aansluiting van 150mm. Hoe sluit in de spirobuis op deze aansluiting aan? Ik kom er met de tekening niet uit. Is dat gewoon erop zetten, of heb ik voor een luchtdichte afwerking nog een accessoire of slofje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
trompethans schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:53:
Dank allen! Ook verdiept in de spirobuis. Nog 1 vraag resteert. Ik heb een afzuigkap Etna ab360zt met aansluiting van 150mm. Hoe sluit in de spirobuis op deze aansluiting aan? Ik kom er met de tekening niet uit. Is dat gewoon erop zetten, of heb ik voor een luchtdichte afwerking nog een accessoire of slofje nodig?
Makkelijkste is meestal om het stuk tussen de afzuigkap en bocht met een stuk flexibel te doen.
De bocht zit vast , en de afzuigkap moet je optillen als je hem ooit van de muur wilt halen.
Een stuk spirobuis geeft niet mee, dus maakt het dan onnodig moeilijk.

Flexibel:
https://www.toolstation.n...cLcloI9ybMfgaAkRnEALw_wcB

Ik zie dat je het ook kant en klaar kan kopen.
Maar ik heb hier geen ervaring mee.
https://www.installand.nl...yr0e401cmL7YaAuLkEALw_wcB

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 31-10-2024 14:35 ]

Pagina: 1