Zigbee (of wifi) in snoer dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Hallo,

Ik kwam deze tegen:
https://www.samotech.co.u...rd-in-line-rotary-dimmer/

Daarmee kun je een "oude" lamp slim maken, en toch nog met een knop bedienen.
Alleen is ie niet meer leverbaar. Zijn er alternatieven voor deze schakelaar?

Als je zoekt op deze kom je wel een andere tegen, eentje die via tuya wifi werkt, maar mijn lampen wil ik niet afhankelijk hebben van een clouddienst. Vandaar de voorkeur voor zigee. En wifi mag, als deze volledig lokaal werkt, zonder "call-home". (ze komen ook in een wifi deel te hangen, die geen werkende internet verbinding heeft.)

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-05 17:45
2x zo duur en in het wit, maar hier lijken ze hem nog te hebben: https://www.proshop.nl/La...er-For-Wire-White/3137309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beetje outside the box, hoe vaak denk je dan de dimmer te bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
Septillion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:11:
Beetje outside the box, hoe vaak denk je dan de dimmer te bedienen?
Ik denk dat ie niet heel vaak via het knop bediend gaat worden, maar iets met WAF. Zonder dat het met de hand bediend kan worden mag het, het huis niet meer in. (beetje overdreven, maar daar komt het wel op neer).
Bedankt voor het lijstje. Ik ga eens kijken welke in NL te bestellen is.
Die is wel een beetje te duur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

D4NG3R

kiwi

:)

Eventueel de lamp zelf vervangen door een slimme lamp en een generieke Zigbee knop plaatsen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 23:28
Foutje, verkeerde model

[ Voor 92% gewijzigd door RefleXion op 23-10-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
D4NG3R schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:06:
Eventueel de lamp zelf vervangen door een slimme lamp en een generieke Zigbee knop plaatsen?
Hoe ga je die bedienen met een fysieke knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kenhas die zigbee knop is toch fysiek, niet virtueel/denkbeeldig? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

D4NG3R

kiwi

:)

Kenhas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Hoe ga je die bedienen met een fysieke knop?
Ik weet niet of de TS / vrouwlief de lamp nu aanzet met een andere schakelaar dan dat er op de kabel/lamp zit of niet. ;)

Als die lamp gewoon de muur in gaat en aan/uitgezet word op het snoer of op de lamp zelf, is een of andere generieke Zigbee knop samen met een Zigbee lamp een mogelijke oplossing welke niet duurder hoeft te zijn dan de dimmer uit de TS.

Slim te schakelen in software, of gewoon aan/uit helderder/dimmer op een fysieke knop als deze.

En anders zijn er ook gewoon in/opbouwmogelijkheden, maar dat kost ook direct een paar factoren meer. :P

Het is iig maar een alternatieve suggestie. :)

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 23-10-2024 10:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvwou123
In de lamp moet een heel klein lamp bolletje, maar wel e27, anders komt ie onder kap uit en dat staat esthetisch niet mooi. En de zigbee lampen die ik ken (of al heb) zijn veel te groot.

Vandaar de wens om een zigbee schakelaar in het snoer te hebben.

Van die Ikea switch schakelaars heb ik er al 2. Werken prima!

[ Voor 11% gewijzigd door jvwou123 op 23-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:44
Ik heb zo'n Robbshop inbouw dimmer.
Deze is eigenlijk bedoeld voor in een WCD.
Deze heb ik in een elektradoos gestopt met aan de ene kant een snoer naar het stopcontact en de andere kant een snoer naar de lamp.
Misschien niet super fraai, maar die doos heb ik dan weer weggewerkt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:52
Gizz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:13:
@Kenhas die zigbee knop is toch fysiek, niet virtueel/denkbeeldig? :)
Als je een slimme lamp hebt, kan je die niet bedienen met een doorsnee dimmer knop. Als je een slimme lamp monteert, hoe ga je die bedienen zonder een "slimme" schakelaar? Als je een traditionele dimmer schakelaar gebruikt, zal je lamp niet meer werken. En als je dan toch kijkt voor een "slimme" schakelaar, waarom zou je dan een slimme lamp monteren?

Ik herinner met dat Shelly zoiets had maar dat het redelijk lompe behuizing was. Was gewoon een plastic behuizing waar je dan een shelly relay in kon monteren. Maar weet niet of die nog bestaat en ben ook niet 100% zeker dat het een dimmer was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kenhas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
Als je een slimme lamp monteert, hoe ga je die bedienen zonder een "slimme" schakelaar?
Je hebt iets van aansturing nodig. Dat kan door software (app op je telefoon), maar ook met fysieke hardware om direct met de lamp te communiceren. @D4NG3R stelde juist voor om een fysieke schakelaar (knop) te gebruiken. Een zigbee-knop kun je direct binden met een lamp en daarmee de lamp aan-uit schakelen of dimmen.Jij reageerde daar vervolgens op met de vraag hoe je in de situatie van een zigbee-knop en zigbee-lamp de lamp gaat bedienen: met die fysieke knop.
En als je dan toch kijkt voor een "slimme" schakelaar, waarom zou je dan een slimme lamp monteren?
Ik denk dat we hier een iets duidelijke definitie moeten hebben van een schakelaar. @D4NG3R heeft het over een zigbee-knop, wat je ook een schakelaar kunt noemen. Jij bedoelt eerder een slim relais (aan/uit) of dimbare driver.

De combinatie van een slimme lamp met (draadloze) bediening met een knop is prima in deze casus. Maar je moet inderdaad niet een slimme lamp pakken en daarvoor nog een module plaatsen die zelf de voeding richting lamp dimt. Maar dat was ook niet de suggestie van @D4NG3R

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 23-10-2024 15:24 ]

Pagina: 1