Advies nieuwe game PC (1440p)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandervos87
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 03:21
Ik wil graag (bijna alles) in mijn huidige game PC vervangen omdat deze op dit moment nog een 8600K intel processor heeft (2017). Met de komst van de nieuwe X3D processor van AMD (9800X3D) lijkt mij dit een mooi moment.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk voornamelijk gamen op 1440p. Spellen die ik doorgaan eigenlijk speel zijn CS2 en FFXIV. Maar ik wil ook de nieuwste AAA (singleplayer) spellen zoals Wukong zonder problemen kunnen spelen. Als derde belangrijke doel is VR games. Ik speel ook bijna alle VR games en kan niet wachten op bijvoorbeeld de nieuwe Metro VR. Als het even kan, zou ik ook mijn VR games op 4k resolutie zetten (ipv 1440p) maar dat wil ik niet meenemen als vereiste in deze build (mijn huidige vr headset is op dit moment hier ook nog niet klaar voor). Ik weet niet of dit belangrijk is maar mijn VR games stream ik op dit moment van mijn game-pc (via wifi 6) naar mijn headset.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Exclusief GPU, kast en PSU: 1200 euro. Let op: de prijs van de 9800X3D is nog niet uit bekend. ik verwacht dat deze niet boven de 600 euro gaat kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, momenteel de GPU (rx 6800), kast (nzxt) en PSU (Corsair RM850X). Ter info: de GPU gaat vervangen worden op het moment dat de nieuwe generatie gpu's uitkomen. Ik denk aan een low/mid tier 50 kaart of de nieuwste amd 8000 gpu.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem wat ik zelf nodig denk te hebben is de volgende: (Dit is dus zonder gpu, kast en psu)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock X870 Steel Legend WiFi€ 265,20€ 265,20
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 100,61€ 100,61
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 552,56

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voornamelijk ben ik op zoek of ik de juiste keuze maak qua moederbord en geheugen omdat ik weet dat deze best wat invloed kunnen hebben op de performance van je CPU maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik dan op moet letten. Ik las bijvoorbeeld dat Gigabyte een optie op hun moederbord maakt waarbij de nieuwste generatie AMD processoren sneller werken; is het dan dom om een moederbord van een ander merk te nemen, of kan ik dit met een korreltje zout nemen en is mijn keuze prima? Ik wil graag zeker weten dat ik met het gekozen geheugen en moederbord geen verkeerde keuze maak. Voor de rest is advies over andere componenten natuurlijk ook altijd welkom!

Beste antwoord (via sandervos87 op 24-10-2024 16:44)

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
In de praktijk maakt de keuze van je moederbord en geheugen vrij weinig uit qua performance. Over het algemeen is ieder compatibel moederbord ongeveer even goed, maar hebben ze allemaal hun eigen look en gimmick. Qua werkgeheugen geeft AMD aan dat hun CPU het beste werkt op 6000mhz RAM, maar de verschillen tussen die en bijvoorbeeld 5600mhz zijn hooguit een paar procent.

Als je 4k VR wilt gamen, dan is je hoogste prioriteit een krachtige GPU, daar moet het meeste van je budget aan uit worden gegeven.

Daarnaast, zowel de 5000 serie als de 9800X3D zijn nog niet uit, dus om nu een keuze te gaan maken is onbegonnen werk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
In de praktijk maakt de keuze van je moederbord en geheugen vrij weinig uit qua performance. Over het algemeen is ieder compatibel moederbord ongeveer even goed, maar hebben ze allemaal hun eigen look en gimmick. Qua werkgeheugen geeft AMD aan dat hun CPU het beste werkt op 6000mhz RAM, maar de verschillen tussen die en bijvoorbeeld 5600mhz zijn hooguit een paar procent.

Als je 4k VR wilt gamen, dan is je hoogste prioriteit een krachtige GPU, daar moet het meeste van je budget aan uit worden gegeven.

Daarnaast, zowel de 5000 serie als de 9800X3D zijn nog niet uit, dus om nu een keuze te gaan maken is onbegonnen werk.