Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadstalig
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
In mijn nieuwe woning heb ik een houten vloer liggen, maar ik wil graag mijn radiatoren wegwerken Omdat de houten vloer er erg mooi bij ligt, geplakt is en ik het een beetje zonde vind (zowel qua duurzaamheid als geld) is vloerverwarming niet echt een optie. Daarom kijk ik momenteel naar wand- en/of plafond verwarming. Mede omdat dit ook kan koelen. Het is een huis met een rieten dak dus in de zomer kan dit prettig zijn.

Ik lees echter wisselende verhalen met name over plafondverwarming; dit zou als 'niet-prettig' kunnen worden ervaren omdat de hete lucht van boven komt.

Het gaat om de BG, 1e verdieping. Zolder kan eventueel via radiatoren, aangezien dat beperkt verwarmd hoeft te worden.

Wat ik de ervaring hier? Ik heb o.a. het systeem van Warp gezien, maar er zijn mogelijk nog andere opties

Zijn er nog andere opties die ik kan overwegen in dit geval? Omdat ik geen zonnepanelen heb, wil ik het liefst zo duurzaam mogelijk opwarmen. Mijn huis heeft overal dubbel glas, muurisolatie (nog) niet, de vraag is of dat kan maar mocht dat kunnen doe ik dat zeker. Wel vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58
Ik heb een aantal jaar terug ook wandverwarming overwogen vanwege een kapitaalvernietiging als de vloer er uit moest. En dit uiteindelijk niet gedaan.

Door een gebrek aan ervaring in de markt wordt het al snel duur, of je krijgt gewoon geen offerte.
Vindt eerst maar eens een partij die het wil doen, en het ook gaat stuccen. Vraag ook hoe het zit met de droogtijd van het stuccen (het gaat al snel over 4cm plus stucwerk).

Ga je het toch doen, houd dan rekening het het volgende:
- Het werkt het beste met leemstuc, maar daar moet je qua look wel van houden.
- Het heeft invloed op hoe je je kamer gaat inrichten, als jij een flinke boekenkast tegen de wand wil zetten kost dat je gelijk x-vierkante meter verwarming, en de warmte effecten op de kast en de inhoud.

Platformverwarming hebben wij kort bekeken, maar daar lijkt nog minder ervaring in te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadstalig
Ja daar was ik al bang voor. Je hebt dus hetzelfde scenario als ik; kapitaalvernietiging vanwege de vloer vind ik een beetje zonde. Het is echt een mooie vloer, maar gelijmd dus zie ik geen optie om deze eruit te halen.

Ik ga nog meer lezen over wandverwarming, 4 cm kan ik wel mee leven, al is het al niet erg ruim dus zal wel impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58
draadstalig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:05:
Ja daar was ik al bang voor. Je hebt dus hetzelfde scenario als ik; kapitaalvernietiging vanwege de vloer vind ik een beetje zonde. Het is echt een mooie vloer, maar gelijmd dus zie ik geen optie om deze eruit te halen.

Ik ga nog meer lezen over wandverwarming, 4 cm kan ik wel mee leven, al is het al niet erg ruim dus zal wel impact hebben.
Die 4cm ging vooral over droogtijd eigenlijk (https://www.stukadoorinfo.nl/stucwerk/droogtijd-stucwerk/)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8hGi8FDdYO858HsFpiHy2NklKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2qed2BJIES9Vb59dh45Kfis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx169g_cSqxlaj4JTAZ8P_J7W3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN465j7eAt1FB2KnC5npBhD2.jpg?f=fotoalbum_large

wat wil je weten over wandverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadstalig
Kijk, jij weet er alles van:)

Hierbij een aantal vragen:
- Moet ik de muren eerst isoleren voordat ik wandverwarming kan installeren? Ik heb momenteel dubbelglas (HR+) en vloerisolatie. Muur is nog de vraag of het kan, aangezien mijn spouwmuur erg dun is.
- Kan wandverwarming goed samenwerken met toekomstige duurzame energiebronnen, zoals een warmtepomp? Is overstappen later eenvoudig
- Hoeveel wandoppervlak is nodig om voldoende warmte te genereren voor een ruimte als mijn begane grond of eerste verdieping?
- Wat is het verschil in warmteverspreiding tov vloerverwarming. Merk je daar iets van?
- Hoe reageert wandverwarming op temperatuurschommelingen? Is het net zo snel in opwarmen en afkoelen als andere systemen?
- heb je iets van inzicht in de kosten voor aanschaf? Hoeveel duurder was het dan bijvoorbeeld vloerverwarming in jouw situatie
- Ik heb een riet dak en daarom denk ik aan: BG wandverwarming en 1e (geen houten vloer) een vloerverwarming. Zie jij hier iets op tegen
- Hoe duurzaam is het qua verbruik? Ik kan momenteel geen zonnepanelen nemen vanwege mijn rieten dank.
- Zou je met de kennis van nu weer eenzelfde keuze maken?

Hopelijk kan je hier (deels) antwoord geven. Overige informatie is ook meer dan welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
draadstalig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:32:
Kijk, jij weet er alles van:)

Hierbij een aantal vragen:
- Moet ik de muren eerst isoleren voordat ik wandverwarming kan installeren? Ik heb momenteel dubbelglas (HR+) en vloerisolatie. Muur is nog de vraag of het kan, aangezien mijn spouwmuur erg dun is.
- Kan wandverwarming goed samenwerken met toekomstige duurzame energiebronnen, zoals een warmtepomp? Is overstappen later eenvoudig
- Hoeveel wandoppervlak is nodig om voldoende warmte te genereren voor een ruimte als mijn begane grond of eerste verdieping?
- Wat is het verschil in warmteverspreiding tov vloerverwarming. Merk je daar iets van?
- Hoe reageert wandverwarming op temperatuurschommelingen? Is het net zo snel in opwarmen en afkoelen als andere systemen?
- heb je iets van inzicht in de kosten voor aanschaf? Hoeveel duurder was het dan bijvoorbeeld vloerverwarming in jouw situatie
- Ik heb een riet dak en daarom denk ik aan: BG wandverwarming en 1e (geen houten vloer) een vloerverwarming. Zie jij hier iets op tegen
- Hoe duurzaam is het qua verbruik? Ik kan momenteel geen zonnepanelen nemen vanwege mijn rieten dank.
- Zou je met de kennis van nu weer eenzelfde keuze maken?

Hopelijk kan je hier (deels) antwoord geven. Overige informatie is ook meer dan welkom
toon volledige bericht
Ik zou met de kennis van nu zeer zeker weer dezelfde keuze maken, comfort van wandverwarming is echt grandioos!

Je geeft aan dat de spourmuur niet te isoleren is, dat is niet heel erg en niet een heel groot probleem.
ik had in mijn woning een steensmuur en van binnenuit een Gutex 60mm thermowall tegen de steensmuur verlijmd en dan de wandverwarming ( gewoon 16mm vloerverwarming slang ) tegen aan gemonteerd.
Afwerking aan de binnenkant was leemstruc

Wandverwarming in combinatie met leemstuc reageert traag, super traag zelfs voordeel is wel dat je met maximaal 27C graden de woning warm kunt krijgen, en afhankelijk van de dikte van de leemstuc blijft dit ook lang warm.

Dat geeft meteen een antwoord of wandverwarming duurzaam is, ja dat is het zeer zeker.
Super geschikt voor een warmtepomp, mits de groepen niet te lang worden.

Advies van wandverwarming in een oude woning is om alle buiten gevels te voorzien van wandverwarming, kosten is lastig in te schatten maar mocht je handig wezen is het prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 16:08
Wandverwarming is een betere optie dan plafondverwarming als alternatief voor vloerverwarming (wat natuurlijk nog steeds de beste oplossing is, want warmte stijgt op). Hou er echter rekening mee dat koeling met wandkoeling niet hetzelfde effect heeft als luchtkoeling met een airco. Je kunt de temperatuur van het water door de wand niet verder laten dalen dan de dauwpuntstemperatuur (ca. 17 graden). Doe je dat wel dan wordt door condens de muur nat en komt stuc, leem, behang etc naar beneden vallen. Wel zou het iets beter kunnen/moeten werken dan vloerkoeling. Plafondkoeling zou dan nog weer wat beter kunnen werken omdat kou daalt natuurlijk en dan zou een temperatuur van ca 17 graden nog redelijk kunnen werken. Maar omdat het grootste deel van de tijd het gaat om verwarming zou ik gaan voor wandverwarming als het te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadstalig
Ik ga een keuken aanbouwen, dus daar kan vloerverwarming in, maar de woonkamer/gang is een ander verhaal. Daar zou dit voor gelden.

Daar heb ik een aantal buitenmuren, dus zal dit meenemen. Dank voor alle input. Nog specifiek merk waar ik naar kan kijken?

leemstuc vind ik mooi, dus dat scheelt dan wel weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
draadstalig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:28:
Ik ga een keuken aanbouwen, dus daar kan vloerverwarming in, maar de woonkamer/gang is een ander verhaal. Daar zou dit voor gelden.

Daar heb ik een aantal buitenmuren, dus zal dit meenemen. Dank voor alle input. Nog specifiek merk waar ik naar kan kijken?

leemstuc vind ik mooi, dus dat scheelt dan wel weer!
Nee geen specifiek merk,eigenlijk kan je een standaard vloerverwarming slang tegen de muur maken en afwerken met leem.
Of de warp maten en slang tege de muur en afwerken met leem, dat is iets eenvoudiger of zelf te doen.
Mocht je in de buurt van hoorn of zaandam wonen dan kan ik eventueel advies aan huis geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadstalig
Ik verwacht het uit te besteden. Ben niet onhandig, maar dit soort dingen vind ik wel altijd prettig als er een ervaringsdeskundige bij helpt.

Dank voor je aanbod, ik woon helaas in Zuid Holland. Maar dit helpt wel al enorm! Ik ga nog verder in verdiepen!

Hou jij de hele winter je temperatuur op hetzelfde? Ik ben er soms alleen in de avond, maar de verbruikt dus niet belachelijk veel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-05 17:18
Waarom geen (split) airco's? Dat werkt snel, zowel verwarmen als koelen en het is energie zuinig want het is een lucht/lucht warmtepomp. De binnen units zijn er tegenwoordig ook in diverse uitvoeringen, er zijn muur en plafond varianten. Het maakt wel wat geluid maar als de ruimte op de ingestelde temperatuur is schakelt de installatie terug en is dan bijna geruisloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

vloer en wandverwaming is veel comfortabeler, minder luchtwisselingen en meer buffer.
Ik heb hier goede (vloerverwarmings)ervaringen mee: https://rihoclimatesystems.nl/riho-climate-systems/
maar ze doen ook wand en plafondverwarming.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
draadstalig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:21:
Ik verwacht het uit te besteden. Ben niet onhandig, maar dit soort dingen vind ik wel altijd prettig als er een ervaringsdeskundige bij helpt.

Dank voor je aanbod, ik woon helaas in Zuid Holland. Maar dit helpt wel al enorm! Ik ga nog verder in verdiepen!

Hou jij de hele winter je temperatuur op hetzelfde? Ik ben er soms alleen in de avond, maar de verbruikt dus niet belachelijk veel meer?
Hier draait de warmtepomp op een weersafhankelijke regeling , doordat de leem wanden veel warmte kunnen bufferen duurt het vrij lang voordat de ruimte lekker voelt.
Verbruik valt erg mee, zeker voor een jaren 30 woning.

Je zou ook eens op onderstaande website kunnen kijken .
www.polderhuis.org
Eigenaar van de woning is @Bram-Bos , hij heeft ook veel ervaring met leemstuc en wandverwarming

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 22-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Coolmint schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:21:
Wandverwarming is een betere optie dan plafondverwarming als alternatief voor vloerverwarming (wat natuurlijk nog steeds de beste oplossing is, want warmte stijgt op). Hou er echter rekening mee dat koeling met wandkoeling niet hetzelfde effect heeft als luchtkoeling met een airco. Je kunt de temperatuur van het water door de wand niet verder laten dalen dan de dauwpuntstemperatuur (ca. 17 graden). Doe je dat wel dan wordt door condens de muur nat en komt stuc, leem, behang etc naar beneden vallen. Wel zou het iets beter kunnen/moeten werken dan vloerkoeling. Plafondkoeling zou dan nog weer wat beter kunnen werken omdat kou daalt natuurlijk en dan zou een temperatuur van ca 17 graden nog redelijk kunnen werken. Maar omdat het grootste deel van de tijd het gaat om verwarming zou ik gaan voor wandverwarming als het te doen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX9pGVmmU8lnYqyn6lzxA-8a5HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jraebAefMMhcCtVCueG4ENIV.jpg?f=fotoalbum_large

Plafond werk ook prima om mee te verwarmen, maar ik ben het met je eens dat wandverwarming om mee te verwarmen comfortabeler aanvoelt dan alleen plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 18:08
Ik ben ooit eens in Duitsland in een soort van studenten 39m2 rechthoekige nieuwe geïsoleerde containervormige gallerijflat achtige Containerwohnung woonachtig geweest. Ik woonde op de bovenste etage van de 3 woonlagen. Een maat van me woonde op begane grond. We hadden geen thermostaat (was centraal geregeld, betaalden niet apart voor gas/licht was goedkoop en dus incl ivm stage subsidie).
We hadden plafond verwarming. Ik zat zo behagelijk dat ik winters met de deur naar buiten open sliep (was 2015, toen mocht dat nog).
Ik had natuurlijk kachel van mn eigen plafond en 'vloerverwarming' uit het plafond uit de onderbuurvrouw. Altijd lekkere warme voetjes ook gehad.
Mn maat van de begane grond had het koud, had de ramen/deuren dicht en vaak de electrische bakoven aan met open deurtje omdat hij daarmee nog iets van temperatuur kon sturen. De tussenbuuf zat er net zo behagelijk bij als ondergetekende.

Ik vind het dus een slechte uitvinding die plafond verwarmingen. Warmte stijgt toch op??? Oke, ir panelen is wat anders, die stralen...
Pagina: 1