"Gasketelwet" / bouwbesluit vragen over vervangen CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-05 17:20
Beste Tweakers,

CV ketel is aan vervanging toe. Woon in een appartementencomplex op de begane grond, elk appartement heeft een eigen rookgas afvoer. Van de VVE en CV-ketel installateur krijg ik twee verschillende verhalen te horen. De VVE zegt dat ik de rookgas afvoer niet hoef te vervangen (en misschien niet eens mag vervangen) en ik gewoon een installateur moet vinden die "gewoon" een nieuwe CV-ketel installeert. De installateur zegt dat hij ook de rookgas afvoer moet vervangen wegens de gasketelwet.

Wat zijn de verseisten om zo'n rookgas afvoer te mogen behouden en wat kan ik tegen de VVE zeggen als de installateur toch gelijk heeft?

Bonusvraag: Installateur zegt dat de thermostaat ook vervangen moet worden. Dit lijkt mij een manier om nog eens €120 uit m'n zak te kloppen. Wat is hier de waarheid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat voor een cv-ketel en thermostaat heb je nu hangen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kassius81
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-05 17:20
bartvl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:06:
Wat voor een cv-ketel en thermostaat heb je nu hangen?
Een Intergas Kompakt HR uit 2006 en zo'n standaard grijze Honeywell thermostaat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bij vervanging van de cv ketel is het verplicht om ook de rookgasafvoer te vervangen.

De VvE is duidelijk niet op de hoogte, aangeraden is om het volgende door te sturen naar de VvE:

Link 1, link 2, link 3
(Niet alle links zijn van toepassing in uw situatie)

In uw situatie gaat het om een appartementen complex met individuele rookgasafvoer/luchttoevoer kanalen. Veelal 80 mm doorsnee.

De meest gekozen optie is een RVS of kunststof flex kanaal 50-60mm door de bestaande rookgasafvoer 80mm te trekken. Onderzijde schacht openmaken en het kanaal op juiste wijze ondersteunen.

Afhankelijk van de VvE en wat in de scheidingsakte staat van het gebouw. Valt dit stuk van het kanaal eventueel voor rekening van de VvE.

Indien het complex ouder is als 18 jaar, dan dringend advies ook de staat van alle individuele kanalen te beoordelen. Meegemaakt bij aluminium kanalen van 18-25 jaar oud waar de gehele onderzijde is weggevreten door condenswater afkomstig van HR ketels. Gevaarlijke situatie die je wilt vermijden!

Indien het toch om een hoofdkanaal gaat, dan zijn de stukjes met betrekking tot CLV kanaal (/systeem) van toepassing.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
kassius81 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:48:
[...]

Een Intergas Kompakt HR uit 2006 en zo'n standaard grijze Honeywell thermostaat
Het spul is bijna 19 jaar oud he...gewoon vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-05 16:38
En dat is een heibel punt in de co wet.

Een rookgaskanaal /pijp dient mee te worden vervangen ouder dan 5 jaar!

Mits de vve kan aantonen dat de kanalen nog minimaal 15 jaar mee kunnen. Dit zullen ze door een externe partij moeten doen.
Hier zitten vaak serieuze kosten aan en helemaal als het ook moet worden vervangen.

De installateur heeft in deze situatie gelijk.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Eens met @DutchWing .

Aanvullend daarop: als je dan toch voor vervanging van je ketel en rookgasafvoer gaat, doe jezelf dan een plezier en schaf ook een CO-meter aan. Dat zijn de kosten ook niet. Voor een paar tientjes ben je klaar.

Kan wellicht via de installateur, maar je kunt er natuurlijk ook zelf een kopen en ophangen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:46

ericplan

5180 Wp PV

Als de VvE kan aantonen met een rapport dat het gemeenschappelijk deel in orde is hoeft er niets vervangen te worden. Lastige en kostbare procedure overigens.

Uiteraard gaat het erom wie alles gaat betalen, de VvE of jij. Vervangen van een RGA bij een appartementencomplex kan lastig zijn en is vaak niet mogelijk zonder breekwerk bij andere appartementen.

Aanbrengen van een liner is mogelijk, maar of het kan is afhankelijk van nieuwe ketel en totale hoogte van de RGA. Zou in geval van een liner wel kiezen voor iets dat reversibel is. Anders heb je over 12-15 jaar een groter probleem.

A'dam PVOutput

Pagina: 1