Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 19:12
De PC van mijn zoon vertoonde de laatste tijd steeds meer kuren bij het booten. Steeds vaker bleef de PC hangen op het 'boot scherm met de tekst 'Please press DEL or F2 to enter EUFI BIOS setting'. Als hij dan op een toets drukte, gebeurde er niks. Een paar keer resetten en dan starten de PC wel weer gewoon op en boote hij naar Windows 11.

Ik ben de PC nu aan het onderzoeken en ondertussen blijft de PC altijd hangen op het boot scherm. Alleen als ik op DEL of F2 druk binnen de 3 seconden, dan kom ik in het BIOS menu en kan ik settings aanpassen. In het bootmenu staat de M2 drive met windows bootmanager als enigste boot optie, hij herkend deze drive dus wel. Als ik een bootable USB drive in het system steek, dan herkent hij deze drive ook als een bootable drive en kan ik ook deze selecteren als primaire bootdrive. Maar als ik dan de PC opnieuw opstart dan kom ik toch weer gewoon op het bootscherm en gebeurt er verder niets meer. PC blijft unresponsive, nadat hij 3 seconden op dit bootscherm staat. Druk ik eerder op DEL of F2 kom ik netjes weer in het BIOS en zie ik keurig de beschikbare bootdrives maar door booten, ho maar.

Ik heb ondertussen de BIOS geflashed naar de laatste versie maar resultaat blijft hetzelfde.

Mijn volgende aanname is dat het moederbord toch op de een of andere manier kapot is en vervangen moet worden maar zie ik iets stoms over het hoofd?

Moederboard: ASUS A520M-K bios versie 3610
Processor: Ryzen 5 - 3600
Geheugen: 2x 8 Corsair 2133 Mhz
NVME: Kingston SNV2S1000G

[ Voor 0% gewijzigd door mhaket op 21-10-2024 21:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
CMOS batterij vervangen?

Wat zijn de overige onderdelen (videokaart, voeding) want met de genoemde onderdelen krijg je sws geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:16
mhaket schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:59:
Mijn volgende aanname is dat het moederbord toch op de een of andere manier kapot is en vervangen moet worden maar zie ik iets stoms over het hoofd?
Wat ik dan eerst nog zou gaan proberen:
Volledige CMOS reset, jumper reset, batterij en voeding eruit.
Alle extra apparaten die er aan hangen afkoppelen?
Opstarten zonder of met een ander toetsenbord?
SSD eruit en kijken of je gewoon kan starten van USB (WinPE/Windows Installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 12:51
Mijn eerste vermoeden zou gaan naar die Kingston SSD.
Ik heb zelf ook een Kingston NV2 SSD gehad (als data disk) en daarmee had ik vergelijkbare issues.
Windows starte regelmatig niet op, bleef hangen tijdens het laden van het OS. In de logboeken kwamen foutmeldingen naar boven over een NVME slot.

Op internet las ik meerdere verhalen dat deze SSD nog wel eens problemen schijnt geven als die te vol. Hoe vol verschilt blijkbaar. Na het formateren van de SSD waren de problemen bij mij in ieder geval opgelost. Ik heb alleen de SSD daarna vervangen omdat dit probleem niet nogmaals wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Squatto schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:38:
Mijn eerste vermoeden zou gaan naar die Kingston SSD.
Ik heb zelf ook een Kingston NV2 SSD gehad (als data disk) en daarmee had ik vergelijkbare issues.
Windows starte regelmatig niet op, bleef hangen tijdens het laden van het OS. In de logboeken kwamen foutmeldingen naar boven over een NVME slot.
Dat vermoeden had ik ook vandaar dat ik ook geprobeert heb te booten vanaf een USB stick. Hierbij treed precies hetzelfde probleem op dus dat geeft in mijn ogen aan dat er nog een ander probleem moet zijn. Je ziet het systeem ook niet windows boot beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
Is er een link tussen de CMOS batterij en het niet doorstarten van een moederbord? Ik dacht dat de CMOS batterij er alleen was om de tijd vast te houden en BIOS settings als het systeem los van spanning is. Al hoewel dat laatste ook in flash geheugen kan natuurlijk.
Wat zijn de overige onderdelen (videokaart, voeding) want met de genoemde onderdelen krijg je sws geen beeld.
Voor de volledigheid:
Case: Aerocool Wave
Mobo: Asus Prime A520M-K
CPU: AMD Ryzen 5 3600
CPU Cooler: Arctic Freezer 7 X CO
GPU: Asus Dual Radeon RX 6600 XT OC Edition 8GB
PSU: Xilence XP550R11 80+Bronze Performance A+ III
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB (2x8GB) 3200mhz
Storage: Kingston NV2 m.2 SSD 1TB
Verbatim Vi550 S3 SSD 1TB

Tot een paar weken geleden heeft dit systeem prima gefuntioneerd. Geen veranderingen doorgevoerd behalve SW aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
Oke, stap verder. Na de CMOS batterij vervangen te hebben, starten de PC wel weer gewoon op. Bij uitvoerig checken van alle disken, bleek dat a) de boot schijf heel vol zat en b) dat de verbatim SSD zich wel heel vreemd gedroeg. Melde dat hij vol zat maar windirstat zag maar 98Gb aan data. Bij het formateren van de SSD kreeg ik foutmeldingen als 'device detached' dus de conclusie maar getrokken dat deze SSD helaas overleden is.
Na de SSD verwijderd te hebben, start de PC weer gewoon op zonder problemen. Tenminste voor nu.
Pagina: 1