Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 15:29
ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een probleem met mijn PC.
kortweg: ik start de computer op, de lampjes van het moederbord en videokaart gaan branden. de fans draaien, maar de monitor gaat meteen in slaapstand en de PC lijkt niet te booten. ik hoor geen piepjes.
Als eerste de monitor getest. deze doet het gewoon.
Ik heb de bios batterij losgehaald voor een bios reset om te proberen via de ingebouwde videokaart wel beeld te krijgen. ook dat geeft geen beeld.

Ik heb dit probleem wel vaker gehad in het verleden. echter was het dan meestal een kwestie van de stroom er af, kwartiertje wachten en dan deed hij het wel weer. dat is nu niet het geval.

Iemand een idee welke component er vermoedelijk defect is? Kan het iets simpels zijn als een lege bios batterij? het moederbord of het geheugen?

Ik heb een Asus X570 PRO moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Waaruit bestaat de rest van je pc? Heeft je processor überhaupt ingebouwde video (dus een Ryzen G processor)?

Hoe heb je de cmos gereset? Batterij eruit, netspanning eraf, paar minuten wachten?

Heeft je moederbord indicatie LED’s en zo ja waar blijft hij op hangen, bijv. DRAM, CPU etc.?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Ik raad je aan om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door te lezen en de stappen daar te volgen.

Deze helpen je in de meeste gevallen al de juiste richting.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iceman77
Ik ben inmiddels verder. Ik wist niet dat mn pc qleds had om je te waarschuwen. Ik zie het lampje bij dram branden, dus neem aan die het is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QAfU0CcKzaJIB4bGKUOLXPTC5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqqOLKIsO5T7NK3gU19Jx8ro.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu de volgende stap?
Geheugen verwijderen en in de 2 overige slots zetten en dan kijken wat er gebeurd?

Kun je bij ryzen 7 3800x ook 1 slot gebruiken om ze individueel te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Begin bij het geheugen verwijderen en terug te plaatsen in de zelfde slots. Zorg als je ze terug plaatst ze echt goed geheel in de slots zitten, de clips moeten vanzelf dicht klikken. Waarschijnlijk lost dit het probleem op als ik zo je verhaal lees.

Mocht dit niet werken probeer dan nog een keer en werkt dat niet, probeer dan idd 1 stick in dit slot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73vzo33pi0s3V9ET9X3aWjIQUdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9mQjjKNQcMGqYceov08D1pY.png?f=fotoalbum_large

Nu ik de foto beter bekijk is de stick, die ik met de peil aanwijs, de boosdoener. De clip van die stick zit niet goed dicht wat een indicatie is van niet volledig in het slot ingevoerde stick.

Werkt dit slot met beiden niet dan gebruik je het slot het dichts bij de cpu om te testen. Mocht je op dit punt komen laat het hier even de uitkomsten weten voor verder advies.

Ik verwacht dat het opnieuw plaatsen van het geheugen in dezelfde slots het probleem oplost.

[ Voor 9% gewijzigd door teun-v op 22-10-2024 18:19 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iceman77
beste Teun,
Hartelijk dank. dat ik zoiets stoms over het hoofd heb kunnen zien. Ik had nota bene het geheugen er al even kort uitgehaald, maar dus blijkbaar voor de 2e keer er alsnog niet goed ingezet. De PC draait weer.
ik zat me al helemaal te verlekkeren op een nieuwe PC, maar gelukkig/jammer genoeg is dat niet nodig.

(is altijd dubbel he, de financien van een nieuwe pc of het plezier om je te verlekkeren op een nieuwe PC ;-) )

[ Voor 16% gewijzigd door Iceman77 op 22-10-2024 19:21 ]

Pagina: 1