Nieuwe router aanschaffen (advies)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Registratie: Juni 2020
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe router. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor computers, tv's, telefoons, tablets (draadloze apparaten voornamelijk op WiFi). Maar belangrijker nog is dat ik camera's wil plaatsen en deze ook op het netwerk aansluiten (allemaal via kabel, poe).

Nu zoek ik dus niet iets fancy, maar ik dacht voordat ik het aanschaf vraag ik het hier nog even.

Ik ben uitgekomen op BBG van Tweakers en hieruit is het volgende:
- TP-Link Archer AXE75
- TP-Link Archer AX72 (Pro) --> pro is op dit moment goedkoper, weet niet of er een verschil in zit.
- TP-Link Archer AX55

Ik hoef geen 6Ghz frequentie. Er wordt niet gegamed thuis. Enkel het bereik, veiligheid en stabiliteit is belangrijk.

PRE: wil ik een router die klaar is om in de toekomst de camera's te scheiden op het netwerk, zodat deze nog veiliger staan. Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is, maar als het zo is, heb ik liefst dat de router wel er klaar voor is.

MUST: ik wil wel een gast-netwerk, zodat visite op het gast-netwerk komt. Alle bovenstaande modellen ondersteunen een gast-netwerk.

Mijn budget is eigenlijk max 100 euro, maar ik ben bereid om tot 120 euro te gaan. Dus eigenlijk valt de AXE75 af, maar als er echt een specifieke reden ervoor is, kan ik het wel overwegen. Anders nog even wachten tot een aanbieding komt, want ik heb geen haast.

Ik heb allemaal tp-link modellen gekozen, omdat ik nog tp-link X50 ap's wil aanschaffen. Deze wil ik niet als router gebruiken, omdat deze weinig lan-poorten heeft. Anders moet ik nog apart een switch ofsow kopen. Weet ook niet zeker of dit een router wordt?

Ik sta open voor alternatieven. Liefst geen netgear. Liefst tp-link of Asus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42

lier

MikroTik nerd

Alle eisen en wensen op een rij:
  • wifi
  • PoE (of toch niet?) voor de camera's
  • bereik
  • veiligheid
  • stabiliteit
  • VLAN (pre)
  • gastennetwerk
  • budget 100 (max 120) euro
  • TP-Link
  • Asus als alternatief
Wedervragen:
Zou je de volgende onderdelen eens meetbaar kunnen maken: bereik/veiligheid/stabiliteit?
Kan je aangeven wat er nu is?
Kan je aangeven welke snelheid gehaald draadloos gehaald moet kunnen worden?
Wat is de minimale WAN-LAN throughput?
Hoe belangrijk is VLAN ondersteuning? -> Deze zou wel eens heel bepalend kunnen zijn voor de keuze die je maakt.
Hoe kwam je op de oorspronkelijke lijst uit?
Welke eisen zijn harde eisen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
lier schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:23:
Alle eisen en wensen op een rij:
  • wifi
  • PoE (of toch niet?) voor de camera's
  • bereik
  • veiligheid
  • stabiliteit
  • VLAN (pre)
  • gastennetwerk
  • budget 100 (max 120) euro
  • TP-Link
  • Asus als alternatief
Wedervragen:
Zou je de volgende onderdelen eens meetbaar kunnen maken: bereik/veiligheid/stabiliteit?
Kan je aangeven wat er nu is?
Kan je aangeven welke snelheid gehaald draadloos gehaald moet kunnen worden?
Wat is de minimale WAN-LAN throughput?
Hoe belangrijk is VLAN ondersteuning? -> Deze zou wel eens heel bepalend kunnen zijn voor de keuze die je maakt.
Hoe kwam je op de oorspronkelijke lijst uit?
Welke eisen zijn harde eisen?
Er is nu niks. Geen router, daarom zoek ik er een.
De PoE voor de camera's gaan niet direct op de router, maar naar een NVR. De NVR heeft wel PoE aansluitingen.

Ik kwam op deze 3 modellen door de Best Buy Guide van Tweakers. De axe75 en ax55 staan daarin. De ax72 pro zag ik toevallig op de tp-link website en nu in de aanbieding bij bol voor 100 euro.

Hoe belangrijk VLAN is, weet ik niet. Ik zal het niet direct instellen, maar ik wil het op den duur wel instellen. De camera's zijn eigenlijk het belangrijkste voor mij, die moeten echt 24/7 aan staan (duh), maar ik wil dat die niet gehackt worden, dus ik dacht laat ik ze scheiden van mijn 'normale' netwerk. Misschien is het een optie om 2 routers te nemen?

Bereik is uiteraard belangrijk, maar zoals ik al zei zal ik het uitbreiden met ap's. Dus ja, ik wil een goed bereik, maar ik ga uiteindelijk dat toch versterken met ap's.

Ik weet niet wat WAN-LAN throuhgput is. Ik weet ook niet wat voor snelheden 'normaal' zijn voor WiFi. Belangrijkste is dat er veel apparaten tegelijk verbinding kunnen maken op het netwerk en ik een goede snelheid heb. Ik wil niet wachten op een pagina dat laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42

lier

MikroTik nerd

Hoe belangrijk VLAN is, weet ik niet. Ik zal het niet direct instellen, maar ik wil het op den duur wel instellen.
Dan moet het erop zitten en helaas...veel huis-tuin-en-keuken devices ondersteunen het niet. Je zou kunnen kijken of de TP-Links het via OpenWRT ondersteunt. Of de Asus pakken, al dan niet voorzien van Merlin firmware.

Helaas had je nog niet geantwoord op beveiliging. Wie gaat de router installeren? En onderhouden? En wat doe je als er geen updates meer worden uitgebracht? Hoe lang wil je met de router doen?

Er is internet? Hoe ziet het hele netwerk eruit? Waar ga je op aansluiten? Welke apparatuur is er?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkaktas
  • Niet online
Ik ga het zelf installeren. Ik hoop dat als het eenmaal geïnstalleerd is, dat ik er geen omkijken meer naar heb.
Mbt updates hoop ik toch dat de fabrikant dat doet. Daarom zoek ik ook liefst een nieuwe model (hoeft niet het nieuwste te zijn). Als er geen updates meer zijn, dan is dat best simpel, een nieuwe router kopen :D

Ik hoop er levenslang mee te doen, maar realistischer gezien denk ik minimaal 5 jaar. Idealiter 10 jaar, maar misschien is dat vergezocht.

Er is nog niks, dus ook geen netwerk, maar die zal er wel komen. Er zullen tablets, telefoons, laptops, tv's en 8-10 camera's aangesloten worden.

Eerst wil ik een router aanschaffen en alles aanaluiten. Daarna zal ik ap's aansluiten waar nodig. Hoogstwaarschijnlijk zal dit mesh zijn, maar misschien dat het bekabeld wordt.