Wat opmerkingen over Ubuntu's update "beleid"

Pagina: 1
Acties:
  • 1.188 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Heb een vriendin en die heb ik aan de Ubuntu geholpen, maar onverdeeld succes is het niet. Zelf 1x per 2 weken het update-icoon van Ubuntu constateren, laat staan de updates uitvoeren, nee allemaal te moeilijk.
Dus ja, zitten denken, en voor zo iemand is Windows met zijn "ik zal koste wat kost die updates doorvoeren en desnoods voorstellen te herstarten" meer geschikt, hate to admit it.
Waarom heeft Ubuntu dat niet als optie, want van mij hoeft dat niet , maar als optie mag hetwel (dus ipv eens in de 2 weken controleren, de update automatisch doorvoeren (dat hebben ze enkel bij security updates)).
Hoe zit dat met mede-vriendelijke Linux als Mint en Pop!_OS, hebben die die optie wel? Fedora, hoe zit het daarmee...

Verder nog een kritsch punt voor Ubuntu, als je op 18.04 LTS zit, en je wilt naar 24.04 gaan, is bij mijn weten de enige optie, om een USB stick met 24.04 te maken. Prima voor de poweruser zoals ik. Maar ook hier weer de weinigkunner, wil een optie keurig in de GUI " wil je upgraden naar 24.04?" , waarna die enkel paar keer op next hoeft te drukken. Dat je wel eerst naar 20.04 LTS kan, en dan naar 22.04 LTS is niks om eerlijk te zijn.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

Cyphax

Moderator LNX
Fedora doet denk ik hetzelfde; wel notificeren maar niet automatisch installeren. Ik denk ook dat dat bij de meesten niet zo heel anders zal zijn.

Is dit iets om te proberen? https://linuxopsys.com/ubuntu-automatic-updates

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In Fedora's KDE Plasma Spin is het optioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2zXRAZ1H1bmdAm1exdiSiA7wzM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ya8T0EuqdIHrzWOvVIAljqci.png?f=user_large

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Linux Mint geeft uiteindelijk popups als er genoeg updates zijn. Maar je moet het alsnog met de hand doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 23:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In Linux Mint is er in de "Update Manager" een tabblad "Automation", waar je dat zo te zien kunt instellen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens naar het package 'unattended-upgrades'. Deze plaatst o.a. een config bestand in /etc/apt/apt.conf.d waar je in kan stellen wat het op de achtergrond moet doen en wanneer. Zo staat het standaard ingesteld om alleen security-updates te behandelen, maar zelfs dan nog niet installeren.

De configuratie is vanzelfsprekend, de comments erin leggen uit wat elke optie doet. Een van de opties is om bij het afsluiten de updates te installeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sjah schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:32:
Heb een vriendin en die heb ik aan de Ubuntu geholpen, maar onverdeeld succes is het niet. Zelf 1x per 2 weken het update-icoon van Ubuntu constateren, laat staan de updates uitvoeren, nee allemaal te moeilijk.
Het is niet alleen maar moeilijk maar ook eng. Als het mis krijgt ze het waarschijnlijk niet zelf opgelost en heeft ze hulp nodig. Daar houden mensen niet van. Dus stellen ze het uit tot een gunstig moment dat nooit komt.
IMHO is angst voor afhankelijkheid en het onbekend een grote drijfveer in de IT die niet genoeg aandacht krijgt. De grote complexiteit van IT maakt het nog erger.
Dus ja, zitten denken, en voor zo iemand is Windows met zijn "ik zal koste wat kost die updates doorvoeren en desnoods voorstellen te herstarten" meer geschikt, hate to admit it.

Waarom heeft Ubuntu dat niet als optie, want van mij hoeft dat niet , maar als optie mag hetwel
Ubuntu doet dat ook, maar alleen voor security updates. Zo minimaliseren ze het risico dat een upgrade mislukt. (Dit kun je vinden op het tablad Updates van Software & Updates).
h punt voor Ubuntu, als je op 18.04 LTS zit, en je wilt naar 24.04 gaan, is bij mijn weten de enige optie, om een USB stick met 24.04 te maken. Prima voor de poweruser zoals ik. Maar ook hier weer de weinigkunner, wil een optie keurig in de GUI " wil je upgraden naar 24.04?" , waarna die enkel paar keer op next hoeft te drukken. Dat je wel eerst naar 20.04 LTS kan, en dan naar 22.04 LTS is niks om eerlijk te zijn.
Ook mee eens maar ik denk dat hier dezelfde afweging is gemaakt. Ze willen fouten voorkomen, vooral voor eenvoudige gebruikers. Daarom willen ze zo min mogelijk variatie hebben en overal precies hetzelfde doen. Hoe meer verschillende manieren zijn om te upgrade hoe moeilijker het is om te testen. Slechts een handvol mensen zal ooit de upgrade van 18.04 naar 22.04 doen dus die route wordt veel minder getest.
Door iedereen te dwingen om hetzelfde upgradepad te volgen kunnen ze die ene route goed testen.

Powerusers die redden zich wel dus wordt alles geoptimaliseerd voor n00bs. Powerusers zijn (bijna per definitie) een kleine minderheid, daar wordt minder rekening mee gehouden, zeker op dit vlak. (Je kan je bijna afvragen of echte poweruser ooit zo ver achterlopen ;) )

Ik vind het dus heel begrijpelijk dat ze alle tussen liggende stappen nemen (nouja, in ieder geval de LTSen). Het zou wel mooier zijn dat er een knop is om dat hele proces te automatiseren. Begin maar gewoon met upgraden en stop pas als je bij de huidige LTS bent aangekomen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 02:38
Sjah schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:32:
Hier benoem je precies datgene waarom ik er niet aan durf te beginnen om desktop Linux aan willekeurige kennissen van mij aan te bevelen.

Waarom heb je je vriendin eigenlijk op Ubuntu laten overstappen?

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-10-2024 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uruk-Hai schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 05:20:
[...]

Hier benoem je precies datgene waarom ik er niet aan durf te beginnen om desktop Linux aan willekeurige kennissen van mij aan te bevelen.
Omdat drukken op een knop voor 'update' te moeilijk is, durf je maar niet te beginnen aan Linux bij kennissen? Is het voor hen ook te moeilijk om de TV aan te zetten, de auto te starten, warm water pakken om te douchen, etc? Vind het wel echt de meest idiote reden om maar iets niet te doen.

Owjee, een vreemd knopje, dat is echt veel te moeilijk hoor!!11 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 21:55
[...]

Dit was exact mijn vraag. Waarom moet iemand op Ubuntu van jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]
Precies dit.

@Sjah wat is er mis met toegeven dat Windows gewoon vele malen beter is voor de doorsnee gebruiker dan Linux?

Zelfs als ervaren sysadmin en software developer is het mij nooit gelukt om over te stappen naar Linux, ondanks dat ik het door de jaren heel wat keren heb geprobeerd. Vrijwel alle distro's hebben een brakke desktopomgeving die om de haverklap ineens niet meer werkt, en hoewel ik dat prima kan troubleshooten kan iemand met minder Linuxervaring dat niet, en heb ik daar ook de tijd niet voor (en geen zin in).

Als je dan persé iets dat op Unix gebaseerd is wil uitrollen bij mensen die het verschil niet snappen dan zou ik je MacOS aanraden. Een M1 Mac Mini kost geen drol en is zo retesnel dat menig Windows-apparaat van 4 jaar nieuwer er niet aan kan tippen, de gebruikerservaring is top (i.t.t. Gnome, KDE, XFCE, etc) en dingen als updates gebeuren gewoon automatisch.

Dat je het zelf de tijd waard vindt voor eigen gebruik is helemaal prima, dat moeten we alleen maar aanmoedigen in de hoop dat Windows ooit niet meer #1 gaat zijn, maar anderen oversluiten is gewoon onwenselijk op het moment. De tijd dat zelfs de betere distro's zo goed gaan werken als Windows, laat staan MacOS, is er nog lang niet. Het is allemaal beter dan 10-15 jaar geleden, maar het is écht nog niet klaar voor normaal consumentengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Omdat drukken op een knop voor 'update' te moeilijk is, durf je maar niet te beginnen aan Linux bij kennissen? Is het voor hen ook te moeilijk om de TV aan te zetten, de auto te starten, warm water pakken om te douchen, etc? Vind het wel echt de meest idiote reden om maar iets niet te doen.

Heel eerlijk, Linux desktop is totaal ongeschikt voor reguliere pc gebruikers die niet zelf in staat zijn dingen te fixen. Dus ja, het wijkt teveel af, software waar de hele wereld over praat kan jij vaak gewoon niet draaien, en problemen kan je ook in je grotere kennissen kring niet mee terecht. Of diegene die het geïnstalleerd heeft moet als helpdesk blijven fungeren tot in lengte van dagen en jaren en daarmee kom ik weer aan bij jouw eerste zin. Ik snap dat moeten nooit zo goed.

Nu ik erover nadenk vind ik het nogal een aanmatigende reactie van je, met je "meest idiote reden" @Hero of Time. De meeste mensen, jij niet natuurlijk, zijn afhankelijk van makkelijk te vinden informatie op een eenvoudig te bedienen pc. Linux op je pc brengt alleen maar extra complexiteit en vraagstukken met zich mee voor veel gebruikers.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 29-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Oon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:49:
[...]
Het is allemaal beter dan 10-15 jaar geleden, maar het is écht nog niet klaar voor normaal consumentengebruik.
Echter ook Windows is verder verbeterd in die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Heel eerlijk, Linux desktop is totaal ongeschikt voor reguliere pc gebruikers die niet zelf in staat zijn dingen te fixen.
Waarom dan? Ik ben het niet eens gebaseerd op de reguliere gebruikers om mij heen. Die doen weinig meer dan een browser openen. Elke fatsoenlijke Linuxdistro heeft een rijk gevulde "store" en updates en dergelijke. Welke dingen moet iedereen allemaal nog fixen heden ten dage? Is niet de ervaring die ik heb.
Dus ja, het wijkt teveel af, software waar de hele wereld over praat kan jij vaak gewoon niet draaien
Het zal best weleens voorkomen dat iemand een applicatie wil draaien die alleen voor Windows beschikbaar is en dus niet kan draaien, en dat kan voor sommigen een reden zijn om aan Windows vast te zitten, als het niet uit vrije wil is. :P
Maar dat is niet wat ik veel mensen zie doen. Die openen weinig meer dan een webbrowser voor bijna alles wat ze doen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke software er nou niet is die de gemiddelde Windowsgebruiker nodig heeft. (Uitzonderingen daargelaten. En dan laat ik de mogelijkheid om met Wine en bijvoorbeeld Bottles best wel de kans te lopen dat het onmisbare Windowsprogramma goed kan draaien nog achterwege.)
en problemen kan je ook in je grotere kennissen kring niet mee terecht. Of diegene die het geïnstalleerd heeft moet als helpdesk blijven fungeren tot in lengte van dagen en jaren en daarmee kom ik weer aan bij jouw eerste zin.
Dat is ook wel een valide punt, maar je moet toegeven dat de houding van "Linux is voor normale mensen ongeschikt" niet erg bijdraagt. Als je iedereen bang gaat maken voor Linux leert ook niemand het kennen, bij wijze van spreken. En ik denk dat het onterecht is, dus. :)

Hoewel er altijd haken en ogen aan zijn, en je te maken kunt krijgen met bugs en dingen niet altijd zo werken als je zou willen, is Linux imho prima geschikt voor vrijwel iedereen, tegenwoordig zelfs voor een groot deel van de gamers (dat zou ik een paar jaar geleden nooit hebben kunnen typen :+). Ook Windows heeft problemen, anders bestond de eerdergenoemde kenniskring die met al je Windowsproblemen kan helpen toch ook niet. Perfectie is ook teveel gevraagd, van elk OS. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 29-10-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
@Cyphax Bijdraagt aan *wat, waarom *moeten mensen op Linux gaan werken persé en van Windows af?

En wb alleen browser openen, dat is toch niet wat alle doorsnee gebruikers doen? Wat een generalisatie.

[ Voor 35% gewijzigd door pennywiser op 29-10-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik herhaal de vraag van iemand anders dan maar even.
Oon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

@Sjah wat is er mis met toegeven dat Windows gewoon vele malen beter is voor de doorsnee gebruiker dan Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:31:
Ik herhaal de vraag van iemand anders dan maar even.

[...]
Maar is het zo? Sinds ik mijn familie op Linux geholpen heb, heb ik 10x minder vragen en klachten en opruimwerkzaamheden. Af en toe krijg ik wel vragen over hoe iets werkend te krijgen als ze van een Windows-gebruiker een programma gekregen hebben maar meestal is daar gewoon wat op te vinden. Ik hoor geen klachten van ze.

En aangezien ik, z.g.a. hun systeembeheerder ben, ben ik blij dat ik volledig van Windows af ben. Ik zou het ook niet meer doen, ik hoef geen Windows meer in mijn leven. :w

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:29:
@Cyphax Bijdraagt aan *wat, waarom *moeten mensen op Linux gaan werken persé en van Windows af?
Andersom dan, wat is de reden om maar bij Windows te blijven? Waarom *moet* dit zo nodig gebruikt blijven worden, terwijl het aantoonbaar problematisch is voor security en vatbaarheid van troep.
En wb alleen browser openen, dat is toch niet wat alle doorsnee gebruikers doen? Wat een generalisatie.
Nee, doorsnee gebruikers openen apps en die bestaan alleen maar op telefoons en tablets. Hoe ga je daar Windows op draaien dan?

Echt, 99% van de zut die men doet, FB, Insta, Tiktok, YT, allemaal via browser te doen. En de 'apps' die worden aangeboden zijn niets meer dan wrappers om een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:29:
Ik heb nergens gesteld dat mensen van Windows af moeten, ik ben het alleen niet eens met het idee dat Linux niet geschikt zou zijn voor de gemiddelde gebruiker en dat zij wel iets moeten (Windows gebruiken), en daar geef ik argumenten voor.
Ik denk dat dat wel degelijk de belangrijkste applicatie is voor doorsnee gebruikers. Ik had al gevraagd wat al die applicaties dan zijn waar iedereen over praat die niet onder Linux beschikbaar zijn, maar bij deze nogmaals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Eerder in dit draadje heeft CAPSLOCK2000 perfect aangegeven wat, psychologisch gezien, bij een hoop mensen het hele probleem is met wat jij "simpel" noemt. Ik vraag me nu heel hard af of je dat stuk wel gelezen hebt.

Verder getuigt je hele reactie van geen greintje respect voor andere mensen en een heel beroerd inlevingsvermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-10-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:39:
[...]
Andersom dan, wat is de reden om maar bij Windows te blijven? Waarom *moet* dit zo nodig gebruikt blijven worden, terwijl het aantoonbaar problematisch is voor security en vatbaarheid van troep.
[...]
Moet ik dit echt doen? Vooruit dan maar:

De zwakste schakel is de gebruiker, niet de computer. Dus niet de hardware, niet de software en dus ook niet het OS.

Hoewel, dat is niet 100% waar, want voor sommige computers heb je persé een geïnstalleerde Windows nodig om de BIOS en de firmware van bijvoorbeeld je SSD te kunnen updaten. Dat kan helaas nog altijd niet alleen met een stickje en alleen het BIOS. Dat verschilt per merk.

De meeste mensen zijn geen power users. Ik ken er in mijn eigen kennissenkring afgezien van mezelf maar eentje. Voor de goede orde: hij is biologie docent, maar met zijn slimheid had hij van alles kunnen worden. Hij kent desktop Linux, hij weet bijvoorbeeld van GRUB, daar heeft hij uitgebreid mee gestoeid, maar hij gruwt van de enorme versplintering in "Linux land" en daarom blijft hij (voorlopig) liever bij Windows.

Dan mijn vader. Die is 77 jaar en houdt nog regelmatig het nieuws bij. Daardoor weet hij bijvoorbeeld dat Windows "mank" kan gaan door een update die verkeerd uitpakt. Dat risico heb je ook met Linux. Hij heeft allerlei kopzorgen die typerend zijn voor iemand van zijn leeftijd en ik ga het hem niet aan doen om hem deze website helemaal te laten doorlezen. Het ontbreekt hem echt niet aan technisch inzicht, handigheid of tijd, maar toch... hij heeft wel wat beters te doen, kom op zeg.

Dan mijn zus. Standaardgebruiker. Gaat hoe dan ook niet begrijpen waarom ze iets anders dan Windows zou gebruiken, want dat voldoet al voor alles dat ze met haar laptop wil doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 29-10-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Uruk-Hai schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Eerder in dit draadje heeft CAPSLOCK2000 perfect aangegeven wat, psychologisch gezien, bij een hoop mensen het hele probleem is met wat jij "simpel" noemt. Ik vraag me nu heel hard af of je dat stuk wel gelezen hebt.

Verder getuigt je hele reactie van geen greintje respect voor andere mensen en een heel beroerd inlevingsvermogen.
Laat maar, moderators springen bovenop je als iemand eens wat intikt wat ze niet bevalt, deleten zo alles, maar moet je kijken hoe ze zelf reageren. Neem me niet kwalijk, maar onvolwassen noem ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
pennywiser schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 00:18:
Laat maar, moderators springen bovenop je als iemand eens wat intikt wat ze niet bevalt, deleten zo alles, maar moet je kijken hoe ze zelf reageren. Neem me niet kwalijk, maar onvolwassen noem ik het.
Ik hoop van harte dat je ongelijk gaat krijgen wat dit specifieke draadje betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-10-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Er werd mij gevraagd>> wat is er mis met dat Win beter zou zijn dan Linux>> tja ik vind dat erg meevallen, Linux is voor velen prima tegenwoordig, ben het ook eens dat browser het belangrijkste is, en dat is goed geregeld sinds we van de IE6 tijd weg zijn. Daarnaast zijn er dingen als WhatDesk, dus dat kan ook wel in Linux (lees whatsapp).

Waarom ik die vriendin op Ubuntu overzette? Omdat ik haar een 2014 laptop gaf, waarop Win en Ubuntu dualboot is, met als 1e bootende Linux. Heb dat toen niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zie zelf nog steeds geen reden om Linux in mijn kennissenkring te promoten.

[hier stonden allemaal argumenten - ik heb ze bij nader inzien allemaal verwijderd]

Over een jaar of tien zal ik dat standpunt nog eens gaan heroverwegen (als ik dan nog leef), maar nu vind ik het echt nog te vroeg.

Wat het browsen betreft: vergeet hierbij vooral de smartphones en tablets niet! Daar is "Linux" al doorgebroken (Android).

Computers worden steeds meer alleen nog maar gebruikt voor het volgende:
- Gamen.
- Van alles en nog wat ontwerpen.
- Archiveren / backuppen (denk aan privé foto's, video's, muziek en documenten).
- Printen.
- Scannen.
Ik weet het, dat kan ook allemaal prima met Linux, maar *helaas* lukt dit alles ook prima met Windows.

Security en stabiliteit zijn van oudsher inderdaad een dingetje met Windows, maar als je als een complete n00b met Linux omgaat heb je binnen de kortste keren ook een mank OS en een flink gat in je beveiliging, dus wat dat betreft zie ik ook al geen verschil voor de niet-power users.

Ik ken twee niet-power users die nog steeds Windows 7 en 8 gebruiken, ook voor zaken als internetbankieren. Ik kan roepen wat ik wil over Linux en veiligheid, maar zolang zij er financieel geen schade van ondervonden hebben stappen ze echt niet over. Bovendien is één van hen ook nog eens in andere opzichten zo zelfdestructief als de pest...

Mijn beste vriend heeft zijn MacOS al jaren niet meer van updates voorzien, "want het werkt zo toch ook..." Hij is ook nog nooit slachtoffer geworden van criminaliteit...

Zolang mensen niet eerst flink op hun bek gaan verandert er niets.

Best wel iets om somber van te worden, maar zo werkt het nu eenmaal.

Ondertussen kun je als liefhebber van Linux op de desktop maar een handvol dingen doen:
1. Jezelf blijven ontwikkelen.
2. Heel veel geduld hebben.
3. Altijd zo vriendelijk mogelijk proberen te blijven.
4. Hulp aanbieden waar dat maar kan.

Dat doe je volgens mij het beste door je aan te sluiten bij de vrijwilligers die aan Linux werken.

Ik heb me onlangs aangemeld bij het Linux Mint forum en daar al heel wat vragen afgevuurd. Van vrijwilligerswerk is het nog niet gekomen, maar ik heb waar mogelijk al wel donaties gedaan aan mensen van wie ik vind dat ze dat verdienen. Ik zal ook nog wel een tijdje door blijven gaan met doneren.

[ Voor 189% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-10-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:51
Unattended upgrades instellen, hoewel dat al eerder genoemd is.

Verder blijf ik me altijd verbazen dat mensen kennissen en familie op linux proberen te krijgen terwijl deze mensen ook al onvoldoende belangstelling hebben om Windows effectief te gebruiken. Dat gaat echt niet veranderen zodra ze linux hebben. Sterker nog; door gebrek aan ervaring zijn zij (en jij) slechter af waardoor ze eerder geneigd zijn weer bij je aan de bel te trekken.

[ Voor 77% gewijzigd door MainframeX op 07-11-2024 21:53 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Het is wel weer mooi geweest. De vraag is wel beantwoord en de zinloze discussies over Windows vs Linux voegen niks toe. Voor Windows-zaken en familieleden is er verder Windows clients

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2024 22:02 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.