Magische Videokaart probleem [ASUS ROG RTX 3090 OC]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-02 14:48
Hallo iedereen!

Ik heb onlangs een tweedehandse ASUS ROG RTX 3090 OC gekocht. De verkoper beweerde geen problemen te hebben gehad met de kaart en is overgestapt naar een RTX 4090.

Maar bij mij ervaar ik de volgende problemen:

DisplayPort werkt alleen na CMOS-reset: De DisplayPort-uitgangen geven geen beeld, tenzij ik een CMOS-reset uitvoer. Echter, zodra ik de computer afsluit of de stroom eraf haal, moet ik opnieuw de CMOS-reset doen.

Geen signaal meer (ook niet via HDMI): Sinds kort werkt zelfs de workaround met CMOS-reset niet meer, en krijg ik geen beeld via zowel de DisplayPort als HDMI.

Het vreemde is dat de kaart/poorten soms, na enkele dagen, plotseling weer werkt zonder duidelijke reden. Dit lijkt alsof er een kortsluiting is of iets anders vreemds.

De vorige eigenaar gebruikte een waterblok op de kaart en heeft voor de verkoop de originele luchtkoelers teruggeplaatst. Ik vraag me af of de koelers misschien te strak zijn aangedraaid, wat mogelijk problemen veroorzaakt.

De stappen die ik zelf al heb ondernomen is:
CMOS batterij vervangen, Fast boot uitzetten ook na AC loss, de videokaart getest met een riser en de kaart in een andere pci-e slot gezet dat mocht helaas niks uit maken.

Mijn vraag was dus aan iedereen of iemand wist wat het probleem mogelijk kan zijn of misschien tips heeft?

Systeemdetails:

Moederbord: ROG Maximus XII Formula (LGA1200)
CPU: Intel Core i7 10700K
RAM: Dual-Channel DDR4 @ 1599MHz
PSU: ASUS ROG THOR 1200W Platinum II
Monitoren: VG278 (1920x1080@165Hz) en VG248 (1920x1080@144Hz)

[ Voor 12% gewijzigd door donnypwnz op 21-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Voeding: 1200W Gen 4 PSU
Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
Ik heb het al gewijzigd naar 1200W. Daarmee bedoelde ik gewoon de nieuwste generatie PSU, oftewel Generatie 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
donnypwnz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb het al gewijzigd naar 1200W. Daarmee bedoelde ik gewoon de nieuwste generatie PSU, oftewel Generatie 4.
En wat houdt dat in. Wat is het merk en type van de voeding?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
Uszka schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

En wat houdt dat in. Wat is het merk en type van de voeding?

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Hoewel de ATX 3.0 standaard al nieuwe aansluitingen introduceerde, zou ATX 4.0 verdere verbeteringen kunnen brengen op het gebied van modulaire aansluitingen en ondersteuning voor nieuwe hardwaretechnologieën.

Dus ik dacht van misschien komt het wel door me oude corsair kabels van 8 jaar geleden.

Me bios versie is op dit moment: 3001 (zie bijgevoegde plaatje).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OsOjc2HiS4vUuOGmGjJcwZAqwQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VpaJrI2UakXuxppaUUhdyZ69.png?f=user_large

Edit: De PSU is ASUS ROG THOR 1200W Platinum II

[ Voor 3% gewijzigd door donnypwnz op 21-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mogelijk heeft de GPU een nieuwe VGA BIOS nodig. Er zijn in het verleden wel wat compatibiliteitsissues geweest tussen Nvidia-kaarten en moederborden (al weet ik niet zeker of dat nou specifiek voor de 30- of 40-series was). Anyway op hier zijn er ondertussen best wel wat BIOS updates uitgekomen voor de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
spone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:11:
Mogelijk heeft de GPU een nieuwe VGA BIOS nodig. Er zijn in het verleden wel wat compatibiliteitsissues geweest tussen Nvidia-kaarten en moederborden (al weet ik niet zeker of dat nou specifiek voor de 30- of 40-series was). Anyway op hier zijn er ondertussen best wel wat BIOS updates uitgekomen voor de kaart.
Hé, dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga het meteen uitproberen, mits ik überhaupt nog output krijg natuurlijk. Ik ga alles weer loskoppelen en eraan sleutelen. Ik laat je weten of het is gelukt, ja of nee. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:35

br00ky

Moderator Harde Waren
donnypwnz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Dus ik dacht van misschien komt het wel door me oude corsair kabels van 8 jaar geleden.
Wat? Sorry, je omschrijft het soms erg onduidelijk. Ik kan hier weinig chocola van maken. Bedoel je dat je oude modulaire kabels hebt laten zitten en daarop een nieuwe voeding hebt aangesloten? Want zo interpreteer ik het. Dat is altijd een slecht idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
br00ky schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Wat? Sorry, je omschrijft het soms erg onduidelijk. Ik kan hier weinig chocola van maken. Bedoel je dat je oude modulaire kabels hebt laten zitten en daarop een nieuwe voeding hebt aangesloten? Want zo interpreteer ik het. Dat is altijd een slecht idee...
Nee ik wou er alleen mee zeggen dat ik een nieuwe psu heb gekocht om er zeker van te zijn dat het niet aan de oude lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
spone schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:11:
Ik denk dat de kaart gwn kapot is want hij geeft nu ookal geen display via hdmi, dus ik kan helaas niet de vga bios updaten :/

edit: ik ga morgen het op me oude mobo pluggen kijken of die het doet ermee, zodat ik iniedergeval mocht ik wel beeld krijgen de bios kunnen updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door donnypwnz op 21-10-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:55
Je hebt in je systeem gesleuteld, dus het kan ook iets anders zijn. Probeer het bijvoorbeeld ook eens met 1 geheugen module en misschien ook even je cpu herplaatsen. Je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
Ik heb het nu op een andere rig aangesloten precies hetzelfde probleem ik neem aan dat die outputs gwn dood zijn en niet de functionele aan het kaart. Nou ben ik helaas geen technician om dat te gaan solderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 22:45
Je zou de videokaart misschien kunnen laten repareren door medetweaker Dr_ChipTX.
v&a aangeboden: Videokaart reparatie Nvidia RTX20,30,40 SERIE en AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnypwnz
Dannyyy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:17:
Je zou de videokaart misschien kunnen laten repareren door medetweaker Dr_ChipTX.
v&a aangeboden: Videokaart reparatie Nvidia RTX20,30,40 SERIE en AMD
Je bent een held ik ga contact opnemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:55
Laat even weten hoe het afloopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donnypwnz
meljor schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:17:
Laat even weten hoe het afloopt!
Zal ik doen bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donnypwnz
Naar verwachting wordt er vandaag of morgen (komende dagen) naar gekeken. Ik houd jullie op de hoogte. Zodra ik hem terug heb, heel of niet heel, zal ik de post zeker even updaten met wat er precies is gebeurd!

Spannend... nog even afwachten dus! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donnypwnz
Ik wil graag een waarschuwing delen betreffende een aankoopervaring. Bij een recente transactie bleek de grafische kaart die ik had gekocht ernstig aangetast te zijn door corrosie. De verkoper, die eveneens actief is op dit forum, had aangegeven dat de kaart naar behoren zou moeten functioneren en dat hij er zelfs nieuwe koelpads op had aangebracht. Gezien de ernst van de corrosieschade is het echter aannemelijk dat deze zichtbaar was tijdens zijn voorbereidingen.

Het moet gezegd worden dat de verkoper mij, gedurende drie dagen (vervolgens stopte hij met reageren), heeft geholpen bij het zoeken naar oplossingen. Zijn verhaal is echter verwarrend, vooral toen hij suggereerde dat hij een koper had voor de kaart à €500, maar deze interesse pas uitsprak nadat de kaart niet meer functioneerde. Deze wending voelt ongepast, alsof de verantwoordelijkheid zonder meer bij mij werd gelegd.

Hoewel ik mijn kanttekeningen heb bij deze situatie, is dit bericht met name bedoeld als waarschuwing voor andere kopers, vooral voor diegenen die met een beperkt budget op zoek zijn naar kwalitatieve onderdelen.

Positief nieuws is dat Dr. Chip zijn hulp heeft aangeboden voor het herstellen van de schade aan de kaart. Hij heeft zich hierbij buitengewoon behulpzaam getoond, en ik ben hem zeer dankbaar. Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang en het herstelproces, maar de huidige staat van corrosie is zorgwekkend en kan potentieel lijden tot een niet functionerende kaart.

Fijne weekend iedereen! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik dit verhaal zo lees (corrosie=gevolg van water, en de verkoper die zich effectief heeft teruggetrokken, waterblock vervangen door luchtkoeler) klinkt het gewoon alsof je bent belazerd en je een kaart met schade als goed functionerend is verkocht.

Hopelijk kan Dr_ChipTX nog iets voor je betekenen, maar het is wel zuur, zeker op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnypwnz
spone schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:11:
Als ik dit verhaal zo lees (corrosie=gevolg van water, en de verkoper die zich effectief heeft teruggetrokken, waterblock vervangen door luchtkoeler) klinkt het gewoon alsof je bent belazerd en je een kaart met schade als goed functionerend is verkocht.

Hopelijk kan Dr_ChipTX nog iets voor je betekenen, maar het is wel zuur, zeker op Tweakers.
Jep zo kan je het opsommen indd.. Maja je kan er vrij weinig mee in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donnypwnz
Beste mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic werd geopend, en ik heb goed nieuws! Een moderator (of wie daarover gaat) mag dit topic afsluiten, maar ik wilde toch nog even een update geven.

Allereerst wil ik melden dat de verkoper, van wie ik de kaart heb gekocht, de reparatiekosten volledig heeft vergoed.

Om vanaf het begin te beginnen: de kaart bleek zwaar gecorrodeerd. Zelfs na reparatie door een expert bleek de schade te groot om hem volledig werkend te krijgen. Uiteindelijk heeft Dr Chip (the legend) een nieuwe PCB gekocht en de chip reballed. Ik heb nu in feite een vrijwel nieuwe kaart voor een goede prijs. Petje af voor de verkoper en Dr Chip natuurlijk die dit allemaal met mij heeft opgelost, ondanks dat hij 2-3 maanden aan mijn (bij vlagen overenthousiaste) berichten over de kaart heeft moeten beantwoorden.😉

Kortom, een nachtmerrie is toch nog goed afgelopen!

Bedankt voor alle reacties onder deze post, en ik wens jullie alvast fijne feestdagen toe!

Groetjes,
Donny
Pagina: 1