Bluesound als alternatief voor Sonos icm platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 12:51
Ik zoek een?
alternatief voor Sonos om mijn huidige setup te kunnen combineren.

Wat is je budget?
Ik schat zo'n €2000,-

Dit heb ik nu:

• Receiver: uitvoering: NAD C338
• Speakers: product: Bowers & Wilkins 607 S3
• Platenspeler (om het compleet te maken maar niet van belang): uitvoering: Argon Audio TT-3 Zwart
Deze set gebruik ik voor mijn vinyl collectie maar ook om muziek via Spotify te streamen.

Daarnaast heb ik een Sonos:
• Arc (uitvoering: Sonos Arc Zwart)
• 2x play:1 (uitvoering: Sonos Play:1 Zwart)
• Sub (uitvoering: Sonos Sub Zwart)

Deze set gebruik ik om films en series te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
https://production.blueso...ts/node-nad-c-338-bundle/

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil eigenlijk 1 systeem. Als ik een plaat opzet of Spotify stream dat dan alleen de b&w speakers gebruikt worden maar als ik een film kijk dan dan ook de b&w gebruikt worden icm een surroundset (ook van Bluesound?) zodat het lekker door het huis dreunt. Mijn vraag is of Sonos dan weg kan en ik een aanvulling van Bluesound ga gebruiken.
Of kan het beter gescheiden laten en Sonos houden?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Beste antwoord (via ..Christiaan.. op 16-11-2024 17:13)

• Hottknife
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-04 20:04
Als ik je wensen lees denk ik dat er 2 opties zijn die precies bieden wat je zoekt.

Optie 1: Bluesound powernode
Optie 2 : NAD C700v2

Deze 2 opties combineren eigenlijk alle mogelijkheden van je huidige sonos set en NAD versterker in een apparaat:
  • Net als met je sonos set kun je al je streamingsdiensten en radio afspelen (alleeen inpv de sonos app gebruik je die van bluesound)
  • Ook de verbinding met de TV werkt op dezelfde manier als de sonos arc in de zin dat er een HDMI arc aansluiting voor je tv is die dolby surround ondersteunt. Hierdoor kun je dus 2 draadloze bluesound speakers toevoegen voor surround (bijvoorbeeld 2x pulse flex 2i of 2x Pulse M).

Dit laatste is niet mogelijk als je een bluesound node koopt voor bij je huidige versterker (die hdmi aansluiting doet alleen stereo en daarmee kun je geen surround speakers toevoegen).
  • de aansluiting voor de speakers is hetzelfde als je huidige NAD versterker, al leveren beide meer vermogen dan de NAD C338 waardoor je speakers nog beter zullen klinken.
de grootste verschillen tussen de NAD C700v2 en Bluesound powernode zijn:
  • de Powernode is een stuk goedkoper
    met de NAD ga je met 2 surround speakers al over de 2000 euro heen, en als je er nog een sub aan toevoegd al helemaal
  • de C700v2 heeft een directe aansluiting voor een platenspeler. bij de powernode moet je er een minijack naar rca kabel en een klein los kastje tussen zetten zoals dit:
    https://www.hifiklubben.n...orversterker/argphono1bk/
  • de NAD klinkt een stukje beter (de voeding en de DAC is beter)
  • en de NAD heeft natuurlijk een scherm waar je ziet wat je afspeelt (je kunt zelfs de ouderwetse VU metertjes in stellen)
Zelf heb ik de Powernode met 2 kef speakers en 2 bluesound pulse flex als draadloze surround speakers en dit bevalt super goed. Super goed geluid met muziek en voor films is er geen soundbar die in de buurt komt
Ik hoop dat dit helpt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Heb je niet gewoon een mengpaneeltje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Of dus gewoon een receiver. Die zijn bedoeld om te schakelen tussen alle soorten van muziek en video.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Kan een receiver de bron herkennen en op basis daarvan schakelen?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

..Christiaan.. schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:27:
Kan een receiver de bron herkennen en op basis daarvan schakelen?
In principe schakelt een receiver op basis van het binnengekomen signaal. Als ik een cd, lp of Spotify afspeel dan luister ik in 2.1 (mijn fronts en de sub). Als er een surroundsignaal binnenkomt dan gebruikt hij mijn hele 5.1-opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
@Jorgen Dank voor stap 1. De receiver. De Bluesound node kan dit niet oppakken?
En....toch maar bedraad?
Bijvoorbeeld als center: uitvoering: Bowers & Wilkins 600 series HTM6 S3 (Zwart)
Bijvoorbeeld als surround: uitvoering: Bowers & Wilkins M-1 (Zwart)

En dan nog een sub....mijn budgetcap ga ik niet halen denk ik.....

En welke receiver past hier dan bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@..Christiaan.. In principe gewoon iedere receiver die de juiste aansluitingen en functies heeft. 'Erbij passen' is hier geen issue, want € en Watt/Ohm zegt in de praktijk weinig. Kijk hier eerst eens: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

De center en fronts kies je van hetzelfde merk en dezelfde serie om dezelfde klank te behouden.
Voor de surrounds kan je eigenlijk ieder merk kiezen, want dit is alleen voor effecten. Vaak kiezen mensen wel voor zelfde merk/serie omdat dat er bijpassender uitziet. De sub dan weer van een dedicated subwoofer-fabrikant. SVS bijv maar er zijn ook andere.

[ Voor 76% gewijzigd door Jorgen op 22-10-2024 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
..Christiaan.. schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:09:

En dan nog een sub....mijn budgetcap ga ik niet halen denk ik.....
Moet lukken:
- centerspeaker. B&W 600 serie, omdat je die fronts al hebt: € 500
- subwoofer: muziek lijkt het voornaamste gebruik, dus dan is een gesloten sub een goede keuze. De SVS SB1000 kost € 529
- receiver: hier kun je het zo gek maken als je zelf wil. Instap receivers, die in de basis echt prima zijn, kosten je zo'n € 500. Een Denon X1800H bijvoorbeeld.
- rears. B&W M1 € 400. Ik vind dat persoonlijk wel veel geld voor zulke kleine speakertjes. Wellicht is de B&W 606 voor iets meer geld (€ 500) dan een betere keuze. Je zou ook prima een 2e hands B&W bookshelf kunnen scoren voor minder geld, of voor net zo veel geld, maar dan heb je wel veel meer speaker.
Totaal: € 1929 - 2029 ongeveer. Redelijk op je budget. Voor kabels kun je ook nog wel € 50-100 rekenen.

Je kunt ook nog wel € 500 - € 1.000 meer stuk slaan op een receiver. Overwegingen wat mij betreft om voor een duurder model te gaan zijn het uiterlijk en Audyssey XT32 of Dirac. Met dat laatste kun je de subwoofer middels Audyssey calibreren. Dat kan met lagere versies van Audyssey niet. Een Denon X3800H heeft dat (XT32 en dirac), ik denk als goedkoopste optie. Die kost je zo'n € 1.000.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 22-10-2024 09:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Kabels moeten onder de vloer getrokken worden en ik ben per speakers zo'n 12-15 meter kabel kwijt. De sub staat nu naast de bank en als ik dit weer wil heb ik ook zo'n 15 meter subwooferkabel nodig. Kan idd een kostenpost erbij worden.

Terug naar Bluesound. Het wordt niet echt genoemd. Voordeel is wel dat het draadloos aan te sluiten is. Geen optie? Of ga ik er dan, in relatie tot Sonos, niet echt op vooruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
..Christiaan.. schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:41:
Terug naar Bluesound. Het wordt niet echt genoemd. Voordeel is wel dat het draadloos aan te sluiten is. Geen optie? Of ga ik er dan, in relatie tot Sonos, niet echt op vooruit?
Nee, omdat die bluesound en de NAD C338 stereo oplossingen zijn. Je geeft aan graag stereo te luisteren voor muziek en surround bij films, waarbij je in de basis dezelfde frontspeakers gebruikt. Dan is een receiver de oplossing die je zoekt. Muziek is een stereosignaal, dus dan zet de receiver je fronts aan het werk, en afhankelijk van je setup/instellingen, ook je subwoofer. Krijgt de receiver een surround signaal binnen, dan zet ie je hele 5.1 set aan het werk.

Ik zou niet weten wat die Bluesound Node qua draadloze functies meer of minder kan dan een AV receiver. Alle receivers ondersteunen tegenwoordig (nouja, echt al wel een jaar of 10) ook alle populaire streamingservices en streamingtechnieken. Daarnaast is een bluesound node 2024 wel erg prijzig om een stereoversterker streamingopties te geven. Ondersteunt de NAD C338 zelf helemaal geen vorm van streaming?

Edit: overigens zou ik voor mezelf nog wel even afwegen of je zoveel geld uit wil geven als je al een separate stereo set en dure Sonos speakers hebt. In feite heb je praktisch al bijna wat je zoekt, maar verdeelt over twee speakersets. Het nadeel van een oplossing als Sonos is dat je dat dus niet kunt combineren met andere audio producten dan Sonos. Je kunt dat niet zomaar even aansluiten op een receiver/versterker of een andere speaker aan je Sonos systeem koppelen. Wil je persé 1 speakersysteem voor zowel surround als stereo waarbij je een speaker als de B&W 607 aan kunt hangen, dan kom je uit bij een receiver. Wel een beetje zonde van je investering in een Sonos surround systeem, maar wellicht kun je dat of elders gebruiken of nog goed verkopen.

Als ik even snel google ondersteunt de NAD C338 streaming via de populaire muziek streamingdiensten. Ik zou dan niet weten wat een bluesound toe moet voegen. Ik denk niet dat je daar Sonos op aan kunt sluiten, maar dat moet je uitzoeken. Je kunt je stereoset altijd een boost geven met een subwoofer zoals een SVS SB1000. Dan zit je natuurlijk nog wel met 2 systemen, maar ben je wel voor veel minder geld klaar met toch een hele flinke verbetering van het geluid van je stereo set.

[ Voor 92% gewijzigd door Hulleman op 22-10-2024 10:38 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Het was ook mijn idee om de Sonos te verkopen als een nieuwe set daadwerkelijk wat extra's toevoegd binnen het budget. Ik heb ook al een extra sub gehad (uitvoering: Bowers & Wilkins ASW608 (Zwart)) die ik op de Nad had aangesloten maar ik kan die niet lekker positioneren in huis waardoor het niet mooi klinkt. De sub moest zo ongeveer helemaal dicht zijn om een acceptabel geluid te produceren en dat vond ik zonde van het geld. In de winkel klonk het als een klok in de opstelling die ik voor ogen had. Mijn woonkamer is dus minder geschikt. De Sonos sub daarentegen klinkt weer heel goed maar die staat op een andere plek.

Al met al.......ontzettend dank voor de antwoorden en tevreden zijn met wat je hebt is ook wat waard uiteindelijk. Misschien toch upgraden naar de uitvoering: Sonos Arc Ultra Zwart en mijn beide Play:1's vervangen door uitvoering: Sonos Era 100 Duopack. Ik heb ten slotte nog een 15% upgradetegoed van Sonos liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

..Christiaan.. schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:41:
Kabels moeten onder de vloer getrokken worden en ik ben per speakers zo'n 12-15 meter kabel kwijt. De sub staat nu naast de bank en als ik dit weer wil heb ik ook zo'n 15 meter subwooferkabel nodig. Kan idd een kostenpost erbij worden.

Op Yamaha na hebben de meeste (alle?) andere merken in elk geval geen draadloze surround. Draadloos muziek luisteren wel natuurlijk. Surroundspeakers sluit je daarom ook bedraad aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
..Christiaan.. schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:48:
Al met al.......ontzettend dank voor de antwoorden en tevreden zijn met wat je hebt is ook wat waard uiteindelijk. Misschien toch upgraden naar de uitvoering: Sonos Arc Ultra Zwart en mijn beide Play:1's vervangen door uitvoering: Sonos Era 100 Duopack. Ik heb ten slotte nog een 15% upgradetegoed van Sonos liggen.
Dat is zeker wat waard. Upgraden naar een Arc Ultra en de Sonos Era 100 zou ik niet doen. Verwacht daar geen wereld van verschil van met wat je nu hebt.

Als ik het zo lees zou ik of houden wat je nu hebt (met de compromissen die je beschrijft) of je B&W set volledig upgraden naar een 'echte' 5.1 set met een receiver. Dat kost je dan inderdaad het budget wat je voor ogen hebt. Dan kun je ook een veel betere subwoofer neerzetten op de plek van je Sonos sub. Daar heb je met muziek en films plezier van. Je Sonos set zal nog wel een aardig bedrag op leveren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lees ook even goed in wat je met Sonos wel en niet kunt. Op de laatste pagina's van het Sonos-topic wordt besproken dat sommige functies en/of speakers niet altijd beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Dit zou een opzet kunnen zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha RX-V6A€ 569,-€ 569,-
1SpeakersBowers & Wilkins HTM6 S2 (Wit)€ 399,-€ 399,-
2SpeakersYamaha MusicCast 20 Zwart€ 219,-€ 438,-
1SpeakersYamaha MusicCast SUB 100 (Zwart)€ 479,-€ 479,-
Totaal€ 1.885,-

- "Draadloze" subwoofer en rearspeakers
- Bijpassende centerspeaker

Als je dit dan gebruikt met de front-speakers die je al hebt heb je volgens mij gewoon prima geluid.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hottknife
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-04 20:04
Als ik je wensen lees denk ik dat er 2 opties zijn die precies bieden wat je zoekt.

Deze 2 opties combineren eigenlijk alle mogelijkheden van je huidige sonos set en NAD versterker in een apparaat:
  • Net als met je sonos set kun je al je streamingsdiensten en radio afspelen (alleeen inpv de sonos app gebruik je die van bluesound)
  • Ook de verbinding met de TV werkt op dezelfde manier als de sonos arc in de zin dat er een HDMI arc aansluiting voor je tv is die dolby surround ondersteunt. Hierdoor kun je dus 2 draadloze bluesound speakers toevoegen voor surround (bijvoorbeeld 2x pulse flex 2i of 2x Pulse M).

Dit laatste is niet mogelijk als je een bluesound node koopt voor bij je huidige versterker (die hdmi aansluiting doet alleen stereo en daarmee kun je geen surround speakers toevoegen).
  • de aansluiting voor de speakers is hetzelfde als je huidige NAD versterker, al leveren beide meer vermogen dan de NAD C338 waardoor je speakers nog beter zullen klinken.
    met de NAD ga je met 2 surround speakers al over de 2000 euro heen, en als je er nog een sub aan toevoegd al helemaal
  • de C700v2 heeft een directe aansluiting voor een platenspeler. bij de powernode moet je er een minijack naar rca kabel en een klein los kastje tussen zetten zoals dit:
  • en de NAD heeft natuurlijk een scherm waar je ziet wat je afspeelt (je kunt zelfs de ouderwetse VU metertjes in stellen)
Zelf heb ik de Powernode met 2 kef speakers en 2 bluesound pulse flex als draadloze surround speakers en dit bevalt super goed. Super goed geluid met muziek en voor films is er geen soundbar die in de buurt komt
Ik hoop dat dit helpt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Hottknife schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:58:

Ik hoop dat dit helpt!
Ook een optie inderdaad. Je mist dan wel de optie voor een centerspeaker. Mijns inziens wel echt een must als je van films wilt genieten. Plus, de subwoofer van bluesound is ook een stukje duurder dan de Yamaha. (Subwoofer ook een must voor films m.i.).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alteafr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 22:59
Beste

Sinds een week een stapje hoger thuis staan namelijk de NADm10 V3 zelfde functies als de c700 maar meer vermogen twee maal de pulse voor achter , inderdaad soms mis je de center maar speelt fantastisch

Sub kun je ieder merk gebruiken trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou in elk geval niet onnodig duur gaan. NAD en Bluesound maken mooi spul, maar streamen en speakers aansluiten kan even goed met goedkopere merken die vaak ook nog meer opties en aansluitingen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
Update....Sonos Arc Ultra en 2x Era 100 aangeschaft. Ik heb besloten om met 2 systemen te blijven werken.

Pagina: 1