Ghosting met laser printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-05 13:11
Ik heb last van ghosting met mijn HP LaserJet 150nw.

De situatie is als volgt:
- Als ik een leeg blad afdruk staat er ook effectief niets op (blad is helemaal wit)
- Als ik iets anders afdruk, herhaalt de afdruk zich lichter en waziger op ongeveer 3/4 van de pagina (op 20cm gemeten vanaf de bovenkant van een A4) blad.
- Het is altijd de adruk zelf die zich herhaalt, het is niet zo dat ik ghosting krijg van een vorige afdruk. De eerste 3/4 van de afdruk zijn altijd perfect.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Ik ben geswitched van goedkoop white-label printpapier naar papier dat specifiek geschikt is voor laserprinters (ik wist niet dat dat van belang kon zijn)
- Ik heb heel de printer uit elkaar gehaald en gereinigd. De toners zien er goed uit, de drum unit heb ik helemaal schoongemaakt. De fuser ben ik afgebleven, ik weet niet of je die kan/mag reinigen.
- De printer heeft geen reinigingsprogramma (of ik heb het toch niet gevonden in de GUI).

Kan ik hier zelf nog iets aan doen of is de printer defect? Als het een defect is, zou het dan aan de drum unit of aan de fuser liggen, of nog iets anders?

Hierbij een voorbeeldje met gewoon het woordje test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIFOkPvUd31rltnd88Lb1qDhcMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtrIYRcoA7qejrqUtKEDwo3i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42

Marc H

- - Is wakker - -

Normaliter zou ik drum zeggen, maar hier twijfel ik toch even. Is dit een afbeelding van de hele a4 en niet een kleinere papiermaat?

Het probleem is dat als het de drum is dat de schaduw al eerder op het papier komt. Dit ziet er meer uit alsof de drum al twee keer rond is gedraaid. Dus ik verwacht de afdruk dan hoger, pakweg halverwege van waar hij nu zit.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:07
Rol je papier op zodat de schaduw over de originele afdruk valt, dan heb je de diameter van de rol die dit veroorzaakt.
Andere manier is afdruk maken, en voordat het papier door de fuser is de machine openmaken, kijken of de schaduw er al op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Marc H schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:06:
Normaliter zou ik drum zeggen, maar hier twijfel ik toch even. Is dit een afbeelding van de hele a4 en niet een kleinere papiermaat?

Het probleem is dat als het de drum is dat de schaduw al eerder op het papier komt. Dit ziet er meer uit alsof de drum al twee keer rond is gedraaid. Dus ik verwacht de afdruk dan hoger, pakweg halverwege van waar hij nu zit.
Ja dit is zeker een hele A4, ik heb hem hier voor mij liggen. Ik vind het ook vreemd dat hij zo laag zit.
Op de volgende afdruk is de ghosting van de vorige pagina ook verdwenen. Als er toner op de drum blijft zitten dan zou ik denken dat je op de volgende pagina ook ghosting krijgt van de vorige pagina (maar dan lichter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
AJMRaijmakers schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:56:
Rol je papier op zodat de schaduw over de originele afdruk valt, dan heb je de diameter van de rol die dit veroorzaakt.
Andere manier is afdruk maken, en voordat het papier door de fuser is de machine openmaken, kijken of de schaduw er al op zit.
Da's een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Als ik het zo oprol dan zal het inderdaad wel de drum zijn. De drum in deze printer is erg groot en de diameter lijkt goed overeen te komen.
Wil dit dan zeggen dat de drum defect is? Ik heb hem al gekuist en er is aardig wat toner afgekomen. Moet ik hem vervangen of kan er nog een andere oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

Hoe oud is de toner? Toner kan vochtig worden en klonteren meen ik me ter herinneren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 19:07
kan het cleaningblade in de drum zijn, dat is het blade wat de drum moet schoonschrapen van resttoner, maar kan ook dat je drum niet goed gewist wordt van restlading. als de omtrek overeenkomt met de drum en niet met de fuser, zal je toch de drum/cardridge eens moeten wisselen/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Lijkt op rest lading op je drum. Ken de constructie niet maar misschien maken contactpunten niet zo’n goede verbinding. Wellicht kun je dat nakijken. Waarschijnlijk zit er een wis lamp in (led bar), misschien komt er niet of zelfs geen licht vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Hoeveel heeft de printer gedraaid kwa prints? Heb dit zelf ook veel mee gemaakt bij hp
Printers en het was dan altijd de fuser die het probleem veroorzaakt.
Pagina: 1