Bestaat er een 3 fase omvormer voor 2200 watt zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stabu77
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 13:39
Beste mede tweakers,

ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij hier verder in kunnen helpen.
Zelf heb ik 7 Qcells zonnepanelen van 315 Wp per stuk (totaal 2205 Wattpiek)
Deze zitten nu aangesloten op een 1 fase Girowatt 2000 omvormer.
Maar nu heb ik de hoofdzekering in huis laten vervangen van 1 fase (1x25ah) naar een 3 fase (3x25ah) aansluiting. Alleen kom ik er nu achter dat dit nadelig is voor de efficiëntie van mijn zonnepanelen.
Dus ik dacht, dan laat ik een mijn 1 fase omvormer gewoon vervangen voor een 3 fase :)
Maar tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat er geen 3 fase omvormers te kopen zijn van 2kw 8)7
Dit vind ik wel vreemd want volgens mij ben ik niet de enige in Nederland met een 3x25ah aansluiting een "maar" 7 zonnepanalen.
Daarom vraag ik mij af wie hier nog meer tegenaan lopen en wat hier de beste oplossing voor zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou dit nadelig zijn voor de efficiency? Volgens mij maakt het geen klap uit.. Je meter saldeert over de fases dus jij levert op fase 1 en verbruikt op 1, 2 en 3 en de netto som is wat relevant is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Kan je " Alleen kom ik er nu achter dat dit nadelig is voor de efficiëntie van mijn zonnepanelen." wat toelichten? Waaruit blijkt dit nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:33
Op welke manier, en in welke mate dan, vind jij dan dat een 1-fase omvormer ineens inefficient zou zijn in een 3-fase installatie?

En daarmee suggereer ik twee dingen:
  • de kosten van een nieuwe omvormer verdien je wellicht niet terug
  • ik vraag me af of het minder efficient is, want ik zie er geen directe reden toe
Een indirecte reden zou wellicht kunnen zijn dat je een fase uitkiest die vaker/sneller dan een andere in overvoltage schiet. Maar als dat niet gebeurt, llijkt de werking mij gelijk.

Persoonlijk: Enphase systeem, 3,2KWp. 1 fase aangesloten in een 3-fase kast. Fase zelf gekozen omdat die het laagste voltage had op een 'piekmoment'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15

RvV

Juist niet. Bij zulke lage vermogens ben je juist beter af met een 1 fase omvormer.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
RvV schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:51:
Juist niet. Bij zulke lage vermogens ben je juist beter af met een 1 fase omvormer.
Inderdaad, ook dat nog, feitlelijk. Hoewel omvormers allemaal anders zijn.

Omvormers hebben een bepaalde minimale spanning nodig om te werken. Een bepaalde hoeveelheid licht op de panelen dus.

Kleinere omvormers hebben vaker een lagere minimale spanning en gaan dus eerder op de dag en tot later in de avond door met leveren van vermogen. Al gaat dat om de laatste beetjes, natuurlijk.

Hoe ruimer bemeten de omvormer, hoe hoger vaak die minimale spanning is. Dus zo zou een 'te grote' omvormer, 3 of 1 fase, je kunnen benadelen.

Als het goed is stemt een installateur zijn omvormer(s) af op de geinstalleerde panelen en de specs daarvan.

Volgens mij denk ik nog steeds dat je prima verder kunt met je huidige omvormer. Gewoon aangesloten op 1 van de 3 fases. Zoals waarschijnlijk velen, in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:59
En hoe kun je toch voor lage vermogens op 3 fasen terugleveren? Nou, met micro-omvormers bijvoorbeeld. Niet 100% in evenwicht aangezien je de micro's verdeelt over de fasen dus alleen perfect uitkomt met een aantal panelen/micro's deelbaar door 3, en met 7 is dat wat minder perfect verdeeld, maar het kan dus wel. (Niet dat ik ze aanraad als vervanging van een verder uitstekend draaiende set, dat is zonde-geld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stabu77
Glashelder schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:48:
Waarom zou dit nadelig zijn voor de efficiency? Volgens mij maakt het geen klap uit.. Je meter saldeert over de fases dus jij levert op fase 1 en verbruikt op 1, 2 en 3 en de netto som is wat relevant is.
Er werd mij verteld door de elektricien dat bv. de terug geleverde stroom over fase 1 loopt terwijl ik misschien op dat moment wel een wasmachine en droger heb aanstaan op fase 2. Volgens hem lever ik dan stroom terug aan het net (met terug leverkosten) terwijl ik op fase 2 direct weer stroom afneem voor mijn wasmachine en droger. Dit maakt het inefficiënt. Zelf ben ik er niet zo in thuis dus weet niet wat nu wijsheid is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:31
Niet helemaal 2,2kW, maar toch een kleine 3-fasen omvormer van 3kW:

https://www.winkelman-zon...3kw-3-fasen-omvormer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stabu77
swiv98 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Inderdaad, ook dat nog, feitlelijk. Hoewel omvormers allemaal anders zijn.

Omvormers hebben een bepaalde minimale spanning nodig om te werken. Een bepaalde hoeveelheid licht op de panelen dus.

Kleinere omvormers hebben vaker een lagere minimale spanning en gaan dus eerder op de dag en tot later in de avond door met leveren van vermogen. Al gaat dat om de laatste beetjes, natuurlijk.

Hoe ruimer bemeten de omvormer, hoe hoger vaak die minimale spanning is. Dus zo zou een 'te grote' omvormer, 3 of 1 fase, je kunnen benadelen.

Als het goed is stemt een installateur zijn omvormer(s) af op de geinstalleerde panelen en de specs daarvan.

Volgens mij denk ik nog steeds dat je prima verder kunt met je huidige omvormer. Gewoon aangesloten op 1 van de 3 fases. Zoals waarschijnlijk velen, in Nederland.
Daar heb je ook gelijk in. Dat zeiden de installateurs ook al:
Uw installatie bestaat uit 7 Qcells zonnepanelen van 315 Wp per stuk. De installatie zou in theorie net voldoende opstartvoltage geven om de kleinst beschikbare 3-fase omvormer, de Growatt MOD3000TL3-X op te laten starten. Echter zouden de weersomstandigheden dan gunstig moeten zijn. Hoewel dit in de theorie mogelijk lijkt, zorgt het lage aantal panelen ervoor dat er onvoldoende spanning beschikbaar is in situaties met minder zonlicht, waardoor de omvormer niet op zal starten. Hierdoor zal u op jaarbasis een aanzienlijk deel van uw huidige opbrengsten mislopen.

ik snap alleen niet waarom er geen 3 fase omvormers bestaan van 2kw. Zou dit dan te maken hebben met de dat de opgewekte stroom te weinig is om dit over 3 fase goed te kunnen verdelen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Stabu77 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Er werd mij verteld door de elektricien dat bv. de terug geleverde stroom over fase 1 loopt terwijl ik misschien op dat moment wel een wasmachine en droger heb aanstaan op fase 2. Volgens hem lever ik dan stroom terug aan het net (met terug leverkosten) terwijl ik op fase 2 direct weer stroom afneem voor mijn wasmachine en droger. Dit maakt het inefficiënt. Zelf ben ik er niet zo in thuis dus weet niet wat nu wijsheid is :?
De uitleg van je elektricien klopt niet. Je levert inderdaad stroom terug over 1 fase, terwijl je over een andere fase misschien verbruikt, maar dit wordt door je (slimme) meter intern gesaldeerd / verrekent. Je energiemaatschappij ziet dit niet als terugleveren waardoor je dus ook geen terugleverkosten moet betalen. Ook met het aanpassen van de salderingsregeling blijft dit intern salderen tussen de fases (voorlopig) gewoon bestaan.
Je hebt dus geen enkel voordeel van een 3fase meter wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Die elektricien heeft een punt, maar gaat voorbij aan het feit dat ze op dit moment, volgens mij wettelijk zelfs, niet per fase mogen kijken naar de terugleveren/afnemen. En als je geen dynamisch contract hebt, dan mogen ze ook echt alleen maar salderen over het jaar en eventueel een vergoeding vragen voor het saldo van teruglevering. Over dat jaar.

Maar goed, regeltjes (die wellicht zouden kunnen veranderen) daar gelaten: een 3-fase omvormer zoals je die op dit moment koopt levert gelijkmatig terug over alle fasen. Dus dan heb je nog steeds een vorm van inefficientie omdat zoals in jouw voorbeeld nog steeds 2/3e van je opbrengst op de verkeerde fase wordt teruggeleverd. Het zal nog wel even duren voordat een omvormer op basis van het tarief en de belasting bepaalt welke fase het meeste vermogen teruggeleverd krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 21:28
[...]
Je meter zal intern (moeten) salderen. Dus als je 1kW gebruikt op F1 en 1kW teruglevert op F2, dan registreert de meter netto 0kW.
(er zijn een paar meters geweest die dat ondanks de wetgeving niet correct deden; maar die moeten vervangen worden door de netbeheerder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zoek maar een andere elektricien want het is onzin.

De meter saldeert intern over alle fasen, je betaald dus geen terugleverkosten als je tegelijkertijd je opbrengst verbruikt op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stabu77
phYzar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:02:
En hoe kun je toch voor lage vermogens op 3 fasen terugleveren? Nou, met micro-omvormers bijvoorbeeld. Niet 100% in evenwicht aangezien je de micro's verdeelt over de fasen dus alleen perfect uitkomt met een aantal panelen/micro's deelbaar door 3, en met 7 is dat wat minder perfect verdeeld, maar het kan dus wel. (Niet dat ik ze aanraad als vervanging van een verder uitstekend draaiende set, dat is zonde-geld.)
Dit is daarom de rede dat er geen 3 fase omvormers zijn van 2kw.
De gehele set huur ik via de woningbouw dus het kost mij niets als dit aangepast wordt.
Wat kan hier het nadeel van zijn dat het wat minder perfect verdeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10 21:28
Maar de woningbouw gaat dit niet voor je aanpassen omdat dit totaal geen zin heeft.
Het verschil in efficientie van een 3 versus een 1 fase omvormer is maar enkele tienden van een procent. En voor de verdeling van de stroom over de verschillende fases is het gezien de metersaldering zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Saldering is een administratieve truc waarbij de plussen en de minnen van de 3 fase worden gesaldeerd op de energienota.
Elektrisch gezien blijven het plussen en minnen.

Zolang de salderingsregeling bestaat, maakt het dus niet uit. Maar als die regeling verdwijnt, krijg je de situatie die de elektricien beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:30:
Saldering is een administratieve truc waarbij de plussen en de minnen van de 3 fase worden gesaldeerd op de energienota.
Elektrisch gezien blijven het plussen en minnen.

Zolang de salderingsregeling bestaat, maakt het dus niet uit. Maar als die regeling verdwijnt, krijg je de situatie die de elektricien beschrijft.
De meter saldeert intern, dat heeft verder niets te maken met de salderingsregeling.

Wat is je bron voor de uitspraak dat de elektricien gelijk heeft zodra de regeling verdwijht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:59
Stabu77 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:21:
Wat kan hier het nadeel van zijn dat het wat minder perfect verdeeld wordt?
Met deze lage vermogens geen nadeel, net als met je huidige set. Pas als de verschillen tussen de fasen 5000watt of groter zijn ga je buiten de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Wolly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

De meter saldeert intern, dat heeft verder niets te maken met de salderingsregeling.

Wat is je bron voor de uitspraak dat de elektricien gelijk heeft zodra de regeling verdwijht?
Dat is inherent aan 3-fasen techniek. Die bestaat uit 3 verschillende stroomgeleiders. In je groepenkast worden alle groepen ook netjes verdeeld over die 3 fasen.
Dat er in de meter wordt gesaldeerd, staat los van het feit dat er 3 verschillende stroomkringen in je meterkast binnenkomen en ook als zodanig over de groepen worden verdeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 15:22
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Dat is inherent aan 3-fasen techniek. Die bestaat uit 3 verschillende stroomgeleiders. In je groepenkast worden alle groepen ook netjes verdeeld over die 3 fasen.
Dat er in de meter wordt gesaldeerd, staat los van het feit dat er 3 verschillende stroomkringen in je meterkast binnenkomen en ook als zodanig over de groepen worden verdeeld.
Maar je meter registreert niks per fase, dat wordt dus op 1 hoop gegooid voor verbruik en teruglevering.
Dus ook nadat het salderen verdwijnt heeft die slimme meter nog steeds maar 4 meterstanden, en die hebben niks met de hoeveelheid fases te maken.

Dus op fase 1 lever je 1000W terug, en op fase 2 en 3 verbruik je 500W, dan staan alle telwerken stil.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Het heeft inderdaad niets met salderen, dus met geld, te maken.
Maar stel dat de zonnepanelen 2kW over fase 1 leveren en de wasmachine op het zelfde moment 3kW vraagt van fase 2.
Dat moet "het net" dus in totaal 5kW transporteren, 2kW de woning uit en 3kW de woning in.
Dit zou mogelijk wat efficienter kunnen door die 2kW direct aan de wasmachine te leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Prisma16 op 21-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Ik stel de vraag nogmaals want een antwoord geef je niet.

Wat is je bron voor de uitspraak dat de elektricien gelijk heeft zodra de regeling verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
@Wolly De werking van een 3-fase kWh-meter wordt hier beschreven:
De kernfunctionaliteit van een driefasen kWh-meter is afhankelijk van het meten van elektrische parameters - spanning, stroom en vermogensfactor - in elke fase van het systeem. Deze parameters helpen om het energieverbruik in kilowattuur (kWh) nauwkeurig te berekenen.

De stap in het proces omvat het aansluiten van stroomtransformatoren (CT's) en potentiaaltransformatoren (PT's) op elke fase van het elektrische systeem. CT's meten de stroom en verlagen deze tot een beheersbaar niveau, waardoor deze compatibel is met de kWh-meter. Op dezelfde manier meten PT's de spanning en verlagen deze tot een niveau dat geschikt is voor de meter.
Bron: https://www-ytl--e-com.tr...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
(ik hoop dat de link werkt want hij is vrij lang door Google translate)

Zoals in het bovenstaande uitgelegd, meet een kWh meter de stroom en de spanning in elke fase afzonderlijk.
Als de zonnepanelen en de wasmachine op dezelfde fase (= stroomkring) zijn aangesloten, dan wordt de stroom van beide vereffend. Dat gebeurt binnen de huisinstallatie en nog voor de kWh-meter. De meter registreert dan één waarde wat als een netto-stroom kan worden gezien. Die waarde kan als levering of als teruglevering worden geregistreerd, maar nooit beide tegelijk. Stroom-levering en -teruglevering binnen één stroomkring levert altijd een netto-waarde op. De vereffening heeft al plaatsgevonden voor de stroommeting in de stroomtrafo van die fase in de kWh-meter.

Als de wasmachine en de zonnepanelen op verschillende fasen (=stroomkringen) zijn aangesloten, wordt de stroom van beide niet vereffend. De kWh-meter registreert twee waarden, die je als bruto-waarden zou kunnen beschouwen. Door de meter wordt de ene als een levering geregistreerd en de andere als een teruglevering. Ze worden dus apart gemeten door de stroomtrafo's van de betreffende fase. Dit zijn een soort van bruto-waarden.
De slimme meter sommeert de waarden voor de levering van elke fase tot 1 waarde en hetzelfde geldt voor de waarden voor de teruglevering. Die beide totaalwaarden worden door de netbeheerder (eigenaar van de kWh-meter) doorgegeven aan de energieleverancier.
Door de salderingsregeling worden die bruto-waarden met elkaar verrekend en dat resulteert per saldo in dezelfde netto-waarde.

Maar de grote vraag is: wat als de salderingsregeling verdwijnt? Hoe worden die 'bruto-waarden' dan verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 15:07
[quote]
Maar de grote vraag is: wat als de salderingsregeling verdwijnt? Hoe worden die 'bruto-waarden' dan verrekend?
[/quote

Hoogstwaarschijnlijk blijven meters dan gewoon de fasen bij elkaar optellen om tot een waarde te komen. Dus de netto waarde.

Het is uiteindelijk wel mogelijk dat de wetgever gaat besluiten dat op een fase verbruiken en op een fase leveren dus als verbruik en teruglevering tegelijk is, en dus met de bruto waarden gaat rekenen. Ik denk niet dat het waarschijnlijk is, dit is namelijk heel slecht uit te leggen aan de gemiddelde consument en zou geen visitekaartje zijn voor de energietransitie. Maar het is technisch mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:16
De meter meet elke fase apart... Ja... en dan komt het belangrijkste punt:
Hoe wil je anders nauwkeurig meten?

De meter bepaalt dan de som van de 3 waardes en schrijft het resultaat weg in 1 van de 4 registers: Lever-normaal, Lever-dal, Teruglever-normaal, Teruglever-dal

Er zijn geen registers per fase, dus er kan niets gerapporteerd worden per fase aan de netbeheerder/leverancier.

Dit is NIET intern salderen .... dat is een verwarrende onzinterm... maar sommeren der fasen.

@Stabu77 Vertel die elektricien maar dat hij een andere baan moet zoeken... Dit soort kolder de wereld in helpen is het beroep beschamen.

@OverTheTop Ik ken geen 3-fase (serie) omvormer die slechts tienden minder efficiënt is dan enkelfase. Het komt meestal op bijna 2% neer...

@boriz27 Niks hoogstwaarschijnlijk,,, Gewoon zekerheid... de registers om het anders te doen zijn er niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 15:07
@boriz27 Niks hoogstwaarschijnlijk,,, Gewoon zekerheid... de registers om het anders te doen zijn er niet.
Nee daarom acht ik het ook niet waarschijnlijk, ze moeten alle meters vervangen door modellen die het wel apart bijhouden mochten ze dit willen doen.

Technisch mogelijk. Zeker niet waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:26:
@Wolly De werking van een 3-fase kWh-meter wordt hier beschreven:

[...]

Bron: https://www-ytl--e-com.tr...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
(ik hoop dat de link werkt want hij is vrij lang door Google translate)

Zoals in het bovenstaande uitgelegd, meet een kWh meter de stroom en de spanning in elke fase afzonderlijk.
Als de zonnepanelen en de wasmachine op dezelfde fase (= stroomkring) zijn aangesloten, dan wordt de stroom van beide vereffend. Dat gebeurt binnen de huisinstallatie en nog voor de kWh-meter. De meter registreert dan één waarde wat als een netto-stroom kan worden gezien. Die waarde kan als levering of als teruglevering worden geregistreerd, maar nooit beide tegelijk. Stroom-levering en -teruglevering binnen één stroomkring levert altijd een netto-waarde op. De vereffening heeft al plaatsgevonden voor de stroommeting in de stroomtrafo van die fase in de kWh-meter.

Als de wasmachine en de zonnepanelen op verschillende fasen (=stroomkringen) zijn aangesloten, wordt de stroom van beide niet vereffend. De kWh-meter registreert twee waarden, die je als bruto-waarden zou kunnen beschouwen. Door de meter wordt de ene als een levering geregistreerd en de andere als een teruglevering. Ze worden dus apart gemeten door de stroomtrafo's van de betreffende fase. Dit zijn een soort van bruto-waarden.
De slimme meter sommeert de waarden voor de levering van elke fase tot 1 waarde en hetzelfde geldt voor de waarden voor de teruglevering. Die beide totaalwaarden worden door de netbeheerder (eigenaar van de kWh-meter) doorgegeven aan de energieleverancier.
Door de salderingsregeling worden die bruto-waarden met elkaar verrekend en dat resulteert per saldo in dezelfde netto-waarde.

Je begrijpt het niet, de meter stuurt geen standen per fase naar de netbeheerder.

Hij kent alleen hoog/laag en levering/teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Prisma16 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:46:
Maar stel dat de zonnepanelen 2kW over fase 1 leveren en de wasmachine op het zelfde moment 3kW vraagt van fase 2.
Dat moet "het net" dus in totaal 5kW transporteren, 2kW de woning uit en 3kW de woning in.
Dit zou mogelijk wat efficienter kunnen door die 2kW direct aan de wasmachine te leveren.
Zou nog niet kunnen of de wasmachine moet ook 3 fase zijn. Anders pakt hij maar 1/3e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
lothar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Zou nog niet kunnen of de wasmachine moet ook 3 fase zijn. Anders pakt hij maar 1/3e.
Ik doelde op een situatie met een 1-fase omvormer achter de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Wolly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Je begrijpt het niet, de meter stuurt geen standen per fase naar de netbeheerder.

Hij kent alleen hoog/laag en levering/teruglevering.
Je leest mijn verhaal niet goed.

Het begin van mijn verhaal is dat een kWh meter per fase meet.

Ik zeg aan het eind van mijn verhaal dat de netbeheerder de gesommeerde waarden van de fases doorgeeft aan de energieleverancier.

Edit: Wat ik wil zeggen gaat in eerste instantie over de techniek van een kWh-meting. Een kWh-meting zit aan het begin van een slimme meter. Daar komen de meetwaarden vandaan.
En voor alle duidelijkheid: een kWh-meter is voor mij niet hetzelfde als een slimme meter.
Een slimme meter is een brok electronica waarin die meetwaarden vervolgens worden verwerkt tot data waar netbeheerder en leverancier behoefte aan hebben. Die gegevens worden doorgestuurd.

[ Voor 30% gewijzigd door arpeggio op 21-10-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:46:
In theorie is dat inderdaad efficiënter, maar goed, grote kans dat het bij een buurman precies omgekeerd aangesloten is en de energie dus niet helemaal terug hoeft te reizen naar de energiecentrale maar dat de buurman jou energie gebruikt en jij dat van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Je leest mijn verhaal niet goed.

Het begin van mijn verhaal is dat een kWh meter per fase meet.

Ik zeg aan het eind van mijn verhaal dat de netbeheerder de gesommeerde waarden van de fases doorgeeft aan de energieleverancier.

Edit: Wat ik wil zeggen gaat in eerste instantie over de techniek van een kWh-meting. Een kWh-meting zit aan het begin van een slimme meter. Daar komen de meetwaarden vandaan.
Een slimme meter is een brok electronica waarin die meetwaarden vervolgens worden verwerkt tot data waar netbeheerder en leverancier behoefte aan hebben. Die gegevens worden doorgestuurd.
Je schrijft dit:

Dat klopt al niet. Als ik 100W verbruik op fase 1 en 100W teruglever op fase 2 rapporteert de meter 0 op de tellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja maar de meter ziet het wel want op de P1 poort kan ik vrolijk alle fases uitlezen en zien of ik teruglever of verbruik per fase. Dat uiteindelijk alleen de som van alle fases wordt vastgelegd nu is fijn, maar hoeft niet zo te blijven.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Wolly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:38:
...
Dat klopt al niet. Als ik 100W verbruik op fase 1 en 100W teruglever op fase 2 rapporteert de meter 0 op de tellers.
Dan heb jij een andere slimme meter dan ik. De mijne saldeert namelijk niet.
Mijn slimme meter (Sagemcom T210d) geeft 4 meterstanden weer:
Levering 1 Laag - Levering 2 Hoog - Teruglevering 1 Laag - Teruglevering 2 Hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Dus jij hebt een meter die niet voldoet aan de normen?

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/72353
Netbeheer NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Wolly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Dus jij hebt een meter die niet voldoet aan de normen?

[Afbeelding]
Netbeheer NL
Maak je over mij geen zorgen. Ik heb een officieel door Enexis geïnstalleerde ESMR5 (3-fase) meter in 2019.

En vanaf hier stop ik deze discussie. Ik heb er voldoende over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arpeggio schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Maak je over mij geen zorgen. Ik heb een officieel door Enexis geïnstalleerde ESMR5 (3-fase) meter in 2019.

En vanaf hier stop ik deze discussie. Ik heb er voldoende over gezegd.
Sterke argumenten heb je _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
[...]

Die saldeert wel. Als je een uur lang 100watt zou verbruiken op 1 fase, en hetzelfde uur lang 100watt terug zou leveren op een andere fase, dan wordt er zowel bij levering hoog (of laag) als bij Teruglevering hoog (of laag) niks bijgeschreven. De meter ziet dan simpelweg geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dat doet ie wel als je 3 fases hebt. Bovenstaande is het resultaat van alle fases opgeteld en per tariefsoort. Anders zou je die 4 meterstanden keer 3 moeten hebben.
En dat noem je niet salderen.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 23-10-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nm

[ Voor 99% gewijzigd door jobr op 23-10-2024 18:49 ]

Pagina: 1