Erfafscheiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Bij onze nieuwbouwwoning stonden piketpaaltjes om de erfscheidingen duidelijk te maken. Er is (helaas telefonisch) contact geweest met de gemeente over de piketpaaltjes omdat sommige niet helemaal duidelijk waren. Een bepaalde lijn stond in onze ogen wat vreemd maar dit was volgens de gemeente wel de juiste lijn.

Nu blijkt achter, dat deze lijn toch niet correct was (in ons nadeel). Het gaat om een strook van 15cm breed en 12 meter lang. Per saldo dus 1,8m2. Er staat nu een schutting en deze verplaatsen zie ik niet zitten, dan moeten ook al mijn keramische tuintegels er weer uit etc. Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt en hoe dit opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kadaster komt altijd een meting doen na nieuwbouw, zijn die al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Is het een fout in jouw voordeel, of jouw nadeel?

Is de andere partij de gemeente, of, een natuurlijk persoon (buurman/vrouw) ?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Het kadaster heeft vorige week een meting gedaan waaruit blijkt dat mijn schutting 15cm verder had kunnen staan. Dit is een stukje aangrenzend aan gemeentegrond.

Naast de schutting zit nu een steegje met 15cm grond (wat dus van mij is) en daarna beginnen de stoeptegels van het steegje. Het geheel ziet er in het steegje dus heel gek uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je de grond niet nodig hebt, zou je ook iets kunnen planten in die 15cm zodat het duidelijker bij de afscheiding hoort.

Afbeeldingslocatie: https://www.vier-seizoenen.nl/wp-content/uploads/2014/11/tuinfotos-2006-027-1024x768.jpg

[ Voor 111% gewijzigd door DukeBox op 21-10-2024 14:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
DukeBox schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:23:
Als je de grond niet nodig hebt, zou je ook iets kunnen planten in die 15cm zodat het duidelijker bij de afscheiding hoort.
Het punt is dat mijn schutting nu 15 centimeter verder had kunnen staan over gehele lengte. Oftewel, achter mijn schutting zit nog een stukje van 15 centimeter dat van ons is. Daar zien wij nu niets van.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:25:
Het punt is dat mijn schutting nu 15 centimeter verder had kunnen staan over gehele lengte. Oftewel, achter mijn schutting zit nog een stukje van 15 centimeter dat van ons is. Daar zien wij nu niets van.
Schutting verplaatsen of zo laten, andere smaken zijn er niet.
Waarom zou de gemeente je compenseren?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:03
Voor zover ik weet kun je aangeven dat dit jullie grond is bij de buren, als je dit zwart op wit zet, dan voorkom je iig in de toekomst verjaring.
Maar laat het kadaster dan wel even vaststellen dat dit het geval is en leg dit samen vast met de buren.

Andere optie is nog het verkopen aan de buren, maar dat zal geen vetpot zijn verwacht ik zo ;)

Nvm, gemeente grond, verkeerd gelezen.

[ Voor 22% gewijzigd door DeMolT. op 21-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:25:
Oftewel, achter mijn schutting zit nog een stukje van 15 centimeter dat van ons is. Daar zien wij nu niets van.
Kosten verhalen is geen optie.
Daarom de vraag, mis je dat stukje en wil je het er bij of wil je alleen aangeven dat het jouw grond is ?
DeMolT. schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:27:
Voor zover ik weet kun je aangeven dat dit jullie grond is bij de buren,
Dit is een stukje aangrenzend aan gemeentegrond.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 21-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Schutting verplaatsen of zo laten, andere smaken zijn er niet.
Waarom zou de gemeente je compenseren?
Omdat ik op basis van informatie vanuit de gemeente de schutting heb laten plaatsen. Als ik dit had geweten dan had ik de schutting natuurlijk wel volledig op de erfgrens gezet. Ik mis nu 15 centimeter tuin over een lengte van 12 meter vanwege verkeerde informatie.

Ik zou graag zien dat de gemeente dit stukje van mij terug gaat kopen. Of een andere manier van compensatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Omdat ik op basis van informatie vanuit de gemeente de schutting heb laten plaatsen. Als ik dit had geweten dan had ik de schutting natuurlijk wel volledig op de erfgrens gezet. Ik mis nu 15 centimeter tuin over een lengte van 12 meter vanwege verkeerde informatie.

Ik zou graag zien dat de gemeente dit stukje van mij terug gaat kopen. Of een andere manier van compensatie?
Heb je dit advies op papier of alleen mondeling gekregen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Zou die grond sowieso houden, plaats wat groen er tegenaan en over 10-15 jaar zet je de volgende schutting op de juiste plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zie weinig kans op compensatie maar vragen kan altijd natuurlijk :). Als je wilt weten hoe het echt zit moet je eerst het kadaster laten meten voordat je plannen maakt. Die houten paaltjes in de tuinen kan iedere lolbroek natuurlijk iedere nacht weer anders zetten.

Als jij al voordat het ingemeten was dingen hebt gedaan moet je dat vooral zien als leergeld denk ik. Zelf zou ik de optie van @DukeBox volgen, plant er wat groens dat vanaf de achterkant over de schutting gaat groeien. Maar als dat je ding niet is wordt het lastig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2F60wv-NaTNh28EhZxMhgg12Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVjBlOsq3w8ryOkQtfL3zyJC.jpg?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande foto is duidelijk het piketpaaltje te zien. Op basis van dit paaltje is mijn schutting gezet over een lengte van 12 meter. De gehele schutting had dus gewoon tegen de stoepband aan kunnen staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:27
Niks mee doen nu, alleen zelf onthouden dat het van jou is. Gaat de gemeente herbestraten direct melden dat die 15cm niet betegeld mag worden.
Over x jaar als de schutting overnieuw moet plaats je hem op de goede plek.

Die 15cm ga niet echt missen nu denk ik...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:37:
Op bovenstaande foto is duidelijk het piketpaaltje te zien. Op basis van dit paaltje is mijn schutting gezet over een lengte van 12 meter. De gehele schutting had dus gewoon tegen de stoepband aan kunnen staan.
De stoep lag er dus al?
In dat geval zou ik het voor het plaatsen uitgezocht hebben, ligt voor de hand dat dat de erfgrens is.

of 'per ongeluk' de schutting netjes aan laten sluiten... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Je hebt het over 1,8m2. Volgens Google zit bouwgrond tussen de 400-800 euro per vierkante meter. Je wil dat de gemeente die 1,8m2 van je terug koopt, en zou je gelukkiger worden als de gemeente dat doet, en je 1.000 euro geeft voor die grond? En dan lap jij de kosten die bij de verkoop nog komt kijken, en hou je er misschien 500 euro aan over. Dan de vraag, is het daadwerkelijk de moeite waard, als je naar de kosten/baten kijkt?

Als je je schutting verplaatst en je wat extra tegels nodig hebt, voor die 15cm over een lengte van 12 meter ben je veel duurder uit. Ik zou m'n verlies gewoon accepteren dan is de tuin maar 15cm smaller.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

De stoep lag er dus al?
In dat geval zou ik voor het plaatsen dit uitgezocht hebben, ligt voor de hand dat dat de erfgrens is.

Dat heb ik dus telefonisch gedaan. En er werd mij verteld dat de situatie juist was. Ik ben dus eerlijk en netjes geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Je hebt het over 1,8m2. Volgens Google zit bouwgrond tussen de 400-800 euro per vierkante meter. Je wil dat de gemeente die 1,8m2 van je terug koopt, en zou je gelukkiger worden als de gemeente dat doet, en je 1.000 euro geeft voor die grond? En dan lap jij de kosten die bij de verkoop nog komt kijken, en hou je er misschien 500 euro aan over. Dan de vraag, is het daadwerkelijk de moeite waard, als je naar de kosten/baten kijkt?

Als je je schutting verplaatst en je wat extra tegels nodig hebt, voor die 15cm over een lengte van 12 meter ben je veel duurder uit. Ik zou m'n verlies gewoon accepteren dan is de tuin maar 15cm smaller.
Hoezo lap ik kosten bij verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 19:15
RaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Een aanwijs van het kadaster kost 500, notaris > 500 en dan nog belasting etc. Hier ga jij niets aan overhouden en de gemeente niet aan beginnen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

Hoezo lap ik kosten bij verkoop?
Jij wilt het verkopen, jij betaalt de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ymoona schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Jij wilt het verkopen, jij betaalt de kosten.
Ja precies, dan een andere manier van compensatie?

Ik snap dat het misschien wat lullig klinkt, 15 centimer. Maar stel die paaltjes stonden 100cm verkeerd, dan is het niet lullig? Waar ligt die grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:40:
[...]
Dat klinkt leuk, aan de voorkant stond er ook een piketpaaltje niet goed. Toen heeft de gemeente zonder enig overleg mijn schutting voor een halve meter afgebroken toen zij gingen straten (ik was op vakantie).

Oftewel, als het in mijn nadeel is dan moet ik het slikken als zoete koek. Als het in mijn voordeel is dan breekt de gemeente het direct af.

[ Voor 16% gewijzigd door ColeJ op 21-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:48
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Dat heb ik dus telefonisch gedaan. En er werd mij verteld dat de situatie juist was. Ik ben dus eerlijk en netjes geweest.
Ik zou het gewoon vragen aan de gemeente of er compensatie mogelijk is. Ik denk niet dat je er perse recht op hebt.
En anders toch gewoon de schutting omzetten. Zoveel werk is dat niet en op een zaterdag is dat prima te doen toch? Eventueel de strook die overblijft in je eigen tuin, beplanten of iets als grind/split erin ofzo, dan hoef je de rest van de tegels niet aan te passen, of tegels bijkopen. Niet alles hoeft eruit, slechts 1 rij (meestal) of wellicht kan er gewoon worden aangesloten maar ik meen mij te herinneren dat knip/slijpstukken nooit aan het eind komen dus 1 rij eruit, nieuwe rij tegen de verplaatste schutting aan en daartussen inslijpen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Plus dat dan grens van jou anders zal lopen als die van de buren.

Maar dus jouw schutting staat verkeerd op je eigen grond. Waarom zet je schutting niet 15 cm naar achter?

Of maak je met minimale middelen een dummy schutting achter je nieuwe schutting om aan te geven dat het duidelijk jouw strook is.

[ Voor 27% gewijzigd door ymoona op 21-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
De schutting is niet "even" verplaatst. Betonpalen zitten volgestort met beton en het is een lengte van 12 meter. Daarnaast aangesloten met keramische tegels. Dit ga ik niet "eventjes" verzetten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:50:
De schutting is niet "even" verplaatst. Betonpalen zitten volgestort met beton en het is een lengte van 12 meter. Daarnaast aangesloten met keramische tegels. Dit ga ik niet "eventjes" verzetten....
Dan zijn er niet veel andere opties over toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je kunt altijd compensatie vragen maar denk dat er ook wel iets staat in je koopcontract over afwijkingen. Wellicht heeft de stratenmaker het paaltje ff 15cm verder de grond ingemept omdat hij het opsluitbandje wou plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Langs de hele lengte bestraten met een kleine verhoging en stenen van 15cm lang; dan claim je in ieder geval je grond en mocht je ooit een schutting verzetten dan kan je het erbij pakken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
15 centimeter voorbij de piketpaaltjes ;)

Wat de beste oplossing is hangt af van je karakter. Acceptatie is een optie als je dat kunt. Want voor de rest is het veel gedoe en het is maar net hoe belangrijk je principes voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dank voor jullie reacties. Ik doe een klachtbrief naar de gemeente (dank Chatgpt) en mocht daar niets uitkomen dan accepteer ik het maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:37:
[Afbeelding]

Ik had de schutting tegen de trottoirband geplaatst, dat is de meest logische plek.

Maar goed, nu de situatie zo is en je je er aan ergert moet je de schutting verplaatsen. Anders blijft het aan je knagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Ja precies, dan een andere manier van compensatie?

Ik snap dat het misschien wat lullig klinkt, 15 centimer. Maar stel die paaltjes stonden 100cm verkeerd, dan is het niet lullig? Waar ligt die grens?
De grens ligt bij mij persoonlijk altijd binnen het baten/kosten berekening. En ja, ik vind dat je moeilijk doet over die halve stoeptegel dat je tuin nu smaller is.

Ik heb jaren geleden een product bestelt in een winkel en moest een aanbetaling doen, 1 hele euro. 2 weken later krijg ik een telefoontje: "Product niet meer leverbaar, je mag je euro'tje komen ophalen als je de bon meeneemt."

Half uur in de bus zitten voor €1,50. 30 minuten wachten bij de service-balie, euro'tje terug krijgen. 30 minuten in de bus terug naar huis, en weer 1,50 betalen. In welk geval word ik daar ook maar 1 ct beter van? De tijd en de moeite en het geld wat het me kost levert geen fuck op, maar in princiepe heb ik gewoon recht op die euro, en princiepes kosten geld. Ik hoop voor de winkel dat ze veel plezier hebben gehad van die euro die ik niet opgehaald heb :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:58
Ik neem aan dat je het 'houte' paaltje hebt gebruikt als piket paaltje?
Bij oplevering wordt aangegeven dat deze fout/niet te vertrouwen is (want iedereen kan die heel makkelijk verplaatsen) Als het goed is is er ook op de eindpunten ijzeren paaltjes (onder maaiveld) geplaatst.

Dus de vraag: welke heb je aangehouden? als je de houten hebt gepakt is het in mijn ogen jullie fout. zijn het de ijzeren dan is dat door de bouwer fout gedaan. Ik zie niet hierin wat de gemeente verkeerd heeft gedaan en waarom zij moeten compenseren?

p.s. de stoep ligt er al in dus 100% zeker dat het houten plaatje er is uitgehaald door de straten maken om de bandjes te zetten en de stoep te leggen O-)

[ Voor 12% gewijzigd door epicfailguy23 op 21-10-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wijze les is dus een schutting pas te plaatsen als de kadastermeting gedaan is. Staat (als het goed is) ook letterlijk in je koopcontract dat je pas nadat het kadaster geweest is de exacte maatvoering weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:44
Je bent zelf verantwoordelijk voor het juist plaatsen van de schutting. Waarom is deze niet tegen de stoep geplaatst?
Het kadaster gaat over het aanwijzen van de erfgrens, niet de gemeente. Op basis van een mondeling gesprek kun je de gemeente niet aansprakelijk stellen, maar goed, vragen kan altijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:16:
Bij onze nieuwbouwwoning stonden piketpaaltjes om de erfscheidingen duidelijk te maken. Er is (helaas telefonisch) contact geweest met de gemeente over de piketpaaltjes omdat sommige niet helemaal duidelijk waren. Een bepaalde lijn stond in onze ogen wat vreemd maar dit was volgens de gemeente wel de juiste lijn.
Ik heb in m'n jeugd regelmatig bij nieuwbouw paaltjes ietwat verzet :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
pagani schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:12:
Wijze les is dus een schutting pas te plaatsen als de kadastermeting gedaan is. Staat (als het goed is) ook letterlijk in je koopcontract dat je pas nadat het kadaster geweest is de exacte maatvoering weet.
Dat klinkt leuk maar in de praktijk kun je dan dus je schutting plaatsen als je er al ruim een jaar woont. Succes met tegenhouden van je buren, vaak worden schuttingen geplaatst met meerdere woningen.

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 21-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Bas.013 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:23:
Waarom is deze niet tegen de stoep geplaatst?
Nogmaals, omdat mij verteld is dat dit niet mijn grond zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
epicfailguy23 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:10:
p.s. de stoep ligt er al in dus 100% zeker dat het houten plaatje er is uitgehaald door de straten maken om de bandjes te zetten en de stoep te leggen O-)
Nee, er stond niet 1 paaltje. Er stonden wel 10 paaltjes exact op diezelfde lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

De grens ligt bij mij persoonlijk altijd binnen het baten/kosten berekening.
Mee eens. Een topic op Tweakers en een inmiddels verstuurde klachtenbrief van chatGPT. Meer "kosten" heb ik er niet voor over 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Piketpaaltjes staat er toch gewoon ter indicatie, en zoals gezegd is het standaard dat het kadaster langs komt om één en ander definitief te maken. Lijkt me dat je geen rechten kunt ontlenen totdat het kadaster is geweest. Iets te strakke planning van jouw kant kost je nu 15cm en een hoop inwendige onrust / irritatie. Ik zou het bijzonder onterecht vinden als gemeenschapsgeld zou worden uitgegeven aan een overijverige / overhaastige (nieuwe) inwoner van de gemeente ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
naitsoezn schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:38:
Piketpaaltjes staat er toch gewoon ter indicatie, en zoals gezegd is het standaard dat het kadaster langs komt om één en ander definitief te maken. Lijkt me dat je geen rechten kunt ontlenen totdat het kadaster is geweest. Iets te strakke planning van jouw kant kost je nu 15cm en een hoop inwendige onrust / irritatie. Ik zou het bijzonder onterecht vinden als gemeenschapsgeld zou worden uitgegeven aan een overijverige / overhaastige (nieuwe) inwoner van de gemeente ;)
Strakke planning hoor, ruim een jaar na de opleverdatum komt het Kadaster langs. Daarbij heb ik het dus gewoon vooraf netjes gevraagd. Tevens is het dus niet gemeenschapsgeld want die grond heb ik eerst gekocht en wil ik dus eigenlijk weer terug verkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 21-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Strakke planning hoor, ruim een jaar na de opleverdatum komt het Kadaster langs. Daarbij heb ik het dus gewoon vooraf netjes gevraagd. Tevens is het dus niet gemeenschapsgeld want die grond heb ik eerst gekocht en wil ik dus eigenlijk weer terug verkopen.
Als de gemeente tijd en energie gaat steken om 1,8m2 terug te kopen, kost het wel wat meer dan enkel de grondprijs, die ambtenaar zit daar ook niet een beetje de vrijwilligerswerker uit te hangen. Dus ja, het kost de gemeente geld, dus gemeenschapsgeld. Ik zou liever zien dat van mijn gemeentebelasting die ik lap belangrijkere dingen betaalt van worden, zoals jeugdzorg en ouderenzorg.

Zoals het voorbeeld dat ik geen 1 euro ga ophalen want het kost mij meer dan het oplevert. Zo kost het de gemeente meer dan het oplevert in jou casus. Dat jij de kosten die de gemeente maakt niet ziet zijn ze er wel ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Als de gemeente tijd en energie gaat steken om 1,8m2 terug te kopen, kost het wel wat meer dan enkel de grondprijs, die ambtenaar zit daar ook niet een beetje de vrijwilligerswerker uit te hangen. Dus ja, het kost de gemeente geld, dus gemeenschapsgeld. Ik zou liever zien dat van mijn gemeentebelasting die ik lap belangrijkere dingen betaalt van worden, zoals jeugdzorg en ouderenzorg.

Zoals het voorbeeld dat ik geen 1 euro ga ophalen want het kost mij meer dan het oplevert. Zo kost het de gemeente meer dan het oplevert in jou casus. Dat jij de kosten die de gemeente maakt niet ziet zijn ze er wel ;)
Dan had de gemeente vanaf het begin juist moeten handelen en mij correcte informatie moeten verstrekken. Die ambtenaar zat daar dus om mij verkeerde informatie te verstrekken en kan doodleuk zijn werk verder doen zonder consequenties. Fijn dat jij je gemeenschapsgeld daar aan wilt lappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theck88
  • Laatst online: 25-09 20:59

Theck88

If it's hard just KISS!

Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk, niet de gemeente en daarmee niet aansprakelijk. In je koopcontract staat precies vermeldt dat na het inmeten van het kadaster de grenzen definitief zijn. Bij deze instantie had je dan ook moeten informeren en wellicht een afspraak kunnen maken om eerder te kunnen laten inmeten. Het laatste is een aanname, want dat heb je misschien wel gedaan.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 20:20
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Dan had de gemeente vanaf het begin juist moeten handelen en mij correcte informatie moeten verstrekken. Die ambtenaar zat daar dus om mij verkeerde informatie te verstrekken en kan doodleuk zijn werk verder doen zonder consequenties. Fijn dat jij je gemeenschapsgeld daar aan wilt lappen.
Ik wordt nu wel heel benieuwd.

Welke vraag heb je exact aan de gemeente gesteld en welk antwoord heb je exact gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:06
Wat staat hierover in je koopcontract?

De gemeente bepaald (gelukkig) niet van wie welk stuk grond is en de gemeente meet dit ook niet uit. Dat doet het kadaster.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

De ambtenaar had je moeten doorverwijzen naar het Kadaster, en als die dat niet heeft gedaan, is dat een kwalijke zaak. Wellicht kan je met de brief van de gemeente waar de ambtenaar de foutieve informatie in heeft staan een zaak kan maken via je rechtsbijstand ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
saaltink schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Ik wordt nu wel heel benieuwd.

Welke vraag heb je exact aan de gemeente gesteld en welk antwoord heb je exact gekregen.
Ik heb aangegeven dat de piketpaaltjes volgens mij op niet de goede plek stonden. Deze zouden tegen de rand van het pad moeten staan. De gemeente gaf aan dat de paaltjes niet tegen het pad aan moesten staan en dat de paaltjes dus “gewoon” goed zouden staan. Niet dus. Daar betaal ik dus gemeenschapsgeld voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Ja want jij maakt in jouw werk nooit een foutje..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:15

LankHoar

Langharig tuig

ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Ik heb aangegeven dat de piketpaaltjes volgens mij op niet de goede plek stonden. Deze zouden tegen de rand van het pad moeten staan. De gemeente gaf aan dat de paaltjes niet tegen het pad aan moesten staan en dat de paaltjes dus “gewoon” goed zouden staan. Niet dus. Daar betaal ik dus gemeenschapsgeld voor :)
Mits je hier een opname van hebt of dit zwart op wit hebt staan, ga je dit niet kunnen bewijzen, en dus geen schade kunnen verhalen.

Je posts lezen inmiddels meer als "je hart luchten" dan echt nog op zoek zijn naar een oplossing, want alle oplossingen die haalbaar zijn (schutting verplaatsen, die 15cm betegelen, iets groens planten), zie je niet als oplossing. Wat zou dan wel de haalbare oplossing zijn, behalve accepteren dat het zo is, en zorgen dat je die grond claimt wanneer er herbestraat word of je een nieuwe schutting gaat plaatsen over X jaar?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
No Hands schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:15:
Ja want jij maakt in jouw werk nooit een foutje..
Jawel hoor. Maar dan moet ik het op mijn eigen kosten herstellen.

Topic mag wat mij betreft dicht. Klachtbriefje is verstuurd en zie wel wat eruit komt. Leg me er verder bij neer :)

[ Voor 20% gewijzigd door ColeJ op 21-10-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
[...]

Niet doen, dan krijg je 500 euro hooguit. Krijg je spijt van en die 500 euro ben je zo weer kwijt/vergeten. Klinkt ook als dat je het wilt verkopen uit een soort van boosheid. Laat het rusten en zet er een paar jaar wat planten neer. Je kunt en hoeft er nu niets mee, de grond blijft wel van jou.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 21-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Mits je hier een opname van hebt of dit zwart op wit hebt staan, ga je dit niet kunnen bewijzen, en dus geen schade kunnen verhalen.
Zelfs dan, de gemeente gaat hier niet over, het kadaster wel. Dus leuk dat de gemeente die info (verkeerd) gaf, ze hadden er überhaupt nooit over geraadpleegd moeten worden. Dus of je ze hier als schuldige aan kan wijzen... ik betwijfel het.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:59

m-vw

Dus?

Niet alles gelezen, maar volgens mij heb je bij de verkeerde partij informatie ingewonnen.

Wij krijgen binnen kort de sleutels van ons nieuwe huis en de informatie over het perceel komt van de bouwer. En het kadaster controleert dit later nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 15:27
Ik heb zelf een tijd in het grondwerk gezeten en het was redelijk gangbaar dat piketpaaltjes 15 cm buitenwerks stonden. Het lijkt er op dat die paaltjes voor de stratenmaker op de juiste plek stonden en die daar mooi de erfgrens heeft aangehouden, maar dat niemand dat tegen jou gezegd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:14
Je kan ook aan de zijde van 't paadje de schutting alvast (onderaan ofzo) alvast verdikken met een klos tegen de palen aan en onderaan een plank. Dan claim je de ruimte alvast en is 't voor andere buren ook duidelijk. Anders krijg je over 10 jaar gezeik met je buren omdat je 15cm van 't paadje jat 🙃

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:05
@ColeJ Verkoop de grond niet, voor die grijpstuiver (vergeleken met een huis) schiet je daar niks mee op. Koop wel voor € 7,95 (ongeveer) een bordje waar op staat “eigen weg”, of “ter bede”. Dat bordje hang je onderaan je schutting, aan de openbare kant.

Dit voorkomt mijn situatie. Vorige eigenaar heeft nooit iets gemeld en nu zijn de eerste 2 meter van mijn perceel openbare weg geworden. Daar kun je feitelijk nooit meer iets aan doen. En als jouw gemeente na 10 jaar zegt dat ze die strook al die tijd al onderhouden, dan ben je je grond feitelijk kwijt. Je mag dan ook niet meer je schutting op de juiste plek plaatsen want dan sluit je een ‘openbare weg’ af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@ColeJ
Hopelijk werkt de gemeente mee maar ga er maar vanuit dat het niks gaat worden.

Persoonlijk zou ik kijken of je 1 schuttingdeel creatief kan verplaatsen richting de stoep. Dan claim je heel duidelijk waar de erfgrens echt loopt. Dan die 15 cm lekker aankleden met wat groen. Leuke klimplant bijvoorbeeld die boven je schutting uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:02

PauseBreak

derp!

marcelcee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:54:
@ColeJ Verkoop de grond niet, voor die grijpstuiver (vergeleken met een huis) schiet je daar niks mee op. Koop wel voor € 7,95 (ongeveer) een bordje waar op staat “eigen weg”, of “ter bede”. Dat bordje hang je onderaan je schutting, aan de openbare kant.

Dit voorkomt mijn situatie. Vorige eigenaar heeft nooit iets gemeld en nu zijn de eerste 2 meter van mijn perceel openbare weg geworden. Daar kun je feitelijk nooit meer iets aan doen. En als jouw gemeente na 10 jaar zegt dat ze die strook al die tijd al onderhouden, dan ben je je grond feitelijk kwijt. Je mag dan ook niet meer je schutting op de juiste plek plaatsen want dan sluit je een ‘openbare weg’ af.
Dit stukje grond van TS is nu al een weg die openstaat voor openbaar gebruik. Tenzij TS de schutting verplaatst (en zo te lezen is het een degelijke schutting, gaat >10 jaar mee) doet TS de facto afstand van deze 1,8m².

Je kunt natuurlijk wel nog grond aan de openbaarheid laten onttrekken (want zo heet die handeling) maar daar heb je een raadsbesluit voor nodig.

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Dit stukje grond van TS is nu al een weg die openstaat voor openbaar gebruik. Tenzij TS de schutting verplaatst (en zo te lezen is het een degelijke schutting, gaat >10 jaar mee) doet TS de facto afstand van deze 1,8m².

Je kunt natuurlijk wel nog grond aan de openbaarheid laten onttrekken (want zo heet die handeling) maar daar heb je een raadsbesluit voor nodig.
Paar paaltjes en een lijntje spannen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

[..]
ik zou liever afstand doen van 1,8m2 als het 12 meter lang en 15cm breedt is, dan dat er een transformatorhok van 100x180cm in mn tuin zou staan. Als de TS z'n schutting zou verplaatsen heeft ie 15cm meer tuin, dan kan je er mooi grind in leggen, zoals op deze foto (render):
Afbeeldingslocatie: https://houthandelgigant.nl/cdn/shop/files/6690139aa1d9a-7b63bf390687782172c8afa485acdc74c2c843aa_P022293_R_v04_0_202207_7ce1ebcf-6102-48e1-9891-b5a2fd53e6db_2400x1601.jpg?v=1725796233

Om het even in perspectief te plaatsen waar het om gaat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
[...]

Ja, maar het is geen openbare weg. Dat iets openbaar gebruikt kan worden is iets anders. En een bordje voorkomt dus dat je niks meer over dat stuk te zeggen hebt, enkele jaren down the road. Dan kun je namelijk prima over 15 jaar de schutting verplaatsen en het openbare gebruik van die grond beëindigen. Ik kan dat niet meer doen helaas.

Hij doet dus zowel de facto als de jure geen afstand van zijn grond.

En dat raadsbesluit is een theoretische exercitie. Ik heb gewoon een stoep en rijbaan op mijn grond. Daar gaat niemand van zeggen: laten we dat maar weer teruggeven aan de eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

marcelcee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Ja, maar het is geen openbare weg. Dat iets openbaar gebruikt kan worden is iets anders. En een bordje voorkomt dus dat je niks meer over dat stuk te zeggen hebt, enkele jaren down the road. Dan kun je namelijk prima over 15 jaar de schutting verplaatsen en het openbare gebruik van die grond beëindigen. Ik kan dat niet meer doen helaas.

Hij doet dus zowel de facto als de jure geen afstand van zijn grond.

En dat raadsbesluit is een theoretische exercitie. Ik heb gewoon een stoep en rijbaan op mijn grond. Daar gaat niemand van zeggen: laten we dat maar weer teruggeven aan de eigenaar.
Een bordje voorkomt dat niet. Dat denken heel veel mensen maar de crux is simpel: Is het >10 jaar onafgebroken openbaar toegankelijk geweest en heeft de wegbeheerder (in dit geval gemeente) het 10 jaar of langer in onderhoud gehad? Dan is het openbare weg geworden. Borden veranderen dat niet. Fysiek de toegang onmogelijk maken wel.

n.b.: in onderhoud gehad betekent zoveel als opgenomen in de wegenlegger, dus fysiek onderhoudswerkzaamheden uitvoeren is niet noodzakelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door PauseBreak op 21-10-2024 21:39 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
PauseBreak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Een bordje voorkomt dat niet. Dat denken heel veel mensen maar de crux is simpel: Is het >10 jaar onafgebroken openbaar toegankelijk geweest en heeft de wegbeheerder (in dit geval gemeente) het 10 jaar of langer in onderhoud gehad? Dan is het openbare weg geworden. Borden veranderen dat niet. Fysiek de toegang onmogelijk maken wel.

n.b.: in onderhoud gehad betekent zoveel als opgenomen in de wegenlegger, dus fysiek onderhoudswerkzaamheden uitvoeren is niet noodzakelijk.
Dan moet je de Raad van State toch eens even bij gaan praten. Die zijn het niet met je eens en toetst hier gewoon aan, voorbeeldje.

Edit: en een recenter voorbeeldje.

[ Voor 8% gewijzigd door marcelcee op 21-10-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

marcelcee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Dan moet je de Raad van State toch eens even bij gaan praten. Die zijn het niet met je eens en toetst hier gewoon aan, voorbeeldje.
Zo te lezen is het betreffende weggedeelte geen onderdeel geweest van de wegenlegger (die nog dateerde uit de jaren 60, vind ik wat van) en dan is het eenvoudig om te beargumenteren dat het dus nooit is bedoeld als openbare weg. Wel een opmerkelijke uitspraak, maar zo leer je iedere dag weer wonderlijke nieuwe dingen :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
PauseBreak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Zo te lezen is het betreffende weggedeelte geen onderdeel geweest van de wegenlegger (die nog dateerde uit de jaren 60, vind ik wat van) en dan is het eenvoudig om te beargumenteren dat het dus nooit is bedoeld als openbare weg. Wel een opmerkelijke uitspraak, maar zo leer je iedere dag weer wonderlijke nieuwe dingen :)
Het ging mij meer om het toetsingskader dan om de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou van een ongelukkige situatie er een positieve draai aan geven. Je hebt over een lengte van 12 meter 15cm eigen grond waar je iets tegen de schutting aan kan zetten. Hang er anti-worteldoek tegen de schutting aan aan de gemeente kant, maak een raster, en span kippengaas er tegenaan, en plant wat klim-op's. Dan heb je sowieso een geluidsbarriere van omgevingsgeluid, die je eigen tuin niet inkomt door dat worteldoek, en nog groen ook. :P

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 22-10-2024 00:21 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Ik snap dat het misschien wat lullig klinkt, 15 centimeter
Dat moet je ook ff zeggen tegen mijn vrouw ;)

Ontopic gewoon die schutting gelijk verzetten anders heb je een paar jaar later er weer gezeik over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:30
Het Kadaster is bij ons ook vorige maand langsgekomen, en zal altijd aangeven dat piketpaaltjes geen waarde hebben.
Deze kunnen verplaatst worden enz. Daar van uit gaan voor de erfgrens kan heel vervelend uitpakken. Zie hier een voorbeeld er van.

Als je 'slim' was geweest had je de omgevingsvergunning en evt bijbehorende documenten er bij gepakt zoals de plattegrond van de situatie. Daarin was mogelijk te zien dat jouw perceel direct tegen deze brandgang of stoep aangrenste. In zo'n geval dan ook gewoon bij Kadaster aangeven dat dat jouw erfgrens is. Als de andere partij ( buren of gemeente als de stoep van de gemeente is ) het daar niet mee eens is, kunnen ze altijd nog bezwaar aantekenen. Enfin, hier is het ook gewoon van jou maar heb je van te voren niet goed nagedacht.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 22-10-2024 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Zet er een randje planten neer en denk er verder niet meer aan. Zodra de gemeente denkt dat ze het moeten bijhouden ze even vertellen dat ze eraf blijven omdat het prive eigendom is. nergens staat dat een schutting het einde van jouw erf is, je mag gewoon een schutting op een andere plek op je erf hebben en dat heb jij nu dus gedaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
No Hands schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:18:
Zet er een randje planten neer en denk er verder niet meer aan. Zodra de gemeente denkt dat ze het moeten bijhouden ze even vertellen dat ze eraf blijven omdat het prive eigendom is. nergens staat dat een schutting het einde van jouw erf is, je mag gewoon een schutting op een andere plek op je erf hebben en dat heb jij nu dus gedaan.
Dit. (En/of grind.) Af en toe zelf even onkruid eruit halen of wat schoffelen.
Voordeel van wat begroeiing op die plek is ook nog eens dat buurthonden in die begroeiing pissen en niet rechtstreeks tegen je nieuwe dure schutting.
En je claimt daarmee heel duidelijk je grond.
Wat de toekomst dan brengt.. tzt nieuwe schutting plaatsen, of iets meer m2 tijdens verkoop, of wat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RaZ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:23:
Als de TS z'n schutting zou verplaatsen heeft ie 15cm meer tuin, dan kan je er mooi grind in leggen, zoals op deze foto (render):
Ik zag zo 123 geen put in de stoep dus een strookje aan de stoepkant kan ook fijn zijn voor wat afwatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Ik zag zo 123 geen put in de stoep dus een strookje aan de stoepkant kan ook fijn zijn voor wat afwatering.
De TS heeft ook geen foto's geplaatst, dus dat je iets niet hebt gezien, kan zeker kloppen ;)

En ja, natuurlijk is het kut dat je een 12 meter lange schutting niet op de erfgrens hebt gezet, maar 15cm van de erfgrens af, in je eigen tuin, en dat dat een oppervlakte is van 1,8m2 met een grondprijs van ongeveer 1.000 euro.

Schutting verplaatsen:
8 nieuwe palen van 5 euro per stuk (4 tientjes), want de huidige zitten in het beton gestort, en zijn niet opnieuw te gebruiken. 2 zakken van 25kilo snelbeton: 20 euro. Dan mis je natuurlijk 15cm schutting omdat je de schutting hebt verplaatst. En dan niet vergeten dat er nieuwe dure tegels gekocht moeten worden die weer op maat geslepen moet worden. Dat wordt een duur geintje, en kost je wel een weekendje met wat vrienden. Maar als je hier een hovenier wil inhuren, ben je een stuk duurder uit. Misschien wel meer dan de 1.000 euro die je dan mis aan een strook van 15cm breedt.

Tuin is gewoon 15cm smaller omdat de schutting niet op de erfgrens staat.

En ja, ik vind het voor de TS hoe dan ook lullig hoor. En soms moet je je verlies gewoon accepteren als de oplossing duurder is. Ik zou geen 2.500 euro steken om een schutting 15cm te verplaatsen en nieuwe dure tegel te kopen zodat het weer netjes aansluit om mn tuin 15cm breder te maken, want het stuk wat je mist is "maar" 1.000 euro waard.
Damn, die bedoelde je. Ik dacht dat je het over de foto/render die ik had geplaatst waar je het over had. My Bad :X ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 23-10-2024 17:25 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

RaZ in "Erfafscheiding"RaZ
De TS heeft ook geen foto's geplaatst, dus dat je iets niet hebt gezien, kan zeker kloppen ;)
ColeJ in "Erfafscheiding"

Pagina: 1