Vervangen stalen kozijnen; 'steel look'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 08:02
Goedemiddag,

Onze woning bevat nog een aantal originele stalen kozijnen uit de jaren 50. Erg mooi om te zien, maar in de winter twijfel ik soms of ik binnen of buiten zit ;)

We willen deze graag vervangen voor aluminium met een 'steel look'. Daarvoor op zoek naar producenten die dit kunnen leveren (via dealers). Ik heb er inmiddels 3 gevonden, maar wellicht zijn er gebruikers die nog goede tips hebben. Overigens nog geen check gedaan op subsidieregels voor glas icm u-waardes van de betreffende profielen, wellicht dat dit de opties nog uitdunt.

De woning staat overigens in Eindhoven, mochten er tips zijn die enkel lokaal leveren.

Reeds gevonden:

Aliplast Max Light steel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vbjEfKOvSzABRA7xwAl_hy-IA4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NyQSo5XOcxH2g9HX6CRT7nPX.jpg?f=user_large

Reynaers Slimline 38 Classic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz4n7x5r4LwFFt9PUntnhIiIReI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilRuu0IiidXX0ueZwqu8MVBw.jpg?f=user_large

Kenwaar GT70S Steellook (neus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWagOQ4e4I_X0rS-Yz_MnaSxSWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13K0GLVDvUOx70QjZ9xbIcsg.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou bij Metaglas (in Tiel) kijken. https://www.metaglas.nl/producten/methermo-classic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
Website ziet er veelbelovend uit, dank @theHoff !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvKnijff
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-03 22:39
Ik zou zeker het het aluprof MB ferroline steellook kozijn mee nemen in je vergelijk, deze is doorgaans wat aantrekkelijker geprijsd. https://www.onlinekozijns...f-mb-ferroline-steellook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:26
@TD-91 Ik weet niet wat je budget is, maar je kan ook voor nieuwe stalen kozijnen gaan. Deze isoleren beter dan aluminium, is echt massief staal en gaat niet jaren, maar generaties lang mee.

Kunnen ook beter tegen een stootje.

Bovendien is de glasflens VEEEL dunner dan bij aluminium, en wat dat betreft ook dunner dan hout en kunststof. Je krijgt er dus een veel slanker kozijn voor terug.

[ Voor 35% gewijzigd door VindiGoosh op 01-11-2024 15:23 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
VincentvKnijff schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:34:
Ik zou zeker het het aluprof MB ferroline steellook kozijn mee nemen in je vergelijk, deze is doorgaans wat aantrekkelijker geprijsd. https://www.onlinekozijns...f-mb-ferroline-steellook/
Dank voor het delen, ervaring mee? Zijn ze aantrekkelijker geprijsd simpelweg door productie in Polen ipv nl/be? Of nog andere zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-91
VindiGoosh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:18:
@TD-91 Ik weet niet wat je budget is, maar je kan ook voor nieuwe stalen kozijnen gaan. Deze isoleren beter dan aluminium, is echt massief staal en gaat niet jaren, maar generaties lang mee.

Kunnen ook beter tegen een stootje.

Bovendien is de glasflens VEEEL dunner dan bij aluminium, en wat dat betreft ook dunner dan hout en kunststof. Je krijgt er dus een veel slanker kozijn voor terug.
Staal als optie wel bekeken, maar weet niet of ik het de meerprijs wel waard vind. Voor mijn type woning komt het aluminium eigenlijk ook wel goed uit de verf (er zijn een paar gelijke woningen die reeds gerenoveerd zijn).
Wel beetje korte termijn gedachten afgaande op jouw kwaliteitsopmerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
TD-91 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:00:
[...]

Staal als optie wel bekeken, maar weet niet of ik het de meerprijs wel waard vind. Voor mijn type woning komt het aluminium eigenlijk ook wel goed uit de verf (er zijn een paar gelijke woningen die reeds gerenoveerd zijn).
Wel beetje korte termijn gedachten afgaande op jouw kwaliteitsopmerking ;)
Nee snap ik heel goed. Als je voor staal wilt gaan hakt dat er echt in wat betreft budget.

Mocht je eens willen “proeven”, je kan contact opnemen met PerfectView en anders mij even DM’en: ik maak ze namelijk :)

Succes met de renovatie! d:)b

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37
Je hebt ook nog Alu-k Themis revive. O.a. verkrijgbaar bij alument in regio ehv. Zie https://alument.nl/aluminium-kozijnen/#raamdeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvKnijff
Het is lastig om met metalen kozijnen met koudebrug onderbreking aan de juiste isolatie waarde te komen. MB Ferolline is aluminium met holle kamers en een koude brug onderbreking dan haalt hij een isolatie waarde van u=1,5wm2K (het profiel zelf). Dit is in de basis voldoende om te voldoen aan het Nederlandse bouwbesluit. Ik ken niet direct stalen kozijnen met koude brug onderbreking die hier aan voldoen. Het kan zijn dan ze er trippel glas in gooien om de gehele waarde weer onder de 1,65wm2k te krijgen. Dit is de isolatie waarde die het gehele kozijn minimaal moet hebben volgens het bouwbesluit, hoe lager het getal des te beter de isolatie waarde. In polen worden inderdaad kozijnen gemaakt die beter betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
VincentvKnijff schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:47:
Ik ken niet direct stalen kozijnen met koude brug onderbreking die hier aan voldoen.
PerfectView levert deze stalen kozijnen, geproduceerd door MHB in Herveld.

Dunste stalen profielsysteem ter wereld met de best presterende isolatiewaarden in die klasse.

Vraag naar SL30 ISO Plus.

Edit:

Even gekeken naar de documentatie van onze kozijnen. De best presterende is SL30 Iso Plus met triple glas (eclaz one 44.1/22Ar/5/22AR/33.1) heeft een isolatieprestatie van 1,02 W/m2K. Gemiddeld ligt het van onze kozijnen ergens tussen de 1,1 en 1,2 W/m2K

[ Voor 27% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

paQ

tof :)
Wist niet dat die 'steellook' kozijnen bestonden.

Zonde eigenlijk dat die dingen zo ruk zijn kwa isolatie, want ik vind oude stalen kozijnen bijna altijd heul erg vet :Y

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentvKnijff
SL30 ISO Plus dat is zeker een mooi ultra slank profiel 30mm, dank voor de input!. Wel haalt hij de isolatie waarde uit de trippel beglazing. Het nadeel van trippel glas is de condensatie aan de buitenzijde. Ik persoonlijk vind dat geen probleem, toch is het een reden dat veel mensen kiezen voor HR++. Hier een opsomming van de voor en nadelen. https://www.onlinekozijnshop.nl/trippelglas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
VincentvKnijff schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:14:
SL30 ISO Plus dat is zeker een mooi ultra slank profiel 30mm, dank voor de input!. Wel haalt hij de isolatie waarde uit de trippel beglazing. Het nadeel van trippel glas is de condensatie aan de buitenzijde. Ik persoonlijk vind dat geen probleem, toch is het een reden dat veel mensen kiezen voor HR++. Hier een opsomming van de voor en nadelen. https://www.onlinekozijnshop.nl/trippelglas/
Ik kan volgende week even een calculatie vragen voor onze kozijnen met HR++. Volgens mij zit die isolatiewaarde ook onder de 1,5W/m2k.

In eerste instantie wilden wij dat namelijk, maar uiteindelijk zijn we toch voor triple glas gegaan.

En als je wel de isolatiewaarde wilt, maar niet de dikte en minder condensatie aan de buitenkant dan triple glas, kun je natuurlijk ook voor vacuümglas gaan.

Heeft ook echt extreem goede geluidsisolerende eigenschappen.

En dat is wel een groot nadeel van aluminium t.o.v. staal naar mijn mening: aluminium houdt geluid een stuk minder goed tegen dan staal of in sommige gevallen zelfs houten kozijnen.

Beetje een vuistregel bij metalen kozijnen: hoe massiever en groter de massa, des te beter de geluidsisolerende eigenschappen (muv vacuümglas :P)

[ Voor 16% gewijzigd door VindiGoosh op 02-11-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentvKnijff
Vindi, Dank voor de info ik weet nu wat meer van stalen kozijnen. En de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
brokenp schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:20:
Je hebt ook nog Alu-k Themis revive. O.a. verkrijgbaar bij alument in regio ehv. Zie https://alument.nl/aluminium-kozijnen/#raamdeur
Thx, ga ze contacten!
Pagina: 1