Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Ik ben voor mijn vrouw (en ook wel voor mijn eigen motortrips) op zoek naar een vervanger voor de Canon IXUS 510 HS uit 2012 die ze nu gebruikt. Qua upgrade is ze vooral op zoek naar makkelijk draadloos verbinden met haar telefoon, ze gebruikt het toestel veel voor haar werk.

Van belang zijn:
-Draadloze verbinding met telefoon;
-Compact, de Ixus is wat dat betreft ideaal. Hij moet in een jaszak passen;
-Analoge zoom;

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De Canon IXUS 285 HS, maar die lijkt vrijwel overal uitverkocht. Ook naar gebruikte EOS-M systeemcamera's gekeken, maar dat wordt zo te zien dan toch vrij groot. De Kodak Pixpro AZ528 lijkt me ook nog aan de forse kant.

Wie heeft ervaring/tips?

Slecht idee... Hoe laat?

Beste antwoord (via GSX-MAN op 23-10-2024 13:23)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het aanbod van compact camera's is heel erg beperkt zeker nieuw een simpel filter levert dit op:
https://tweakers.net/comp...ZA0rYXeyFVg__C4VoNMJUa_0B
Je ziet de keuze is beperkt zal dus ook 2e hands zoeken worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:33
De Ixus-lijn bestaat al enkele jaren niet meer. Afhankelijk van haar wensen ga je naar compact-lijn.
Af te wegen is of de Samsung/iPhone Ultra/Pro voldoen. Theoretisch wel, want mijn Ixus kon al bijna niet meer tippen aan mijn Note 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
n8tur3 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:23:
De Ixus-lijn bestaat al enkele jaren niet meer. Afhankelijk van haar wensen ga je naar compact-lijn.
Af te wegen is of de Samsung/iPhone Ultra/Pro voldoen. Theoretisch wel, want mijn Ixus kon al bijna niet meer tippen aan mijn Note 10.
Ja, zeker een valide punt. Maar die Ixus hebben we al sinds 2012 en telefoons gaan dan toch veel korter mee. Meestal hebben we ook geen heel luxe telefoons. In mijn geval omdat ik 'm waarschijnlijk toch weer op een heel domme manier sloop.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Heb je ook een budget in gedachte? Dat maakt het zoeken iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Margu schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:40:
Heb je ook een budget in gedachte? Dat maakt het zoeken iets makkelijker.
De 300-350 van de Ixus die ik zag was wat mij betreft wel een beetje de richtlijn.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het aanbod van compact camera's is heel erg beperkt zeker nieuw een simpel filter levert dit op:
https://tweakers.net/comp...ZA0rYXeyFVg__C4VoNMJUa_0B
Je ziet de keuze is beperkt zal dus ook 2e hands zoeken worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
@Frogmen duidelijk, ze zoekt een éénhoorn _O- _O-

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Overigens zou ik 2e hands zoeken naar Panasonic LX100 mark 1 of 2, of een Leica Dlux 7 op de 2e hands markt. Zijn wel echte top prosumer compact camera's. Bedenk wel dat wifi vaak iets is van ja het kan maar verwacht er niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Even een gekke suggestie: als je filtert op een Micro-Four-Thirds model, body + lens kit en WiFi aan boord dan krijg je nog best wat opties. categorie: Systeemcamera's
Daar zitten ook redelijk compacte modellen zoals de Olympus PEN E-P7 of de Lumix DMC-G80. Maar een OM-D E-M10 is volgens mij ook aardig compact. Ik heb even niet naar beschikbaarheid gekeken, puur naar features en formaat, maar wellicht is dit een richting om in te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Zeker, heb ik ook al naar gekeken en zit echt wel kek spul tussen. Maar Frau zoekt dus een eenhoorn, een alleskunner die in je broekzak past.

En de Ixus, toen ik 'm nog met fotorolletjes (aps) verkocht bij Dixons, prezen we altijd aan met 'niet groter dan een pakje sigaretten'.

Wow, opa vertelt.

Enniewee, da's dus het formaat waar ze het meest praktisch mee kan werken, en los van de behoefte aan connectiviteit en een gaar klepje voor de lens maakt die 510 die ze nu heeft best mooie foto's.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Deze lijn is een beetje uitgestorven doordat telefoons veel beter zijn geworden en wat ze aan hardware missen compenseren ze met intelligente nabewerking.
Wat overblijft zijn redelijk high-end compacts met grote sensoren en daardoor ook grotere lenzen.
Deze zijn sowieso duurder, en het beperkte aanbod helpt niet mee.
Je zou misschien ook je camerabudget bij je telefoonbudget kunnen plussen en dan een goede cameratelefoon kunnen kopen, al dan niet met een hoesje eromheen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:33
Ik snap wat je partner wil, ik heb zelf 3 Ixus'jes gehad. Maar qua beeld werden ze alleen bij zoomen niet verslagen door mijn Note 10. Ondertussen zijn de high-end telefoons veel beter. Dat jij die van je vrouw sloopt, dat ga je dan snel laten bij die kosten. Bedenk ook dat alles boven de beperkte beschikbaarheid van compact camera's ook flink aan de prijs zit in vergelijking met een Ixus en veel te veel mogelijkheden heeft, die ze nooit gaat gebruiken of beheersen. Ik ben van zo'n spiegelreflex en een aantal lenzen en speciale flitser via een compact camera afgezakt naar een Ixus en vond dat geweldig. De markt die zij zoekt is nu in bezit van de high-end smartphones. Maar koop desnoods nog ergens een uitloopmodel Ixus en hoop dat Canon nog de accu's heeft. Het is alleen maar uitstel. En een iPhone gaat toch zeker lang mee, zowel soft- als hardware. Daarin is hij beter dan een Samsung, die ik prefereer.

[ Voor 6% gewijzigd door n8tur3 op 23-10-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saido6pac
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:16
Ik heb dit jaar een Panasonic tz90 gekocht ter aanvulling voor mijn telefoon vanwege de 30x zoom. Wellicht dat dit een upgrade is voor de Ixus. 4k filmen ipv full hd en 30x zoom ipv 10x. Ik ben erg tevreden met de camera. Tweedehands zijn ze zeker binnen je budget te vinden.

Het opsturen van de fotos naar de telefoon werkt ook prima.

https://tweakers.net/pric...-lumix-dc-tz90-zwart.html

Edit: laatste zin toegevoegd, want daar ging de vraag überhaupt over.

[ Voor 15% gewijzigd door saido6pac op 24-10-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Als ik trouwens op de Canon website kijk dan staat daar nog een Ixus model op maar ook een SX740HS model. Ik weet niet of die beide WiFi opties hebben, maar als de website ze nog laat zien is de kans groot dat je één van deze modellen nog wel bij een fotowinkel gaat tegenkomen. Het kan alleen zijn dat je even wat winkels moet bellen of er langs moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Onlangs een Rx100 mark 1 kunnen kopen tweedehands voor €150.
Volgens mij hebben die modellen vanaf de mark 2 ook wifi. Misschien is dat ook iets om te bekijken?

Heeft grotere sensor dan je Canon en Sony heeft een vrij goede autofocus (zelfs met de oude modellen al).
Als je zoekt kan je denk zelfs een mark 3 vinden door +- €300; en die wordt nog alom geprezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Topicstarter
Goede tips allemaal, dank mensen!

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1