Zolder brandwerend maken i.v.m omvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 11:01
Ik heb sinds 2013 een zuid/west opstelling op mijn schuin dak liggen met de omvormer om zolder.
Nu ga ik er op het noord/oosten een installatie van 1500 wp bijplaatsen.
De omvormer van deze installatie komt ook op zolder.
De afwerking van de zolder is spaanplaat en dus niet erg brandwerend.
Ik wil de plaats van de omvormers brandwerend maken.
Brandwerende gipsplaten is een (betaalbare) optie maar de platen zijn best wel zwaar.
Mijn vraag is of er lichtere (betaalbare) materialen zijn om de ruimte waar de omvormers komen brandwerend te maken.
Een Steen/glaswol deken aanbrengen zou wellicht kunnen maar ik heb liever wat vaster materiaal.

En dan nog een vraag:
Ik kwam laatst een brandblusser tegen die bij brand automatisch afgaat.
Dat lijkt mij een goede beveiliging.
Wellicht weet iemand hier meer van.

Ik kon over dit onderwerp niets vinden op tweeakters daarom een nieuw topic.

Beste antwoord (via Ghoogen op 21-10-2024 14:54)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Je kan ook een brandwerende kast om de omvormers maken? Dan leunt het gewicht niet op het dak.
Of zorg voor ruim voldoende koelmogelijkheden, zodat ze niet vlam vatten :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom vind je het nodig? Vatten omvormers onredelijk vaak vlam?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Je kan ook een brandwerende kast om de omvormers maken? Dan leunt het gewicht niet op het dak.
Of zorg voor ruim voldoende koelmogelijkheden, zodat ze niet vlam vatten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Als een omvormer kortsluiting maakt, wordt de stroom afgesloten via de groep in de meterkast en/of de aardlek in de meterkast.
Verder kan een omvormer redelijk warm worden, maar niet super heet.
Ik zou wel zorgen voor voldoende ventilatie om de omvormer heen (dus niet volledig inbouwen in een dichte kast)
EN
een rookmelder op de verdieping.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
Gelukkig hebben de meeste omvormers een volledig metalen behuizing. Door deze behuizing is het dus niet mogelijk dat de brand verder komt dan de binnenkant van de omvormer. Ditzelfde geldt voor optimizers en micro-omvormers. Deze onderdelen zijn luchtdicht en laten dus geen zuurstof toe. Dit betekent dat brand onmogelijk is. Wanneer een omvormer een kunststof behuizing heeft, is er dus wel een potentieel risico. Het grootste gevaar bevindt zich echter niet in de omvormer zelf, maar juist aan de buitenkant. Dit heeft te maken met de kabels.
https://houtmaninspectie....ntstaan-bij-zonnepanelen/

Hoe heb je je andere apparaten in huis ingepakt? De tv, wasmachine en droger bv kunnen ook in de fik vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Als je bang bent voor het gewicht (waarom?) dan kun je ook spaanplaat vervangen door gipsplaten (8.5mm). Wel meer werk.

Afwerken met brandveilige materialen is altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Volgens mij is een (standaard) gipsplaat al behoorlijk brandvertragend. Dikke kans dat andere spullen in de omgeving van de omvormers een heel stuk brandgevaarlijker zijn... Dus je zou je spaanplaat door gipsplaat kunnen vervangen.

En "investeer" in een rookmelder zodat je iig tijdig het huis kunt verlaten als er iets vreselijk mis aan het gaan is.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoogen
Als je bang bent voor het gewicht (waarom?) dan kun je ook spaanplaat vervangen door gipsplaten (8.5mm). Wel meer werk.

Het is niet de constructie die het gewicht niet aankan maar ik kan het gewicht niet aan.
Ik kan wel hulp vragen maar dat doe ik zo min mogelijk.
Brandvertragend gaat mij vooral om safe te zitten voor de verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 21:30
Koop anders wat metalen platen bij de bouwmarkt? Als je die vastzet naast/boven de omvormer, dan heeft vuur er vrijwel geen grip op. Metalen platen zijn zwaar, maar doordat ze niet zo groot of dik zijn als een gipsplaat zijn ze veel beter te dragen. Je kunt kiezen voor schroeven, maar montagekit kan ook werken. Als je echt zeker wil zijn kun je eventuele naden zelfs afwerken met speciale brandveilige kit: https://www.denbraven.com...d-sealant/?from_root=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ghoogen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:01:

Het is niet de constructie die het gewicht niet aankan maar ik kan het gewicht niet aan.
Ik kan wel hulp vragen maar dat doe ik zo min mogelijk.
Brandvertragend gaat mij vooral om safe te zitten voor de verzekering.
Je verzekering gaat bij een brand hooguit na of de boel is aangesloten door een gecertificeerd elektricien volgens de geldende normen, je bent nergens verplicht omvormers in brandwerende kasten te vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Zelfs dat niet. Verzekeringen (in NL) sluiten typisch alleen opzet en grove nalatigheid uit (en de lat daarvoor ligt erg hoog).

Ontopic: beter mee verlegen dan om verlegen dus regel die hulp gewoon. Als je de spaanplaat laat zitten dan schroef je de gipsplaten er zo tegenaan met zijn tweeën en is het een klus van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:40
Als je beide omvormers in een kast op zolder zou plaatsen worden deze op een warme zonnige dag zó warm dat een brandblussysteem feitelijk verplicht is.. deze bijvoorbeeld: https://mausstixxpro.com/en/
Daarbij, omvormers die veel warmer worden dan gewoonlijk gaan veel eerder kapot.
Doe dán rook en/ of hittemelders in de buurt van de 2 omvormers met een door-melding naar je telefoon of een andere rookmelder in huis met het zelfde systeem.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

H-W

Wat kwam je trouwens voor brandblusser tegen? De systemen die ik ken, en die automatisch geactiveerd worden bij brand, zijn vaak bedoeld voor afgesloten ruimtes (motorcompariment in een boot) of bijvoorbeeld in afzuigkappen in de horeca. Die blussen dus niet gericht op je omvormers maar zijn eerder bedoeld een groter gebied te bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb de omvormers van zolder verplaatst naar een losstaand schuurtje.
Daar kunnen in de toekomst nog batterijen komen te staan.

Weg brandgevaar.
Ik wil dat spul niet in huis hebben, zeker geen chemische middelen (batterijen)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2024 19:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
H-W schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:28:
Wat kwam je trouwens voor brandblusser tegen? De systemen die ik ken, en die automatisch geactiveerd worden bij brand, zijn vaak bedoeld voor afgesloten ruimtes (motorcompariment in een boot) of bijvoorbeeld in afzuigkappen in de horeca. Die blussen dus niet gericht op je omvormers maar zijn eerder bedoeld een groter gebied te bedekken.
https://www.brandbeveilig...RuPSZ27k5jloaArllEALw_wcB

https://www.georgekniest....PGOuY_h1CxOAaApnuEALw_wcB

https://nl.aliexpress.com...jBr5mmc1mqOQaAjOJEALw_wcB

https://www.eugardencente...PoAbHNVKxU0gaAmuwEALw_wcB

[ Voor 25% gewijzigd door Ghoogen op 21-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Over brandgevaar: door langdurige opwarming/uitdroging kan hout pyrofoor worden. Dat wil zeggen dat het bijna spontaan kan gaan branden. SMA heeft ergens in z’n voorschriften staan dat de omvormers op een niet brandbare ondergrond gemonteerd moeten worden.
En mocht je je afvragen wat het brandgevaar is, kijk dan eens naar recente kerkbranden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:49:
OvSMA heeft ergens in z’n voorschriften staan dat de omvormers op een niet brandbare ondergrond gemonteerd moeten worden.
.
Correct, zie hier: https://files.sma.de/downloads/HolzUnt-TI-nl-12.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

H-W

Ik zie hier vooral poeder blussystemen (die vaak niet werken op branden in elektrische installaties), die je alleen kan gebruiken in gesloten of halfopen ruimtes, of met een zeer beperkte inhoud (en van Ali afkomstig zijn). Daar zou ik niet voor kiezen. Tenzij je de omvormers gaat inbouwen in een kast, maar dat lijkt me ook geen goed idee.
Ik zou er een rookmelder of een hittemelder bij plaatsen en een geschikte schuimblusser als je meer zekerheid wil. Automatisch blussen lijkt me in dit geval een stap te ver. Dan zorg je toch maar voor een onbrandbare omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
@Ghoogen
Veiligste is het probleem überhaupt voorkomen, dus geen omvormer binnen, maar een micro omvormer buiten.

Maar ik lees dat je je meer druk maakt over de verzekering dan over je eigen veiligheid.
Maak je huis veilig voor jezelf en niet voor de verzekering.

Bij consumenten hoor je bijna nooit dat de brandverzekering moeilijk doet (zakelijk/commercieel vastgoed wel). Logisch want wettelijk zijn er maar heel weinig zaken verplicht voor de bewoner van een huis. Woon je bijvoorbeeld nog in een origineel huis uit de jaren 50, woon je in een enorm brand-onveilig huis, maar wel volledig legaal en een verzekeraar kan daar weinig aan doen.

Dus ga je zaken doen voor de verzekering, niet doen.
Doe het alleen om in een veilige woning te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
chrisborst schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:59:
@Ghoogen
Veiligste is het probleem überhaupt voorkomen, dus geen omvormer binnen, maar een micro omvormer buiten.

Maar ik lees dat je je meer druk maakt over de verzekering dan over je eigen veiligheid.
Maak je huis veilig voor jezelf en niet voor de verzekering.

Doe het alleen om in een veilige woning te wonen.
Je hebt de wasmachine, droger en strijkijzer ook buiten opgesteld? Meterkast nog wel binnen?

Branden veroorzaakt door PV-systemen is 9 van de 10 keer een indak systeem met een issue met de connectoren. Een omvormer die netjes geaard is en de fik in gaat voordat de aardlek getript is, lijkt mij een uiterst hypothetisch verhaal.

Als de TS het ding niet tegen de spaanplaat wilt monteren, haal wat gipsplaat, schroef dat tegen de spaanplaat, werkt prima brandvertragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Oilman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:53:
[...]

Je hebt de wasmachine, droger en strijkijzer ook buiten opgesteld? Meterkast nog wel binnen?
Sorry, maar wat een BS reactie. |:(
Een micro-omvormer is een hele normale oplossing en dan zit het risico op je dak i.p.v. een omvormer op je zolder binnen de schil.
Sterker nog, je kan ook prima een normale omvormer ook buiten opstellen. Die van mij hangt ook buiten maar om andere redenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
chrisborst schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Sorry, maar wat een BS reactie. |:(
Een micro-omvormer is een hele normale oplossing en dan zit het risico op je dak i.p.v. een omvormer op je zolder binnen de schil.
Sterker nog, je kan ook prima een normale omvormer ook buiten opstellen. Die van mij hangt ook buiten maar om andere redenen.
Je bent een probleem aan het oplossen dat er niet is.

Een micro omvormer is een normale oplossing als je verschillende dakvlakken hebt, niet vanwege een verzonnen brandgevaar van een string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57
Het grootste risico voor brand is niet de omvormer zelf. Want als de elektronica in brand zou vliegen door bv. een kortsluiting of vlamboog, zit die normaal in een hermetische gesloten omhuizing; lijkt me niet dat die brand zich uit kan breiden en zal snel doven door gebrek aan zuurstof.

Grootste risico zijn, zoals hierboven al werd geschreven, connectoren, en (externe) DC schakelaars en instalatieautomaten van onbekende merken (of slecht gemonteerd = los contact). Zoek maar eens op Youtube naar inverter + fire >:)

Houd de installatie dus zo eenvoudig mogelijk:
  • Kies een omvormer met ingebouwde DC schakelaar .
  • Geen PV verdeler op zolder maar aansluiting direct naar meterkast
  • Inbouwrichtlijnen van fabrikant volgen.
De omvormer op een plaatje (brandwerend) gips te schroeven lijkt me prima en weinig moeite.

Inbouwen van een omvormer in een kast geeft alleen maar problemen omdat de warmte niet weg kan. Groter het risico dat de omvormer door te hoge temepratuur gaat reduceren of zelfs afschakelt. En elektronica veroudert sneller.

Ik zou me meer zorgen maken om bv. een wasdroger. Want dat is het apparaat dat het vaakst brand veroorzaakt (al lijkt me risico bij warmtepompdroger bv. weer veel kleiner). Of de meterkast (een los contact kan daar brand veroorzaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Oilman schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:46:
[...]
Je bent een probleem aan het oplossen dat er niet is.

Een micro omvormer is een normale oplossing als je verschillende dakvlakken hebt, niet vanwege een verzonnen brandgevaar van een string omvormer.
Het klopt inderdaad dat het risico op brand door een omvormer echt minimaal is en dat er dus niet echt een probleem is.
Echter vindt TS het wel een probleem en soms zijn dat soort zaken niet rationeel op te lossen. Vandaar mijn "oplossing", verplaats het "probleem" naar buiten.
Dus je moet niet op mij reageren, maar op TS.
Pagina: 1