Indicatie beschermd wonen loopt af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:34
Hallo mede-tweakers!
Momenteel woon ik nu zo'n 5 jaar bij beschermd wonen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
waar inmiddels vrijwel alle doelen behaald zijn.
Nu is het zo ver dat ik binnenkort een gesprek krijg met de gemeente die mij binnen een half jaar uit de woning wil hebben, en ik dus een eigen woning moet zoeken waar ik dan uiteindelijk ambulante begeleiding krijg.
Waar ik nu woon heb ik een eigen huisnummer, brievenbus en voordeur (huurtoeslag mogelijk), maar het wonen zit contractueel onlosmakelijk verbonden met de begeleiding. Zodra er geen beschermd wonen meer nodig is moet ik dus ook de woning verlaten.
Dit wil ik zelf ook (graag zelfs!), en ben al langere tijd actief op zoek naar een huurwoning aangezien kopen niet mogelijk is met mijn financiële situatie (Wajong + werk). Ik heb wel wat spaargeld, maar als ik kijk naar wat voor hypotheek ik kan krijgen icm. mijn inkomen dan ben ik gelimiteerd aan het kopen van een kleine garagebox...

Ik sta bijna 10 jaar ingeschreven bij Woninginzicht (overkoepelende organisatie tussen meerdere woningbouw organisaties) en "reageer" al langer dan 2 jaar dagelijks op woningen (omdat uitstroom al langer een onderwerp is) echter heb ik tot nu toe pas 1 keer een huur-appartement aangeboden gekregen welke ik wegens serieuze mankementen zoals schimmel, lekkages en miscommunicatie (inspectie die uitgevoerd had moeten worden alvorens de bezichtiging zou plaatsvinden maar nooit is gebeurd) vanuit de woningbouw heb afgewezen. Dit was ca. een half jaar geleden.
Een contingent woning kom ik niet voor in aanmerking, omdat ik blijkbaar al 3 woningen heb afgewezen in een half jaar tijd. Hiervan is slechts 1 woning mij bekend (bovengenoemde), de andere 2 heb ik schijnbaar compleet over het hoofd gezien omdat ik toen enkel via de email werd geïnformeerd en deze waarschijnlijk in de spam-map is beland. Tegenwoordig krijg ik wel een SMS zodra ik een woning aangeboden krijg, maar dat is nu ook mosterd na de maaltijd.

Naast Woninginzicht kijk ik ook bij andere verhuurders, echter is dit vaak particulier en onbetaalbaar voor mij. Of het moet zijn dat ik genoegen neem met een Studio waar ik met mijn 31 jaar niet meer in wil gaan wonen, dan kan ik het wellicht nét betalen. Dan ga ik er qua woonruimte ook flink op achteruit (momenteel 43m2 met 1 slaapkamer).

De meeste appartementen of woningen die worden aangeboden bevinden zich buiten mijn huidige woonplaats, welke ik om meerdere redenen niet zou willen verlaten:
- Mijn ouders worden een dagje ouder, vader kwakkelt met zijn gezondheid, moeder is invalide en ik wil gewoon snel bij hun kunnen zijn wanneer zij hulp nodig hebben. Bij hun intrekken is echter geen optie.
- Vanwege mijn Fibromyalgie heb ik simpelweg de energie niet om iedere dag >45 minuten naar mijn werk te moeten reizen. Momenteel is dat ~15 minuten en dat is toch wel de max.
- Geen geld voor een auto om het reizen makkelijker te maken. (plus een zittend beroep, de beweging van het fietsen heb ik nodig om alles soepel te houden)

Nu begin ik het toch wel benauwd te krijgen vanwege de tijdsdruk die er achter zit.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Zijn er bepaalde organisaties waarbij ik terecht kan voor advies of bemiddeling, is dit iets wat mijn begeleiding moet regelen of hebben jullie nog goede (andere) tips? Alle input is welkom, alvast super bedankt!

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Beste antwoord (via MineTurtle op 24-10-2024 19:27)

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 13:05
Waarschijnlijk niet aan de orde maar voor de zekerheid: heeft jouw beschermd wonen organisatie geen samenwerkingsconvenant met de lokale woningbouw?
Ik werk zelf op een BW (sterker nog zit nu er even de kantjes af te lopen met een kop koffie op mijn kantoor :-) ) en wij hebben precies voor situaties zoals de jouwe een convenant waarbij we kunnen "voordringen" op alle wachtlijsten bij de woningbouw.
Wel met wat regels: onze clienten kunnen wat wensen doorgeven mbt de buurt maar moeten het verder doen met wat de woningbouw aanbied. Ook zijn ze verplicht nog 1 jaar begeleiding van ons te ontvangen en zijn wij verplicht de clienten weer terug in de BW te nemen op het moment dat het niet goed gaat. Na dit proefjaar wordt het huurcontract omgezet in een regulier huurcontract.
Is echt een hele mooie regeling die de doorstroom op onze schaarse bw plekken stimuleert doordat er geen mensen hoeven te blijven wonen die eigenlijk bw al ontgroeid zijn. Voor de clienten is het voordeel wel duidelijk :-) En voor de woningbouw de garantie dat de toch vaak nog kwetsbare mensen minstens een jaar begeleiding blijven krijgen van hun vertrouwede hulpverleners en dat ze een plekje terug kunnen krijgen op een bw als het niet goed gaat.
Werkt super! Maar heb je geen fluit aan als dat op jouw woonplek anders werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:52
Hallo,

Poehh, wat een waslijst aan dingetjes. Respect dat je de weg naar zelfstandigheid hebt ingezet.

Mijn eerste reactie is: kijk of je voor sociale urgentie in aanmerking komt. Kijk in je gemeente waar je nu ook al woont naar de huisvestingsverordening en kijk of je daarvoor in aanmerking komt.

Je mag me ook direct berichten bij hulpvragen, ik werk in de woningcorporatiewereld :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Dat is ook mijn eerste gedachte: kijk of je urgentie kan krijgen voor een sociale huurwoning. Het lijkt me dat het niet in het belang van de gemeente is, dat de investeringen van de afgelopen jaren voor niets zijn geweest. En al zeker niet in jouw belang: jij bent gebaat bij een betaalbare woning. En zo te lezen stel je geen onmogelijke eisen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 13:05
Waarschijnlijk niet aan de orde maar voor de zekerheid: heeft jouw beschermd wonen organisatie geen samenwerkingsconvenant met de lokale woningbouw?
Ik werk zelf op een BW (sterker nog zit nu er even de kantjes af te lopen met een kop koffie op mijn kantoor :-) ) en wij hebben precies voor situaties zoals de jouwe een convenant waarbij we kunnen "voordringen" op alle wachtlijsten bij de woningbouw.
Wel met wat regels: onze clienten kunnen wat wensen doorgeven mbt de buurt maar moeten het verder doen met wat de woningbouw aanbied. Ook zijn ze verplicht nog 1 jaar begeleiding van ons te ontvangen en zijn wij verplicht de clienten weer terug in de BW te nemen op het moment dat het niet goed gaat. Na dit proefjaar wordt het huurcontract omgezet in een regulier huurcontract.
Is echt een hele mooie regeling die de doorstroom op onze schaarse bw plekken stimuleert doordat er geen mensen hoeven te blijven wonen die eigenlijk bw al ontgroeid zijn. Voor de clienten is het voordeel wel duidelijk :-) En voor de woningbouw de garantie dat de toch vaak nog kwetsbare mensen minstens een jaar begeleiding blijven krijgen van hun vertrouwede hulpverleners en dat ze een plekje terug kunnen krijgen op een bw als het niet goed gaat.
Werkt super! Maar heb je geen fluit aan als dat op jouw woonplek anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Bedankt voor de input allen, ik ga het morgen tijdens het vaste begeleidingsmoment voorleggen!

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MineTurtle
Even een update van mijn kant uit, mijn begeleidster heeft er te weinig kaas van gegeten en gaat het intern verder navragen. Bedankt iedereen voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door MineTurtle op 24-10-2024 19:27 ]

Pagina: 1