Kwaliteit stucwerk na waterschade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39
Hallo, wij hebben een hele poos geleden waterschade gehad door een lekkende schoorsteen. Die is verwijderd, en de lekkage is opgelost.

Door de lekkage zaten er allemaal verkleurde vochtplekken op de muur van onze vliering en zolder. Nu heeft een Stucadoor daar het verkleurde deel verwijderd en opnieuw gestuct.

Alleen zien we nu na het drogen her en der toch weer verkleuring door het stucwerk heenkomen. Volgens de Stucadoor is dat normaal en moet er toch nog “isolatieverf” overheen, maar ik vraag me af of het verwijderen en stucen wel goed en grondig gebeurd is. Ik zou verwachten gewoon overal schoon opgedroogd stucwerk te zien?

Btw voor zover ik kan voelen is het geen vocht dat dit veroorzaakt, het voelt allemaal droog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExWFhCSdJYuJl9VjmgLPrM4UFn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuJV8Jl58zB7Uhti2G6mXvbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umJvMJvNqL3ydYZ8XgxAhOG0l7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdsYTUSHbKYnxUmvhduo1ZGW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 21-10-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
Had die 'isolatieverf' er niet eerst op gemoeten? Een primer die de schoorsteen vuiligheid afsloot zodat je zonder vlekken kan stucen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
No Hands schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:53:
Had die 'isolatieverf' er niet eerst op gemoeten? Een primer die de schoorsteen vuiligheid afsloot zodat je zonder vlekken kan stucen?
Ik heb geen idee. Daarom vraag ik het hier. Ik huur een Stucadoor in omdat ik daar zelf geen verstand van heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:04
Disclaimer: ik heb ook 0,0 verstand hiervan!
Kan me wel ergens voorstellen dan een verflaag niet de ideale ondergrond is voor stucwerk qua hechting misschien? Daarom "isolatieverf" achteraf wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
isolerende voorstrijk is het dan, geen verf

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ja, ik had er zelf eerst renovatievoorstrijk op gezet, maar aangezien je niet weet waar het allemaal ingetrokken is, is achteraf misschien niet zo handig. Anders trek je met het verven waarschijnlijk ook nog vanalles naar de oppervlakte?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Geen idee wat er allemaal gedaan is precies. Heel dik kan het niet zijn geweest wat er af is gehaald vermoed ik. En de beste man doet wel meer klussen in de buurt en ik had niet het idee dat hij een beunhaas is, ook netjes factuur met btw vanuit z’n BV.

Mijn belangrijkste vraag is daarom of je deze plekken weer door stuc zou moeten zien komen, of dat er dan echt iets fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 14:55
Oude rookkanalen geven nu eenmaal roet doorslag als je het direct gaat stuccen of zonder isolatieverf de muren in de latex zet. Komt door het vocht in de muur/ gips/ latex verf.

Na verwijderen schoorsteen had je beter de kale stenen kunnen impregneren maar dat is niet zo uitgevoerd.
Nu moet je een isolerende voorstrijk gebruiken voordat je gaat verven of behangen.

Dus of zelf aan de gang en de juiste producten gebruiken of een schilder bellen.
Wel melden dat je een schoorsteen hebt verwijderd en dat er speciale voorstrijk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Mr. Blonde schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:52:
Oude rookkanalen geven nu eenmaal roet doorslag als je het direct gaat stuccen of zonder isolatieverf de muren in de latex zet. Komt door het vocht in de muur/ gips/ latex verf.

Na verwijderen schoorsteen had je beter de kale stenen kunnen impregneren maar dat is niet zo uitgevoerd.
Nu moet je een isolerende voorstrijk gebruiken voordat je gaat verven of behangen.

Dus of zelf aan de gang en de juiste producten gebruiken of een schilder bellen.
Wel melden dat je een schoorsteen hebt verwijderd en dat er speciale voorstrijk nodig is.
Ok. Dus wat de Stucadoor zegt is wel gebaseerd op waarheid/realiteit?

Overigens heeft de Stucadoor het verkleurde deel van de muur zelf verwijderd, wij hadden daar nog niks aan gedaan. Had hij het dan eerst moeten impregneren?

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 21-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:45
Dat de muur droog aanvoelt wil nog niet zeggen dat de muur inwendig helemaal droog is.
Zolang dat het geval is blijf je vocht (en vuil) transport houden.

Voordat je met isoleerverf aan de slag gaat, zou je met een bouwvochtmeter kunnen controleren of de muur echt droog is in vergelijking met een andere muur zonder waterschade.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 14:55
olafmol schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Ok. Dus wat de Stucadoor zegt is wel gebaseerd op waarheid/realiteit?

Overigens heeft de Stucadoor het verkleurde deel van de muur zelf verwijderd, wij hadden daar nog niks aan gedaan. Had hij het dan eerst moeten impregneren?
Normaal gesproken moet je na verwijderen schoorsteen en gemetseld rookkanaal de muur lokaal impregneren om doorslag van roet te voorkomen.
Het lijkt er nu op dat het al bestaande stucwerk op een andere locatie als het oude rookkanaal verkleurd is door de lekkage en dat de stukadoor dit deel heeft verwijderd. Dus prima tip vd de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:49

inhico

pw

Die verkleuringen blijven terugkeren als er geen isolerende laag zit. Onder of op het stucwerk. Dus alsnog een isolatielaag aanbrengen en dan schilderen.
Maar, tikje off topic, ik vraag me dan wel af waarom er dan opnieuw gestuct is: had er niet gewoon een isolatielaag over de oude stuclaag gekund?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
inhico schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:34:
Die verkleuringen blijven terugkeren als er geen isolerende laag zit. Onder of op het stucwerk. Dus alsnog een isolatielaag aanbrengen en dan schilderen.
Maar, tikje off topic, ik vraag me dan wel af waarom er dan opnieuw gestuct is: had er niet gewoon een isolatielaag over de oude stuclaag gekund?
Haha, ja dat is precies wat ik nu ook denk. Ik was in de veronderstelling dat door het opnieuw te stuccen, de verkleuring ook zou verdwijnen. You live, you learn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
JukeboxBill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:20:
Dat de muur droog aanvoelt wil nog niet zeggen dat de muur inwendig helemaal droog is.
Zolang dat het geval is blijf je vocht (en vuil) transport houden.

Voordat je met isoleerverf aan de slag gaat, zou je met een bouwvochtmeter kunnen controleren of de muur echt droog is in vergelijking met een andere muur zonder waterschade.
De delen van de muur zonder waterschade en nieuw stucwerk zijn ca 7-8% vochtigheid, en de delen met het nieuwe stucwerk (zit er nu een paar weken op) zijn rond de 12,5% vochtigheid. De verkleuringen meten ook geen hogere waardes dan het omliggende stucwerk

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 21-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:33
Paar weken terug heb ik ook de zolder laten stucen. Wij hadden onze schoorsteen weggehaald, maar de muren waren behoorlijk aangetast door het roet. Helemaal zwart.

Ik moest van de stukadoor eerst zoveel mogelijk roet met allesreiniger wegschrobben. Daarna geïmpregneerd 2x met een doorzichtig middeltje. Daarna isolerende voorstrijk gebruikt.

Na het stucen kwam nog steeds een heel klein beetje roetuitslag door het stucwerk heen, omdat het stucwerk vochtig was. Nadat het droog was trok het ook grotendeels weer weg en is het bijna niet meer te zien, behalve een wazige gele plek van 5 cm bij 5 cm.
Pagina: 1